ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 09:45

Moeilijk om een titel te maken die alles omschrijft. Je zet een gezond paard te koop, die nog nooit wat heeft gemankeerd. In een paar maanden tijd ontwikkelt hij ZE en mankeert wat aan het linker achterbeen.

Wat ik wil met mijn verhaal? Vooral mijn hart luchten en iemand vinden die mij raad kan geven, want ik weet het niet meer. Het is een lang verhaal geworden.

Ik heb mijn paard al acht jaar, in deze jaren heeft hij nooit wat gemankeerd. De laatste 2 jaar merkte ik op dat mijn motivatie minder was geworden, mede oorzaak door drukte van mijn studie die inmiddels is afgerond, maar ben in september weer aan een nieuwe studie begonnen. De drukte houdt dus de komende 4 jaar zeker nog aan. Ik vond het niet eerlijk tegenover mijn paard dat hij weinig aandacht kreeg, dus ik ben opzoek gegaan naar een leaser. Een half jaar heb ik rond gevraagd en advertenties geplaatst, heb hierop maar enkele responsies gekregen waarvan de geïnteresseerden te onervaren waren of te ver weg woonden. Ik stond open om mijn paard te verplaatsen, maar ik wilde er zelf nog zicht op hebben dus de max. Afstand vond ik 30 km van mijn woonplaats. Ik heb niemand kunnen vinden. Nu heb ik op stal 2 meiden en een vriendin die er soms wat mee doen.

In juni heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt om mijn paard te koop te zetten, omdat ik het financieel ook niet meer trok. Ik kreeg gelijk veel reacties en dacht dat ik snel een goed huisje kon vinden voor hem. Al snel begon mijn paard te schuren. In januari had hij ook jeuk en dat ging met wassen met teatrea shampoo over, dus dat ging ik weer doen. Helaas hield het schuren aan en heb ik de dierenarts erbij gehaald. Lichte zomerexceem was het oordeel. Ik was kwaad en verdrietig (het is vreselijk om te zien hoeveel jeuk je paard heeft) en verbaasd hoe het mogelijk is dat hij dat nu op zijn tiende levensjaar ontwikkeld (blijkt vaker voor te komen, maar de timing kon niet slechter.) Ik vond het vreselijk om aan te zien dat hij zo’n jeuk had. Ik heb een deken, masker en spul aangeschaft en hierdoor was het onder controle te houden. Vervolgens heb ik hem weer op marktplaats gezet en nu met ZE.

Inmiddels waren we drie maanden verder en kreeg in een geïnteresseerde die ik goed bij Bo vond passen. Helemaal enthousiast en de hoop dat mijn paard verkocht zou worden. Ik had er een zeer goed gevoel bij. Helaas bleek tijdens het rijden dat mijn paard niet helemaal lekker liep. Ik dacht aan stijvigheid, omdat ik momenteel de tijd niet heb om te rijden en mijn verzorgers sporadisch rijden. De koper vertrouwde het niet en ik kreeg hierdoor ook mijn twijfels. Een half jaar geleden liep mijn paard ook niet zuiver, maar toen kreeg hij ook niet veel beweging. Ik heb toentertijd een osteopaat laten komen. Achteraf gezien heeft mijn paard een paar maanden niet soepel gelopen en nu nog steeds niet

Gisteren is de dierenarts erbij geweest en heeft buigproeven enz. Met hem uitgevoerd. Conclusie er zit wat in zijn linker achterbeen (knie en/ of sprong). Om meer te weten moet je naar een dierenkliniek toe. Maar mijn paard zal nooit meer de oude worden. Hij zal nooit meer kunnen worden dan een licht recreatiepaard. Beetje buiten rechtuit recht aan. Niet meer in de bak, want voltes zijn een te grootte belasting. Dit is natuurlijk een schatting van de dierenarts, want hij kan niet in het been kijken.
Ben momenteel emotioneel leeg gezogen door dit alles en weet niet wat ik moet doen. Ik heb gevraagd of hij zonder belasting ook pijn had, dit was niet het geval.

Ik was er van uitgegaan dat mijn paard snel verkocht zou worden en zonder ZE was hij ook al lang verkocht. Door deze tegenslag heb ik langer stalling moeten betalen. Dit kon ik wel opvangen, maar Ik ben door de zomerexceem al tegen de 400 euro extra kwijt door DA kosten, dekens, spul etc.

Dierenarts bezoek van gisteren was al 100 euro en de dierkliniek zal toch gauw tegen de 400 euro zijn als er foto’s gemaakt worden van knie en sprong. Misschien moeten ze nog wel verder onderzoeken?

Nu is mijn probleem, heeft het wel zin om verder te onderzoeken. Eigenlijk wordt het financieel moeilijk voor mij. Ik heb mijn paard te koop staan vanwege drukte en het financiële aspect. Dan komt er tijdens het onderzoek uit dat mijn paard inderdaad wat aan de knie en/of sprong heeft. Alleen er komt nu een naam uitrollen. De dierenarts van gisteren heeft een globale diagnose gesteld die eigenlijk al wel duidelijk is. Ik weet dat mijn paard niet zwaar belast mag worden en dat het probleem blijvend is.

Stel ik ga wel de medische molen in met mijn paard, heeft dit wel zin? Wie wil in vredesnaam een exceempaard kopen die ook nog iets aan de knie en/of sprong wat mankeert waardoor hij/zij alleen wat kan aan tutten en soms wat naar buiten kan gaan. Mocht ik wel iemand vinden die er voor wilt gaan, dan hoop je maar dat diegene echt het beste voort heeft voor het paard. Ik lees genoeg verhalen dat het paard weer wordt door verkocht of dat het toch intensiever wordt gereden dan mag.

Laatste twijfel, stel ik ga af op jullie mening (ik weet nog niet wat het oordeel luid), maar er wordt gezegd er zal vast wel een goed huisje voor mijn paard zijn, maar ik zal als ik jou was wel uitzoeken wat hij precies heeft.
Dan ga ik dat doen, zet mijn paard te koop, maar ik raak hem niet kwijt. Dan zit ik en met een paard wat te weinig aandacht krijgt, doorlopende stalling en dure kosten van de kliniek. Dat wordt dan wel een dure worst om het heel cru te zeggen.

Ik twijfel of ik hem gewoon niet naar de slager moet brengen. Ik weet dat hij een goed leven heeft gehad en dat eindigt gewoon hier en nu.

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk heb geschreven, ben momenteel best emotioneel. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard, maar ik weet niet welke weg ik moet bewandelen. Heeft er iemand ook voor deze keuze gestaan en wat heb je vervolgens gedaan?

Even een korte omslag in het verhaal. Kan het zijn dat de dierenarts het toch verkeerd heeft? Kan het uit de rug komen? Dat het zadel waarvan je dacht dat hij super was toch niet zo goed is? Ik heb naar mijn idee een goed duur zadel gekocht aangepast op hem. Ieder jaar laat ik het zadel controleren.
Ik opper maar wat, wat voorkomt uit wanhoop.

Bedankt voor het lezen.

AngeliqueB

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:51

Naar de slager is geen misdaad!
Al het geld en moeite die er nu in pompt zie je niet terug bij de verkoop. En áls hij verkocht is, heb je geen zeggenschap meer, zouden ze dingen doen die hij niet aankan, is het pech voor hem, en jou.
Aanhouden is ook geen optie, hij wordt niet goedkoper, sterker nog: hij kost meer met alle dierenartskosten erbovenop.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:53

Jeetje wat zuur zeg. In welke omgeving zit je?
Lees ik eroverheen of hoe oud is je fjord?
Ik snap dat dit heel vervelend is en misschien dat je met dit verhaal middels bokt een oplossing kunt vinden. Voor de verkoop is hij al niet meer geschikt in de zin dat je er geen geld voor gaat krijgen, met name omdat niet bekend is wat hij mankeert + de ZE.
Heb je niet in de buurt een boer met wat shetjes waar hij bij kan op pensioen. Dat je in de lasten een stuk goedkoper uit bent.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:54

Ik zou nog wel onderzoeken wat het probleem in het been nou echt is en of je paard nog recreatief bereden zou kunnen worden. Brave recreatiepaarden is nog wel vraag naar.
Als uit dit onderzoek zou komen dat hij pijnloos grasmaaier kan zijn, tja, poeh, dan weet ik het niet zo goed. Kan me heel goed voorstellen dat je neigt naar afspuiten, je wilt immers niet dat zo'n dier in de handel of verkeerd terecht komt waar hij toch aan het werk moet en pijn lijdt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:54

Persoonlijk zou ik toch met hem naar de kliniek gaan, voor zekerheid.

Dan hangt het er van af. Mocht het echt niet meer beter worden of er zit een gigantisch kostenplaatje aan, dan zou ik hem oftewel ergens op een weide zetten waar hij zichzelf van zijn natje en droogje kan voorzien, voor een klein bedrag per maand. Oftewel in laten slapen. Je hebt altijd goed voor hem gezorgd, als je hem verkoopt dan riskeer je inderdaad dat er toch weer op gereden word, dan zie je hem straks ergens in een manege rondjes lopen. Dan is inslapen diervriendelijker. Of de slager, net wat je zelf fijner vind.

Succes, wat je ook gaat doen..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:59

Het naar de slager brengen of inslapen is zeker geen misdaad TS.
Wat als 'ie toch verkocht wordt en in de handel beland als goed paard, beentje volgespoten met pijnstillers en rijden ermee!
Als grasmaaier weggaan is zo goed als onmogelijk, wie wil er nou een oversized grasmaaier...

Om er nu nog 400 euro in te stoppen en vervolgens voor een habbekrats te verkopen met een lijst bemerkingen is zonde van je portomonee.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:00

Is het een knuffelkont? Misschien dat je hem gratis weg kunt doen naar een zorgboerderij? Misschien dat dat nog een optie zou kunnen zijn om hem wel in leven te houden. Of denk ik nu heel gek?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:00

Met ZE is opzich prima te leven en soms zelfs met goede voeding volledig te laten verdwijnen. Tevens is het mogelijk dat een ZE paard aan de kust ook al stukken minder last ervan heeft. Dus een paard met ZE hoeft niet per direct een duurder/lastiger paard te zijn, de een heeft ZE de ander moet speciaal voer, zo is er altijd wel iets bij een paard.

Als jij zelf financieel zo klem zit, zou ik kijken of je hem voor een nihil bedrag naar een goed huisje kan doen waar hij lekker op de wei kan genieten en zijn portie aandacht en wellicht recreatieve beweging nog krijgt.
Ik denk met goed zoeken pik je er wel uit of het een thuis is waar hij goed op zijn plek is, of dat het mensen zijn die toch nog proberen alles eruit te halen wat erin zit.

Persoonlijk vind ik zeg 1000,- aan onderzoeks kosten niet zo belachelijk veel voor een paard waar ik lief en leed mee heb gedeeld en als je dan wel weet wat het is, kan je ook meer duidelijkheid scheppen naar een mogelijke koper en wordt de kans dat hij doorverkocht wordt/toch teveel van hem wordt gevraagd, een stuk kleiner.

Of zoals ook al gezegd, kijk naar een goedkoop plekje waar hij lekker op de wei staat met vriendjes zodat de kosten laag blijven.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:02

Ik zou in ieder geval willen weten of hij echt stuk is, dus toch het onderzoek op de kliniek doen. Vanuit daar kun je zeker een eerlijke weloverwogen beslissing maken (einde oefening of nog bruikbaar).

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:02

Ontzettend sneu voor je. Zelf heb ik ook een soort gelijk geval hier staan. Mijn merrie werd na een jaar trainen niet heel veel soepeler in haar lijf. Ik vermoede dat ze wat aan haar rug had. De dierenarts heeft fotos en een echo gemaakt van haar rug. Conclusie is dat ze een aangeboren afwijking heeft in haar rug. Ze mag nu alleen nog maar rechtdoor lopen, geen bak werk en geen voltes. Zolang ik haar financieel kan onderhouden mag ze blijven. Maar ik zou haar nooit meer doorverkopen omdat je dus niet aan haar kan zien dat ze niet getraind mag worden. Dan zou ze dus naar de slager gaan. Als ik jou was zou ik wel nog voor die fotos gaan. Dan heb je zekerheid wat hij heeft en of het wel of niet goed kan komen. Verkopen zou ik niet meer doen als er uit komt dat hij niet meer geschikt is voor bak werk. Als je hem niet meer kan onderhouden zou ik hem naar de slacht brengen, maar met de fotos weet je in elk geval zeker dat het niet meer goed komt en niet voor niets is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:03

Zoals AngeliqueB zegt is het helemaal geen misdaad om je paard naar de slager te brengen. Liever dat als dat het verkocht word onder de oorzaak boven water te halen, waardoor hij in de toekomst misschien nog meer schade oploopt.
Ik zou hem toch nog laten onderzoeken in een kliniek en dan een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Komt daar uit dat de dierenarts toch foto's wil laten maken voor de zekerheid, dan zou je kunnen afspreken dat je dat doet. Aan de hand van die foto's kun je een afweging maken of het nog wel zinvol en financieel te doen is om verder te behandelen of dat het hier stopt. Je bent in een kliniek niet verplicht om een behandeling door te zetten :)

troi

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:07

Ja je da kan het mis hebben. Maar die redeneerd wel vanuit veel ervaring dus de kans is niet heel groot dat die het mis heeft.
Lastig hoor! Als je het kan betalen zou ik voor fotos gaan en anders ben ik het eens met een aantal voorgangers, met slacht is niks mis!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:10

Ik heb je hele verhaal gelezen en ik snap je dilemma. Een kennisje van ons had het zelfde dilemma, paard met hanetred, al minstens een jaar of 17. Geen geld meer om te onderhouden. Die heft t dier ook laten inslapen. Die had zo iets van beter een geode dood, dan een slechte baas.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:11

Cayenne schreef:
Zoals AngeliqueB zegt is het helemaal geen misdaad om je paard naar de slager te brengen. Liever dat als dat het verkocht word onder de oorzaak boven water te halen, waardoor hij in de toekomst misschien nog meer schade oploopt.
Ik zou hem toch nog laten onderzoeken in een kliniek en dan een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Komt daar uit dat de dierenarts toch foto's wil laten maken voor de zekerheid, dan zou je kunnen afspreken dat je dat doet. Aan de hand van die foto's kun je een afweging maken of het nog wel zinvol en financieel te doen is om verder te behandelen of dat het hier stopt. Je bent in een kliniek niet verplicht om een behandeling door te zetten :)

Zo zou ik ook denken. Het kost je dan nu wel wat extra, maar daar tegenover staat dat je geheel overwogen een beslissing kunt maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:12

bridgetF schreef:
Is het een knuffelkont? Misschien dat je hem gratis weg kunt doen naar een zorgboerderij? Misschien dat dat nog een optie zou kunnen zijn om hem wel in leven te houden. Of denk ik nu heel gek?

Ik vind dit eigenlijk een best goed idee... Of wellicht geschikt voor stapritjes met gehandicapten?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:12

Wat voor diagnose heeft de da dan? Want zonder verder onderzoek vind ik het nogal wat om te zeggen dat het paard niet meer zal herstellen en nooit meer zal kunnen dan een beetje boshobbelen.

Ik zou eens bellen met een kliniek, uitleggen wat de situatie is en kijken of er opties zijn om de kosten in eerste instantie laag te houden. Een foto van de sprong of knie is zo duur nog niet en wie weet ben je dan toch al een stukje wijzer.
Puur aan de hand van dit verhaal zou ik er geen goed gevoel bij hebben. Ik zou altijd blijven denken, wat nou als het toch niet zo ernstig was als de da dacht? Je hebt namelijk helemaal geen bevestiging.
Mocht het echt iets zijn wat blijvend is dan heb je er denk ik meer vrede mee om m alsnog naar de slager te brengen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:13

Risico met gratis paarden, of goedkope paarden als deze is dat ze helaas toch vaak in de handel terecht komen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:14

Ik zou dat been toch maar eens onderzoeken dan weet je echt waar je een toe ben, en dan kan je ook de juiste beslissing maken. misschien valt het mee en ga je dan een prima recreatie paard laten hemelen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:14

Wat rot zeg.. Ik weet wat het is, mijn jonge fjord is onlangs ook afgekeurd.

Je zou alleen foto's kunnen laten maken van de sprong. Even bellen met klinieken die dat doen om te horen wat het kost. Voor 4 foto's een sedatie en hoeven uitsnijden heb ik 150 euro betaald. Ik weet nu wel hoe het er voor staat.
Als je paard spat heeft kan het met een aantal jaar vergroeid zijn en is hij weer pijnvrij. Recreatief zou hij dan weer bereden kunnen worden. Gezien je het druk hebt zou je kunnen overwegen om hem ergens op het land te zetten. Je kan hem dan in de gaten houden. Wordt hij niet beter dan kan hij als nog naar de slager. Persoonlijk zou ik hem niet verkopen gezien de problemen. Dat doe ik ook niet met mijn paard. Als hij weg moet gaat hij naar de slager want dan weet ik zeker dat hij nooit meer bereden gaat worden.

De eczeem kan te maken hebben met de voeding..

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:18

Ik zou er ook verder mee gaan...
Je weet nu nog niet wat er echt mis is, voor hetzelfde geld heeft de DA het bij het verkeerde eind en is je paardje toch nog niet zo ver heen als je dacht?
Dan kan je nog zien wat je ermee doet, maar dan ben je eventueel toch geruster als je hem verkoopt dat hij nog mag belast worden, en dat hij niet persé ingeslapen moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:18

Ik vind het naar de slager brengen, realistischer en eerlijker voor het dier, om wat voor reden dan ook, dus of dit nu is omdat paard stuk is of om financiële redenen, dan dat je het gratis of voor weinig weggeeft en er totaal geen zeggenschap of zicht op hebt. Vind de horrorverhalen dan zwaarder wegen, dan die enkele keer dat het wel goed gaat...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:19

Ik zou toch in ieder geval dat been laten onderzoeken zodat je in ieder geval zeker weet wat het is. Mocht het echt foute boel zijn dan lijkt me dan de keuze om hem te laten gaan een stuk makkelijker. Krijg je ook nooit de vraag naar jezelf 'wat als'...

Paard weg doen betekent ook gelijk geen zicht meer op je paard, en dan weet je nooit waar hij belandt en wat er mee gebeurd. Zo lang je niet precies weet wat het is zou ik dat iig niet doen. Dan kun je wellicht beter eerst een goedkoper plekje voor hem zoeken waar hij lekker de wei in kan.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 10:21

Ik heb al jullie reacties gelezen en wil jullie bedanken voor het snelle reageren. Ik laat de reacties even op mij inwerken, ze zijn best confronterend al had ik ze wel verwacht. Ik kom er straks op terug.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:22

Princesj schreef:
Ik zou in ieder geval willen weten of hij echt stuk is, dus toch het onderzoek op de kliniek doen. Vanuit daar kun je zeker een eerlijke weloverwogen beslissing maken (einde oefening of nog bruikbaar).

Zou ik ook doen.
Dierenartsen kunnen zich ook vergissen of een fout maken want dat is menselijk. Een dierenarts kan van de buitenkant niet zien hoe stuk het is vanbinnen.
Ben al met verscheidene paarden naar de kliniek geweest voor kreupelheidsonderzoek en foto's en ben nog nooit voor 400 euro buiten gegaan (wel toen ik met 2 paarden tegelijkertijd ging).
Als ze bijvoorbeeld op de eerste foto van de sprong al zien dat het mis is (wat bij mijn paard was) moeten ze er al niet meer maken. Een fotootje kost gemiddeld 25 euro.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:22

Jeetje TS, wat een ellende :(:)
Persoonlijk zou ik wel willen weten wat er in dat been mis is, in mijn ogen is dit ook belangrijk voor je beslissing. Is het een 'kleine' afwijking waardoor hij met juiste manier van rijden en evt. behandeling nog recreatief gereden kan worden, kun je een fijn baasje zoeken. Is het (veel) ernstiger, kun je besluiten hem naar de slager te brengen. Ook ik ben het ermee eens dat dit geen schande is, je eigen verantwoordelijkheid voor je paard nemen vind ik bewonderingswaardig juist!
Wat mij betreft is er ook nog een middenweg, namelijk een rusthuis. Als hij pijnvrij gras kan maaien is dit ook een optie. Dit is ook aanzienlijk goedkoper, maar ik kan niet in jou financiën kijken natuurlijk.
Bedenk wel, dat als je hem als recreatie paard kan en wil verkopen, dat je (helaas) veel horror verhalen hoort over mensen die hem een goed leven willen bieden, maar uiteindelijk er intensief mee gaan rijden of in de handel gooien. Uiteraard zijn niet alle mensen zo slecht, maar pas op met "de eerste de beste" die dit bied en probeer dit goed uit te zoeken of in te dekken.

Ga vooral op je eigen gevoel af, wat hier gezegd wordt kun je meenemen, maar jij kent je paard het best en het gaat erom wat voor jou werkt, dat is voor iedereen misschien weer anders.
Heel veel succes met je beslissing.