hoe denken jullie over stalbeschermers voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

hoe denken jullie over stalbeschermers voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:12

Ik heb sinds gister mijn paard snachts stalbeschermers om gehad , Omdat hij in de winter altijd dikke stalbenen krijgt en hij heeft artrose dus wil zijn beentjes een beetje warm houden omdat ze geschoren zijn.. Zijn benen waren nog mooi dun vanmorgen.
Nu wil ik ze denk ik door de weeks elke dag snachts om doen en in het weekend er af laten.
Hoe denken jullie hier over??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:18

Perryx schreef:
Ik heb sinds gister mijn paard snachts stalbeschermers om gehad , Omdat hij in de winter altijd dikke stalbenen krijgt en hij heeft artrose dus wil zijn beentjes een beetje warm houden omdat ze geschoren zijn.. Zijn benen waren nog mooi dun vanmorgen.
Nu wil ik ze denk ik door de weeks elke dag snachts om doen en in het weekend er af laten.
Hoe denken jullie hier over??

Vind dit meer symptoom bestrijding, zorg dat hij meer kan bewegen.

troi

Re: hoe denken jullie over stalbeschermers voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:25

Warmte is slecht voor de pezen. Ik vrees dat je hiermee kans hebt van de regen in de drup te belanden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:28

troi schreef:
Warmte is slecht voor de pezen. Ik vrees dat je hiermee kans hebt van de regen in de drup te belanden.

ben het hier volledig mee eens
(behalve het foutje in het spreekwoord. e beland van de drup in de regen, niet van de reegen in de drup

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:30

Je paard krijgt dikke benenn doordat het op stal staat en niet kan bewegen, dus daar moet je inderdaad wat aan doen. Meer beweging, uitloopstal etc

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:36

Zoe_97 schreef:
(behalve het foutje in het spreekwoord. e beland van de drup in de regen, niet van de reegen in de drup]

Het spreekwoord klopt zo hoor. Sla de dikke van dale er maar op na

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:36

troi schreef:
Zoe_97 schreef:
(behalve het foutje in het spreekwoord. e beland van de drup in de regen, niet van de reegen in de drup]

Het spreekwoord klopt zo hoor. Sla de dikke van dale er maar op na

vreemd, ik heb het op school vroeger anders geleerd :p

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:37

Zoe_97 schreef:
troi schreef:

ben het hier volledig mee eens
(behalve het foutje in het spreekwoord. e beland van de drup in de regen, niet van de reegen in de drup

Je beland van de regen in de drup :)

Ts, heeft je paard niet gewoon stalbenen? Ik denk dat meer beweging beter gaat werken als het allemaal inpakken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:37

Citaat:
behalve het foutje in het spreekwoord. je beland van de drup in de regen, niet van de reegen in de drup

Ook eens met alle bovenstaande, nooit beschermers zo lang om laten! Met artose en stalbenen is beweging zijn grootste hulp.

Maare Zoe_97, het spreekwoord is zeker wel van de regen in de drup hoor ;)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:42

Heb je niet de mogelijkheid om je paard wat vaker uit stal te halen?
Heb je stalbandages, als een soort steunkousen?
Misschien kun je een iets extra voeren om extra 'afval' af te voeren waardoor jouw paard minder snel stalbenen heft, brandnetels (gedroogd) willen nog wel eens helpen de doorbloeding te ondersteunen.
Afspuiten met lauw water wil ook nog wel eens helpen tegen stalbenen.
(ennn Zoe_97, het is wel van de regen in de drup belanden :o )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:47

1 (onder)benen horen koud te zijn, artrose of niet, geschoren of niet
2 stalbenen worden veroorzaakt door verminderde doorbloeding en gebrek aan beweging

Bijgevolg, stalbandages zijn symptoombestrijding
Pak eerder het probleem aan: meer, regelmatiger beweging en eventueel het rantsoen aanpassen (teveel eiwit werkt stalbenen in de hand)

en ik heb ook altijd gedacht dat het van de regen in de drup was

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:57

troi schreef:

Volledig mee eens :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:03

Een paard met artrose kan wel degelijk baat hebben bij warmte (lees stalbandage o.i.d). Heb jarenlang mijn paard op stal zijn teddy gevoerde transportbeschermers 's nachts omgedaan. Waarom: in slechte periodes van pijn, a.g.v. de kogel-artrose, hielp de warmte hem en ook had hij minder pijn als hij zijn kogels op stal per ongeluk aantikte. En ja, mijn paard liep lekker de hele dag buiten en stond 's nachts op stal. Hij is er oud mee geworden, zonder oververhitte pezen :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:08

Er zijn ook speciale stalbeschermers van Back on Track bedoeld voor paarden met peesblessure of artrose. Die schijnen bloedsomloop te stimuleren maar niet te oververhitten.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:10

Mijn paard had artrose in zijn sprong en die deed ik 's nachts op stal een back on track hakbeschermer om en dan was zijn been s' ochtends mooi dun. Overdag stond hij zonder. Back on track heeft hele fijne artikelen, ook beenbeschermers en heeft ook echt een functie.

http://old.backontrack.com/nl/producten/paard/beenbeschermer-royal/

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:13

Dikke benen kan naast de gebrek aan beweging ook door voordroog komen.
Zet het paard op hooi en het verdwijnt.
Geen idee of dat hier ook zo is maar ter aanvulling.

mdehaan26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:16

Precies, kijk voor de stalbeschermers van back on track. Deze zijn echt ideaal en makkelijk te gebruiken, wel goed opbouwen, niet in een keer 8-9 uur om laten. Overdag even testen hoe hij erop reageert. En mijn dierenarts heeft mijn paard altijd het liefst in de stalbandages s'nachts. Voor sommige paarden is dat beter voor de doorbloeding, je kan hem moeilijk s'nachts beweging geven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:19

mdehaan26 schreef:
Precies, kijk voor de stalbeschermers van back on track. Deze zijn echt ideaal en makkelijk te gebruiken, wel goed opbouwen, niet in een keer 8-9 uur om laten. Overdag even testen hoe hij erop reageert. En mijn dierenarts heeft mijn paard altijd het liefst in de stalbandages s'nachts. Voor sommige paarden is dat beter voor de doorbloeding, je kan hem moeilijk s'nachts beweging geven.

wat dacht je van een weide? tuurlijk kan ene paard altijd beweging hebben. Da is zelfs een basisbehoefte, vooral als een paard laat merken (dikke benen) dat stilstaan hem niet word.

mdehaan26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:30

Zoe_97 schreef:
mdehaan26 schreef:

wat dacht je van een weide? tuurlijk kan ene paard altijd beweging hebben. Da is zelfs een basisbehoefte, vooral als een paard laat merken (dikke benen) dat stilstaan hem niet word.

Niet ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te staan en niet ieder gebied in Nederland is er voor gemaakt. Ik zou mijn paard het liefst hele dag buiten willen maar dat gaat gewoon niet omdat de grond veel te nat is. Dus als er geen andere oplossing is, vind ik stalbandages een goede oplossing. Je wilt niet weten hoeveel mensen ze gebruiken.

mdehaan26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:31

bruintje123 schreef:
Dikke benen kan naast de gebrek aan beweging ook door voordroog komen.
Zet het paard op hooi en het verdwijnt.
Geen idee of dat hier ook zo is maar ter aanvulling.

Klopt kan je echt veel verschil van merken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:36

Soms is meer eruit niet mogelijk.
Of hebben paarden dikke benen door ouderdom of kwaaltjes.

Heb je wel eens gekeken naar compressie "sokken" van hidez dat zou ik betere oplossing vinden.
Hoeft niet hele nacht of dag

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:55

mdehaan26 schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="mdehaan26"
[/quote

Niet ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te staan en niet ieder gebied in Nederland is er voor gemaakt. Ik zou mijn paard het liefst hele dag buiten willen maar dat gaat gewoon niet omdat de grond veel te nat is. Dus als er geen andere oplossing is, vind ik stalbandages een goede oplossing. Je wilt niet weten hoeveel mensen ze gebruiken.

een kleine uitloop (op beton) is ookal beter dan gewoon opgesloten staan he, dan kan paardlief een beetje bewegen... Zou jij graag ene hele nacht (of bijna 24/7 bij sommige mensne) in je wc opgesloten zijn?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:00

Ik verkoop wolbandages. De fabrikant heeft ze juist ontwikkeld met het oog op artrose paarden. Dit omdat die juist vaak gebaad zijn bij extra warmte. Uit eigen ervaring weet ik dat kou op gevoelige gerichten behoorlijk naar kan zijn. Dus aan die kant zie ik er geen kwaad in.
Weet niet precies welke soort je gebruikt TS. Maar kijk je uit dat je ze niet te strak trekt (of te los).

Wat overigens niet wil zeggen dat de rest niet waar is. Waarom scheer je eigenlijk z'n benen?

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:09

Ik heb back on track stal beschermers gebruikt toen mijn paard een paar week op stal rust moest (door een blessure en daarbij bewegen werd ze ineens heel slecht dus had geen andere keus op dat moment) maar door deze beschermers bleven haar benen wel dun ipv stal benen te krijgen, nu loopt ze alweer een tijd lekker buiten en heb ik ze niet meer nodig.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:12

Ik zou eens naar Hidez sokken kijken. Dit helpt o.a. zwelling tegen te gaan of af te laten nemen.