Voeding oudere trekpaardmerrie, eventueel zelf samenstellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Voeding oudere trekpaardmerrie, eventueel zelf samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 00:19

Ik heb twee trekpaarden, waarvan de ene al de mooie leeftijd van 19 behaald heeft. Uiteraard is met het ouder komen de bespiering ook verminderd, en het de laatste jaren merk ik dat het vet gehalte ook een stuk minder geworden is.
Vorige jaren kon ik ze met dekens en bietenpulp wel netjes op gewicht houden, de zomer wat voller dan de winter. Echter zijnwe deze zomer van stal verhuisd, en met dat het grasjaar dit jaar niet zo goed was, heeft ze deze zomer niet de reserve's gehaald dat ze normaal heeft.
Nu zijn we pas oktober, en de ribben zijn heel licht zichtbaar (absoluut nog niet schrikwekkend hoor, in stand zie je ze amper, voel je ze wel, als ze loopt zie je ze licht).

ze kreeg totnu toe 2 handjes droge pulp (uiteraard geweekt, maar twee handen in droge vorm) en een halve schep basismengeling.
ik ben nu weer overgeschakeld op de balancer cube van equifirst, en ze krijgt nu ongeveer 250 gram droge pulp, 2 scheppen zemelen, en een handvol balancer cube.

wat kan ik eventueel nog extra geven om ze wat te laten aankomen, of kan ik in de plaats geven zodat de hoeveelheid niet te groot wordt? (senioren priores is ook grotendeels bietenpulp, dus niet echt fan).
op stal kan ik alles kopen van equifirst, zemelen, bietenpulp, geplette haver, gerst, en mais (geen brok of meel, effectief mais).
ik kreeg al de tip voor lijnzaad, dus daar start ik ook mee, vroeger werd er olie over het voer gegoten, kan dat nog? welke olie en hoeveel?
Stel dat ik aan luzernebrok geraak, in welke verhoudingen dien ik de pulp,zemelen en luzerne dan te mengen? aangevuld met granen? zoja, welke granen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Voeding oudere trekpaardmerrie, eventueel zelf samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 00:39

VSW -> VS

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 00:56

Mijn eerste ingeving is meer pulp, kan je aan subli seniores priores komen? Daar kan je dan ook olie aan toevoegen.
( verder triggert je zin over geen goed grasjaar je, ik heb ontzettend veel gras, nu nog, )

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 01:00

parvo 18 geef ik mijn ouwetje van 22 ook en werkt super

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:01

Tot nu toe heb ik hele goede resultaten gezien van seniores priores.
Het word smakelijker gegeten dan Pavo speediebeet. (tenminste hier. Mijn jonge paard heeft dat een poosje gekregen toen hij rommelde met zijn tanden.)
Als je de vitamines en mineralen niet voldoende vind kan je er een vitamine korrel oid aan toevoegen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:13

Mijn oude Gelderse merrie heb ik altijd op gewicht kunnen houden met marstall Havervrij. Zij is hier 34 mee geworden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:14

Gewoon zonnebloemolie van de supermarkt over het voer is een prima manier om simpel extra calorieën bij je paard naar binnen te krijgen. Ik deed dat de laatste jaren bij mijn ouwetje die geen tanden meer had, dus eten ging sowieso lastig, en dat werkte perfect.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:19

Hier doet de oude shire het prima op per dag 4 /5 kilo scheppen snijmais en een een kilo basis brok en 2 x daags grote 20 liter emmer goed gevuld met kuil verder staat ze 24/7 op de wei straks snachts op stal als koud word

Hoeveel ruwvoer krijgt die van jou nog bij?
Hoe zijn de tanden ? Wanneer ontwormd voor hel laatst

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:46

Wij hebben ook zo een trekpaard merrie die bleek dus cushing te hebben....laat haar maar eens testen.
Onze merrie is nog steeds dunner dan vroeger op 4 kilo kracht(2x2 kg) voer en onbeperkt hooi.
zij krijgt senior brok , pavo care for life en vitamine korrels

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:48

2 handjes bietenpulp is natuurlijk maar weinig. Hier kun je gerust meer van geven. Voor de verhoudingen kun je eventueel mengen met zemelen. Of koop inderdaad priores dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 08:58

ohja. ze krijgen onbeperkt hooi. de twee handjes droge. bietenpulp is geweekt ruim 1/3 de van een 20 liter emmer. (geweekt een kilo.of 3-4?).
seniore priores is ook grotendeels pulp en kan ik hier niet zo gemakkelijk kopen. ik stel dan liever zelf met pulp en krachtvoer samen.
@knollentuin: ik ben verhuisd en mijn weodes waren de gehele winter intensief begrazen. daarna wat logistieke probleempjes en maar 1.5 hectare voor 3 trekpaarden... volgende zomer zal het beter zijn.

tanden worden ieder jaar in januari gedaan. ze propt niet. geen problemen met bit ook. zij is daar altijd vrij duidelijk in.
ontwormd in juli.

heeft cushing ook nog andere symptomen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:27

Ik begrijp de stelling van meer olie geven niet helemaal in verband met een ouder wordend paard.
Natuurlijk kunnen ze van olie wat dikker worden, maar behalve dat voegt het te kort toe.
Een ouder wordend paard heeft meer/ andere behoeftes als een jong paard...deze ga je niet aanvullen met alleen maar olie.
Het gaat toch om de algehele gezondheid van het paard en niet alleen maar om het dikker worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:34

Senioren slobber van Masters,daar worden ze gegarandeerd dikker van.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:40

Als ze nog goed kan kauwen zou ik niet als teveel Bietenpulp extra gaan geven..Seniores priores is ook meer voor paarden met kauwproblemen vind ik en ik vind er dingen in zitten die ik liever niet zou geven..Zelf geef ik mijn 21 jarige marstall optimal..Marstall heeft echt goed voer en mijn merrie doet het hier echt het beste op..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:08

Seniores priores is maar voor 25% pulp heb ik ooit ergens gelezen. Twee handjes pulp is natuurlijk helemaal niets in hoeveelheid. Als ze terugvallen moet je aan veel grotere hoeveelheden gaan denken.

Hier een artikel over het zelf samenstellen van voer http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ikers.html

Maar zoek je nu extra ruwvoer ( ruwvoervervanger ) of krachtvoer ?
In dit artikel staan een paar alternatieven qua kant en klaar voer voor seniores priores : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:13

ik zoek oets om ze wat meer reserve te geven. anders is ze nog pittig genoeg. ze is actief. loopt nog lekker dressuur matig. vorige week nog 15 km op tempo in de benen. Dus algemene gezondheid is geen probleem denk ik.
krachtvoer mag. maar liever niet teveel suiker ivm cpl. ruwvoer mag als het in een voederbeurt kan opgegeten worden. weidegenootjes zijn dominanter en te vet. apart zetten is geen optie.
19 is in mijn ogen nog niet echt oud. of is een trekpaard op 19 wel al echt oud?

nu krijgt ze ongeveer 3-4 kilo geweekte pulp.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:28

Een paard heeft de senior leeftijd bereikt rond de 18.
Wat heet oud....ook voor een paard geldt dat gij zo oud is als hij zich voelt. Maar gebleken is dat oudere paarden toch een wat aangepaste behoefte hebben wat betreft de voeding.
We willen tenslotte ( bijna) allemaal zo lang mogelijk genieten van onze paarden en meestal ga je dat niet redden met alleen ruwvoer, olie en pulp.
Maar dat is wat de ervaring MIJ heeft geleerd. Er zullen hier op bokt zat mensen zijn die het niet met mij eens zijn ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 22:35

aha. ik beschouwde paarden eigenlijk pas als oud ruim boven de 20.

dus
paard is nog ruim actief. voelt zich zo te zien prima. tanden zijn ok.
krijgt nu:
onbeperkt ruwvoer
4 kilo geweekte pulp
2 scheppen zemelen
200 gram balancer cube of 1-2 scheppen ( 1 kilo ongeveer) basisbrok.

wat kan.ik hier bijgeven of veranderen? bij voorkeur geen senioren priores. pavo en cavalor kan ik hier wel aanraken of equifirst. geplette haver, herst of ingekuilde mais ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:36

Mijn belg valt ook snel in, en vooral in de winter moet ik echt bijvoeren, maar ook heeft hij afgelopen jaar een operatie gehad waardoor hij 200 kilo te licht was :=
Ook heeft hij CPL en bij teveel gras of brok met veel suikers krijgt hij direct last.. Maar ik heb hem helemaal terug op gewicht gekregen met subli seniores priores. Er zal vast bietenpulp in zitten, maar toch zit er ook echt genoeg in om aan te zetten. Die van ons kreeg tweemaal daags anderhalve schep, en net na de operatie driemaal daags. Dat hielp enorm goed.
Sowieso zijn meerdere kleine porties altijd beter dan een of twee grote.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 01:33

Duhelo schreef:
ohja. ze krijgen onbeperkt hooi. de twee handjes droge. bietenpulp is geweekt ruim 1/3 de van een 20 liter emmer. (geweekt een kilo.of 3-4?).
seniore priores is ook grotendeels pulp en kan ik hier niet zo gemakkelijk kopen. ik stel dan liever zelf met pulp en krachtvoer samen.
@knollentuin: ik ben verhuisd en mijn weodes waren de gehele winter intensief begrazen. daarna wat logistieke probleempjes en maar 1.5 hectare voor 3 trekpaarden... volgende zomer zal het beter zijn.

tanden worden ieder jaar in januari gedaan. ze propt niet. geen problemen met bit ook. zij is daar altijd vrij duidelijk in.
ontwormd in juli.

heeft cushing ook nog andere symptomen?

Je hoeveelheid pulp is echt niet veel. Wat je nu geeft zet echt niet aan op een groot paardenlijf, dat is gewoon een snoepje. ;) Droog kun je daar gerust twee voerscheppen per dag of zelfs meer van geven. Pulp is ruwvoer, dus daar hoef je echt niet zuinig mee te zijn. Senioren zonder tanden krijgen wel 4 tot 6 scheppen op een dag om je maar een voorbeeld te geven.

Dus als je daar wel makkelijk aan kan komen en ze eet het graag zou ik dat gewoon verhogen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 10:15

Haha, en ik,maar denken dat ze nu al veel pulp kreeg. (Als ik het verdubbel krijgt ze pakweg een volle 20 liter emmer voer, dat is toch veel te veel voor de maag?)
Ik kan helaas niet dagelijks twee maaltijden geven. Stal ligt een behoorlijk eindje van huis weg. Als de eigenaar van het andere paard ook kolt kan het eventueel wel gesplitst worden, ik. Espreek bet e en met hem en kijk hoe ik het kan oplossen.
Probleem is, er zijn dagen dat er maar eenvan de twee komt, maar vaak weten we het niet op voorhand van elkaar. Dus stel dzt ik vandaag de helft geef, en hij komt niet, heeft ze maar de helft binnen. Anderszijds, als ik de hoeveelheid verdubbel, zal ze nog zltijd minimaal evenveel krijgrn als nu, dus is het geen zon ramp...

Welk toevoegingen zitten er in een seniorenbrok dat niet in een basisbrok zit?
Sommige mensen op stal geven ook mais (gehakselde mais die in kuilbaaltjes zit). Vroeger kreeg dit paard het bij de vorige eigenaar ook (10 j geleden). Ik heb het zelf nooit gegeven. Is dit een goede dikmaker, wat zijn de voor en nadelen en hoeveel mogen ze daarvan hebben?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:26

Begin met onbeperkt ruwvoer. Wij hebben dit jaar heel veel gras gehad. Maar dat zal plaatselijk verschillend zijn. Sluit ook wormen uit. Mest laten controleren /wormkuur geven.Haal je alle mest wel uit de wei? En met een gele brokschep vol pulp maak je ongeveer een 10 liter emmer pulp. Of je moet het wel heel dun maken. Scheut zonnebloemolie kan er bij. Een belg heeft natuurlijk veel meer nodig dan een KWPN er. 2 handjes pulp doet dan niet viel lijkt me.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:42

Wat ik altijd heb begrepen is dat bietenpulp vooral uit vezels bestaat, goede darmvulling, goed voor darmproblemen, maar er zit weinig in wat aanzet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:55

cushing heeft veel kenmerken, die kun je zelf beter even googelen.
je paard hoeft ze niet allemaal te hebben, Die van ons was alleen mager en had afname van haar bespiering met name op haar rug!
een jaar later had ze een bult op haar rug artrose,
nu 3 jaar later is ze snel bezweet en altijd erg warm( maar geen koorts)
en nu wordt ze ook weer sneller magerder en ze eet echt als een boot werker en ook echt meer dan genoeg hooi ,lucerne,krachtvoer, mineralen likblokken etc incl weidegang.

maar ook een vraag kan zij haar eten/voedingsstoffen goed opnemen?, als je het niet opneemt helpt meer of beter eten ook niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:57

8nnemiek schreef:
Wat ik altijd heb begrepen is dat bietenpulp vooral uit vezels bestaat, goede darmvulling, goed voor darmproblemen, maar er zit weinig in wat aanzet.

klopt dan is mais een betere dikmaker