Vergelijkbaar voer Subli Zonder met minder energie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rebecc1994

Vergelijkbaar voer Subli Zonder met minder energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 17:07

Hallo allemaal,

Afgelopen zomer heeft mijn paard naar volle tevredenheid op Subli Zonder gestaan.
Mijn paard is snel nerveus en schrikkerig en ongelooflijk heet, maar met Subli Zonder was dit in goede banen te leiden. Hij was relaxed en geconcentreerd, zonder suf te worden. Maar heerlijk te rijden.
Echter bevat Subli Zonder toch een hoop energie en in aanloop naar het koudere weer werd hij toch wel weer wat drukker (overigens niet heet en schrikkerig, alleen drukker).
Nu staat hij op Metazoa, maar er is echt geen houden aan! Druk, rennerig, nerveus... voor ons beiden niet leuk.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een voer vergelijkbaar met Subli Zonder (liefst met extra magnesium en tryptofaan). Paard werkt 3-4x per week onder het zadel, nog een keer aan de longe en verder doen we grondwerk en zo nu en dan een buitenritje.
Ik heb wel eens een winter geprobeerd zonder krachtvoer, maar dan valt hij ontzettend in, ondanks voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

Iemand een goede alternatief? Ik sta overal voor open, brok/muesli/vitaminebrok... Eisen: laag in energie (suikers/zetmeel) en liefst ook niet te hoog in eiwit. Haver lijkt me overigens ook niet zo geschikt voor mijn paard, alhoewel ik dat nog nooit heb geprobeerd.

Alvast bedankt!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:10

Kun je niet een simpele muesli geven of een basisbrok ?

Hoeveel Subli Zonder gaf je? Want hij deed het daar heel goed op! Misschien kun je de hoeveelheid halveren?

Haver geeft snelle energie af waardoor het paard drukker kan worden. Vaak kun je het geven voordat een paard een grote prestatie moet leveren. Je paard is van zichzelf al een heet paard, zou er wel mee uitkijken.

(persoonlijk vind ik dat alle paarden wel een fase hebben als de blaadjes vd bomen vallen... ;))

rebecc1994

Re: Vergelijkbaar voer Subli Zonder met minder energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 17:14

Basisbrok klimt hij ook van uit zijn hok...
Hij kreeg maar een kleine halve voerschep per dag, dus denk dat het niet zo veel zin heeft om nog minder te geven...

Klopt ook wel dat hij in de winter sowieso drukker is, dat ben ik gewend. Ben ook sterk aan het overwegen om terug te gaan naar Subli Zonder en hem dan tijdens het rijden gewoon goed aan het werk te houden, mits ik geen alternatief kan vinden...

Bedankt voor je reactie!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:16

Ik ben van subli zonder overgstapt naar equifirst classic fibre (muesli). Met de subli was mn paard energiek genoeg maar bij de equifirst classic moet ik andere brok bijvoeren voor extra energie als ze veel aan het werk is.
Wellicht is dat te proberen?

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 17:53

Super, ik ga er eens naar kijken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:23

En de dieetmix van subli dan?
Denk dat die ook wel geschikt is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:28

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:32

Hippostar Muesli zonder haver !
Speciaal voor drukke of nerveuze paarden.
Hoef je niet heel veel van te voeren om je paard in een mooie conditie te houden.
Ruim 10 jaar ervaring met dit voer en bevalt echt heel goed.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 09:43

Bedankt voor de reacties!
Subli Dieetmix heb ik geprobeerd, maar daar geeft hij allergische reacties op, dus dat gaat hem helaas niet worden.

Die site ga ik eens bekijken en Hippostar ook.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:37

Is de Coolmix van Havens ook een optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:42

Als het om het invallen gaat is seniores priores van subli dan geen optie? Is slobber en je moet het weken, maar is naast ruwvoervervanger en compleetvoer ook bedoelt als dikmaker zonder heet gestuiter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:45

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:49

En wat als je eens een muesli of brok die je normaal aan koudbloeden zou voeren probeert? Daar zitten vaak wel alle vitaminen en mineralen in, maar zijn laag in energie.
Ik denk nu bijvoorbeeld aan Mijten Quattro (muesli, gewoon verkijgbaar bij de Boerenbond) of Pavo Ijslander liga.
Mijten heeft overigens meerdere soorten muesli, misschien dat een van de andere varianten nog passender zou zijn.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:36

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:44

Als je nu krachtvoer weg laat, en indien ruwvoer niet voldoende is bietenpulp met zemelen en evt luzerne gaat bijvoeren? Zitten goede voedingsstoffen in maar is geen krachtvoer, en indien nodig kun je er nog supplementen (zoals magnesium) doorheen doen.
In principe heeft een paard nl. geen krachtvoer nodig :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:27

Toen ik mijn haflinger Metazoa voerde, was hij ook heel druk en rillerig.
Ik voer nu Vitalbix, daar gaat het heel goed op. Ook Marstall Force is prima qua energie. Beiden zijn een vitaminebrok. Ik geef nu Marstall Optimal en magnesium als extra bij voor ondersteuning van de spieren. Maar de vitaminebrok is wat energie en voedingsstoffen betreft eigenlijk voldoende.

Als je echt muesli zoekt, kun je eens kijken naar Marstall Vito of Marstall Faser light. Ook Fiber Force van Cavalor is goed. Allen laag in suikers en zetmeel, fijne verhoudingen in voedingsstoffen en geven geen energie. Voor buikvulling tegen het invallen zou je een grasbrok of luzerne kunnen bijvoeren.

Mijten Quatro en Hippostar kruidenmuesli zonder haver zijn ook heel fijn, maar veel hoger in suiker/zetmeel door de melasse die er in zit.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:37

Ik heb zelf een volbloed gehad die het heel goed deed op Piannisimo van Cavalor.
Verder heb ik goede ervaring met mijn huidige paard en Fibre force van Cavalor.

Nu voer ik liever gewoon ruwvoer aangevuld met een supplement voor de mineralen en dergelijke en ik kom steeds meer mensen tegen die zweren bij Equilin. Ik moet mij er nog in verdiepen maar het valt mij op dat heel vele mensen hier zeer over te spreken zijn in mijn omgeving.

Ik begreep dat het bij drukke paarden belangrijk is dat je langzame energie voert zoals goede olies en vetten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:38

Victourious secret 200 met wat grasbrok van Hartog .
Werkt hier super !!
De VS 200 is te koop via pure paardenvoeding .
Lijkt duur maar je doet heel lang met een zak

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:52

speedybeet (als vuller) met een handje muesli voor vitaminen en smaak?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:12

lissisanne schreef:
speedybeet (als vuller) met een handje muesli voor vitaminen en smaak?

Dan zou ik dus voor equilin gaan ipv 1 handje musli. 1 handje musli bevat niet alle vitamine en mineralen die het paard nodig heeft.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 09:22

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb besloten over te stappen naar Marstall Force. Ben benieuwd wat dat gaat doen (en anders heb ik nog zat opties dankzij jullie)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:28

Anders is Fiber P van D&H mss nog een optie, Is wel Luzerne met granen en een vitamine korrel erdoor. Of zou dit ook al te eiwitrijk zijn (zou denken dat een paard dan 3-4x/week werkt dit wel kan gebruiken).

Kan me ook niet inbeelden dat een half schepje/dag een paard op gewicht houdt. Ruwvoer is het allerbelangrijkst om op gewicht te blijven/aan te komen

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:44

Wij hebben koudbloeden, tinkers, die gaan ook door het dak heen van een handje subli basisbrok, dus niet de zonder, na de training en verder alleen maar een beetje hooi. Eerst konden we de vinger er niet op leggen waar het nou door kwam, dus alleen nog maar op een beetje hooi gezet maar ze moesten nog steeds eerst een half uur gelongeerd worden voordat ze enigzins weer te gebruiken waren onder het zadel maar de ontspanning was alsnog ver te zoeken en elk blaadje was doodeng.... Vroeger gebruikten we Havens basisbrok, dus nu zijn we weer overgestapt op Havens basisbrok en nu zijn ze weer de oude, heerlijk ontspannen rijden, de reden waarvoor ik overgestapt ben op tinkers :) gek, maar er zit iets in de subli waar mijn pony's helemaal hysterisch van werden.... Havens basisbrok is het enige waarmee ik ze kan belonen zonder dat er er overactief van worden. Ik hoop voor je dat de overstap naar ander voer helpt, mocht het niet helpen, dan kun je dit dus ook proberen, is ook niet zo duur :)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:26

Dankje! Ik wacht nog op een proefverpakking van de Marstall Force en als hij het lust en verdraagt ga ik een emmer kopen en kijken wat het doet. Inmiddels sta ik ook niet meer zo om Subli te springen, mede omdat ik ook niet zo tevreden ben met de klantenservice...
Dus wellicht helpt een ander merk beter en Havens heb ik meer goede dingen over gehoord.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:30

Voor mijn pony's is het effect van de Subli Basisbrok vergelijkbaar met Havens sportmuesli waar zwarte haver in zit... En dat is natuurlijk niet de bedoeling, oftewel de Havens Sportmuesli heb ik ook direct weer aan de kant gezet ;) Ze vinden het allemaal heerlijk, maar het moet voor mij ook leuk blijven natuurlijk :) Succes met proberen en zoeken! Ik hoop dat je paard de Marstall Force lust!