Opgezette klieren? Wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Opgezette klieren? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:39

Ik zit met een mysterie waar ik eigenlijk geen oplossing voor weet.
Mijn 10 jarige merrie heeft met regelmaat haar klieren flink opgezet.
Gisteren was het weer zover, zelfs zo erg dat haar halster flink strak zat, en haar kaak ook flink dikker was.
Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt weinig, maar dat komt echt door haar dikke haren, de boel was echt mega opgezet.

Begin van het jaar heb ik haar geschoren en toen ook een keer foto's ervan gemaakt, toen waren het meer haar keelklieren;

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb via facebook al eens een oproep ervoor gedaan, en kreeg toen te horen dat het kwam als ze niet de hele dag kunnen kauwen
( wat hier in de winter logisch leek ivm dat ze 8 uur op de weide staan en ik geen hooi kan bijvoeren daar)
Haar dus tussendoor binnengehaald steeds en hooi gedaan in de hoop dat het minder werd.
Maaar.... Zoals gisteren, er staat gewoon nog gras in de weide, en ze vreet de hele dag door, dus bovenstaande optie is nu niet aan de orde lijkt mij.

Wat ooh wat kan het zijn? De dierenarts is al meerdere malen erbij geweest ( ze heeft het al enkele malen zo extreem gehad dat ik bang was dat haar luchtpijp bekneld zou raken) maar die weet het ook niet.
Laag voeren, koelen en een pijnstiller, dat is het enige wat de DA kan geven.

De ander 5 paarden waar ze bij op de weide staat en die qua voer en alle andere zaken identiek aan haar staan hebben er nooit last van, het komt in alle jaargetijden voor bij haar, ik gok eens per twee a drie weken dat ze het heeft? Soms erger dan andere keren.
Voer etc heb ik al doorgelicht, maar ze heeft dit al jaren, en ben oa al enkele malen gewisseld van voerleverancier qua hooi, dus dat is ook al uit te sluiten.
Tandarts ( een goede) komt uiteraard regelmatig, osteopaat ook, en dus regelmatig de dierenarts, hoewel ik die steeds minder laat komen omdat het mij alleen geld kost en niets oplevert.

Heb ik iets over het hoofd gezien, of herken je hier in in? Laat het mij vooral weten, want moedeloos word je er wel van zo -O-

Angela

Re: Opgezette klieren? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:37

Het kan ook komen doordat ze veel kort gras eten. Dat slikken ze door zonder te kauwen. Ze eten dus wel (hoofd naar beneden), maar kauwen niet of nauwelijks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:40

Dus toch maar hooi gaan bijvoeren.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:43

Mijn paard krijgt dat als hij het te warm heeft. (en de eerste dag als het hij het land op gaat)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:56

Soms ookl kaliumtekort. Zeewier bijvoeren kan mss helpen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:01

als het wegtrekt van zodra je paard met z'n hoofd iets hoger staat en wat hooi gegeten heeft, dan zijn het waarschijnlijk toch opgezette speekselklieren. Kan er idd heel ernstig uitzien.

ik zie het alleen in het najaar wanneer het gras eigenlijk te kort begint te worden en ik niet op tijd ben met bijvoeren of voorjaar wanneer het gras begint te groeien en vele malen interessanter is dan het hooi, ook al is het nog steeds te kort

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:03

Komt door het korte gras. Mijne heeft daar ook ieder jaar weer last van zodra het gras korter wordt. Trekt vanzelf weer weg. Vaak als ze hooi/kuil staan te eten trekt t weer weg.
Hamsterwangetjes noem ik het :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:11

Van kort gras idd :j Ook al staat er nog wat langer gras, ze vinden vaak die hele korte sprietjes het lekkerst...met bij sommige peerden die opgezette speekselklieren tot gevolg.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 18:06

Maar.. ze staat op 1,2 hectare grasland := waarom eet ze dan alleen de korte sprietjes schijnbaar?
Ze kan al vanaf pak hem beet april zich vol eten ( en het is hollands welvaren nu helaas) daaraan,maar zelfs hartje zomer krijgt ze hier last van.
Ik kan haar moeilijk de hele dag op stal zetten met hooi het hele jaar door, dat is geen doen met mijn werk, en eigenlijk is dat ook erg tegen mijn eigen wensen omdat ik dieren in een kudde wil hebben en zoveel mogelijk samen te laten lopen.
Want ik kan haar bv in de ochtend wel een uurtje langer laten staan met extra hooi, maar ik ben niet in de mogelijkheid om dit buiten de stal continue aan te bieden.
Hoe lossen jullie dit probleem op?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:08

Kort gras idd, heeft mijn paard ook al een aantal keer gehad aan het einde van het wei seizoen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:13

Lowara schreef:
Maar.. ze staat op 1,2 hectare grasland := waarom eet ze dan alleen de korte sprietjes schijnbaar?
Ze kan al vanaf pak hem beet april zich vol eten ( en het is hollands welvaren nu helaas) daaraan,maar zelfs hartje zomer krijgt ze hier last van.
Ik kan haar moeilijk de hele dag op stal zetten met hooi het hele jaar door, dat is geen doen met mijn werk, en eigenlijk is dat ook erg tegen mijn eigen wensen omdat ik dieren in een kudde wil hebben en zoveel mogelijk samen te laten lopen.
Want ik kan haar bv in de ochtend wel een uurtje langer laten staan met extra hooi, maar ik ben niet in de mogelijkheid om dit buiten de stal continue aan te bieden.

Kan je niet een paar slowfeeders met hooi in het land zetten zodat ze de hele dag naar behoefte hooi kunnen eten?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:20

Of toch door warmte? Te zwaar, dikke vacht, alle twee iets om het goed warm van te krijgen.
Of voor iets allergisch wat op het weiland is?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 18:25

Happy_Joy schreef:
Of toch door warmte? Te zwaar, dikke vacht, alle twee iets om het goed warm van te krijgen.

Ze was geschoren op twee foto's daar kon ze het niet warm hebben?

Het kan heel goed die korte grasjes zijn als ze schijnbaar de lange bewust overslaan schijnbaar.
Maar dan moet ik hier erg creatief worden, want we zitten hier op zware kleigrond, dus kan geen vast iets in de weide zetten omdat dat een grote puinzooi wordt,( er lopen 6 paarden op)
en de weide huren we van onze buren en die willen absoluut geen troep etc op de weide, en zijn ook erop tegen dat er bv hooi gevoerd wordt als dit enigzins troep kan geven. En met 6 paarden met een flinke rangorde betekent dit minimaal 3 tot 4 aparte plekken waar hooi gegeven moet worden. Dat... Geeft troep en heel veel omgeploegd land...

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:26

Oh, dat stukje had ik even gemist. (of een te warme deken of?)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:29

Lowara schreef:

Moeilijke kwestie idd....als het hollands welvaren is, zou ik zeggen heel beperkt op gras en beperkt hooi, want de gezondheidsrisico's bij ''te vet'' zijn niet gering...maar dit is niet haalbaar als ik het goed begreep.
Er bestaat ook nog zoiets als verkalkingen in de luchtzakken, wat ook verdikkingen kan geven...maar dat is dan enkel op een kliniek met een echo of endoscopie vast te stellen...
Als het beestje verder ok is, zou ik mij niet al te veel zorgen maken over die verdikte klieren....( maar wel een beetje over dat hollands welvaren ;) !

Edit; lees nu je laatste post...als ze met 6 op 1.2ha staan...zullen ze idd wel voor het grootste deel van de dag korte grasjes te eten hebben.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 08-10-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:31

Mijne heeft het ook vaker maar heeft er geen last van en het trekt vanzelf weer weg. Dus waarom zou je er dan iets aan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:33

Toevallig 2 weken geleden 4 stuks op de weide bij ons met allen dikke keel /klieren en eentje die zelfs het halve hoofd dik had :+
Vreemde was dat ze net een stuk gras er bij hadden gekregen dus dat korte gras dat kon niet!

Ben toen een middagje info aan het zoeken gegaan op internet,staat veel op hoor :j

Wat kan
Dikke klieren samen met temperatuursverhoging, dan heeft je paard een virus te pakken.
Staat er te weingi gras op het land dan komt het puur omdat het dier met het hoofd teveel naar beneden staat waardoor het vocht niet kan wegvloeien in het lichaam

En ik denk in jouw geval,want je hebt lang gras

Schimmels of veel vocht(regen) in het gras,die een allergische reactie veroorzaakt waardoor die klieren opzwellen.

Lang nat gras rot sneller bij de bodem en het zou sneller schimmels bevatten waar de paarden dus op reageren.

In alle gevallen(behalve het virus) zakt het binnen 36 uur weer af.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat met rijden je paard niet goed kan afbuigen,dus lange teugelwerk.

En eem boerenwijsheid:
Neem een klodder roomboter,smeer dat op het gezwollen deel en masseer dat goed in.
dan zou het sneller verdwijnen :D

Zonder boter masseren helpt ook vast wel :')

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:41

Mijne heeft dit ook al jaren af en aan.
Da bij gehad in begin en heeft te maken met eten op wei en wind.
Doordat ze voortdurend grazen kan er ook (valse) lucht (= wind) mee komen waardoor ze opzetten.
Savonds is ie breedbekkikker, smorgens weer mooi slank!
Heb er nog nooit medicijnen voor gehad en hou er met rijden ook geen rekening mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:08

Niet?
Je paad heeft een dikke keel en misschien wel moeite met ademhalen daardoor
maar jij dwingt gewoon om je paard af te buigen terwijl het daar dan misschien wel moeite mee heeft of het daar benauwd van krijgt?

Erg netjes,zal je paard blij mee zijn 8)7

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:44

ellepel schreef:
Niet?
Je paad heeft een dikke keel en misschien wel moeite met ademhalen daardoor
maar jij dwingt gewoon om je paard af te buigen terwijl het daar dan misschien wel moeite mee heeft of het daar benauwd van krijgt?

Erg netjes,zal je paard blij mee zijn 8)7

Nee!
Heb ik destijds aan da gevraagd. Aangezien het lege builen zijn, kan het paard niet stikken oid.
Zijn keel is niet dik maar zijn wangen / klieren immers dus niet slikgedeelte!
Dat hij op zo'n moment niet echt nageeflijk loopt, stoor ik me niet aan.

Heb mijn paard bijna 10 jr dus zo erg zal het niet zijn!
Want als ik echt netjes wil zijn!!! Mot ik er nie eens opgaan zitten want het is immers een geen lastdier?!
Maar dat geldt ook voor jou;) !

Maar hoe doe jij dat dan als hij in de wei loopt en zelf ff sprintje met kop in krul oud wil trekken? Want dan kan hij het volfens jou ook benauwd krijgen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:23

Ik laat het paard hier ook gewoon rijden,maar idd absoluut niets laten afbuigen en bv lekker op buitenrit.
Het KAN niet anders dat ze er anders last van heeft namelijk := gelukkig is ze tegenwoordig recreatiepaard, dus heb de luxe om dat gewoon toe te passen.

Ik lees hier boter masseren ( :+ ) ik gebruik compagel, dat lijkt ze naar tevinden als ik het erop smeer,maar de boel slinkt wel sneller ervan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:36

ivm met lang gras, waar de paarden mesten, groeit het gras veel beter,maar dit willen de paarden niet manger meer eten. Dus als ze met 6 op 1.2ha staan , kan het best zijn dat de weide er nog vrij groen uitziet, maar jouw paard wel de hele dag op de korte stukken staat te peuzelen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:58

Angela schreef:
Het kan ook komen doordat ze veel kort gras eten. Dat slikken ze door zonder te kauwen. Ze eten dus wel (hoofd naar beneden), maar kauwen niet of nauwelijks.

Mijn pony had het vroeger ook, om deze reden idd!

Wat betreft masseren, ik zou kiezen voor strijken en een kant op niet heen en weer O:)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:10

Ik noem het altijd graaskaken. Als ze dat eenmaal hebben komen ze er niet meer af zodra het gras kort wordt.
Na een half uurtje op stal met wat hooi is het vaak al een stuk minder ok rustig een half uurtje rijden maar wel uitkijken met inbuigen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:48

Ik doe even een upje om zelf zekerheid te hebben want ik ben een stresskip.

Mijn merrie staat sinds gister avond weer op get grasland voor 24/7. Ze komt uit zandpaddock met onbeperkt ruwvoer op redelijk hoogte staan.

Nu ging ik bij ze kijken want mevrouw had haar halster af en zag ik dat haar kaken erg opgezet waren. Verder zag ik aan haar feen verandering qua slijmvliezen, ogen, neus of tempratuur.

Is dit gewoon even overbelasting van het drukke grazen of?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!!