Oorzaak luchtzuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Oorzaak luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:05

Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of het hier goed staat dus indien het fout staat mag het uiteraard verplaatst worden!

Toen ik mijn pony kocht werd er bij verteld dat ze een erge luchtzuiger was, nu vond ik dat geen enorm probleem en wilde ik proberen te kijken of ik haar daar vanaf kon helpen. Daarom staat ze nu op een uitloopstal met weide, zand, straat en een warme stal met vers stro zonder randjes waar ze op af kan zetten. Heel het voorjaar en zomer heeft ze niet luchtgezogen (ik heb haar nu een jaar + wat maandjes) die tijd daarvoor zoog ze nog lucht, we hadden een periode nog om haar te helpen hiermee te stoppen.

Nu is het zo dat het weer is omgeslagen en dat ze sinds een week of twee weer lucht zuigt (en tot mijn ergernis op de andere pony -O- En de pony reageert er ook niet op als mijn pony op haar afzet omdat zij lager in de rangorde staat, wat mij nog verdrietiger maakt -O- -O- )

Nu weet ik dat luchtzuigen door een aantal factoren gestimuleerd kan worden. Bijvoorbeeld: maagzweren, krachtvoer voor hooi, verveling etc.

Ze heeft nog geen krachtvoer. Zo ver ik het weet heeft ze ook geen stres of iets anders. Ook is er, zover ik weet, niks aan haar situatie veranderd. Heeft een van jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, want ik zou dit graag willen oplossen mede omdat ik het ook heel vervelend vind voor de andere pony.

Rizette

Re: Oorzaak luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:10

Misschien toch weer last van haar maag gekregen? Door eikels eten of minder ruwvoer? Of zich op een andere manier niet fijn voelen?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:15

Eikels kan niet, er zijn geen bomen in de wei. Ze heeft nog steeds even veel ruwvoer, ik ga volgende week wel aan een andere 'generatie' ruwvoer beginnen, hopelijk gaat dat beter!

Ik zat misschien te denken dat de kou en dus de aanmaak van wintervacht ervoor zorgt dat ze stress heeft? En zou dit dan met een deken te verhelpen zijn?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:16

Zoals bekend, komt luchtzuigen veel voor bij paarden die te vroeg zijn afgespeend.
Het is een zichzelf belonende bezigheid geworden, ze krijgen er een tevreden gevoel van. Echt doorbreken lijkt niet mogelijk. Maar door zoveel mogelijk tegemoet te komen aan alle (!) natuurlijke behoeften van het paard, kan het verminderen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:21

josien_m_ schreef:
Zoals bekend, komt luchtzuigen veel voor bij paarden die te vroeg zijn afgespeend.
Het is een zichzelf belonende bezigheid geworden, ze krijgen er een tevreden gevoel van. Echt doorbreken lijkt niet mogelijk. Maar door zoveel mogelijk tegemoet te komen aan alle (!) natuurlijke behoeften van het paard, kan het verminderen.

Dus de kou zou juist geen probleem zijn, in tegendeel? Dat het voorkomt bij paarden die te vroeg zijn afgespeend wist ik niet, nu heb ik daar verder ook geen informatie over want ik ben haar "zoveelste" eigenaar.

Het hele tegenstrijdige voor mij aan dit verhaal is dat ze de afgelopen weken er juist gelukkiger uitziet, ze glimt, is toegankelijk en doet super haar best :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:23

kan het zo zijn dat er minder gras te eten is?
mijn maagzweergevoelige paard ( geen luchtzuiger overigens)krijgt ook meer last rond deze periode, ondanks onbeperkt ruwvoer doordat er minder gras staat, blijkbaar werkt dat toch anders in d emaag.
ik geef maagcomposituum van groene os met positief resultaat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:26

Voor mij luchtzuigen, maagzweren 70 % vd oorzaak van luchtzuigen.en die kunnen komen van stress of te weinig kauwbewegingen, te weinig ruwvoer en werkt maagzuur op de maagwand ipv op t voer.

Onbeperkt ruwvoer, en weinig krachtvoer. En paard moet lekker in t vel zitten, dat verminderd stress en luchtzuigen.

Mijn paard ging van 24/7 luchtzuigen naar 3 x in t jaar luchtzuigen. Dus voor mij was dat niet " kan t wat verminderen....dat was enorm verminderd omdat ze onbeperkt ruwvoer kreeg, goede weidegang en voornl lekker in haar vel zat!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:27

Wyb_ster schreef:
josien_m_ schreef:

Dus de kou zou juist geen probleem zijn, in tegendeel? Dat het voorkomt bij paarden die te vroeg zijn afgespeend wist ik niet, nu heb ik daar verder ook geen informatie over want ik ben haar "zoveelste" eigenaar.

Het hele tegenstrijdige voor mij aan dit verhaal is dat ze de afgelopen weken er juist gelukkiger uitziet, ze glimt, is toegankelijk en doet super haar best :)

Dat hoeft niet tegenstrijdig te zijn: hij dient zichzelf die dopamine toe!
En bijna alle paarden worden te vroeg weggehaald bij hun moeder, 4 maanden, 6 maanden, 8 maanden.. Niet ieder veulen kan het goed zonder verdere opvoeding en zonder te kunnen (melk) zuigen stellen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:38

Ze heeft onbeperkt hooi + weidegang, maar die brokken van hobbelheks klinken wel goed!! Bedankt

De andere pony insmeren met zalf klinkt nogal zielig ...
De andere mogelijke plekjes zijn weg gehaald

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:45

hahaha .. ohja even vergeten dat ze het op de andere pony doet!
Das wel een beetje sneu dan ja :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:46

Paarden vervelen zich niet zozeer, ervaren wel ongemak...door gedwongen stilstaan, door gedongen tijdstippen van eten, door te weinig sociaal- en lichaamscontact, door te weinig kunnen zien en onderzoeken, enz. Dat is wat anders dan verveling of pijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:01

Een voerbal is ook een leuk spel,je kunt wat musli of spelt erin doen en ze amuseren zich prima.
Enig nadeel is dat de bal onder het hekwerk kan rollen als er geen rand is.
Of in de stal kan ook. Natuurlijk niet op zandbodem gebruiken.
Wellicht geeft dat genoeg afleiding om em van het luchtzuig idee af te halen als er verder niks aan de hand is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:24

Die bal is wel een goed idee en die heb ik toch nog liggen, ik gooi ze wel eens samen in de bak maar ik kan wel proberen hem in de wei te leggen, want als hij dan wegrolt kan het niet zoveel kwaad

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:27

Maak een luchtzuigplek. Paaltje, rubber erom om de tanden te beschermen. En lekker laten luchtzuigen. Als ze eenmaal hebben bedacht dat het op een ander paard kan, dan stoppen ze er niet mee. Mijn merrie deed het op haar veulen. Dus dat kun je alleen oplossen als het paard dat erbij staat het niet pikt. Of een makkelijker plek maken. Luchtzuigen an sich kan geen kwaad en je heb alles al geregeld qua voeding.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:45

Anya schreef:
Maak een luchtzuigplek. Paaltje, rubber erom om de tanden te beschermen. En lekker laten luchtzuigen. Als ze eenmaal hebben bedacht dat het op een ander paard kan, dan stoppen ze er niet mee. Mijn merrie deed het op haar veulen. Dus dat kun je alleen oplossen als het paard dat erbij staat het niet pikt. Of een makkelijker plek maken. Luchtzuigen an sich kan geen kwaad en je heb alles al geregeld qua voeding.

Mee eens. In de loop van tijd is het luchtzuigen een behoefte van je pony geworden om om te kunnen gaan met stress. Hierdoor kan je zelfs zo ver gaan als zeggen dat het welzijnsverlagend is om het luchtzuigen onmogelijk te maken, omdat je pony dan niet meer goed met stress kan omgaan en dus gestresst blijft met alle gevolgen van dien. Probeer het dus vooral niet te stoppen door alle oppervlakten in te smeren met een vies goedje of iets dergelijks! Het luchtzuigen kan geen kwaad, je pony wordt er niet ziek van. Wel kan veel luchtzuigen de voortanden te snel laten afslijten, waardoor eten op den duur moeilijk kan worden. Vandaar het voorstel van Anya om een rubber ondergrond te maken.

Wat de oorzaak van die stress voor jouw pony nu is, kan lastig zijn te achterhalen. Kou icm aanmaak wintervacht lijkt me niet waarschijnlijk. Vraag je eens af of er de laatste tijd iets is verandert in het management van je paard (andere paarden in de wei, paarden weg uit de wei, ander ruwvoer, minder ruwvoer (minder gras), enz). Bij zo'n verandering vind je meestal het antwoord en dan kan je er wat aan doen.

Het feit dat ze het bij jou al bijna niet meer doet zegt dat je het heel erg goed hebt geregeld voor je pony! +:)+

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:24

Bedankt voor het compliment @Djaikha :o

Dat het luchtzuigen geen gevolgen heeft is bij ons niet helemaal van toepassing :x Bij het luchtzuigen gebruikt ze heel erg haar onderhals waardoor het voor haar moeilijker is om deze te laten ontspannen met rijden. Ik wil zelf graag de dressuurbasis erin rijden, maar dat is zo wel moeilijker omdat ze de door het luchtzuigen ontwikkelde onderhals liever gebruikt dan de bovenhals. Nu heb ik een goede trainingsmanier gevonden waardoor ik dit aan het afleren ben dus ik hoop het meer af te leren dan dat ze het er weer bij zuigt. Dit klinkt nogal raar maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden 8)7

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:40

Hier ook een verstokt luchtzuigertje dat het vrijwel niet meer doet. Hij kan het overal, maar staat 24/7 buiten met schuilstal en doet het dan eigenlijk nooit meer.

Tenzij.

Ik hem een brokje geef. 1 ieniemie klein brokje of paardensnoepje is voor hem al de trigger om te gaan luchtzuigen. Niet heel extreem, niet heel lang, maar toch. Brok = zuigen, geen brok niet. Dus daar vraag ik me ook al tijden van af hoe dat nou functioneert!

Hier ook een onderhalsje, maar weet niet of dat komt door rijtechniek of het zuigen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:45

Ik merk het direct aan haar als ze heeft gezogen. Ze heeft altijd een bobbel onder haar hoofd, maar afgelopen zomer was deze zacht en kon ik deze indrukken, nu is deze hard wat mij er dus op wijst dat ze lucht zuigt. In principe heeft ze "alles" en natuurlijk is hier een overschot aan water gevallen een tijd terug waardoor de wei minder productiviteit had, maar juist dat zijn toch natuurlijke factoren? Uiteraard voer ik dan extra hooi bij wat ze dankbaar aannemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:28

Wyb_ster schreef:

Dat het luchtzuigen geen gevolgen heeft is bij ons niet helemaal van toepassing :x Bij het luchtzuigen gebruikt ze heel erg haar onderhals waardoor het voor haar moeilijker is om deze te laten ontspannen met rijden. Ik wil zelf graag de dressuurbasis erin rijden, maar dat is zo wel moeilijker omdat ze de door het luchtzuigen ontwikkelde onderhals liever gebruikt dan de bovenhals. Nu heb ik een goede trainingsmanier gevonden waardoor ik dit aan het afleren ben dus ik hoop het meer af te leren dan dat ze het er weer bij zuigt. Dit klinkt nogal raar maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden 8)7

Je moet de luchtzuigplek zo laag maken dat ze haar bovenhalsspier gebruikt bij het luchtzuigen. Heb je er zelf ook nog wat aan :)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:56

Als je toch wat krachttoer wil geven, welke brok/muesli raden jullie aan voor luchtzuigers?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 09:51

Ik had subli basisbrok, daar ging ze niet extra van luchtzuigen (in mijn geval dan); het hooi/kuil (het zit er tussenin) dat ik sinds gisteren voer wordt enthousiast op gereageerd, wel luchtzuigneigingen maar nog te vroeg om er conclusies over te treken. In dit ruwvoer zitten ook meer energiewaarden, dus dan hoef ik minder krachtvoer te geven

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:09

Wyb_ster schreef:

Geen dank, je verdient het :). En tja, ik bedoelde de gevolgen voor de gezondheid, niet voor het rijden ;).

Wyb_ster schreef:
In principe heeft ze "alles" en natuurlijk is hier een overschot aan water gevallen een tijd terug waardoor de wei minder productiviteit had, maar juist dat zijn toch natuurlijke factoren? Uiteraard voer ik dan extra hooi bij wat ze dankbaar aannemen.

De natte wei kan wel degelijk de oorzaak zijn voor het opnieuw gaan luchtzuigen. Het zijn inderdaad natuurlijke omstandigheden, maar in de 'echte' natuur zoeken ze dan een andere plek waar ze wel kunnen grazen of iets anders om te eten (bast van bomen bijvoorbeeld). Op een door ons gemaakte weide lukt dit vaak niet, waardoor een tekort aan kauwbewegingen (speekselproductie) en maagvulling (maagzuur dat niet geneutraliseerd wordt door speeksel, waardoor zure maag) kan ontstaan. Voor een luchtzuiger reden genoeg om weer te gaan zuigen.

Wyb_ster schreef:
Ik had subli basisbrok, daar ging ze niet extra van luchtzuigen (in mijn geval dan); het hooi/kuil (het zit er tussenin) dat ik sinds gisteren voer wordt enthousiast op gereageerd, wel luchtzuigneigingen maar nog te vroeg om er conclusies over te treken. In dit ruwvoer zitten ook meer energiewaarden, dus dan hoef ik minder krachtvoer te geven

Het is fijn voor een luchtzuiger om zo veel mogelijk ruwvoer te eten. Het paard kauwt meer op ruwvoer dan op krachtvoer, waardoor het maagzuur beter geneutraliseerd wordt. Daarom is de hoeveelheid ruwvoer voor een luchtzuiger belangrijk. Het vervangen van krachtvoer voor ruwvoer is zeker erg goed! Wanneer ze door energierijk ruwvoer te dik dreigen te worden, kun je een deel vervangen door het energiearme stro om de totale hoeveelheid ruwvoer op peil te houden ;).

Heb je al conclusies kunnen trekken over haar luchtzuigen met het nieuwe hooi/kuil?

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:58

Mijn paard zuigt dan weer wel, dan weer niet. Alles geprobeerd qua poeders en voeding, veel weidegang en s avonds op stal en altijd hooi en een plak stro. Ineens deze week staat hij weer enorm te zuigen, pakt ook andere dingen dan zijn drinkbak. Hij is heel gevoelig en wellicht is de overgang naar deze kou voor hem heftig, dus zijn onderdeken vanavond omgedaan. Ik merk dat ik het me altijd heel erg aantrek als hij weer begint en het wil voorkomen maar ik ben een beetje ten einde raad

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:56

Lolala73 schreef:
Mijn paard zuigt dan weer wel, dan weer niet. Alles geprobeerd qua poeders en voeding, veel weidegang en s avonds op stal en altijd hooi en een plak stro. Ineens deze week staat hij weer enorm te zuigen, pakt ook andere dingen dan zijn drinkbak. Hij is heel gevoelig en wellicht is de overgang naar deze kou voor hem heftig, dus zijn onderdeken vanavond omgedaan. Ik merk dat ik het me altijd heel erg aantrek als hij weer begint en het wil voorkomen maar ik ben een beetje ten einde raad

Hier herken ik mij helemaal in!!

Ik heb het haar gisteren niet zien doen maar ik heb haar niet heel lang geobserveerd, ze was behoorlijk hyper en liep de andere pony op te jagen die rustig stond te grazen dus heb ik haar uit de wei gehaald en het spelletje mee gespeeld in de bak :') Ze heeft heerlijk lopen rennen en was veel energie kwijt uiteindelijk wat wel goed was voor haar. Ik hoop dat als ik haar vaker laat uit razen ze ook minder de drang heeft om lucht te zuigen.

Te dik is ze voorlopig nog lang niet dus dat is wel fijn.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:51

De bobbel onder haar kin is weer zacht dus dat houdt in dat ze langer dan een week niet heeft lucht gezogen *\o/*

Helaas heeft ze wel een dik been opgedaan, dus moet ze rust houden -O-