Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 21:49

Hallo bokkers

Ik open dit topic omdat ik jullie mening eens wil horen.
Ik heb al 8 jaar mijn welsh pony Ferdo. Super pony, ik wil hem voor geen geld van de wereld meer kwijt, maar de laatste tijd vertoont hij wat raar gedrag. Ik wist niet precies waar ik dit topic moest zetten want ik heb echt helemaal geen idee waaraan het ligt.

Toen ik Ferdo een 2-tal jaren had, begon hij op wedstrijd heel gemeen te bokken. Hij bokte tot je eraf lag. Het gekke was dat hij het alleen deed toen je er net op zat. Ik viel er elke keer af, maar toen ik terug opstapte, liep hij gewoon weer braaf rond.
Uiteindelijk hebben we er een osteopaat bijgehaald en hij had een paar blokkades in zijn rug. Toen die losgewerkt waren, deed hij dat bokken niet meer.

Het ging toen wat op en af. Wedstrijden die hij gewoon braaf deed, en dan opeens had hij weer die bokperiode. Dus weer osteopaat erbij, die zei dat het zadel ook niet goed lag, ander zadel, blokkades er weer uit en hij deed het weer braaf.

Nu ben ik 4 jaar geleden gestopt met wedstrijden te rijden en wordt hij vooral gebruikt voor buitenritjes. Zo kan het wel eens zijn dat hij een paar maanden stil staat, maar hij maakte hier nooit problemen van. Hij bleef altijd braaf dus ik dacht toen dat dat bokken gewoon kwam doordat de pijn door die wedstrijdspanning erger werd.

Tot nu... Dit jaar heeft hij echt al verschrikkelijk vaak weer zo gemeen gebokt, en altijd na een bepaalde tijdspanne. Zo kroop ik er in april op nadat hij 3 maanden niet gereden had (longeren doe ik wel gewoon) en hij bokte weer heel gemeen en hij sloot af met een steiger, iets wat hij nog nooit gedaan had. Ik schrok er behoorlijk van. Deze keer was ik niet gevallen omdat mama hem nog vast had. Na die boksessie heeft hij ook weer gewoon braaf en ontspannen zijn rondje gelopen.
Als ik hem de dag erna reed, was hij gewoon braaf, niks gebok te zien.

Dan heeft hij weer een aantal maanden stil gestaan en kroop ik er weer eens op. Ik had gevraagd aan mama om hem vast te houden, voor de zekerheid. Hij was braaf, dus ze liet me los. Ik heb toen 5 minuten ingestapt, ik draafde aan en opeens kreeg hij het weer. Ik ben er toen weer afgevallen en best hard ook. Maar dit is niet 'zijn patroon' om het zo te zeggen. Als hij bokt, dan bokt hij als ik net opstap.

Omdat hij het dus alweer 2x zo'n boksessie heeft gegeven en helemaal anders dan dat ik het ken, besloot ik om weer eens een afspraak te maken met de osteopaat en met de zadelpasser.
De osteopaat vond geen gekke dingen enkel dat zijn hals wat vast zat. Rugje was vrij oke, met enkele lichte blokkades maar daar zou hij niet zo gek op mogen reageren dacht ze.
Dus zadelpasser erbij, er zat een te kleine boom in en moest nodig bijgevuld worden. Uiteraard heb ik toen ook moeten rijden en dat deed hij ook weer braaf.
Ik heb hem toen ook nog een aantal keren gereden met een tijdspanne van 2-3 dagen er tussen, dan was hij altijd braaf.

Nu wou ik er gisteren weer met rijden, hij stond toen exact een maandje stil. Ik was hem aan het opzadelen en toen ik hem iets strakker wou aansingelen omdat ik daarna ging opstappen, werd hij opeens helemaal gek. Hij ging met een rotvaart achteruit, begon te steigeren, te bokken, iets wat hij nog nooit heeft gedaan! Toen hij even stil stond, de singel los gedaan, zadel eraf en toen werd hij weer rustig. Ik heb hem gerustgesteld, zadel er weer opgelegd en dan was het weer oke.
Ik bracht hem naar de bak omdat ik wou zien wat hij onder het zadel deed. Ik stap praktisch altijd op met een stoeltje, maar telkens als ik op het stoeltje ging staan, begon hij rondjes te draaien, werden zijn ogen groot, je zag dat hij er geen vertrouwen in had. Uiteindelijk toch rustig gekregen, opgestapt en gek genoeg werd hij ineens heel ontspannen en heeft hij praktisch de hele tijd met zijn neus over de grond gelopen.
Vandaag heb ik ook weer met hem gereden en dan was hij ook weer gewoon braaf.

Hebben jullie mss een idee? Eind juli is de osteopaat erbij geweest, midden augustus de zadelpasser (waarbij ik wel een erg goed gevoel had). Sinds dat het bokken begonnen is, is er ook halfjaarlijks een osteopaat bij geweest. Nu is het jaarlijks geworden omdat ik hem minder intensief rijd.
Ik ben zelf ofwel richting een rugprobleem (Kissing Spines?) ofwel richting een maagzweer aan het denken. Aan de maagzweer dan omdat hij gisteren zo heftig reageerde op het aansingelen. Als hij heel veel spanning heeft, tandenknarst ie ook onder het zadel.
Door jarenlang met een te groot zadel rondgereden te hebben, zijn de lendenen sowieso wel een gevoelige plek bij hem geworden, mss dat daar iets zit? Maar zou de osteopaat dat dan niet moeten voelen? Zijn rug was praktisch helemaal oke, als hij daar iets ernstig zou moeten hebben, dan zou hij toch ofwel helemaal vast zitten, ofwel zich helemaal niet willen laten behandelen omdat het pijn doet? Hij reageert overigens ook niet gevoelig op zijn rug als je er drukt oid.
Dat hij het doet uit enthousiasme, betwijfel ik. Als ik hem gewoon longeer, is hij heel braaf en doet hij zo'n kuren niet. Het is dus voornamelijk onder het zadel en nu ook tijdens het opzadelen...

Uiteraard ga ik dit ook bespreken met een kliniek of dierenarts, maar ik wil hier ook eens wat om raad vragen, mss herkent iemand dit probleem wel.
Ik zoek hier ook geen kritiek. Ik heb er verder nooit iets achter gezocht omdat hij telkens na een osteo-behandeling terug braaf liep. Het is nu, dit jaar, dat hij zo extreem doet, dat ik denk dat er iets erger aan de hand is, juist omdat er uit de osteopathie bijna niks uit kwam...
Oh ja, mss ook niet onbelangrijk om te zeggen. Voordat hij bokt, gaat hij eerst helemaal bol staan zoals een boze poes zeg maar. Als je hem dan vooruit zet, begint hij ermee.
Zonder zadel is trouwens ook een no-go, dan wordt hij ook helemaal gek.

Alvast bedankt om mee te denken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:25

Longeer je hem wel eens met het zadel erop? Zo ja, hoe reageert hij dan? Het kan ook zijn dat het zadel steeds niet goed ligt omdat hij zo onregelmatig bereden wordt. Het kan best zo zijn dat hij erg wisselt in zijn rugbespiering, waardoor het zadel niet meer lekker ligt. Ook kan het zo zijn dat hij toch nog last heeft van het lendengebied vanwege het vroegere te lange zadel, dit kan de ene keer meer opspelen dan de andere keer.
Ik zou als ik jou was toch eens naar een heel goede paardenkliniek gaan waar ze je paard goed bekijken, eventueel ook je zadelligging bekijken en daar zien uit te vissen wat er mis is, want ik kan me ook niet voorstellen dat hij dit doet omdat hij dat "leuk" vindt.

Succes ermee hoor!

_Zsazsa_

Re: Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:32

Ik zou toch even foto's laten maken van de rug.
KS komt zoveel voor tegenwoordig.
Het feit dat de lendenen altijd gevoelig zijn gebleven is ook niet positief. Dat is een ontzettend gevoelig punt, waar ze toch nijdig op kunnen reageren bij pijn. Vooral die flip modes naar het aansingelen duidt op pijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:06

Uit wat je omschrijft lijkt het me toch een paard met pijn. Misschien toch eens een foto maken van de rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:45

Ik denk ook direct aan ks..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:52

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik één van de dagen eens wat mailtjes ga uitsturen naar klinieken dan... :)

Jet: longeren met zadel heb ik ook gedaan, maar dat doe ik niet altijd. Maar dan is hij ook gewoon braaf. Het is zelfs zo dat je hem een halfuur kon longeren en als je er dan opkroop, dat hij weer een rodeo begon...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:57

Rug op de foto laten zetten, dit paard probeert je al jaren iets te vertellen en aangezien zijn gedrag steeds heftiger word zou ik dat zsm doen. Toen hij volop in training was hielden zijn rugspieren misschien de meeste pijn weg, nu word er af en toe gehobbeld maar kan hij nog veel meer pijn dan in het begin hebben.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 14:03

bigone schreef:
Rug op de foto laten zetten, dit paard probeert je al jaren iets te vertellen en aangezien zijn gedrag steeds heftiger word zou ik dat zsm doen. Toen hij volop in training was hielden zijn rugspieren misschien de meeste pijn weg, nu word er af en toe gehobbeld maar kan hij nog veel meer pijn dan in het begin hebben.

En ik heb er ook altijd naar geluisterd. ;)
Na een osteopaat bezoekje, waren de klachten ook weg. Vandaar dat ik er toen niets achter zocht.

Nu hij qua gedrag erger wordt, vermoed ik zelf ook dat er wel iets ergs aan de hand is, vandaar ook dit topic. Aangezien jullie adviezen RX foto's zijn, en ook vooral richting de rug gaan, zal ik dit zeker meenemen. :)

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:11

Hey Anthea

Ik zou ook foto's laten nemen.
Er is duidelijk iets verkeerd.
Zijn variatie in gedrag lijkt me wanneer hij wel en niet pijn heeft.

Veel succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:21

Hij geeft dus duidelijk aan dat met een ruiter belasten niet zo geslaagd is, daarom is inderdaad een gedegen onderzoek bij een goede paardenkliniek wel op zijn plaats. Gelukkig zie je dat zelf ook in hoor, ik hoop dat je snel terecht kan en dan weet wat er aan de hand is!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:04

Kan er trouwens iemand zeggen hoeveel zo'n onderzoek ongeveer kost? Foto's van de rug dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:09

Poeh dat verschilt per kliniek. Zou gewoon even wat rondbellen naar verschillende klinieken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:12

xAnthea schreef:
Kan er trouwens iemand zeggen hoeveel zo'n onderzoek ongeveer kost? Foto's van de rug dan?

Valt meestal wel mee, idd gewoon een aantal klinieken bellen. Succes, ik hoop dat het meevalt maar je kunt beter iets vinden dan dat het nog niets oplevert.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:15

Oke dat dacht ik wel.
Zijn er dan klinieken die jullie aanraden? Die bv wel specifiek ervaring hebben in dit soort problemen? Of zijn alle klinieken daar wel goed in?

Ik ben van Belgie dus de bekendste hier zijn Equitom (maar die is vrij duur) en de kliniek van Gent.

Bigone: ja precies. Ik hoop ook dat het meevalt, maar nu moet ik gewoon even duidelijkheid. Het is voor hem niet leuk en voor mij ook niet, ik wil gewoon lekker wat buitenritjes maken maar zo voel ik me ook niet meer veilig zeg maar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:55

Als je rugfoto's laat maken, doe dit op een goede kliniek en laat ook de onderzijde van de wervels op de foto zetten.
Mijn merrie had op mindere foto's gewoon 'goed' geweest. Ze had geen kissing spines, wel enstige rugproblemen. En ik herken wel dingen in je verhaal, maar dat zegt niets.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:02

Welke kliniek had jij, Dyonne? :)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:05

ik ben onlangs naar de bosdreef geweest, was heel blij met de manier hoe daar gewerkt werd, heel correct en duidelijk. succes alvast

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:20

Ik zou ook denken aan de Bosdreef als je in België woont. Ik heb het idee dat Equitom erg experimenteert als ik het zo op Facebook tegenkom en daar zit je niet op te wachten... En Gent, mij lijkt een universiteitskliniek niet de beste plek om naar toe te gaan. http://www.bosdreef.be/nl/paarden/ .

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:31

moest je willen kan ik jou zelfs de exacte kostprijs meedelen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:40

Ik was in Bodegraven, goede ervaring, maar niet echt dicht bij België natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:51

Ik vond de kosten van rugfoto's echt zwaar meevallen. Zou het er zeker niet om laten.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 13:26

Equitom is best wel goed maar onwijs duur. De universiteitskliniek, ja daar helpen de studenten mee dus er is best wel wat volk wat ook wel stress geeft bij mn pony.

De Bosdreef zal ik alvast contacteren.
Ik ben overigens bereid om ver te rijden als er een bepaalde kliniek goed is dus Bodegraven blijft ook een optie :j

Zouden jullie trouwens ook een onderzoek doen voor een maagzweer? Hoewel ik dat vasten 3x niks vind...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:49

Als ik in jouw geval moest kiezen tussen de Bosdreef en Bodegraven, zou ik toch voor de Bosdreef gaan. Voor zover ik weet is daar nog meer expertise op dit gebied dan in Bodegraven en het zal ook wel dichterbij zijn, maar dat maakt je niet uit zag ik al.
Ik zou het in eerste instantie aan de kliniek overlaten wat ze onderzoeken en wat kun bevindingen zijn. Komt daar niets uit, kan je altijd nog een maagonderzoek alten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:19

Maagproblemen uiten zich vaak niet in dit paniekgedrag van je paard, nierproblemen zou wel kunnen want daar ligt je zadel op. Met dit verhaal naar de kliniek gaan en kijken wat zij van het verhaal vinden. Rugfoto's zullen ze wel doen maar daarnaast is bloedprikken op afwijkingen ook nooit verkeerd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:49

Bedankt Bigone. Had er zelf niet aan gedacht maar in het verleden had ie ook eens nierproblemen gehad.
Bloedonderzoek is vorig jaar eens uitgevoerd en daar kwam toen niks vreemd uit. Maar dat ga ik dus zeker meenemen!