Paard Groeit niet en word niet dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden199

Paard Groeit niet en word niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 07:33

Ik heb een 5,5 jarige kwpn ruin. Hij is nu bijna 2 jaar bij ons en is in het eerste jaar ong. 2 cm gegroeid , daarna eigenlijk niet meer en is nu rond de 1.63 meter. Ik heb de volgende problemen met hem:

- Hij is niet dik te krijgen ( hij krijgt 15 kilo hooi in de winter en 8 in de zomer + land overdag, 1,5 kilo muesli en 1 kilo zemelen en hij heeft een periode Seniors priores gehad)
- Hij is nog erg armbespierd voor een paard die al bijna een jaar onder het zadel is en al 1,5 vanaf de grond mee gewerkt word. Telkens zodra die meer spier krijgt, valt hij weer terug.
- Hij groeit niet meer terwijl alles in de lijn toch wel 1,72 m is. Nu geeft dit geen garantie maar toch is het een beetje vreemd.
- Hij heeft erg gevoelige hoeven.
- Gaapt erg veel.
- kan suiker absoluut niet hendelen en wanneer die wel suiker krijgt is hij echt niet handteerbaar.
- had bloedwormen maar is hier meerdere malen voor behandeld.
- Is tijdens het inrijden echt een drama geweest, is nu eigenlijk heel braaf maar bij het opstappen is hij toch nog altijd iets gespannen en bolt zijn rug dan.
- hij loopt de laatste tijd regelmatig ongelijk.

- Osteophaat, tandarts en zadelmaker komen met grote regelmaat.

Ik heb altijd gedacht dat hij gewoon een ontzettende laatbloeier is, aangezien hij ook echt nog heel speels en puppy is. Maar begin me nu toch een beetje zorgen te maken. We staan net op een nieuwe stal en als je dan weer van iedereen de vraag krijgt of die 2 of 3 jaar is, ga ik me nu toch een beetje zorgen maken.

Zelf denk ik aan een maag of darmprobleem. Hebben jullie misschien ideeën of weten jullie een goed iemand om hem te gaan checken. Ik laat liever geen maagscopie doen in de kliniek.

Amaryllis

Re: Paard Groeit niet en word niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:38

VSW > MD

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:41

Je zegt dat hij meerdere malen behandeld is voor bloedworm, maar is het ook gecontroleerd dat hij er nú helemaal van af is? Want bloedwormen kunnen inderdaad voor een bepaalde achterstand zorgen.

Echter denk ik bij veel gapen (en misschien ook rekken en strekken?) aan een maagprobleem.

Verder lees ik even mee, vind het een interessant onderwerp :)

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 07:44

Hij had toen wij hem kochten 850 bloedworm( behoorlijk veel dus) Hij is ondertussen 6 x opnieuw behandeld waaronder 4 maanden geleden en nu 3 weken geleden want hij had toch weer 200. Dus hij is er tussendoor vanaf geweest en kreeg nu mede dankzij de weidegenootjes weer bloedwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:46

Bloed gecontroleerd (ook met oog op de wormbesmetting)? Mest zegt zeker bij bloedworm niet alles.
Anders zou je ook wel denken aan maagzweren bij de symptomen.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 07:48

Ik heb zijn bloed nog niet laten controleren, omdat ik me er eigenlijk nooit zorgen om maakte, en dacht het is gewoon een laatbloeier. Maar sinds vorige week op de nieuwe stal, begon ik toch te twijfelen. Want toen we hem kochten dachten ze dat hij 1 jaar ipv 3 was en nu denken ze dat die 2/3 jaar is ipv van 5 jaar. Dus ik ga denk zwz even bloed laten controleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:49

Bloedworm kan de darmen beschadigen wardoor een maagzweer zou kunnen ontstaan.
Zou een bloedonderzoek vragen en kijken voor een supplement om de darmen te ondersteunen en aanvullend vitamines :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:50

Maar hij is er nú dus nog niet helemaal van af? Want toen je hem kocht, met 3,5 dan, zat hij ONDER de bloedworm. Wie weet hoe lang hij dáár al mee kampte en heeft geen tijd gehad om te groeien als het ware. En gezien je 4 maanden geleden de laatste behandeling hebt gegeven, ben je in 2 jaar tijd toch heel wat bezig geweest om die wormen kwijt te raken, dus heeft hij niet alle energie kunnen steken in het groeien. 200 vind ik nog heel veel, dus in feite heeft hij ook geen tijd om te groeien. Dan klinkt mij het logisch in de oren, raak die bloedworm kwijt en wie weet krijg je daar een heel ander paard voor terug.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:52

Maagzweren? Toevallig heeft mijn vorige paard dat en zat ik net te zoeken hoe dat ontstaat en gapen stond bij de symptomen. Zij was ook mager, laag in bespiering, groeide op een gegeven moment slecht, zij was in mijn tijd ook niet rad. Eigenlijk komt alles overeen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:57

Onze nu 4 jarige was het paard met de grootste besmetting van bloedworm in Nederland. Kreeg daarvoor ook behandeling. Heeft ijzerpreparaten gekregen en vorig jaar kreeg hij een gegeven moment vreselijk koliek waardoor hij naar Wolvega moest en daar geopereerd worden. Dat de bloedworm er nog zit en alle restverschijnselen logisch. Wij kregen als advies om de weerstand van ons paard te gaan verhogen( voeding was al optimaal) hij stond op het land en daar werd elke dag de mest weggehaald( zeer belangrijk). Wij geven hem nu nog steeds de Prefit van synovium. Gently is nu ondertussen 1.77 en doet eht super.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:08

Het probleem was ook inderdaad dat hij op een land stond met ongeveer 20 andere paarden en waar de mest niet werd verwijderd dus steeds als hij de bloedwormen kwijt was kwam het weer terug. Hij staat nu sinds een week samen met ons andere paardje op een land waar wij zelf elke dag de mest uithalen en vanaf volgende week gaan ze met zijn 2e de paddock op. Maar inderdaad door her gapen en onregelmatig lopen denk ik aan maagproblemen :S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:23

Ik zou m naar de kliniek brengen met al deze klachten en m helemaal laten onderzoeken. En er voorlopig ook even biet op gaan zitten. Maag en darmen checken, bloed trekken en kreupelheidsonderzoek doen.
Heb je een foto of filmpje van hem?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:24

Ik heb mijn paard verkocht omdat ik er sowieso geen klik mee had en er niet verder mee kwam. We hadden haar al als veulen en ik wil geen 3 jarige rijden. Achteraf had ze misschien wel al problemen....? Ik hoorde vorige week toevallig via via dat ze steeds magerder werd en dus maagzweren bleek te hebben. En jouw verhaal komt akelig overeen. Ik was ook niet bekend met die klachten/symptomen etc...toevallig klikte ik net die pagina weg waarop het stond en opende je topic...een teken :+

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:53

Haha ja een teken. Ik had zelf inderdaad ook aan maagzweren zitten denken.
Nou had ik ook gehoord over orthovision nu. Die onderzoekt ook je volledige paard incl. alle spieren en alle organen. Dit leek me een hele goede optie. Ze is bij een oud stalgenoot van mij geweest. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe kun je een foto plaatsen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:55

Waarom wel allemaal geld stoppen in een osteopaat, zadelmaker en tandarts. En andere peuten. Maar niet naar de kliniek gaan, om je paard door een dierenarts goed te laten onderzoeken. Denk dat je dan eerder te weten komt wat je paard scheelt ipv aan te modderen met maar weer een andere peut.
Ga met je paard naar de kliniek en laat hem/haar daar goed doorlichten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:00

Ook ik zou hem naar de kliniek brengen en alles laten onderzoeken. Wil je dat niet in ieder geval bloed laten trekken.

Qua voeding vraag ik mij het volgende af:

15 kg hooi. Hoe weet je dit, weeg je het? Kun je hem niet op onbeperkt hooi zetten? Mijn scharminkel is sinds hij op onbeperkt staat echt een mooie volle vent geworden. Niet te vet maar gewoon gevuld. Zodra hij niet meer onbeperkt heeft valt hij meteen terug. Zelfs toen hij op 4 kg. merriebrok, 2 kg. sportbrok, bietenpulp en luzerne erbij stond. Hij moet gewoon altijd wat te eten hebben (ruwvoer).

Heeft je paard last van stress? Toen mijn scharminkel nog binnen stond was hij altijd druk/gestressed en verbruikte hierdoor veel energie waardoor hij mager werd/bleef. Nu hij 24/7 buiten staat is het een totaal ander dier. Heel erg relaxed en er beginnen nu zelfs spieren te komen iets wat onmogelijk leek.

Foto plaatsen: onderin naast versturen staat voeg foto's toe. - Foto uploaden - en plaatsen maar :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:05

Opladen naar de kliniek en een volledig onderzoek, kreupelheidsonderzoek, maag-darm onderzoek, ... kunnen ze allemaal in 1 keer doen en moet je geen 10 verschillende consultaties betalen.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:15

Ow haha die knop had ik nog niet gezien.
15 kilo is voor hem onbeperkt en ja ik weeg het omdat ik altijd erg benieuwd ben hoeveel eten hij krijgt.
Hij heeft een periode 24/7 op het land gestaan, helaas werd hij daar zeker niet beter van.
Hij is absoluut een binnenveter. Ik ga zeker een bloedonderzoek laten doen.

Ik wil ook nog wel even aangeven dat hij niet echt kreupel is alleen soms onregelmatig loopt.

Dit was toen we hem net een dagje hadden.
Afbeelding

Dit was hem een paar maanden geleden.
Afbeelding

Zo zie je goed wat een sarminkel het is.
Afbeelding

Ik heb geen foto van nu maar hij is er niet op vooruit gegaan.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:30

Frieswytke: Ik laat altijd elke 8 maanden de tandarts komen. En ivm met zijn moeilijke rug komt nu de zadelmaker elke 3 a 4 maanden. En de otheophaat is ook dierenarts en die komt ook zwz elk half jaar. Maar aangezien ik hier pas net mee zit heb ik dit nog nooit aan haar gevraagd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:34

Ik zou ook zeker gaan voor bloedonderzoek. Tekorten in de voeding zijn moeilijk op te sporen, maar kunnen wel grote uitwerking hebben. Gezien de gevoeligheid op suiker en het gapen zou ik daarnaast iom met je DA alvast tegen een maagzweer behandelen.

De hoeveelheid hooi in de zomer (8 kg) zou van mij veel hoger mogen. Mijn paard dat gewoon gezond op gewicht is krijgt zeer droge voordroog, en daarvan krijgt hij naast de weidegang 3 keer 3,5 kg per dag, en dat wordt afgewogen. Er zijn er meerdere op stal die naast de weidegang 3 keer 4 kg krijgen, en dat zijn ook heel gewone paarden, die die hoeveelheid gewoon echt nodig hebben om mooi op gewicht te blijven.

En misschien ook goed laten testen op leverbot (http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:36

Bloedwormen kunnen flink schade aanrichten aan maag en darmen. De wormen kunnen weg zijn, maar als de darmen beschadigd zijn is dat blijvend en zal je paard nooit lekker in z'n vel komen. Snap niet waarom je niet naar de kliniek wilt want dat is juist wat je nodig hebt, een volledig onderzoek en een geode diagnose zodat je weet waar je aan toe bent. Hier kom je niet meer weg met een huis dierenarts of een bloedtestje. Je moet weten hoeveel schade er aan de darmen is en of er misschien een maagzweer zit anders blijft het tobben en blijft je paardje lijden.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:37

FriesWytske schreef:
Waarom wel allemaal geld stoppen in een osteopaat, zadelmaker en tandarts. En andere peuten. Maar niet naar de kliniek gaan, om je paard door een dierenarts goed te laten onderzoeken. Denk dat je dan eerder te weten komt wat je paard scheelt ipv aan te modderen met maar weer een andere peut.
Ga met je paard naar de kliniek en laat hem/haar daar goed doorlichten.

Hier ben ik het helemaal mee eens !
Sterkte ermee !

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:41

Natuurlijk ga ik naar de kliniek als het nodig. Maar dit zal een heleboel stress veroorzaken. Dus ik zou het liever door iemand thuis laten onderzoeken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:44

Wat is de reden dat je geen maagonderzoek wilt laten doen?

Ik zou dit dier naar een goede kliniek brengen en in een keer goed laten onderzoeken.
Zowel de spijsvertering als een kreupelheidsonderzoek.

Een paard wat onregelmatig loopt is m.i. ook gewoon kreupel al lopen ze dan niet meteen op 3 benen of enorm te hinkepoten. Kreupel=pijn en pijn zorgt ervoor dat het hele lijf niet goed meer functioneert, ook dat kan een reden zijn waarom hij niet zo groeit als verwacht.

Edit: die stress dacht ik ook voor mijn 4 jarige merrie, kan slecht zonder haar eigen groep, heeft een ernstig ongeluk meegemaakt in de trailer. Niets is minder waar, ze heeft een week op een kliniek gestaan voor kreupelheidsonderzoek, lastig gevalletje kon niet in 1 dag omdat ze niet meer verdoving mocht hebben.
Dat is echt super goed gegaan, kliniek zorgde goed voor haar en dat er altijd een ander paard van de kliniek bij haar in de buurt was. Dit was in Emmeloord, die hebben daar speciaal een kliniekpaard voor op stal.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:50

tip:

Laat een bloedonderzoek doen EN glucosetest, dan weet je tenminste of hij zijn (bepaalde)voedingsstoffen genoeg opneemt.

Mijn (verkochte) paard had dit ook, zat vol verschillende wormen bij de aankoop en was op het randje van dood/leven. 1,5 jaar later wou hij plots niet meer bijkomen, hij viel net meer af ondanks ik hem (veel!) meer eten gaf (+-7,5 kg/dag + onbeperkt hooi). Laten onderzoeken: endoscopie, bloedonderzoek, glucosetest, maagonderzoek.

Uit de glucosetest kwam uit dat hij bepaalde voedingsstoffen niet kon opnemen (juist de dikmakers).
Voor die test moet je paard wel nuchter zijn gedurende 12u voor het onderzoek tot na het onderzoek (duurt enkele uren).
Paard staat dan op kliniek met graasmasker op, krijgt steeds bepaalde voedingsstoffen(steeds apart) ingespoten en dan word er bloed afgenomen..dit tot ze alle voedingsstoffen gehad hebben.