Zwart paard wordt langzaam wit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wopwop2008

Zwart paard wordt langzaam wit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:25

Hallo allemaal,

7 jaar geleden dacht ik een pik zwarte ruin gekocht te hebben. Toen ik hem kocht was hij 4 jaar oud.

Afbeelding

na twee jaar kreeg hij opeens een paar witte haartjes boven zijn ogen.
inmiddels is hij 11 en heeft hij allemaal verzamelplekken van witte haren en is vooral zijn nek erg stekelharig.

Afbeelding

Hoe kan dit?
Laatst bijgewerkt door wopwop2008 op 28-09-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:29

Ik durf het bijna niet te vragen, maar is dit niet gewoon een schimmel?

Edit: lees zijn leeftijd nu. Wel een beetje vreemd ja. Invloeden van een schimmel lijkt me voor de hand liggend.
Laatst bijgewerkt door saral op 28-09-15 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:29

Veel paarden krijgen naarmate ze ouder worden witte haren, misschien valt het bij jou paard meer op, omdat hij erg zwart is.

Of een vader of moeder die schimmel is?

ImLucky

Re: Zwart paard wordt langzaam wit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:31

woow ik ben ook wel benieuwt, misschien gewoon stiekum stekelharig

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:32

Chasey schreef:
Veel paarden krijgen naarmate ze ouder worden witte haren, misschien valt het bij jou paard meer op, omdat hij erg zwart is.

Of een vader of moeder die schimmel is?

Is dat niet als ze veel ouder zijn? Het begon op zijn 6de
Zijn opa is inschallah dat is wel een schimmel, voor de rest zijn ze allemaal zwart of donker bruin in zijn familie

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:34

ik ken een stekelharige merrie die met 3 jaar niet echt stekelharig was en nu met haar 11e echt een stuk witter is en ook echt witte plekken heeft. ik denk dat jou paard daar ook last van heeft

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:35

Sommige zwarte paarden worden nou eenmaal snel 'grijs'

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:35

saral schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is dit niet gewoon een schimmel?

Edit: lees zijn leeftijd nu. Wel een beetje vreemd ja. Invloeden van een schimmel lijkt me voor de hand liggend.

Ik gooide het daar eerder ook op, maar het wordt nu wel heel erg.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:35

Just_Sannee schreef:
Sommige zwarte paarden worden nou eenmaal snel 'grijs'

Een beetje zoals mensen zeg maar :')
Sommige worden snel grijs :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:38

Misschien kan je je vraag aan Peterina op Bokt stellen. Zij weet alles over kleur.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:42

Wat toevallig.
Ik heb ook een zwarte die langzaam aan steeds meer wit begint te tonen. Vooral boven de ogen en bij de benen. Maar soms verdwijnen de witte plekken ook gewoon weer en is de vacht na het scheren weer gewoon zwart :wow: snap er niks van.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:43

M_D_H schreef:
Wat toevallig.
Ik heb ook een zwarte die langzaam aan steeds meer wit begint te tonen. Vooral boven de ogen en bij de benen. Maar soms verdwijnen de witte plekken ook gewoon weer en is de vacht na het scheren weer gewoon zwart :wow: snap er niks van.

Die van jou heeft denk ik gewoon dood haar er tussen zitten. Ik weet niet of je het met een hond kan vergelijken maar mijn hond heeft dat ook :')

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:46

M_D_H schreef:
Wat toevallig.

Mijne heeft er ook spontaan een witte sok aan over gehouden terwijl dat been compleet zwart was

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:51

Mijn zwarte shet had dit ook. Is een bepaald type (sabino?-) gen verantwoordelijk voor.
Lijkt dan vooral op stekelharig. Helemaal wit wordt ie denk ik niet hoor ;-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:53

drawerlover schreef:
M_D_H schreef:
Wat toevallig.

Die van jou heeft denk ik gewoon dood haar er tussen zitten. Ik weet niet of je het met een hond kan vergelijken maar mijn hond heeft dat ook :')

Nee hoor :n.
Geen dood haar, het zit er soms een jaar en soms is het ook weer weg en soms ook weer niet.
Van de week zei iemand tegen mij dat hij zo'n oud hoofd al had en hoe oud hij dan al was? Euhm... Hij is pas 13 :+
Maar gewoon in eens overal witte vlekken bij zijn hoofd... en volgende week is dat misschien wel weer weg :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:54

wopwop2008 schreef:
M_D_H schreef:
Wat toevallig.

Mijne heeft er ook spontaan een witte sok aan over gehouden terwijl dat been compleet zwart was

Nou precies dat. Die van mij heeft nu 2 stekelharige voorvoetjes.

Een paar jaar geleden had hij in eens 2 prachtige witte vlekken op zijn schouder, meteen bang dat het zadel verkeer lag enzo. Niks aan de hand, een maand er na was de hele vacht weer zwart :?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:55

Ik heb een zwart witte paint, meer zwart dan wit en nu met 22 jaar zie ik wel steeds meer overal 1 witte haar ergens uitsteken hier en daar, maar nou niet echt dat het opvalt. Je moet echt dichtbij staan wil je het zien.

wopwop2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:56

M_D_H schreef:
Nou precies dat. Die van mij heeft nu 2 stekelharige voorvoetjes.

Een paar jaar geleden had hij in eens 2 prachtige witte vlekken op zijn schouder, meteen bang dat het zadel verkeer lag enzo. Niks aan de hand, een maand er na was de hele vacht weer zwart :?

Dat heb ik dan niet... het wordt alleen maar erger. Maar ik scheer hem ook niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:43

Heb je een wat duidelijkere foto van de witte plekken op je paard? Op de tweede foto kan ik ze niet zo heel goed zien. De eerste is wel een hele hele hele mooie zwarte hoor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:50

Ooh zonde zeg! Want die eerste foto, wel echt een hele mooie diepzwarte kleur.

Ikzelf denk dat het met bepaalde voedingstoffen gaat waardoor er hier en daar pigment mist, zoiets.

Of vroeg grijs maar dat vind ik weer raar, want hij is ook stekelharig op de hals.............dus niet alleen grijs waar de oudjes ze hebben.

Ben zeer benieuwd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:50

Verkeerd gewassen??? :')

Nee grapje.

Wat is zijn afstamming? Alleen met een der directe ouders kan het een schimmel worden.
Al lijkt me dat onwaarwaarschijnlijk op deze leeftijd. Eerder stekelharigheid.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:58

Inderdaad. Om schimmel te zijn, moet minimaal 1 van de ouders van je paard schimmel zijn (grootouders tellen dus niet in deze).

Lise81 schreef:
Mijn zwarte shet had dit ook. Is een bepaald type (sabino?-) gen verantwoordelijk voor.
Lijkt dan vooral op stekelharig. Helemaal wit wordt ie denk ik niet hoor ;-)

Bedoel je Rabicano? Dan zou het wit alleen beperkt moeten zijn tot de ribben en rond de staartwortel...
Bovendien wordt Rabicano in principe niet meer naarmate het dier ouder wordt...

Ik dacht dat met Roaning (stekelharigheid) ook de hoeveelheid witte haren door de haren heen hetzelfde blijft.

Ik denk inderdaad gewoon vroeg grijs? Ik heb ook wel eens een Fries gekend die vrij snel grijze haren kreeg. En Friezen dragen over het algemeen geen schimmel/roan/rabicano...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:09

Mijn paard is bruin en zn vader bruinbont. Ieder jaar komen er meer witte haren bij. Vooral met wintervacht zie je dat. Hij zal heus niet bont worden maar ik denk wel dat het toch een bepaalde invloed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:18

Die wenkbrauwen heeft die van mij ook, ze is nu 14. Maar die blijft voor de rest toch wel goed zwart eigenlijk, misschien toch die schimmel invloeden in voorouders?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:55

Nee, sommige mensen worden ook heel jong grijs. Andere juist heel laat.