Krijgt ze genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Krijgt ze genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 21:15

Hallo bokkers
sinds een poosje train ik weer volop en bouwt mijn merrie weer aardig wat spieren op, nu mijn vraag..krijgt ze genoeg?
ze krijgt per dag 1 kilo haven draversbrok en vitamine E + selenium erbij (dat moet zij sowieso hebben )

krijgt ze hier genoeg binnen aan alle vitaminen en mineralen?

Ik ga binnenkort 1 a 2 x per week lessen erbij ,zowel springen als dressuur
het is een new forest pony van 1.44 (wordt wel dik van lucht)

ps: welke olie kon er ookalweer Door het voer voor de vacht?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:01

Ik neem aan dat ze ook nog ruwvoer krijgt?? Dat is namelijk het belangrijkste voer voor een paard.
Komt ze ook nog in de wei? Zo ja dan heeft ze genoeg te eten. Vind je na verloop dat ze toch wat te dunnig wordt nou dan doe je er een kwartje op. Het is altijd een kwestie van proberen want ht ene paard is het andere niet.
Je kunt zonnebloem of slaolie gebruiken. Eigenlijk is alle olie wel geschikt behalve dan lederolie, motorolie en teakolie....

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:02

Lijnzaadolie

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:33

Oh jah die..... B-)

Indi_Vito

Re: Krijgt ze genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:47

1 kg :O serieus? Mijn pony die toen de tijd Z1 liep en bijna iedere dag trainde kreeg 0.5 kg biks met muesli. En dan een handje slobber met grasmix.

Dat verdeeld over 3x per dag en 4x per dag ruim ruwvoer!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:53

zanakuzies schreef:
1 kg :O serieus? Mijn pony die toen de tijd Z1 liep en bijna iedere dag trainde kreeg 0.5 kg biks met muesli. En dan een handje slobber met grasmix.

het verschild per paard wat hij/zij nodig heeft jou pony een halve kg brok een ander een kg, mijn paard krijgt 6 kg en onbeperkt 1 snede hooi ongeveer iedere 3 weken rollen we met z'n 2en een baal naar binnen die dan schoon op gaat.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:59

Monica72 schreef:
zanakuzies schreef:

het verschild per paard wat hij/zij nodig heeft jou pony een halve kg brok een ander een kg, mijn paard krijgt 6 kg en onbeperkt 1 snede hooi ongeveer iedere 3 weken rollen we met z'n 2en een baal naar binnen die dan schoon op gaat.

6kg kan gewoon niet gezond zijn! Een paard is een gras eter en geen brokjes van graantjes en weet ik t wat. Onbeperkt hooi en een paard wat 4 a 5 dagen werkt moet genoeg hebben aan 2 kg en na de arbeid eventueel 1kg extra.

Mijn Z paard kreeg dan met 3 dagen zware training en 2 lichte 1kg biks, 1kg slobber met grasmix en pulp. 10kg hooi en dat was dan een paard van 1.90.

1 kg biks is gewoon veel te veel voor een pony tenzij het onderhoud brok zou zijn dat zit niet zoveel in. En dan val mensen maar klagen mijn paard springt boven mijn hoofd uit.
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 22-09-15 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:02

6kg vind ik ook echt veel. Ik snap niet waarom een paard dat nodig zou hebben.

Volgens mij krijgt jouw pony wel genoeg hoor. Wat krijgt ze van ruwvoer binnen? Want dat mis ik wel in je verhaaltje :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:05

Waarom voer je brok als ik vragen mag? Brokken zijn nu niet het gezondste wat je aan een paard kunt geven, vanwege de granen en suikers die er in verwerkt worden. In principe moet een gezond paard/pony het prima doen op onbeperkt ruwvoer (hooi) en een liksteen. In het ruwvoer kun je dan afwisseling brengen: kruidenhooi, luzerne, alphalpha etc.
Verder vinden ze wilgentakken vaak erg lekker en die zijn bovendien nog erg gezond ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:12

Dat kan niemand weten want we kennen je pony niet. Voeren doe je door goed te kijken en continue nadenken over wat je wil bijsturen en wat voor werk je pony moet doen.

De pony van mijn dochter staat op 3 scheppen krachtvoer en functioneert daar prima op. 5x per week trainen waarbij de nodige spieren opgebouwd moeten worden kost energie. Op alleen hooi en een schep onderhoudsbrok wordt ze te schraal. Pony is 5 en wordt nu richting M getraind.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 01:00

Welk merk vitamine E + selenium krijgt ze? Ik weet van 1 merk namelijk dat je bijna puur druivensuiker voert, het spul smaakt echt mierzoet :9 , en daar worden ze niet beter van.
Als je pony goed presteert op dit rantsoen en er goed uitziet, krijgt ze genoeg. Voor meer zekerheid zou je bloed kunnen laten prikken.
Overigens ben ik het wel met bovenstaande reacties eens dat brok doorgaans niet de beste keuze is voor een paard vanwege de enorme hoeveelheid suikers. Mijn eigen paard, een dikkiedik van 570 kilo en 159 groot :P krijgt elke dag een kwart kilo metazoa, een beetje spelt en een handje subli dieetmix. Het laatste krijgt hij er bij omdat het magnesiumpoeder daar nog vrij aardig in vermengt. Alles bij elkaar past het in een halve voerschep :D .

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 06:09

interessante meningen allemaal. Ze krijgt 1 zo'n voer schep verdeeld over ochtend en avond. die zoete selenium is van sectolin. ik heb nu havens equiforce (tijdelijk excellent )
ze staat in een inloopstal en krijgt nog ruwvoer.
een halve kilo heb ik gehad,maar ik vond haar niet zo fit tijdens training. Met een hele schep (kilo dus geloof ik) merk je gewoon dat ze net wat meer energie heeft tijdens training

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:53

Hoe train jij?
Ik zie toch vaak dat mensen gewoon te lang op hun paard zitten, goed opbouwen in je training.
Voldoende stappen tussendoor :j

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:56

Een kwartier tot 20 min goede training bereik je meer mee als een uur want na 20 minuten gaan ze spieren afbreken namelijk een hier maken veel mensen de fout!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:58

Een voerschep voer is over het algemeen geen kilo voer. Met twee keer een half schepje per dag (in totaal een hele dus) valt het mee wat je pony binnenkrijgt, aangenomen dat je voldoende ruwvoer geeft. Als je paard hiermee gewoon op gewicht blijft, dan zou ik niks veranderen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 10:36

Hilli schreef:
Een voerschep voer is over het algemeen geen kilo voer. Met twee keer een half schepje per dag (in totaal een hele dus) valt het mee wat je pony binnenkrijgt, aangenomen dat je voldoende ruwvoer geeft. Als je paard hiermee gewoon op gewicht blijft, dan zou ik niks veranderen.

nou dat krijgt ze dus gewoon
jaa maar moet je niet als je de training stuk verzwaart niet iets toevoegen? Een amateur sporter heeft genoeg aan water en brood maar een topsporter krijgt ook ander eten..aangepast

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:59

Ik ken iemand die met meerdere paarden internationale (vrij zware) wedstrijden rijdt. Haar paarden krijgen enkel diverse soorten ruwvoer en een liksteen. Ze traint ze meerdere keren per week en heeft regelmatig wedstrijden. Haar paarden zijn keurig op gewicht en hebben genoeg energie. Ieder jaar doet ze bloedonderzoek om te kijken of ze tekorten hebben, maar dat is niet het geval.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:05

TS: Mag ik vragen waarom je draversbrok voert?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 12:27

Op advies van de dierenarts toendertijd, daar wil ik niet meer vanaf wijken aangezien ik ze te kort had met basis

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:45

@Elin_: topsporters (of het nou paard/mens is) hebben inderdaad baat bij voeding die toegesneden is op de discipline die ze uitoefenen. De meeste mensen en paarden zijn echter geen topsporters, maar doen gewoon lekker mee in de basissport. Laat je dan ook niet te gek maken als je paard het nu gewoon goed doet op wat je aanbiedt, als dat past... Dan past het.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 14:11

Okee top, Ik was gewoon opzoek naar antwoord of ik moet veranderen. maar dan houdt ik het inderdaad zo!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:15

Toch zou ik adviseren om een ander merk vitamine E + selenium te gaan voeren. Er zit wel zo verschrikkelijk weinig vitamine E in die van sectolin dat je beter gewoon druivensuiker kunt gaan voeren. Goedkoper en hetzelfde effect. Mijn eigen paard werd echt verschrikkelijk stijf van dit merk. Heb een tijdje een ander merk gevoerd, welke ben ik vergeten :o , en daar deed hij het wel goed op.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:22

Als je paard het er goed op doet moet je het zo houden. Elk paard in verschillend en heeft andere behoeftes. Er zijn hier een hele hoop meningen en een hele hoop waarheden. Ik ben een voorstander van onbeperkt hooi en wat hij daar niet mee red bijvoeren met krachtvoer. maar er zijn paarden die al dik worden als ze naar brok kijken en weer andere worden dik als ze naar hooi kijken. Kijk hoe je paard er bij loopt en aanvoelt. Heeft hij last van koliek dan moet je meer ruwvoer geven, maar is hij gezoend, glanst hij en is die fit en voorwaarts, zeg ik niks veranderen!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 14:34

Inoterry schreef:
Toch zou ik adviseren om een ander merk vitamine E + selenium te gaan voeren. Er zit wel zo verschrikkelijk weinig vitamine E in die van sectolin dat je beter gewoon druivensuiker kunt gaan voeren. Goedkoper en hetzelfde effect. Mijn eigen paard werd echt verschrikkelijk stijf van dit merk. Heb een tijdje een ander merk gevoerd, welke ben ik vergeten :o , en daar deed hij het wel goed op.

Die sectolin heb ik al niet meer :) inderdaad mierzoet

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:36

Wel lekker als je van zoet houd, bijna de hele stal heeft van mijn pot geproefd_O- _O-