Grote bult op het spronggewricht - ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Grote bult op het spronggewricht - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:23

Goedemorgen!

Vorige week dinsdag ontdekte ik een grote blut aan de binnenkant van het spronggewricht bij mijn merrie. Deze bult zat er die zaterdag nog zeker niet, die zondag en maandag was ik niet op stal. De bult voelt erg hard aan (net als bot), kan niet bewegen, is ietsjes warmer dan de rest van het been en mag er gewoon aanzitten. Pony loopt in stap zuiver, in draf kreupelt wel, in de galop probeert ze het been duidelijk te ontlasten. De pony oogt er ook niet ziek van/door. Voor zover wij weten heeft ze geen klap gehad van een ander paard. Daarvoor is de plek ook best lastig te raken. In het weiland zijn er geen dingen waaraan zij zich zou kunnen bezeren. Eveneens in de bak niet.

Ik heb afgelopen dagen vooral gekoeld met stromend water (min. 30 minuten) en wat gestapt op het harde. De pony staat overdag op het land waar weinig gras staat met grasmasker. Tegen de schemer wordt zij in de bak gezet met onbeperkt hooi van vorig jaar. In het land staat zij met 3 anderen, in de bak alleen.

Zo'n kleine maand terug is er een lichte hoefbevangenheid aan beide voorbenen geconstateerd. Zij is toen bekapt en de DA is erbij geweest. Na 2 weken genoeg medicatie lijkt dat vrijwel weg te zijn. Je zag dat ze ook stukken levendiger is en niet meer loom/suffig. Ze krijgt geweekt SpeediBite van Pavo omdat ze flink is ingevallen met GlucoBalance, Maagsupport en 15ml knoflookolie.

Van voren gezien
Afbeelding

Van achteren gezien
Afbeelding

Zijkant, binnenkant sprong
Afbeelding

De DA is vanmorgen langs geweest en weet ook niet zo goed wat het kan zijn. Ze is in veneus ingespoten met een pijnstiller/ontstekingsremmer. Verder dagelijks oraal Metacam en Copmagel smeren. Einde vd week telefonisch contact over hoe het gaat. Als het over een week niet beter is dan laat ik foto's maken

Komt dit iemand bekend voor? Wij zitten namelijk een beetje met de handen in het haar wat het zou kunnen zijn. Ook ervaringen zijn zeer welkom!

Martje80

Re: Grote bult op het spronggewricht - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:54

Ik denk aan een woekering? Door spat? Als het hard aanvoelt zou ik een foto laten maken

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:59

Denk ook aan spat

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:00

Metacam geeft een risico op bevangenheid dit is een heel ongelukkiger combinatie. Ik adviseer je even contact op te nemen met je DA voor een andere pijnstiller/ontstekingsremmer.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:39

mrie schreef:
Metacam geeft een risico op bevangenheid dit is een heel ongelukkiger combinatie. Ik adviseer je even contact op te nemen met je DA voor een andere pijnstiller/ontstekingsremmer.

Hoe kom je hierbij dit is juist een van de pijnstillers die bij hoef bevangenheid gegeven wordt.
Dit is een nsaid (meloxicam) en geeft niet meer risico op hoefbevangenheid als een andere pijnstiller/ontstekingsremmer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:13

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:54

Bolspat

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:09

idd wel verdachte plaats (spat) gewoon fotos laten maken kan ook bij je thuis!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:10

Als het hard aanvoelt (als bot) zou ik eerder denken aan spat dan aan bolspat. Bij bolspat is het juist een zachte zwelling.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:17

Hoe oud is je merrie? En heb je afgelopen dagen meer gereden dan normaal?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:18

Ts, hoe is het nu met het been? Is de bult al geslonken?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:25

mrie schreef:

Dat is inderdaad absolute onzin. Op welk wetenschappelijk onderzoek baseer je dit?
Metacam in combinatie met Compagel is een prima advies.
Beide medicijnen komen van dezelfde leverancier en vullen elkaar goed aan.

@mrie: Wees aub voorzichtiger met het geven van advies op zo'n stellige manier als je niet precies weet waar je het over hebt en/of je je advies niet kan onderbouwen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:33

Als je zekerheid wil dan een foto en of een echo laten maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:37

Lijkt mij te laag te zitten voor spat, Eerder een klap gehad en vochtophoping, maar dierenarts kan natuurlijk meer vertellen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:07

Bedankt voor het meedenken :)

Bolspat en Boging spavin lijkt mij niet. Dat is zacht, terwijl dit hard is. Vochtophoping is ook zachter naar mijn weten.

Paard is 13 jaar en helaas al sinds begin juli niet kunnen rijden. Eerst vanwege vakantie, daarna kreupelheid wat bevangenheid was. Ze liep door de medicatie eindelijk beter en heb haar max 10 minuten aan de longe/in de bak (los) gehad om te kijken hoe ze liep. Twee dagen later had zij deze bult. Overmatige arbeid is denk ik onwaarschijnlijk. Paard staat ook 24/7 buiten op het moment.

Ben nu in het buitenland wegens familiezaken en mijn stalbaas geeft haar medicatie en smeert haar been nu. Zodra ik terug ben ga ik bellen voor een afspraak voor een foto. De bult verandert helaas niet...
Laatst bijgewerkt door Tatjanaa op 28-09-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:13

Lijkt me iets van spat, botwoekering.
Mijn vorig paard had dit ook, maar in veel mindere mate.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:24

Dus aan ouderdom en/of overbelasting kan het in ieder geval niet liggen. Ze is wel kort geleden bekapt toch? Afwijkende hoefstand kan hier ook tot leiden d.m.v. verkeerde bekapping. Misschien was de bekapping voor de hoefbevangenheid aan de voorbenen net iets té voor de achterbenen. Vochtophoping lijkt me ook niet, dat zou veel zachter zijn. En TS geeft juist aan dat het net zo hard als bot is. Botwoekering dus idd. Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Ik hoop dat het snel verbeterd TS, hou ons op de hoogte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:38

kan een botwoekering er binnen twee dagen zitten?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:03

Deze bult zit er al bijna twee weken als ik het goed begrijp? Topic op 22-09 (dinsdag) heeft TS het over vorige week dinsdag... Inmiddels is dat bijna twee weken geleden. Vochtophoping zou je toch niet omschrijven als zo hard als bot... En zou je lichtjes kunnen bewegen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:06

Ik zou zeggen: fotootje.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:08

het vocht kan redelijk indrogen (het natte wordt makkelijker opgenomen in bloedbaan om afgevoerd te worden) dan lijkt het wel wat versteend/verhard, kan van het liggen zijn,met andere hoef er tegen geslagen en zo beschadigd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:16

Het kan ook bindweefsel zijn als reactie op een OCD.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:41

Hoe gaat het inmiddels met je paard?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:47

Weet je al meer ? Mijn pony stond er in mei ook zo bij, niet kreupel in stap, in draf net niet lekker maar galop probeerde ze het been te ontlasten.

De diagnose was eerst een blessure in één van de banden in het spronggewricht, 3 maand op rust en ingespoten met erp.
Na de controle was de band genezen maar door waarschijnlijk door de klap die de blessure veroorzaakte is het kraakbeen beschadigd en zou het been altijd wat dikker blijven, inmiddels wel weer aan het opbouwen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:50

Sorry voor de stilte.

Pony staat er prima bij, alleen nog wel met een bult.. Wordt niet kleiner of groter ondanks het smeren en de kuur van Metacam. Als het goed is kan ik dinsdag foto's laten maken :)
Als er een aandoening uitkomt die ook op de andere benen kan voorkomen laat ik die er ook direct op zetten. Zit zelf nog te twijfelen of ik de hoeven erop wil hebben ivm de bevangenheid van een tijdje terug.