Rennies voor paard met maagproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Rennies voor paard met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 11:38

Hoi allemaal, ik had een vraagje.

Ik doe momenteel de opleiding Paardenhouderij en we hadden het laatst op school over medische problemen bij paarden, zo ook maagzweren etc.

Nu zei mijn leraar dat je dan heel makkelijk een aantal 'Rennies' kan geven door het voer van je paard heen. Zodat de maagpijn afneemt en het paard weer goed voedsel kan opnemen.

Nu vroeg ik mij dus af hoe jullie daarover denken, om Rennie aan een paard te geven? En of dat echt werkt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:40

Dan mag je wel heel wat Rennies geven...
Ik heb er nog nooit van gehoord. Tegen maagzweren wordt Gastrogard gegeven, dat is de bekendste bij maagproblemen bij paarden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:43

Ik vind het raar dat een leraar jullie dit als een waarheid verkoopt. Lijkt me meer dat je dit met een dierenarts overlegt. Misschien werkt het voor een paard net zo als voor een mens maar een diagnose stellen en een behandeling adviseren vind ik niet aan een leraar op school toegeschreven. Zou eerder m'n bedenkingen hebben bij de capaciteiten van deze leraar.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 11:44

Ja daarom dacht ik ook, laat ik het hier eens vragen, want ik zit al een tijdje in de paardenwereld maar heb werkelijk nog nooit gehoord dat Rennies helpen bij paarden. Maar wie weet :p

mellamoshan

Re: Rennies voor paard met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:47

Omeprazol. Geen rennies :p

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:48

Dit zette me aan het denken. De maaginhoud van een paard is 10-20 L en van een mens ong 3 L. Rennie bindt simpelweg zuur, dus ik zou niet weten waarom het dat bij een paard anders is en je hoeft er dus ook geen 100 te geven. Enige wat ik wel tegenkom is dat het middel gas vormt in de maag en dat een mens dit kan opboeren. Is dit voor een paard niet onmogelijk? Krijgt hij dan gaskoliek? Aan de hand van die informatie zou ik het niet doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:50

Ik zou eerder zoeken naar de oorzaak van de maagzweren/maagproblemen. Die komen vaak uit te weinig ruwvoer, te lang geen eten en/of teveel krachtvoer. Rennies lijken mij (als het al werkt!) alleen symptoombestrijding. Ik zou dat tegen de leraar hebben gezegd. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:50

werkzame stof van rennies is calciumcarbonaat en magnesium carbonaat.
En inderdaad,voer je lucerne(calcium),geweekte pulp(calcium en pectine)en je doet er een schepje magnesium door voorkom je maagzweren en je geneest ze ook nog.
Maar veel mensen kopen liever het dure gastroguard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:51

Maagklachten/zweren kan je idd wel eens redelijk zeker vaststellen door 20ml gaviscon te geven (10 dagen, dan is het flesje leeg) en goed te observeren of/wat de verbeteringen zijn. Genezen zal het niet, maar het is veel minder invasief dan in de maag kijken (waarvoor gevast moet worden en dat wil je liever niet met paard met maagzweren).

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:52

Mij is het ook geadviseerd en ik heb het geprobeerd. Mijn merrie heeft er wel degelijk baat bij. In periodes waarin ze opgetrokken in haar buik stond en slechte mest produceerde 2 rennies erin en ik merkte wel degelijk het verschil. Ze was gemakkelijker in de omgang, stond er meer ontspannen bij en reageerde veel minder heftig tijdens het opzadelen en poetsen (irritatie op aanrakingen op de buik) etc. ook in het rijden was er meer ontspanning.

Tevens is het gewoon zaak om goed naar je voer te kijken. Vaak krijgen ze maagproblemen door een tekort aan speekselproductie. Ondanks de onbeperkte hoeveelheid ruwvoer die ze krijgen was dit niet voldoende ik merk nu ik luzerne door het voer meng dat ze eigenlijk geen last meer heeft van maagzuur.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:52

kimmysan schreef:
Dit zette me aan het denken. De maaginhoud van een paard is 10-20 L en van een mens ong 3 L. Rennie bindt simpelweg zuur, dus ik zou niet weten waarom het dat bij een paard anders is en je hoeft er dus ook geen 100 te geven. Enige wat ik wel tegenkom is dat het middel gas vormt in de maag en dat een mens dit kan opboeren. Is dit voor een paard niet onmogelijk? Krijgt hij dan gaskoliek? Aan de hand van die informatie zou ik het niet doen.

Rennies zou ook tegen gasvorming werken :)

Maar idd met een papje van pulp en luzerne heb je ongeveer dezelfde ingrediënten en kost haast niks :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:54

vera_pino schreef:
Mij is het ook geadviseerd en ik heb het geprobeerd. Mijn merrie heeft er wel degelijk baat bij. In periodes waarin ze opgetrokken in haar buik stond en slechte mest produceerde 2 rennies erin en ik merkte wel degelijk het verschil. Ze was gemakkelijker in de omgang, stond er meer ontspannen bij en reageerde veel minder heftig tijdens het opzadelen en poetsen (irritatie op aanrakingen op de buik) etc. ook in het rijden was er meer ontspanning.

Tevens is het gewoon zaak om goed naar je voer te kijken. Vaak krijgen ze maagproblemen door een tekort aan speekselproductie. Ondanks de onbeperkte hoeveelheid ruwvoer die ze krijgen was dit niet voldoende ik merk nu ik luzerne door het voer meng dat ze eigenlijk geen last meer heeft van maagzuur.

dat komt door het calcium in de lucerne.Zo simpel is het ;)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:54

Er zijn volgens mij we onderzoeken gedaan omdat gebied en volgens mij ook met positief resultaat wat betreft het gebruik van rennie, maar het fijne weet ik er niet precies van.
Is natuurlijk altijd beter om naar de oorzaak van de maag problemen te zoeken en die op te lossen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:55

tamary schreef:
Maagklachten/zweren kan je idd wel eens redelijk zeker vaststellen door 20ml gaviscon te geven (10 dagen, dan is het flesje leeg) en goed te observeren of/wat de verbeteringen zijn. Genezen zal het niet, maar het is veel minder invasief dan in de maag kijken (waarvoor gevast moet worden en dat wil je liever niet met paard met maagzweren).

Dit lijkt mij heel erg sterk aangezien ik als mens al 4x per dag 20ml moet innemen tegen maagzuur. Lijkt mij dat 10ml per dag voor een paard (!!) dan een beetje aan de schrale kant is ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:56

viola schreef:
Er zijn volgens mij we onderzoeken gedaan omdat gebied en volgens mij ook met positief resultaat wat betreft het gebruik van rennie, maar het fijne weet ik er niet precies van.
Is natuurlijk altijd beter om naar de oorzaak van de maag problemen te zoeken en die op te lossen.

calciumcarbonaat en mangnesium carbonaat neutraliseert het zuur....
gooi maar eens azijn(zuur)op kalkaanslag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:57

Ik heb het wel eens gehoord en het lijkt me ook weinig kwaad te kunnen, rennie zet immers gewoon maagzuur om in water en wat andere stoffen die van nature al in je maag voorkomen, en het is geen geneesmiddel waarbij stoffen worden opgenomen in je bloedbaan oid. Als je paard dus zweren heeft kan minder maagzuur wel voor verlichting zorgen, de dosering is natuurlijk echter maar gissen, ik weet iig dat je er "veel" nodig hebt. Ik denk eerlijk gezegd dat deze tip uit een tijd kwam dat we er ons maar net van bewust werden dan veel klachten bij paarden uit maagpijn voor konden komen en er nog niet echt producten voor paarden op de markt waren als gastrogard ed.

@geerke: Volgens mij is het niet de calcium maar het carbonaat in rennie die reageerd met zuur? Die verliest immers een Otje om water en CO2 te vormen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:08

desondanks heeft het internet mij verteld dat lucerne en bietenpulp inderdaad helpen tegen maagzweren. bietenpulp werkt als maagwandbeschermer, lucerne helpt maagzuur te neutralizeren. Dat van de rennies heb ik ook gehoord, maar niet terug kunnen vinden verder. omdat een paard continu maagzuur produceert, leek het me geen haalbare oplossing om elke keer een rennie erin te drukken (nog afgezien van het feit dat mijn paard een drentse boerin is die niet vreet wat ie niet kent).
gastrogard (werkzame stof omeprazol) werk maagzuurremmend, hierdoor krijgt de maagwand even rust. Ik heb van de dierenarts ook cimetidine aangeraden gekregen, dit is een stuk goedkoper, maar werkt langzamer, en volgens onderzoeken minder goed, en moet vaker toegediend worden dan omeprazol.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:13

Kan je qua omeprazol niet de mensenlijke variant geven?
En zou je dan ook de andere menselijke varianten kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld panteprazol
Pure nieuwsgierigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:14

ik zou dus nooit Rennies geven, om het simpele feit dat mijn ex schoonmoeder is overleden aan maag/slokdarmkanker van de Rennies.

Ik heb wel een paard met maag en darm zweer problemen en het maagzout werkt dus wel, maar maar in beperkte mate, ook werkt de gewone mensen omeprazol, je moet er alleen wel veel meer van geven als dat je in een mens stopt.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:20

Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:22

Was hier niet al een soort topic over?
Ik dacht dat ik een oud topic opende namelijk, kan ook aan mij liggen aan :+

Ik heb het wel vaker gehoord dat mensen dit aan hun paard gaven. Zelf geen ervaring mee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:23

Lipstick schreef:
Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!

Dat was dus ook de achter liggende gedachte.
Gezien je voor de menselijke variant een stuk minder betaald.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:27

Ik ga effe mee volgen,van semetidine dat wist ik renni heb ik ook ooit over gehoord.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:34

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:35

ponyparadijs schreef:
Lipstick schreef:

Dat was dus ook de achter liggende gedachte.
Gezien je voor de menselijke variant een stuk minder betaald.

Dat lijkt misschien.

Een mens slikt 40 mg per dag.
Een paard 370 mg/100 kg!!!