spierbevangen of iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

spierbevangen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:43

Een heel verhaal Ik begin maar even bij het begin:

Augustus 2013 kocht ik mijn Tinkermerrie ze was toen 5jaar en niet ingereden.
Februari 2014 begonnen met zadelmak maken en inrijden dat ging heel makkelijk. Tijdens het rijden deed ze erg hijgen dit vond ik toen al erg vreemd maar iedereen beweerde het was de conditie.
Ook zweten deed ze behoorlijk, het liep in straaltjes van haar af.

Na een poosje kreeg ik verzet, dit uitte zich in stoppen of de kont omhoog gooien.
Geen normaal gedrag dus meteen gezocht naar oorzaak zoals zadel,osteopaat,dierenarts en zelfs andere instructie (omdat ik zelf niet zo heel dapper ben wat betreft doorgrijpen :o ahum)
Het voelde gewoon niet goed het was geen geklier vond ik maar volgens anderen zag ik dat verkeerd.

Dierenarts heeft bloed getrokken en de lever/spierwaarden waren heel licht verhoogd maar niet shocking. De magnesiumwaarde was wel verlaagd het hoort tussen de 0.75-1.25 te zijn en het was 0.59
Ook dat was volgens de dierenarts niet alarmerend.

Na een poosje begon ze met hoesten, mijn 2 andere pony's gaven ook wat kuchjes dus ik dacht een verkoudheidje. Bij de 2 andere pony's was dit ook snel weer over bij de Tinker niet de ademhaling werd steeds benauwder.
Bronchoscopie gedaan 2x en idd slijm in de luchtpijp en een verdikking tussen de 2 longingangen.

Hiervoor een kuur prednisolon,ventipulmin en equimousine gehad. Het benauwde trok weg hoesten deed ze niet meer (voorheen ook niet veel gehoest) wel knijpt ze nu nog wat na met de buikspier.(geen dubbelslag)
Verder oogt ze fris en alert en eet en drinkt goed maar laat duidelijk merken dat ze niet wilt meewerken als je bijv met het halster aan komt lopen dan loopt ze sjaggie weg.

Toen op een woensdagavond plots donkere urine, echt heel erg donker!!!
Dus hop kliniek gebeld in Luik en erheen gebracht.
Daar nog eens alles laten onderzoeken inclusief een spierbiopt. De uitslag was dat ze een stofallergie zou hebben en dat er verder geen rare dingen in de spieren gaande waren.

Gisteravond weer donkere urine, paard staat volledig op rust heeft een inloopstal met ruime paddock, krijgt geen krachtvoer wel wat geweekte grasbrok zodat ik daar het mineralengoedje met extra magnesium door kan geven.
Ze krijgt voordroog van goede kwaliteit.

Ik weet nu niet meer waar ik het zoeken moet, jeetje wat is dat moeilijk ik wil het beestje helpen maar zelfs de artsen weten het niet meer.
Ik merk ook duidelijk wanneer ze een goede dag heeft dan kruipt ze bijna in mij en kan ik het halster omdoen en lekker gaan borstelen.

Heeft ze een slechte dag dan krijg ik letterlijk dr kont en is ze heel gespannen/nerveus!
Ook heb ik altijd haar halsspieren ontzettend hard gevonden en ze had 1x helemaal in het begin de hik.
Tevens 1x gezien dat ze toen ze net onder het zadel was dat ze een spiertrilling had in haar rechter voorbeen/schouder.

Ze krijgt nu van chevivit vit.e/sel. en van liquihorse relax bij.
die steeds weer terug kerende donkere urine baart mij echt veel zorgen. Deze urine is onderzocht op de kliniek maar kwam niks bijzonders uit zeiden ze.

Wie o wie herkend dit of weet mij een duwtje in de goede behandelrichting te geven?
Ik ben ten einde raad. |(

geerke

Re: spierbevangen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:53

echt donkere urine kan wel degelijk spierbevangenheid zijn.Dit kan wel komen door een te laag magnesium.Krijgt ze ook nog een vitamine en mineralen supplement?Buiten de magnesium en vit E/selenium om?
Ik begrijp niet dat ze niets gevonden hebben in de bruine urine,die is toch niet voor niets bruin?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:55

Ja Geerke schiet mij maar lek ik snap het ook niet meer.
Ze plast ook niet de hele tijd donker het gaat zo een paar dagen goed met prachtige urine en dan hoppa plots weer donkerbruin.

edit ja ze krijgt van LiquiHorse de relax erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:59

Weet je ook hoeveel je paard drinkt?

Je hebt een tinker he, is er getest op pssm?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:03

Testen op pssm is idd de volgende stap.

Ik heb een hele grote bak met water in de paddock staan en die moet ik echt elke 3 dagen bijvullen.
Ik kan dus helaas niet zeggen hoeveel zij zelf drinkt maar ik zie haar regelmatig staan drinken (pony's staan aan huis)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:04

Staat er toevallig iets van bomen / struiken in of rond de wei waar ze bij kunnen ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:05

Ja we hebben 4 berken naast de stal en een hele rij met lindenbomen en 1 treurwilg.
Daar kunnen ze niet aan enkel als er een blaadje in de paddock valt dan eten ze dat op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:13

Ze heeft wel veel symptomen van pssm,dus zou best kunnen dat het dat is :j
Als ze heel weinig zou drinken dan is de urine geconcentrerd en is het ook vrij donker.
Maar als je haar vaak ziet drinken dan zal dat niet aan de orde zijn denk ik

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:14

Bij gewoon weinig drinken is de urine denk ik wel nog gelig toch? Dat van haar is echt donkerbruin.
Pffff echt moeilijk om erachter te komen wat het is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:30

Mijn paarden drinken weinig maar de urine blijft licht dus dat zegt niks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:32

funnyhorses schreef:
Ja we hebben 4 berken naast de stal en een hele rij met lindenbomen en 1 treurwilg.
Daar kunnen ze niet aan enkel als er een blaadje in de paddock valt dan eten ze dat op.

Lijkt mij ook niet de oorzaak dan. Berken en linde is wel ok voor paarden. Treurwilg weet ik nog zo niet, maar als ze er niet aankunnen kan het ook het probleem niet zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:53

Nee ik heb al eens eerder al het groen hier laten beoordelen of het giftig kan zijn voor paarden.Als dat zo was geweest dan had ik er al brandhout van gemaakt hahaha.

Het stomme is dat ze echt heel vrolijk oogt,werken wil ze niet (hoeft nu natuurlijk ook niet) maar aandacht wil ze wel als ze zich goed voelt.
Heeft ze een dag dat ze bruin piest dan ziet ze mij ook liever gaan dan komen.
Soms loopt ze ook heel demonstratief naar buiten,kijkt om of ik haar zie en gaat dan plassen en elke keer als ze dat doet is het bruine derrie wat eruit komt. Alsof ze het "expres" doet...kijk baasje plas is weer bruin.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:57

Is er trouwens iemand die Frans kan lezen/vertalen?

Ik heb vandaag eindelijk na twee weken de uitslag van de spierbiopt gekregen maarrrr die hebben ze mij niet vertaald.
Kan iemand mij daarmee helpen? Mij is al in handen en voeten nederlands in Luik verteld dat er geen afwijkend dingen in de spieren waren aangetroffen maarja ik wil nu toch graag lezen wat er nu in staat.

Is geen groot verslag trouwens dus als iemand dat wil vertalen heeeeeeeeeeeel graag. (kan via pb)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:58

ik kan wel een poging doen,maar ik beloof niets :7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:06

geerke schreef:
ik kan wel een poging doen,maar ik beloof niets :7

Graag ik stuur het via pb even door,goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:07

:j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:57

Geerke heeeeeeeeeeel erg bedankt voor het vertalen _/-\o_ ik ben nu een stuk geruster!!! *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:59

het scheelt je in iedergeval een PSSM test. :D
Maar wat heeft ze dan wel?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:03

Ik gok dan dat de boosdoener het magnesium gebrek is?
Wie weet is dat voor mijn tinker heel erg terwijl een ander paard prima kan leven met zo'n lage waarde.

Ze komt ook uit een niet al te beste stalling om het maar even netjes te zeggen dus het beestje had waarschijnlijk al fikse tekorten waar ik niets van af wist.

Pffff ben zo blij met de uitslag,ik ga ALLES uit de kast trekken om dit weer goed te krijgen,arm dier heeft dit niet verdient.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:07

die waarden van magnesium zijn heel breed genomen hoor.Het kan best dat zij er juist heel veel last van heeft terwijl ze maar net onder de normen zit.
Als ze verder goed eet en niet echt ziek oogt zou ik het even aankijken.Het duurt denk ik wel een dag of 10 voordat je iets merk.

En de meest vreselijke dingen zijn uitgesloten dus...
Ze hebben ook de urine gecontroleerd op een eventuele infectie?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:15

Ja klopt urine en nieren waren volgens de artsen ook in orde.
Das het eerste waar ik naar vroeg omdat die globuline? die in de plas zit de nieren zo doet belasten.

edit niet globline maar myoglobine
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 16-09-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:17

of darmflora is niet in orde kunnen ze ook slecht reageren op suikers/glucose en/of maagproblemen. heb je hier al aan gedacht?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:21

Chesss schreef:
of darmflora is niet in orde kunnen ze ook slecht reageren op suikers/glucose en/of maagproblemen. heb je hier al aan gedacht?

Heb ik zeer zeker aan gedacht want ze had een onwijs slechte mest toen ik haar pas had!!
Stinken!!!En echte natte koeienvlaaien poepte ze.Had ook een fikse wormbesmetting.
Dat is inmiddels helemaal over,nu mooie glimmende drollen en geen wormtoestanden meer. Gisteren nog de uitslag van Het Woud terug gekregen en ontwormen was niet nodig deze keer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:23

Ze krijgt als voeding geweekte grasbrok en beetje voordroog en een vit./mineralen supplement met verhoogde magnesium en nu dan ook nog chevivit erbij.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:24

Het gekke is dat ze ook niet stijf is aan dr achterhand,de broekspieren zijn niet hard of warm.
wel haar halsspieren zijn aan en af heel hard. :?