Wondje in de hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Wondje in de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:19

Hallo,

Ik weet niet zeker of hier vaker een topic over is gemaakt (ik kon hem in ieder geval zo snel niet vinden).

Vandaag heeft mijn paard tijdens het rijden met een van z'n achterhoeven op een scherp teentje gestaan. Dit steentje zat vast in de hoefzool. Omdat hij erg kreupel liep heb ik het steentje eruit gehaald waarna het meteen ging bloeden. Het bloeden stopte na 10 - 20 grote druppels. Ik schrok hier best wel van. Ik wist wel dat er bloed door de hoeven stroomt, maar het daadwerkelijk zien :=
Ik heb daarna doorgereden en hij voelde niet kreupel of gevoelig, toen ik thuis kwam ging hij wel op rust staan met de gewonde hoef. Nu een paar uur later moest ik hem even naar de box brengen en liep hij wel kreupel. Toen hij klaar was met eten ging ik nog een keer controleren en liep hij weer niet kreupel.

Aangezien ik niet zo gek veel verstand heb van hoefproblemen vroeg ik mij af hoe ernstig dit is/ kan worden. Het wondje is niet heel diep of groot, maar er zit evengoed een gat in de hoefzool. Is het toch verstandig de hoefsmid te bellen?
Ik hoor graag van jullie1

Ragdollcat

Re: Wondje in de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:24

Het is erg gevoelig en met een gat in de hoefzool moet je goed oppassen! Ik zou eerst de dierenarts of hoefsmid gaan bellen voor advies.

Ik denk dat je de hoef in een hoefzak moet gaan schoonweken in een sopje met de biotex of Betadineschampoo, anders krijgt je paard zeker weten binnen 1 a 2 weken een hoefzweer.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:27

Hier was ik al bang voor! Dan ga ik morgen mijn hoefsmid om advies vragen.

Wel heeft een van de andere paarden een hoefscheur gehad met een bacterie erin. Kan het zijn dat die bacterie in de omgeving blijft en dus mijn paard hier nu ook vatbaar voor is?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:28

Ik heb een kleine vier weken het zelfde mee gemaakt en mijn paard is er nog steeds geblesseerd van.

morgen de hoefsmid laten komen iets laten los snijden en 3x per dag weken in de soda met het liefst een hoefschoen zodat de wond schoon blijft

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:33

Goed schoonspoelen die plek is heel belangrijk. Echt goed schoon!! en laat je paard op een dik pak schoon stro staan vannacht.
Het kan best zijn dat die plek best gevoelig is nu met lopen voor je paard. Denk aan hoe het bij ons voelt als er een sneetje oid in onze voet zit. Loopt ook niet lekker.
Morgen wel even kijken hoe het is. Goed de plek weer bekijken, zo nodig weer schoonspoelen. Voelt het niet warm aan en staat hij er erop met eten. En even buiten een stuk lopen op het harde. Als hij dan weer kreupel loopt kan je idd de smid bellen, die kan evt het opnieuw open maken en een spoeling geven. Net als een hoefzweer. Want die kans is nu wel aanwezig dat jou paard dat krijgt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:34

Ik zou lekker geen hoefschoen om doen, alleen de eerste 1 a 2 dagen maar echt niet meer (als de dierenarts je dat adviseert), er moet zuurstof bij en vooral frisse lucht zodat het niet gaan broeien en goed kan drogen, want net gesopt en afgedroogd is de hoef nog lange tijd nat...........en als je het dan inpakt...........

Echt schone strostal is belangrijk, neemt goed vocht op en het ademt en goed uitmesten.

Ik heb ervaring met hoefzweren en beide keren genazen ze zeer snel.

En wel alles goed gaan afspoelen na het weken, anders gaat het sopje de huid en vooral de kootholte enorm irriteren en invreten en krijg je weer mok achteraf......... tevoren de kootholte voorzien van een laagje uierzalf of iets vets en na het soppen alle sop goed afspoelen en het laten opdrogen of droogdeppen met de handdoek, echt niet droogwrijven, dan scheelt het al enorm.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:40

Ook net gehad, hoefijzer afgetrapt en in het lipje gaan staan. Flink gebloed, dus dachten dat het wel goed was.
Dus niet blijkt dus dan juist in het leven te hebben gezeten en de hoefzool sluit zich weer snel met vuil er in.
Zelfde avond DA gebeld, nat verband met betadine om de hoef, pijnstilling, ontstekingsremmers en antibiotica. Goed opletten of je paard geen temp krijgt. Vuil in een hoef kan nergens heen en grote kans op hoefbevangenheid.
Wij waren er snel bij, maar week later alsnog naar een kliniek geweest waar ze drie dagen heeft gestaan met een ingesloten infectie.
Er zijn foto's gemaakt, de plek uitgesneden en na 2 dagen op een speciaal ijzer met leren zool.
Zes weken boxrust, en dat voor een klein wondje, wat meteen behandeld is, geen schade verder in de hoef heeft gegeven.
Dus.... Neem het niet te licht op, zo snel mogelijk nat verband met betadine en DA !

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:42

Mijn paard staat buiten op zand, dus geen (vieze) stal. De plek heb ik (nog) niet schoon gemaakt. De plek voelde wel al warm (alleen de plek, niet de hele hoef).
Morgenochtend kijk ik even hoe hij loopt. Ik ga evengoed de hoefsmid morgen even bellen of hij dan kreupel loopt of niet.

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik ga nu even naar hem toe om de plek schoon te maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:43

Ja, mee eens, men moet het niet te licht gaan opnemen en de hoefsmid of dierenarts gaan bellen voor advies......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:47

Wondje goed schoonhouden TS. En de smid of DA laten komen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:48

Absoluut mee eens. Mijn paard had geen koorts,geen dik been, geen warm been maar kreeg toch fikse ontsteking.

Dus echt een veearts of hoefsmid erbij met ontstekingremmers. Ik heb mijn portie wel geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:51

Als het echt diep is direct de DA bellen. Die kan dan meteen een ontstekingsremmer spuiten en beginnen met antibiotica. En de wond schoon maken en in verband zetten. Maar door een steentje verwacht ik niet dat hij tot het leven is binnen gedrongen. Dat is anders met een hoefnagel of spijker.
Beterschap met je paard.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:14

Oké, op dit moment ben ik bij mijn paard. Hij liep stokkreupel... Kreeg hem amper binnen, met geduld en rustig aan toch binnen gekregen. Zo liep hij een anderhalf uur geleden nog niet.
Net schoongemaakt en voor de zekerheid Badedas erop gedaan/erin gedaan, iets anders heb ik op dit moment niet. Badedas hielp hier goed toen een ander paard hier een hoefscheur met bacterie had.

Hier een foto van het gaatje
Afbeelding

En de patiënt
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:16

Als hij echt behoorlijk kreupel loopt zou ik de DA bellen. Is de hoef warm?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:18

Niet de gehele hoef is warm, wel 2cm rondom het gaatje.
Hij loopt wel flink kreupel, maar niet zo dat hij helemaal niet meer kan lopen. Nu staat hij gewoon stil en gewoon met 4 hoeven aan de grond.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:19

Badedas moet je er niet op doen maar er even een sopje mee maken en dan proberen even hoef erin te weken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:22

Ik zeg ook dierenarts bellen en ontstekingsremmer er in.. Zou zelf niet een nacht wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:23

Als de hoef warm is en er is kreupelheid dan zit er een ontsteking. Kun je de pols opnemen?
Ik zou als ik jou was toch even naar de DA bellen. Een telefoontje kost niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:27

ik denk dat het gaatje uitgevlakt moet worden(groter gemaakt)er is vermoedelijk vuil in gekomen wat er niet uit kan.Dan krijg je dus een hoefzweer.Als je het zelf niet durft(wat normaal is,deze plek is niet zonder risico insnijdbaar ;) ) even de hoefsmid bellen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:47

De hoefsmid is alleen bereikbaar tussen half 7 en 7 savonds. Dus ik ga de dierenarts bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:48

Goed plan. Succes!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:53

Sterkte ts. En chapau voor je snelle handelen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:34

Het wondje op zich lijkt me vrij klein, dus niet zo heel ernstig.
Maar idd zoals ook anderen reeds hebben gezegd , er is heel waarschijnlijk vuil en de daarbij horende bacteriën ingekomen en de wonde heeft zich ondertussen gesloten en dit geeft dan een plaatselijke ontsteking (soort blein dus). je zegt dat het plaatselijk warmer aan voelt dit is dan toch zeer zeker een teken van ontsteking.
Zaak is dus om die opening weer even opnieuw iets verder open te maken zodat het bloed en eventuele pus er uit kan, dan een ontsmettingsmiddel er in alsook een klein watten propje dat doordrengd is met ontsmetting er in stoppen.
Zaak is dan om de zool te beschermen tegen vuil en dergelijke, dus een soort verband rond en onder heel de hoef, dit moet natuurlijk dagelijks ververst worden zeg maar een dag of 3 ongeveer.
Nadien zonder verband gewoon een weekje op rust op de weide.
Meestal is dit alles voldoende, maar tjaaaa een dierenarts zal zeker ook een onstekingsremmer geven, nadien dan nog zakjes enkele dagen verder doorgeven.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:46

Heel goed dat je onze raad aanneemt TS, ik wist ook niet hoe erg zo een klein plekje kon zijn en was ook heel blij met raad van iemand die dat wel wist, anders was ik mijn paard kwijt geweest .
Vaak overdrijven mensen op bokt, maar helaas zijn dit soort verwondingen echt gevaarlijk.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:51

proudmama schreef:
Heel goed dat je onze raad aanneemt TS, ik wist ook niet hoe erg zo een klein plekje kon zijn en was ook heel blij met raad van iemand die dat wel wist, anders was ik mijn paard kwijt geweest .
Vaak overdrijven mensen op bokt, maar helaas zijn dit soort verwondingen echt gevaarlijk.....

klopt...met heel veel pech zit er een enge bacterie in die het hoefbeen aantast.Dan is het of een dure operatie met lang revalideren of inslapen.Maar dan heb je wel heel veel pech.