Balbetrapping paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Balbetrapping paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:01

Hoi Bokkers,

Vanochtend haalde ik mijn paard uit het land met een wond op de achterkant van zijn voorhoef. Net bij de kroonrand. Ik heb het schoon gespoeld en ingesmeerd met wondzalf op natuurlijke basis.
Echter zit er een '''bolletje'' vlees waarvan ik niet weet of dat er hoort of niet.
Hij loopt niet kreupel, wond ziet er voor zover het mooi kan zijn mooi uit, schoon en niet ontstoken.
Is er iemand die weet wat dit bolletje vlees is? En moet dat blijven zitten of moet dat weg? Ik kan het niet goed plaatsen.
Zijn hoef is ook een beetje beschadigd helaas maar dat geneest wel weer.
Voortaan krijgt meneer ook spring schoenen om in het land om dit te voorkomen.
Hier een foto (hij staat alleen voor op ijzers)

Afbeelding

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Balbetrapping paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:03

Lijkt wel wildvlees, raar!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:12

Ik bel maandag ochtend gelijk de dierenarts zodat die er naar kan kijken en (als het wild vlees is) weg kan snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:16

Anders voetje in een emmer met soda zetten? Ontsmet ook goed. Denk idd dat je dat het beste kunt doen, maandag veearts even bellen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:21

Ik zou om te beginnen de haren rond de wond even weg knippen.. ivm bacteriën.
Dan schoonmaken, honingzalf erop en vervolgens een drukverband aanleggen.
En dan maandag de DA even laten kijken..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:24

Bedankt voor de tip,
Ik heb de haren weg geknipt nadat ik de foto heb gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:27

Ik persoonlijk zou het in de dettol zetten i.p.v. in de soda. En inderdaad als het dieper blijkt dan het lijkt even voor de zekerheid met de DA overleggen/ langs laten komen.

Verder geen ervaring mee, bedenk wel dat extra bescherming ook kan irriteren dus wat dat betreft zou ik het juist zo droog en luchtig mogelijk willen houden?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:31

Er zit op dit moment natuurlijk geen springschoen om! Heb het lekker open gelaten!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:53

hier lijkt mij een deskundig oog van een da nuttig, mijn paard belande hiermee voor 6 weken op de faculteit. nare wonden zijn dit

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:54

Lijkt inderdaad wildvlees. Aanstippen met zilvernitraat! Volgens mij moet je daar een recept voor hebbem.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:54

Ik zou meteen de DA bellen. Mijn paard heeft het ook gehad en dat moest worden gehecht. Hechten kan alleen binnen 24 uur.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:03

ik zou er maar even niks opsmeren nu ;(

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 17:05

Ik zal hier even het hele verhaal kopieëren zodat jullie een beetje een idee krijgen wat er precies is gebeurd.

Hij heeft zich ongeveer 2 maanden terug open gehaald bij zijn kroon rand toen hij los in de bak stond. (Hij was heel vrolijk en idioot aan het doen) Het wondje was heel oppervlakkig dus ik heb er toen wondzalf op gedaan en het verder met rust gelaten. Gisteren ondekte ik dat het toch wat slechter geworden was en vandaag heb ik het helemaal schoongemaakt en ben ik erachter gekomen dat er waarschijnlijk wild vlees is ontstaan. (Het is me nooit opgevallen hij had ook hele erge modder voeten door die natte periode)

Ik hoop niet dat jullie me nu allemaal gaan aanvallen. Toen het gebeurde ongeveer 8 weken terug was het wondje super oppervlakkig. Hechten is geen optie ivm de plek en de tijd dat het er al zit.
Zodra er wat met mijn paard is word echt direct de dierenarts gebeld (Ben helaas vaste klant ondertussen) maar als het niet levensbedreigend is kan het best wachten tot maandag. Hij loopt niet kreupel en het is niet ontstoken. Ik mag in het bolletje drukken wat ik wil hij geeft hier ook geen pijn reactie op. Ik voel me ook echt ontzettend schuldig en stom dat ik er niet eerder naar heb gekeken. Dan had dit voorkomen kunnen worden. Ik was echt in de veronderstelling dat het weg was en aan de buitenkant kon je ook echt niks zien. Pas toen ik het goed ging schoonmaken kwam dat bolletje naar voren. -O-

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:48

Nee dat snap ik nu. Ik dacht dat hij zichzelf vannacht had getrapt. Mijn paard moest toen met 7 hechtingen een hele tijd stalrust.

Ik denk dat een DA je wel kan vertellen of er iets aan te doen is. Ik kende een merrie met een flinke bult wild vlees op haar hoofd, dat is jaren later succesvol operatief weggehaald.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:10

maandag leeft hij ook nog wel hoor :D bij mij was het zelfde verhaal, dacht ook dat het meeviel tot twee weken later

maandag even laten kijken is wel een optie,

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:22

Maandag ochtend om 8 uur is de dierenarts de eerste die ik bel! Ik zal dan ook een update plaatsen als de DA is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:58

Nee joh, gewoon wachten tot maandag! Hij gaat niet dood aan dat plekje :D
Wild vlees kunnen ze meestal zo weghalen, geen reden om je schuldig te voelen hoor! :-)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:48

Ik heb een betere foto kunnen maken:

Afbeelding

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:44

t is wel een beste nare, wat heb je voor ijzers ( nieuwsgierig ) ze glimmen zo mooi

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:14

Ik heb alluminium ijzers van Equi librum? Zo heet dat geloof ik. Alleen gaan ze er over een maandje af, hij heeft ze gekregen om minder te struikelen maar het helpt geen drol. Er is een opzet in gesmeed.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:36

schoonmaken, een beetje jodium erop en verder niet afdekken met zalf, komt vanzelf goed joh

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:38

ff_stud schreef:
schoonmaken, een beetje jodium erop en verder niet afdekken met zalf, komt vanzelf goed joh

Bedankt voor de tip!
Morgen ochtend bel ik de dierenarts voor afspraak. Ik wil het gewoon even gecheckt hebben. Voor mijn eigen geruststelling.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:39

ff_stud schreef:

ik zou wel een beetje t haar wegknippen eromheen en schoon houden

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:41

Kermis schreef:
ff_stud schreef:

Bedankt voor de tip!
Morgen ochtend bel ik de dierenarts voor afspraak. Ik wil het gewoon even gecheckt hebben. Voor mijn eigen geruststelling.

Dat kan nooit kwaad iig maar het lijkt me niet te hechten en inpakken ben ik ook niet zo,n voorstander van..

Veel succes ermee iig gaat goedkomen!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:45

dit kan denk ik niet gehecht worden,wat er niet meer zit kun je ook niet hechten namelijk :+
Haren heb je weggeknipt,dat is prima!Ik zelf had er een druk verband om heen gedaan,en hem op stal gezet.Wel wandelen iedere paar uur natuurlijk.
Vanwege dat uitstulpende dingetje had ik er drukverband om gedaan.

Wildvlees bij zo een verse wond is trouwens onmogelijk...