Paard zakt ineens door achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellen83

Paard zakt ineens door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 05:39

Hallo allemaal,

Mijn paard staat sinds 3 weken op een trainingsstal. Gisteren zakte ze ineens Door haar achterhand en viel op de grond. Ze probeerde omhoog te komen, maar dat lukte pas na een paar pogingen. Ondergrond was steen. Ze raakte niet weg, was wel een paar minuten wat suf. Na 10 minuten weer een vrolijk paard.
Ik heb haar nu ruim 2 jaar en nog nooit is er iets dergelijks gebeurd...
Dierenarts is erbij gehaald. Kon niks constateren. Bloedonderzoek is gedaan en krijg daar nog uitslag van.
Wat weet ik: dat ze daar door verschillende mensen gereden wordt, 2 keer op een dag, ze in korte tijd veel spekjes is verloren en meer spieren heeft gekweekt, ze zijn gestart met springen (1.40 vrij springen en veel lager onder de man). Zo 123 weet ik niet verder wat voor info ik jullie kan verschaffen, maar vraag maar raak.

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken wat dit zou kunnen zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 06:27

Mijn eerste reactie is: véél te veel laten doen in véél te korte tijd.
Twee keer op een dag rijden? Veel spek kwijt (dus vermoedelijk daarheen gegaan met heel weinig conditie?) in korte tijd? 1.40 springen?

Ik vermoed zo maar dat jouw paard flink overnomen en nú al overtraind is.
Waarbij de klachten vermoedelijk veroorzaakt werden door enorme verzuring van de spieren. Echt letterlijk zware benen hebben dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:01

Ik sluit me hierbij aan bij Ibbel. Waarschijnlijk heeft je paard enorme spierpijn, en kan het gevraagde echt niet aan. Alsof je de dag na een marathon in de ochtend de trap af moet rennen, terwijl je niet eens je bed uit kon komen. Dat is vragen om te vallen.

Advies van mij is: training terugschroeven naar 1 keer per dag, waarvan de ene dag alleen maar lang en laag loswerken (dressuur), de andere dag kan (als het paard de dag ervoor echt fijn los was) er iets meer gedaan worden. Springen max 1 a 2 keer per week (bijvoorbeeld 1 keer onder de man, andere keer losspringen), de rest dressuur.

Ik denk dat je paard harder voor zichzelf is als goed voor het dier.

Daarbij nog wel de vraag: wat is het verleden van het paard? Altijd gezond geweest, nooit andere problemen gehad? Hoe oud is het, wanneer is het ingereden? Wordt er een goed passend zadel gebruikt (dat zal een uitdaging zijn gezien het verschil in vet/spier)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:24

Wat is het nut van 2x per dag rijden???
Waarom staat je paard op die stal,.

zou heel goed kijken of het wel verstandig is om je paard daar te laten staan.
Denk dat er te veel gevraagd is en je paard eigenlijk "flauw viel".
Even stapje terug en de rust voor je paard nemen :j
Hoeveel voeding krijgt je paard, overleg daar wat het beste is voor je paard .

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:57

Nou inderdaad, mijn god - arm dier... WAAROM?????

waarom zet jij je paard op een stal waar ze 2x per dag wordt gereden en ineens 1.40 moet springen. Ik zou haar daar vandaag nog weghalen !

Casarell

Re: Paard zakt ineens door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:07

Je paard per direct weg halen daar..!!
Een paard bouwt geen spieren op door 2x per dag te werken, maar door eens in de 2 dagen te werken..
Spieren hebben ook hersteltijd nodig, anders krijg je vanzelf grotere blessures.

Hoe vaak moet ze vrij springen?
En waarom in hemelsnaam 1.40.. ??

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:12

Eens met Ibbel... Ik zou het paard daar weghalen... Jeetje dit is vragen om problemen

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:17

Ben eigenlijk benieuwd wat je zelf vindt van deze 'training' en waarom je accepteert dat er 2x per dag gereden wordt.

Kan natuurlijk zijn dat je verkeerd bent voorgelicht, maar wat de rest inderdaad zegt.... 2x per dag rijden heeft echt geen nut.

Als het gaat om een uurtje stapmolen in de ochtend en een uurtje rijden in de middag of iets, vind ik het eerlijk gezegd nog wel een ander verhaal, maar stapmolen zie ik niet als een training, dus denk niet dat je dat bedoeld.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:18

Hoe oud is het paardje?

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:24

2 keer op een dag is inderdaad erg veel gevraagd.
Ben benieuwd naar jou verhaal hierover, wat is de reden dat ze dat daar moet doen?

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:35

Misschien kan je met de mensen van de trainingsstal in overleg? Bespreek je dit voorval en vertel je wat jij er zelf van vind. Ik neem aan dat zij dit toch ook niet al normaal zullen zien? Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:44

Waarom heeft 2 keer per dag rijden geen nut?

Hier ook een paard gehad wat je gerust 2 keer per dag kon rijden. Maar die had wel een superconditie. Niet dat ik dat regelmatig deed. Maar reed haar gerust vooral in de winter 2 keer op een dag.

@ TS Denk net als de anderen dat het te veel is in korte tijd. Paard heeft gewoon de kracht en conditie nog niet voor wat ze op de stal van je paard vragen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:47

Ik snap niet dat je je paard dit aandoet... Je betaalt nu mensen om je paard te verzieken, het arme dier. Ik zou ook door mn hoeven zakken als ik twee keer per dag moest sporten. En laat me raden; de rest van de dag staat ze op stal, zeker?

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:57

Manegepaarden rijden soms ook 3/4 keer op een dag, daarmee bedoel ik niet dat dat goed is.

Ik denk dat het allemaal te snel gaat voor het paard en dat hij overbelast is, proberen rustig op te bouwen. Sommige paarden kunnen dit helemaal nooit aan hoe goed je het ook doet en hoe rustig je ook probeert op te bouwen.

Wat is de leeftijd van dit paard ts?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:04

Is dit niet een beetje uit proportie die reacties?
een manegepaard loopt toch ook vaker dan 1x op een dag.

Ik vind dat je helemaal (nog) niet kunt concluderen of dit paard al dan niet teveel doet.
Hoe oud is het paard? Wat was je paard tot voor kort gewend? Dat vind ik dan wel belangrijke vragen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:13

Ik vind dat er een verschil zit tussen voor een paars om 2x in een manege les te lopen op een dag of 2x door een serieuze ruiter gereden worden als training.
Dat laatste is echt veel zwaarder en lijkt mij echt te veel.

Ik zou mijn paard dezelfde dag mee nemen naar huis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:15

HannahFrouk schreef:

Dat is toch niet vergelijkbaar? :?
Een manegepaard wordt niet getraind.. die moet gewoon zijn rondjes lopen.
Daar zit een heel groot verschil in!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:17

HannahFrouk schreef:

Ik vind dat je helemaal (nog) niet kunt concluderen of dit paard al dan niet teveel doet.
Hoe oud is het paard? Wat was je paard tot voor kort gewend? Dat vind ik dan wel belangrijke vragen.

Nee, dit is niet buiten proportie. Het werk dat een manegepaard doet is heel wat anders dan dit paard op die trainingsstal. Op een manege komen de ruiters iets leren, op deze trainingsstal moet het paard iets leren.
Dit paard is neergevallen he? Vergeet dat niet.

Losspringen TS op 1.40? Twee keer per dag gereden? En dan ook echt twee keer per dag aan het werk? Of 1 x een half uurtje stappen onder zadel en later op de dag een klein uurtje iets meer vragen in het kader van de opleiding?
Als t mijn paard was zou ik exact willen weten wat ze doen en waarom. En, zoals eerder gezegd: spieren ontwikkel je alleen maar als je ze ook hersteltijd geeft (ik meen 48 uur). Conditie bouw je op in draf (en ook stap) en spieren bouw je op in galop, is mij verteld.
Ik wens je wijsheid toe en beterschap voor je paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:18

Ik gok dat je paard spierbevangen is en dat ie nu spieren af aan het breken gaat in plaats van opbouwen. Ik zou mn paard gelijk ophalen en een tijdje op de wei zetten en beetje longeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:20

En wie zegt dan dat ze nu twee keer serieus getraind wordt?
Ik vind de reacties ook een beetje overdreven, behalve die van Ibbel, die gewoon inhoudelijk is. Maar meteen dat geblèr "haal je paard daar weg!!" wat een onzin. Hoeveel zij laat rijden heeft toch niets te maken met waar ze staat? Je kan toch ook de hoeveelheid werk terugbrengen?
Maar dat er iets niet goed gaat is duidelijk, want anders valt je paard niet neer natuurlijk.

Waarom staat je paard in een trainingsstal eigenlijk ts? Wat is het doel?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-09-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:22

MarjanB schreef:
Ik gok dat je paard spierbevangen is en dat ie nu spieren af aan het breken gaat in plaats van opbouwen. Ik zou mn paard gelijk ophalen en een tijdje op de wei zetten en beetje longeren.

Maar van spierbevangenheid ben je toch niet in 10 minuten tijd van 'op de grond vallen' naar 'weer een blij paard'? DA kon niks constateren. Spierbevangenheid lijkt me wel te zien door de da.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:23

Ik zou graag weten wat ze voorheen gewend was aan werk te doen en hoe oud ze is?

Verder sluit ik me aan bij de post van Ibbel, met als toevoeging dat als dit inderdaad een geval van zwaar overnemen is, ik het paard als de sodemieter daar weg zou halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:25

hoe oud is het paard?Twee x per dag rijden kan best,het ligt er wel aan wat je doet.Iedere dag 1.40m laten springen is volkomen nutteloos.Als je weet dat hij tot 1.40m kan dan weet je dat...dan train je hem verder op techniek gewoon lager.Of je wilt hem kapot hebben,dat is natuurlijk ook mogelijk. :7

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:26

Het zal geen spierbevangenheid zijn maar algehele slapte kan wel.
En dan zit je in een gevarenzone - bij dergelijke uitvallen is er wel degelijk risico op gevolgschade als ataxie.

Duidelijker teken dat het dier meer rust moet hebben, zal er imo niet zijn.
Hoe oud is het dier en hoe sportief was het voordat het naar de trainingsstal ging?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:28

ik heb het trouwens ook een keer meegemaakt...een ongetrained paard los laten springen.Paard is daarna volledig onbruikbaar geworden.Zakte ook door de achterhand heen.
Dat risico kun je lopen bij teveel vragen van een niet getrained paard.