Ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:14

Hallo bokkers,

Ik moet mijn ei even kwijt en voordat ik heel bokt over me heen krijg er staat een dierenarts afspraak gepland. Maar ik vind het wel fijn om te brainstormen en andere hun mening te horen.

Mijn 9 jarige merrie begint enorm veel verzet te tonen. Nooit problemen mee gehad en sinds van de winter zijn we continu aan het aanmodderen met staken. Als ze staakt uit zich dat compleet in de rem gaan en niet meer in beweging te krijgen , bijten naar mijn been , steigeren , bokken of het bit vast pakken en aan de ren gaan.

We hebben toen een zadel laten aanmeten en toen leek het probleem voorbij tot kort.. toen ging alles weer van voor af aan. Tandarts erbij , niets aan de hand. Nog hetzelfde probleem , ander bit geprobeerd ging even beter en toen begon het weer opnieuw. Osteopaat erbij ze was wat gevoelig na 2 behandelingen was er niets meer aan de hand. Maar het staken was er nog steeds, zo ging het periodes goed en zo stond ik opeens alleen maar stil in de bak. Opnieuw mijn zadel na laten kijken , weer de osteopaat niets aan de hand. Masseur en kraker zijn er ook bij geweest maar hielp alleen maar voor even. Meerdere ruiters erop gehad want het kon natuurlijk ook zijn dat het onbewust door mijzelf komt, maar ook daar toont ze verzet.

Wij hebben van 2 verschillende instructrices les juist voor extra aanvulling en een extra oog. We lessen vaak 1 a 2 keer per week.

Nu ben ik de afgelopen dagen aan het testen wanneer het verzet optreed. Ik kan lang en laag rijden zonder problemen tot ik haar meer van achter naar voor wil rijden en meer wil laten verzamelen dan blokkeert ze. Net als mijn rechterteugel daar staat de doodstraf op volgens mijn merrie, achterwaarts hoef ik ook absoluut niet te doen. Wijken voor het linkerbeen gaat perfect maar voor het rechterbeen is vragen om problemen.

Nu komt er over 2 weken een dierenarts die ook osteopaat is en acupunctuur doet en homeopathie en meer. Nu laat ik haar maar helemaal onderste boven keren , want ik weet het niet meer...

Iemand ideeën ?

Memere

Re: Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:17

foto's van de rug of benen laten maken?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:19

De osteo kan ook niet verder dan de buitenkant kijken.
Buiten het op de foto laten zetten. Zou het geen maagzweer of eierstokken kunnen zijn? Daar kunnen ze namelijk ook heel erg op reageren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:22

Ik denk ook dat foto's maken de beste en eerste optie is.
Kissing spines lijkt momenteel epidemisch.
Aan de hand van het klinisch beeld en evt (al) diagnose, kan worden bekeken welke behandeling zinvol is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:38

Naar de kliniek en foto's van de rug laten maken. Liefst nog met hals en SI gewricht erbij.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:45

Ik zou ook foto's laten maken. Vooral omdat je zegt dat ze bij verzameling gaat protesteren, de rug op de foto. En eierstokken probleem zou idd ook kunnen, daar reageren ze heel heftig op. Sterkte.

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:48

Hoe oud is je merrie en hoe ver is ze in training. Zou natuurlijk ook gwn verzet kunnen zijn omdat ze er geen zin in heeft.
Al zou ik zelf idd ook eerst uitzoeken of t niets medisch is. Je wil je paard natuurlijk geen pijn doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:50

Als je je paard eens een paar weken helemaal vakantie geeft op de wei,misschien geneest het probleem wat ze heeft daar wel vanzelf?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:53

Exact het verhaal van mijn ruin, maar die was er ook kreupel bij.
Diagnose; kissing spines, artrose lage rug/bekken en een straalbeenafwijking rechtsvoor (daar kwam de kreupelheid weg).

Enige juiste advies; foto's laten maken van nek/rug

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:55

Persoonlijk zou ik bloed laten prikken en het eens in die richting zoeken, pijnlijke spieren waardoor ze blokkeert,.
Spierbevangen of magnesium tekort.
Kleine moeite en je weet meteen of inwendig alles goed zit, al is dat met magnesium moeilijk te zeggen omdat tekorten zelf aangevuld worden uit de botten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:59

Omdat je zegt dat lang en laag wel gaat is mijn eerste ingeving ook kissing spines, maar spondylose zou ook goed kunnen. Daar zou ik het eerst zoeken, dmv foto's.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:02

Djinteequa schreef:
Hoe oud is je merrie en hoe ver is ze in training. Zou natuurlijk ook gwn verzet kunnen zijn omdat ze er geen zin in heeft.
Al zou ik zelf idd ook eerst uitzoeken of t niets medisch is. Je wil je paard natuurlijk geen pijn doen.

Ze is 9. We starten nu L1 maar we trainen altijd een niveau hoger. Ze heeft sowieso een vurig karakter maar wil eerst alles uitgesloten hebben voordat ik haar erdoor heen ga rijden dat vergeef ik mezelf nooit. Nu denk ik zelf dat het niet iets heel groots kan zijn omdat ze nogal kleinzerig is. Als ze een schrammetje heeft loopt ze zowat al kreupel bij wijze van ;) maar je weet maar nooit . Als ze bijt doet ze dat enkel naar mijn linkerbeen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:04

Ook ik zeg foto's maken van de rug. Klinkt wel echt alsof ze ergens last van heeft. Vooral omdat lang en laag wel goed gaat maar zodra ze meer moet verzamelen of achteruit moet verzet gaat tonen. Een osteopaat en ook een dierenarts kan niet door het paard heen kijken. Met een foto kan je wel de botten en gewrichten zien. Je kan dan uitsluiten of het dat is of het wordt juist bevestigd en dan kun je daarmee verder. Persoonlijk zou ik na zoveel proberen (en geld dat je geïnvesteerd hebt in een zadel en behandelingen) toch echt wel duidelijkheid en zekerheid willen hebben. En ik denk dat in dit geval je dat alleen krijgt door het paard van binnen eens te laten bekijken. Is er een reden waarom je nog geen foto's hebt gemaakt?

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt alleen was mijn paard jong en nieuw bij mij dus werd het eerst gegooid op gedrag. Daarna werd het zadel nog weer nagekeken, tandarts erbij en fysio en toen pas een keer een foto laten maken. Diagnose was kissing spines. Achteraf gezien had ik die foto veel eerder moeten laten maken voor zowel het paard als mijzelf.

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:06

Sammert schreef:
Djinteequa schreef:

Ze is 9. We starten nu L1 maar we trainen altijd een niveau hoger. Ze heeft sowieso een vurig karakter maar wil eerst alles uitgesloten hebben voordat ik haar erdoor heen ga rijden dat vergeef ik mezelf nooit. Nu denk ik zelf dat het niet iets heel groots kan zijn omdat ze nogal kleinzerig is. Als ze een schrammetje heeft loopt ze zowat al kreupel bij wijze van ;) maar je weet maar nooit . Als ze bijt doet ze dat enkel naar mijn linkerbeen.

Ik zag idd dat je al had geschreven dat ze 9 is :o
Snap ook heel goed dat je alles uit gaat zoeken, zou ik zelf ook doen.
Succes ermee

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:24

Dit verhaal lijkt erg op dat van mijn ruin. Dezelfde manier van staken en ook veel aangemodderd met zadels/osteopaat e.d. Uiteindelijk foto's laten maken van de hals. Artrose + ocd. Ik zou dus zeker foto's laten maken van de hele bovenlijn, dat geeft ook voor jezelf een gerustgesteld gevoel dat je dat uitgesloten hebt.

Succes ermee! Weet hoe rot het is!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:18

Een merrie die ik hier had, gaf destijds ook verzet, toen is er bloedonderzoek gedaan. Na lang zoeken bleek ze een ontsteking in de nieren te hebben, helaas te laat om te behandelen. Het kan bij jou totaal wat anders zijn, maar dingen als foto's en/of bloedonderzoek zou ik in deze voor kiezen om haar echt helemaal goed te laten onderzoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:24

foto's van de rug laten maken...een paard wat niet uiteruit kan/wil lopen heeft een rugprobleem.
Zoals bijv. KS.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:19

Faniek schreef:
Een merrie die ik hier had, gaf destijds ook verzet, toen is er bloedonderzoek gedaan. Na lang zoeken bleek ze een ontsteking in de nieren te hebben, helaas te laat om te behandelen. Het kan bij jou totaal wat anders zijn, maar dingen als foto's en/of bloedonderzoek zou ik in deze voor kiezen om haar echt helemaal goed te laten onderzoeken.

Ze word binnenkort ook door de dierenarts helemaal onderzocht die gaat lokaliseren waar de pijn vandaan komt en vanuit daar foto's, echo's of bloedprikken net wat nodig is :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:41

Naast de foto's zou ik ook een thermografie laten maken. Dan zie je gelijk of ze niet enorm aan het compenseren is.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:47

Natalie36 schreef:
Naast de foto's zou ik ook een thermografie laten maken. Dan zie je gelijk of ze niet enorm aan het compenseren is.

Dat werd mij inderdaad vandaag ook verteld. Nu lijkt de pijn bij haar rug of SI vandaan te komen maar kan ook heel goed zijn dat het compleet ergens vandaan komt en ze inderdaad aan het compenseren is. Thermografie waar kun je dat eventueel doen ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:47

Zou echt beginnen met foto's van de rug. Als dat het niet is kun je altijd nog thermografie doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:57

Gewoon opladen en naar een goede kliniek gaan, geen gemodder aan huis maar naar een goede kliniek en planmatig onderzoek laten verrichten. Ik denk dan aan de raaphorst of bodegraven of lingehoeve

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:06

Een ding is zeker..Je paard doet nogal haar best om je iets duidelijk te maken..Jij kan haar wel kleinzerig vinden,maar je voelt niet wat zij voelt..Ik zou stoppen met rijden tot je weet wat het is..Ik gok ook Kissing spines..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:57

Thermografie kan bij iedere fatsoenlijke kliniek. Als je om een compleet kreupelheidsonderzoek vraagt heb je je foto's en thermografie er al inzitten.
Hangt ervan in welke regio je zit welke kliniek dan het beste idee is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:03

Ik zou denk ik ook de tanden na laten kijken (of kaak). Kunnen ook veel (spier)problemen uit voort vloeien.