Sloom, ingevallen, wat zou het kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmee1233

Sloom, ingevallen, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 14:18

Hallo! :wave:

Ik zit met het volgende... Het gaat om het paard van mijn moeder. Misschien hebben jullie een idee? Voordat jullie met z'n allen zeggen: bel de dierenarts. Wij gaan de dierenarts maandag bellen, het paard eet en drinkt wel dus wij vinden het zelf niet hoofdnoodzakelijk om morgen de dierenarts te laten komen. Tot die tijd hebben jullie misschien een idee en kunnen wij dat ook aan de DA voorleggen maandag.

Ushi (paardlief) heeft dinsdagavond koliek gehad, niet mega ernstig. Telefonisch contact gehad met de DA praktijk en die zeiden dat het wel krampkoliek zou kunnen zijn ook mede door de flinke regenval van de dagen daarvoor. Maar eigenlijk was Ushi daarvoor ook al niet helemaal lekker. Ze heeft vanaf de eerste week van de vakantie 3 weken stil gestaan ivm onze vakantie. Toen wij terugkwamen van vakantie was er niks aan de hand maar eigenlijk afgelopen week is ze enorm ingevallen. Wij denken zelf aan spierverlies en natuurlijk als eerste aan de 3 weken dat ze stilgestaan had, maar ze had het de week toen wij terugkwamen nog niet.. Raar want dan is het dus in 1 week tijd gebeurd.
Nou is ze deze week (voor de koliek) ook nog overgeplaatst naar een nieuwe wei, exact een week geleden, dit levert stress en hier staat ze nu ook zonder graaskap omdat het een kleinere wei is. Wij denken dan ook dat de koliek een samenstelling is geweest van de stress, het al niet lekker in d'r vel zitten, meer eten en de flinke regen.
Vandaag wilden we samen een bosritje maken maar was Ushi ook enorm sloom, normaal is ze enorm actief en als ik aandraaf met mijn paard draaft Ushi meteen weg, was vandaag niet het geval.
Wij denken vooral dat ze gewoon echt niet lekker in d'r vel zit, misschien zijn het wormen? daar dachten we aan. Maar we staan ook open voor andere dingen die het misschien zouden kunnen zijn.

Sorry als mijn verhaal warrig is.. Ik hoop dat jullie misschien een kleine indicatie hebben waar we op kunnen letten of wat we aan de DA kunnen navragen.
Bedankt voor t lezen :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:11

Wormen kan, kan ook de koliek veroorzaken :j
Maar waar is ze mee ontwormd dan en hoe lang geleden is dat?
Het slome kan ook komen door pijn he, misschien nog steeds wat buikpijn
Verstandig dat jullie maandag de arts laten komen

Chapeau2002

Re: Sloom, ingevallen, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:31

Spierverlies van 3 weken vrij zou eigenlijk niet mogen. Staat ze niet met ingetrokken flanken? Dan lijkt een paard snel heel schraal. Ik begrijp dat ze normaal gesproken met een graaskorf om staat.
Maar nu dus niet omdat ze op een kleine wei staat. Staat er nog wel gras op de weide? Heeft ze geen koliek door bv zand?
Kan ook zijn dat ze toch wat hooi bij moet hebben doordat er te weinig gras staat.
Wanneer is ze voor het laatst ontwormt?
Ben wel benieuwd wat de DA er van zegt maandag.
Beterschap alvast.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:36

Overleggen met de dierenarts.
Denk Wormen kuur en even bloed laten trekken.
Zandweg wordt ook wel gegeven?

Gaat het eten wel goed?
Geen last van de tanden?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:57

ze is op 16 april voor het laatst ontwormd met equimectin. Bloed laten trekken gaan we idd vragen. Eten gaat wel goed en ze is laatst naar de tandarts geweest dus aan d'r tanden kan het niet liggen. Er staat wel gras op de weide alleen omdat het een stuk kleinere wei is dan de vorige staat er ook minder gras. Ik zou jullie informeren als de arts geweest is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:07

Hoe gaat het nu?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 17:18

De DA is geweest en die heeft bloed getrokken naar eiwit gehalte en ontsteking. is niks uit gekomen. we gaan haar nu een maand eiwitrijk voer geven wat goed opgenomen moet worden. als het na een maand nog niet veranderd is met spieren trainen en goed voer dan komt de DA opnieuw en kijken we dan verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:23

esmee1233 schreef:
ze is op 16 april voor het laatst ontwormd met equimectin. Bloed laten trekken gaan we idd vragen. Eten gaat wel goed en ze is laatst naar de tandarts geweest dus aan d'r tanden kan het niet liggen. Er staat wel gras op de weide alleen omdat het een stuk kleinere wei is dan de vorige staat er ook minder gras. Ik zou jullie informeren als de arts geweest is.

dat is 5 maanden geleden....ik zou beginnen met ontwormen,daarna verder zien.Koliek komt heel vaak door wormen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:26

maagzweren?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 18:36

Ontwormen gaan we doen! maagzweren zou kunnen, ik zou het aan mijn moeder voor leggen,

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:41

Zou eerst ontwormen,eventueel mestonderzoek en dan pas verder kijken.

Zie dat er al bloed is getrokken, waarom heb je niet alles laten nakijken in het bloed..wat mogelijk is?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 19:25

omdat de DA zei dat het zeer waarschijnlijk eiwit was. Ik was er zelf niet bij dus weet ook niet wat er allemaal gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:30

Ik ben nu al bijna 9 maand met mijn paard in een sukkelstraatje beland, ook begonnen na een koliek aanval vorig jaar. Een diagnose heb ik niet, enkel een pak vermoedens, maar niets wat te bewijzen valt. De internist die mijn paard in de kliniek opvolgt, is absoluut geen fan van eiwitrijke voeding om paarden op gewicht te krijgen, zij raadt aan om paarden op seniorvoeding te zetten in combinatie met lijnzaadolie door de voeding.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:32

Ik zou gokken op bloedworm. Heeft de da niet op bloedworm gecontroleerd??

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:50

Ik vind dat zo zonde, niet ontwormen (want 4 maanden terug met ivermectine is verwaarloosbaar) en dan bloedonderzoek laten doen omdat je paard niet lekker is.
Ik ben heel benieuwd wat de DA maandag zegt. Beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:16

Amalarab schreef:
Ik vind dat zo zonde, niet ontwormen (want 4 maanden terug met ivermectine is verwaarloosbaar) en dan bloedonderzoek laten doen omdat je paard niet lekker is.
Ik ben heel benieuwd wat de DA maandag zegt. Beterschap!

klopt,ivermectine is 8 weken werkzaam.Daarna is er gewoon een kans op herbesmetting.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:39

SandraVerl schreef:
Ik ben nu al bijna 9 maand met mijn paard in een sukkelstraatje beland, ook begonnen na een koliek aanval vorig jaar. Een diagnose heb ik niet, enkel een pak vermoedens, maar niets wat te bewijzen valt. De internist die mijn paard in de kliniek opvolgt, is absoluut geen fan van eiwitrijke voeding om paarden op gewicht te krijgen, zij raadt aan om paarden op seniorvoeding te zetten in combinatie met lijnzaadolie door de voeding.

He?
En lijnzaad is hoog in eiwit en senior voeding ook?
Juist oudere paarden hebben baat bij eiwit, dus ik vind het een erg tegenstrijdig verhaal.
Mag je van mij nog wel navvragen hoe dat dan zit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:14

ellepel schreef:
SandraVerl schreef:

He?
En lijnzaad is hoog in eiwit en senior voeding ook?
Juist oudere paarden hebben baat bij eiwit, dus ik vind het een erg tegenstrijdig verhaal.
Mag je van mij nog wel navvragen hoe dat dan zit :j

Geen lijnzaad, maar lijnzaadolie (net zoals van olijven olijfolie gemaakt wordt wat wel vet is) en seniorvoeding omdat deze voeding gemakkelijker geabsorbeerd wordt. In seniorvoeding zit trouwens niet meer eiwit dan in de gewone muesli die ik had.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:32

In lijnzaadolie zit veel eiwit hoor, wel makkelijk verteerbaar eiwit,dat wel :j

Maar ik ben alsnog benieuwd naar de onderbouwing van het verhaal,wil je dat voor me navragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:44

ellepel schreef:
In lijnzaadolie zit veel eiwit hoor, wel makkelijk verteerbaar eiwit,dat wel :j

Maar ik ben alsnog benieuwd naar de onderbouwing van het verhaal,wil je dat voor me navragen?

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=743
Als je in die tabel kijkt, zit er wel degelijk meer vet als eiwit in lijnzaadolie. En nee, ik ga niet aan de DA vragen om haar verhaal te onderbouwen als ik haar woensdag in de kliniek spreek over de verdere behandeling van mijn paard. Ik heb belangrijkere dingen waar ik, in het belang van mijn paard, een beslissing over zal moeten nemen. Feit is dat mijn paard nog meer gewicht verloor toen hij op merriebrok stond en hij wel begon bij te komen op die olie en seniorbrok. Wil je er met haar in discutie over gaan, dan vraag je me haar naam maar via pb. Het enige waar ik interesse in heb, is wat ik moet doen om mijn paard comfortabel te houden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 01:24

Esmee wat vind de dierenarts bij jullie eiwit rijk dieet?

Senioren slobber is een goede dik maker en bijna compleet voer. Je zou bv als enige nog vitamine brokjes erbij kunnen voeren.
Misschien is dat de reden dat de dierenarts dit gezegd heeft.
En lijnzaad olie zijn inderdaad goede vetten.
Ook een dik maker.
Lost de oorzaak niet op maar je krijgt wel wat reserves.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 06:54

ze krijgt nu muesli waar goede verteerbare eiwitten in zitten, als ik het goed zeg? dit krijgt ze met lijnzaadolie erdoorheen en een vitaminebrok erbij. metazoa uit mijn hoofd. Dit heeft de dierenarts aangeraden en de vitamine brok voerde we al. Dit is volgens de dierenarts en de vrouw die het voer verkocht (hele verhaal uitgelegd) nu een goede oplossing om haar misschien wat dikker te krijgen en daarbij te trainen om haar spieren weer op te bouwen.

We gaan haar nog ontwormen, dankjewel voor die tips, ik wist niet dat dat maar 8 weken werkte... ben geen expert op het gebied van ontwormen ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:13

Als het een zware bloedwormbesmetting is, zal gewoon ontwormen met pasta niet voldoende zijn.
Ik heb toevallig op dit moment hetzelfde voor, terwijl ik thans een schema volg. Paard is ingespoten en over 11 weken opnieuw.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:18

Is ze niet hoefbevangen? Verandering van voer (nieuwe weide) en niet willen lopen...

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 13:38

Ik heb net gehoord dat de DA wel bloedonderzoek naar van alles heeft gedaan, mijn excuses. Hier is niks uitgekomen vandaar dat ik dit ook niet weet, er kwam niks raars uit ;)
Ontwormen gaan we doen! Na jullie ideeen is dat wel een goed plan en kan het dat ook zijn.

Hoefbevangen is eigenlijk uitgesloten, dit is ze vorig jaar geweest en dit was heel anders. Ze is nu wel weer actief ook met rijden.