Wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:24

Lieve Bokkers,

Met tranen in mijn ogen open ik dit topic... Ik weet het niet zo goed meer. De reden van dit topic is deels om het van me af te schrijven, en deels omdat ik graag andere invalshoeken en meningen wil horen.

Mijn pony is altijd al een 'ongelukspaardje' geweest. Toen hij jong was (3jr) heeft hij een ongeluk gehad met spelen in de wei. Zijn oog is er toen uitgetrapt door een ander paard. Verbrijzelde oogkas en groot deel van zijn oog eruit. Maar hij is een echte vechter en kan na al die jaren perfect omgaan met zijn ene oog.

Een aantal jaar geleden is hij hoefbevangen geraakt in de winter. Dit was vrij licht en met medicatie kwam hij er weer goed uit. Echter vanaf toen is het 'zeuren' geweest met hem. Elke keer kwamen we er samen weer uit, maar ik ben nu op een punt beland waarbij ik denk "wanneer is het genoeg geweest?".

Hij is meerdere malen flink bevangen geweest. Gekantelde hoefbeentjes waren ook te zien op de foto's. Maar met medicatie, strikt voer/smid/wei/paddock beleid kwam hij er steeds weer bovenop, want elke keer was het maar een lichte bevangenheid. Vorig jaar stond hij zelfs aan 4 hoeven bevangen in het najaar. Weer binnenste buiten gekeerd op de kliniek en nu kwam er ook Cushing uit (tumor in de hersenen die van alles in het lichaam in de war schopt qua hormonen en stofwisseling). Hij is altijd gevoelig blijven lopen op steentjes etc. Daarom hebben we al dik 2 jaar niet tot nauwelijks meer gereden en was hij een soort van met 'pre-pensioen'. De DA vond altijd te goed om echt te laten gaan. Afgelopen zomer deed hij het echt geweldig, hij zat goed in zijn vel en liep/draafde zelfs weer rad over grindjes. Gelukkig heb ik hem niet opgegeven, ging het door mijn hoofd. Maar helaas... een week of 3 geleden begon hij weer slechter te lopen op het harde, steentjes enz. De moed zonk me weer in de schoenen -O-

Dit is een beetje zijn verhaal. Elke keer lap ik hem weer op en krijg ik uiteindelijk weer een happy pony. Maar voor wat? Hij staat dag in dag uit in zijn zandbakje (paddock) terwijl de rest lekker op het land mag. Hij staat hier wel met een vriendje, maar dan nog. Ik merk dat hij dit leven niet zo geweldig vindt, en dat kan ik hem niet kwalijk nemen. Af en toe mag hij van de DA een uurtje op het gras maar that's it. Dan is hij happy. Het liefst geef ik hem een geweldig pensioen, lekker ergens op het land oud worden, maar het hele punt is dat zoiets dus niet kan, want hij mag niet op het land. Is dit het nou denk ik dan?

Toch zit hij, uitgezonderd van zijn zo ongeveer chronische hoefbevangenheid, glanzend in zijn vel en ik krijg altijd een vrolijke hinnik. Hij is al 9 jaar mijn beste vriend en heeft zich altijd dubbel en dwars voor mij ingezet, want hij is een echte werker. Hij is in zijn kop nog zo goed, zo helder en zelf is hij altijd 'optimistisch'.

Juist dat maakt de keuze zo moeilijk. Ergens denk ik, eigenlijk verdient hij dit niet, 'celstraf' in een zandbak, jaar in jaar uit en elke dag weer. Dat is toch niet leuk voor een paard? Mijn beste vriend zal nooit meer echt beter worden, maar wanneer is het nou echt genoeg geweest?

Zelf had ik het idee om hem weer mee te nemen naar de kliniek en weer foto's te laten maken van zijn voeten. Deze foto's zullen me niks nieuws vertellen, maar dan 'weet ik het zeker' en laat ik hem daar ter plekke inslapen.

Het van me af schrijven heeft me al aardig goed gedaan. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.. Het gaat trouwens om het paardje op mijn avatar :) Mijn knapperd!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:31

Wow, erg moeilijk.
Ik was hier gisteren nog over aan het nadenken, als je op het punt komt dat je moet beslissen dat het genoeg geweest is.

Ik vrees wel dat jij de enige bent die dit kan beslissen.. Als je merkt dat hij niet meer voluit van zijn leven geniet en hij niet zichzelf is.. dan lijkt het me een logische overweging. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:32

Ik vind het knap dat je er zo over denkt. Wanneer is het genoeg geweest, wil je gaan wachten totdat ie echt pijn krijgt?
Denk dat het verstandig is om nog eens naar de kliniek te gaan, even een goed beeld te schetsen van hoe en wat. En te overleggen met je da.

Dennis

Re: Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:35

Ik heb je net al een PB'tje gestuurd.

Hij zal nooit meer de pony worden die hij geweest is, dat is de pest van pony's die wat ouder worden en wat gaan mankeren.
Bedenk wel dat alle cushies het nu lastig hebben door de seasonal rise, dus dat hij nu (hopelijk) op z'n slechtst is.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:40

Wat een moeilijke situatie. Als mijn paardje zou moeten pensioneren in een paddock en daar niet happy bij lijkt, en ik heb al het mogelijke geprobeerd om hem weer gelukkig te krijgen, dan zou ik die knoop zeker doorhakken. Maar dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Als het jou helpt om nog een bezoekje aan de kliniek te brengen en op basis daarvan de knoop door te hakken, dan snap ik dat helemaal. Het blijft altijd een moeilijke keuze.
Sterkte! :(:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:43

Volgens mij weet je zelf het antwoord op je vraag al.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:49

Dank voor de lieve reacties! Ik was een beetje bang om 'veroordeeld' te worden maar fijn om te lezen dat dat niet zo is :) Ik vind het heel moeilijk en mijn gedachten maken over uren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:53

Het 'fijne' (voor zover er iets fijns in zit) aan jouw keuze is dat je zelf kan bepalen wanneer het genoeg is geweest, en dat je dus ook zelf kan timen wanneer je nog een paar heerlijke maanden met je paard gaat hebben. Wordt hij altijd aan het einde van de zomer slecht en bevangen? Misschien is het een idee om hem er nog een keer bovenop te brengen, nog een keer op te lappen en nog een paar maanden genieten van je happy paard, en voordat het weer bergafwaarts gaat gewoon ho te zeggen.

Ik vind het in ieder geval heel dapper van je, het getuigt echt van een ontzettend groot hart en een fantastisch gevoel voor dieren.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:38

Heel begrijpelijk dat je heel veel moeite hebt met het maken van een beslissing.
Wat een worsteling tussen gevoel en verstand :(:) .
Je bent echt een goed baasje en het zou niet eerlijk zijn om je hierom te veroordelen. Ik heb het zelf mee gemaakt en weet hoe vreselijk het nemen van die beslissing is.
Heel veel sterkte en wijsheid.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:23

Vervelende situatie :( Wat je je wel moet bedenken is dat paarden niet zo slim zijn, en niet denken 'zo wil ik het niet meer'.
Hoe oud is je paard? Is het misschien een optie om hem op een stal te zetten waar alle paarden in de paddock staan? Als je een beetje een grote paddock hebt, waar hooi gevoerd wordt, eg een paddock paradise, hoeft het toch niet zo erg te zijn?

Als het echt niet meer gaat, zou ik er toch voor kiezen hem te laten inslapen. Het is op bokt bijna not done een oud/afgeschreven paard in te laten slapen, maar je paard heeft er echt geen weet van. Het is imo beter dan oneindig lang doorgaan met een paard dat overal pijn heeft. Het is eigenlijk een keuze die je maakt voor jezelf en niet voor je paard. Ik heb zelf nu een paard met een zware peesblessure, waarvan niet duidelijk is of we ooit weer kunnen rijden. Ik heb voor mezelf wel duidelijk dat ik dit paard, zolang ze geen pijn heeft en goed uit de voeten kan, nooit zou laten inslapen, ook al kunnen we nooit meer rijden, omdat ik zo erg aan haar gehecht ben. Maar als ze continu pijn zou hebben (wat gelukkig niet het geval is) zou het voor mij snel duidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 23-08-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:29

Krijgt hij medicatie voor Cushing's? De mijne krijgt elke dag prascend en voorlopig alles ok, draaft en galoppeert mee met de rest. Staat meestal overdag op de wei, 's avonds op zand.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:32

Paddock met veel hooi en een vriendje is echt geen straf hoor... Hij heeft beweging, genoeg voedsel en sociaal contact en laat dat nu net de dingen zijn die een paard gelukkig maken. Het enige minpunt is dat hij fysiek niet meer 100℅ is en dat hij het je jammer genoeg niet kan vertellen of hij al dan niet pijn heeft. Kun je deze gedachten/ gevoelens bespreken met de DA die jou en je pony het beste kent? Die zal je dan wrs een objectieve mening geven over hoe het verder moet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:11

Staat hij op de goede dosis medicatie? Sommigen verhogen de dosis tijdelijk in deze periode ivm seasonal rise... Klinkt alsof hij niet op genoeg medicatie staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:42

Onze fjord met cushing bleef chronisch hoefbevangen en kon op een gegeven moment alleen nog maar met pijn lopen. Hij was dol op gras en voor ons was het geen optie om hem nooit meer op het gras te zetten..wij wilden een paardwaardig leven voor hem en hebben daarom in laten slapen. Ook omdat we wisten dat hij nooit meer beter zou worden door de cushing.

Bij cushing gaat die hoefbevangenheid steeds terug komen, het is een hele pijnlijke aandoening voor een paard. Bij die van ons verdween de levenslust ook toen hij niet meer kon rennen, bokken en galloperen..dat wat voor ons voldoende reden om hem te laten gaan in bovenstaande met het gras verhaal.

Ik ken jouw paardje niet, ik weet niet of hij ongelukkig is..maar als hij niet meer goed kan lopen, rennen e.d. dan zou dat voor mij voldoende zijn om hem te laten gaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:53

Wanneer is het genoeg is een vraag die je enkel zelf zal kunnen beantwoorden.
Iedereen op bokt denkt daar anders over.

Mijn paarden ("gezonde") staan ook erg veel op de paddock met hooi en natuurlijk vinden ze de weide een pak leuker en lekkerder maar dat kan ook maar beperkt en in het seizoen wegens geen hectaren aan weiland ter beschikking. Moet ik deze dan ook maar laten inslapen?

Natuurlijk speelt er bij jouw nog een heel pak meer mee. Maar zolang ze er zelf voor willen gaan, happy en vrolijk zijn en ze geen pijn hebben, vind ik het nog geen tijd om in te slapen en ik ben ook 1 van de personen die ze eerder te vroeg dan te laat zal laten inslapen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:54

Zit je paardje aan de Prascend? Die van mij is 24, heeft cushing en wordt ook snel bevangen. Door de medicijnen wordt hij minder snel bevangen en kan hij overdag toch het land op :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:56

Yontheke schreef:

Mijn paarden ("gezonde") staan ook erg veel op de paddock met hooi en natuurlijk vinden ze de weide een pak leuker en lekkerder maar dat kan ook maar beperkt en in het seizoen wegens geen hectaren aan weiland ter beschikking. Moet ik deze dan ook maar laten inslapen?

Natuurlijk speelt er bij jouw nog een heel pak meer mee. Maar zolang ze er zelf voor willen gaan, happy en vrolijk zijn en ze geen pijn hebben, vind ik het nog geen tijd om in te slapen en ik ben ook 1 van de personen die ze eerder te vroeg dan te laat zal laten inslapen.

Als ze chronisch bevangen zouden zijn...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:04

Elisa2 schreef:
Yontheke schreef:

Als ze chronisch bevangen zouden zijn...

Met dat stukje verwijs ik enkel dat het leven in een zandbak geen eerlijk leven zou zijn met de rest van de problematiek in de volgende alinea beschreven.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:14

Als de huisvesting echt het meest vervelende is. Kijk eens naar een paddock paradise. Daar draait het juist om beweging, kudde en vaak zandpaden ipv op het gras staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:50

Bedankt voor jullie (lieve) reacties! Doet me goed :) Ik zal de vragen proberen te antwoorden:

Waar ik het meeste mee zit is niet zo zeer de huisvesting, maar dat we er samen elke keer weer voor vechten, maar hij steeds weer bevangen raakt, en de laatste tijd met kortere 'gezonde tijd' ertussen. Hoe vaak moet ik hem weer 'oplappen', terwijl hij nooit meer beter wordt. Ik heb namelijk niets tegen gezonde paarden op een paddock houden en af en toe op gras, als dat goed werkt voor een paard. Mijn gezonde pony staat namelijk bij hem op de paddock, en zit goed in zijn vel en is niet tonnetje rond, vergeleken met andere paarden op stal die wel altijd op het land staan.

Wat betreft de Cushing. We zijn direct gestart met medicatie, goed opgebouwd en alles in overleg. Echter is hij een van de weinige paarden die slecht reageert op deze pillen. Hij wordt er eigenlijk slechter van. Zo'n beetje alles geprobeerd (in overleg), van 1/8 pilletje tot juist een hogere dosis, om te kijken of de dosis niet te laag was. Uiteraard ruime tijd er tussen om op te bouwen/af te bouwen en de tijd te geven. Hoe hoger de dosis hoe zieker hij wordt. 1/8 pil werkte nog het 'beste' van allemaal, maar dat is zo'n klein kruimeltje dat het niet genoeg is om echt te werken tegen de hoefbevangenheid. Dus in overleg toen maar gestopt, en hij ging weer super. Alleen de hoefbevangenheid blijft een probleem.

Ik vind het gewoon ontzettend moeilijk om zo'n keuze te maken, want in zijn kop is hij nog zo fit, hij glimt als een spiegel. Maar als ik hem zie strompelen over het erf, breekt mijn hart. Ik vind het heel moeilijk om 'voor God' te spelen denk ik..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:27

Wat is je maximale dosis geweest en hoelang ben je daar dan mee bezig geweest? Veel paarden/pony's raken van slag/reageren slecht op de medicatie, maar dit kan een lange tijd duren. Dat had mijn pony ook, hij at heel slecht en zat slecht in zijn vacht. Maar na de winter (toen in september gestart met Prascend!!) is hij goed opgeknapt en het heel goed gaat doen en ging beter eten. Hij is daarna ook heel goed de winter in gegaan en niet slecht uit gekomen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:33

Ik heb veel gelezen en geleerd over de medicatie (ook in het cushing topic) en ik weet dus hoe het zit met tijdelijk slecht reageren. Ik vind een jaar echter veel te lang om 'tijdelijk' slecht te reageren. Dat niet eten enz had hij ook en is nog tot daar aan toe, maar hij vloog ook bij de muren omhoog, werd een gevaar voor zichzelf en sloeg mijn andere pony de paddock uit. Sloeg zelfs een veulentje meerdere malen door het lint en de sloot in. Zonder medicatie is mijn pony weer zichzelf en verdraagzaam.

Op 1/8 reageerde hij nog 'redelijk' dus wellicht kan ik dat nog proberen, of dat iets helpt tegen de bevangenheid. Maar aan de andere kant, de reden dat ik dit topic open, wanneer is het genoeg geweest..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:41

Omdat je eigenlijk voor alles 'verdedigt', of eigenlijk zelf wel weet dat het niet werkt, weet je zelf ook de beste oplossing..

Paddock Paradise zou nog een optie kunnen zijn om te overwegen, hij loopt wat extra, wat goed is als een pony snel bevangen is.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:43

Oh wat een herkenbare worsteling. Ik loop al jaren met hetzelfde probleem. Iedere keer gaat het weer mis en dan denk ik, maandag breng ik je weg. Op maandagochtend kijkt ze me dan weer met die pretoogjes aan en rent weg. Kan het dan weer niet over mijn hart verkrijgen. Momenteel loopt ze wel lekker op het land. Ik laat mijn schapen er een golfbaantje van maken en tot op heden gaat het weer goed.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:43

Wat bedoel je precies met dat ik alles verdedig? :)
Ik ga eens wat opzoeken over een paddock paradise. Ik weet daar niet veel vanaf en of dat ook hier ergens in de buurt zit.