Schimmel op hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoreMeltdown

Schimmel op hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:12

Bokkers,

Tot voor kort had mijn merrie onderaan haar voorste hoeven een klein schimmelplekje. Als je er met de hoevenkrabber over gaat, dan brokkelt het wit echt af en geeft het een ietwat onaangename geur. De smid heeft het er bij de volgende beurt gewoon uit gesneden (het was niet zoveel). Nu heb ik haar vooraan een paar weken op ijzers gezet, omdat ik op kamp veel ging wandelen en ze over het algemeen erg gevoelig loopt op steentjes. Nu zijn de ijzers eraf gehaald en zijn de schimmelplekken veel groter geworden.
Ik ben er toch wat ongerust over, ik probeer er zo weinig mogelijk aan te krabben want ik heb geen idee hoe diep het gaat. Dus als het droog is brokkelt het af als je erover krabt en stinkt het wat.

Ik probeer haar hoeven nu zoveel mogelijk nat te maken. Iemand tips om dit tegen de te gaan? Zou mijn merrie er last van hebben? Moet ik slechte ondergrond zoveel mogelijk vermijden nu? Is dit iets blijvends?

Hieronder foto's van beide hoeven, wanneer ik ze na het rijden nat had gemaakt. Het witte gedeelte kan je er dus echt uitkrabben als je wil.

Afbeelding

Afbeelding

doezel2

Re: Schimmel op hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:15

Is is denk ik gewoon de zool zelf

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:26

Is het dan normaal dat het zo afbrokkelt? Als ze bv in een steentje trapt op het witte gedeelte, dan zit dat steentje ook echt diep erin, in tegenstelling tot elders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:33

Ik vind de hoeven er niet goed uit zien, maar de schimmel lijkt gewoon overtollige zool te zijn.

Ik zie rotstraal (al dan niet droge rotstraal), verhoogde hielen, overtollig zoolmateriaal een diepe witte lijn en een breedstaande hoefwand die ook te lang lijkt te zijn, in ieder geval naar achteren toe.

Hier zie je trouwens hoe je goede hoeffoto's kan maken, want deze foto's zijn erg lastig te beoordelen
http://www.all-natural-horse-care.com/g ... hotos.html

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:35

Deze voeten zijn hard aan een goeie bekapbeurt toe.. ;)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:40

Waneer is de hoefsmid voor het laatst geweest??

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:42

De smid is drie weken geleden geweest en heeft zondag de ijzers er nog afgehaald. En door het vele wandelen op asfalt de laatste week, had ik eerder schrik dat ze te kort zou komen te staan.
Dat krijg je dan als je een volkomen leek bent op het gebied van een eigen paard houden, dan ga je er maar vanuit dat anderen meer expertise hebben.

Nu sowieso zijn het wel heel slechte foto's inderdaad. Ik ga er eens nemen als ze droog zijn, want dat geeft wel een ander beeld. En dan meteen van al de hoeven. Nu was het zo snel snel na het rijden getrokken, omdat ik me er toch niet zo goed bij voelde. Ik kom morgen of overmorgen met een update!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:45

Lijkt mij oude zool dat witte. De wand is veeeeel te lang. Maar niet te hebben over de veel te ver gegroeide steunsels
Kortom. Haal hier op korte termijn eerst maar eens een goede bekapper bij.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:48

Ik mag hopen dat je niets hebt betaald zondag voor alleen het verwijderen van de ijzers...... En als de laatste bekapping drie weken geleden gebeurd is met het op ijzers zetten, zou ik overwegen een andere hoefsmid te nemen. Deze verdient wel lekker op deze wijze en maakt mijn inziens misbruik van een leek.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:48

Marjo89 schreef:
Lijkt mij oude zool dat witte. De wand is veeeeel te lang. Maar niet te hebben over de veel te ver gegroeide steunsels
Kortom. Haal hier op korte termijn eerst maar eens een goede bekapper bij.

Weinig aan toe te voegen, je smid weet zo te zien niet echt hoe een onbeslagen hoef eruit moet zien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:50

Idd oude zool ofwel kalk, vandaar dat het afbrokkelt. Niks aan t handje

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:56

Pfoeh, dat het zo erg was wist ik echt niet. En ik me maar zorgen maken over het afbrokkelende stuk oude zool. De smid zei tegen mij dat dat schimmel was en dat er niet veel anders aan te doen was dan het eruit snijden en voor natte plekken op de wei zorgen (bij de drinkbak bv).

Ik heb niets betaald voor het verwijderen van de ijzers. Ik denk ook niet dat er verder iets aan gedaan is. Ik weet wel dat de smid de ijzers redelijk laag heeft ingeslagen. Maar ik vond zijn uitleg daarvoor wel juist klinken. Nu zijn er wel wat barstjes aan het komen.

Maar het is moeilijk om het zo uit te leggen, ik ga morgen foto's nemen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:57

Ik kan je echt adviseren om er een goeie smid bij te halen, want de smid die haar 3 weken geleden heeft gedaan heeft zeer slecht werk afgeleverd. :o

Of de hoef nu nat of droog is, maakt niet uit.. de wand is te lang, de steunsels zijn te lang en de zool brokkelt nu af..
Niets om je druk over te maken, maar ze moet wel hoognodig naar een goeie smid.. _/-\o_

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:58

Nou, als er iemand tips heeft voor België, regio Kempen, let met know! :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:59

CoreMeltdown schreef:
Pfoeh, dat het zo erg was wist ik echt niet. En ik me maar zorgen maken over het afbrokkelende stuk oude zool. De smid zei tegen mij dat dat schimmel was en dat er niet veel anders aan te doen was dan het eruit snijden en voor natte plekken op de wei zorgen (bij de drinkbak bv).

Even logisch nagedacht.. waar groeit een schimmel het liefst.. juist.. op vochtige plekken..
Dus dit is echt een groot banketstaaf van de smid.. :x

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:02

Casarell schreef:
CoreMeltdown schreef:

Even logisch nagedacht.. waar groeit een schimmel het liefst.. juist.. op vochtige plekken..
Dus dit is echt een groot banketstaaf van de smid.. :x

Niks aan toe te voegen.

Had je graag geholpen. Maar van Twente naar België is mij te ver. In jou omgeving zitten zeker aantal goeie bekappers. Zal morgen eens uitgebreid kijken !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:03

inderdaad...hoe komt hij erbij?Al eerder geschreven.Steunsel zijn veels te lang,hoefwand brokkelt gewoon af doordat het dood hoorn is.Vermoed tijd voor een andere hoefsmid

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 22:30

Bedankt Marjo89!

Eigenlijk jammer dat ik enkel bijleer als er een probleem opduikt. Had ik me hier op voorhand wat beter over geïnformeerd en ingelezen ...

Toch bedankt allemaal voor de feedback. En ik kom terug met duidelijkere foto's :).

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:34

Dit doet me ergens denken aan hoefkanker ö, kan ook gewoon zo lijken op de foto, is het wit wat je ziet hard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:34

CoreMeltdown schreef:
Bedankt Marjo89!

Eigenlijk jammer dat ik enkel bijleer als er een probleem opduikt. Had ik me hier op voorhand wat beter over geïnformeerd en ingelezen ...

Toch bedankt allemaal voor de feedback. En ik kom terug met duidelijkere foto's :).

dat is heel normaal hoor...dat je je pas ergens in gaat verdiepen als het probleem er is.Anders is paardenhouden absoluut niet leuk,als je voor het slapen gaan alle ziektes en aandoeningen moet doornemen die ze kunnen krijgen :D

Neeee....is geen hoefkanker.Is gewoon een slechte hoefsmid.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 22:37

foscy schreef:
Dit doet me ergens denken aan hoefkanker ö, kan ook gewoon zo lijken op de foto, is het wit wat je ziet hard?

Nee, net het tegenovergestelde: het wit is erg brokkelig en stinkt wat als je erover gaat met de ijzeren punt van de hoefkrabber.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:41

Eerst maar eens een andere smid en dan verder kijken :) Véél te lang deze voeten. Zo zien ze er bij mijn paard na 7 weken bij lange na nog niet uit en dan komt de smid alweer.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:42

CoreMeltdown schreef:
foscy schreef:

Nee, net het tegenovergestelde: het wit is erg brokkelig en stinkt wat als je erover gaat met de ijzeren punt van de hoefkrabber.

Dit is hoefkanker, is meestal ook zacht, kan zijn dat het dat is.
https://www.google.be/search?q=hoefkank ... R-MuHZM%3A

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:48

CoreMeltdown schreef:
Nou, als er iemand tips heeft voor België, regio Kempen, let met know! :D

Ik heb een PB gestuurd. :j

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:49

De schimmel die hier in de hoeven zat is behandeld met gekookte honing. :)