merrie met koorts en vocht uit uier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

merrie met koorts en vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:47

Hoi,
Ja wéér een topic van mij zullen sommigen denken. Maar daar trek ik me niks van aan. :Y)

Als eerste wil ik melden dat we al naar een DA gebeld hebben en de merrie in het oog moeten houden vandaag en morgen.

Onze merrie haalde ik vandaag uit de wei om grondwerk te doen maar haar huid voelde enorm warm.
Heb haar temperatuur genomen en kwam uit op 38,9°C waarna ik meteen de DA gebeld had om advies te vragen.
De merrie staat ook wel een beetje hengstig, maar laat zich dit keer niet dekken door de fjord (ruin). Ze blijft wel in de buurt van de fjord maar houdt haar kont niet voor zijn neus zoals ze anders wel doet. Ze mest ook wel maar dat kwam door de stess (doet ze altijd als ik haar in de stal zet).

Een half uur later merk ik aan de uier 2 gele kleine puntjes. Ik kom aan de spenen en er kwam een beetje vocht uit met een wit doorzichtige kleur (waterachtige melk). Haar uier is verder niet dikker dan anders en ze is ook niet gevoelig want kon er zonder problemen aan komen.

Wat is dit?

Als ik straks weer melk zie en de koorts blijft aanhoude bellen we opnieuw de DA ipv tor morgen te wachten.

Via de zoekfunctie zag ik topics waarin gereageerd werd met een mogelijke hersentumor of iets aan de eierstokken.
Met haar nerveuze karakter lijkt me iets in die richting ook niet uitgesloten.

knollentuin

Re: merrie met koorts en vocht uit uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:50

Dit kan ook een ontsteking in de uier zijn, kunnen ze behoorlijk ziek van worden en ik zie dat wel als spoed, als mijn merrie dat heeft mag de dierenarts meteen komen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:51

Ok thnx we gaan na het eten opnieuw kijken. Als de koorts niet gedaald is bellen we meteen de DA op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:01

Gaat er bij uierontsteking nl ook om dat het snel aangepakt wordt ondat de functie van de uier verloren kan gaan, dan heb je er niks meer aan als er nog s veulentje komt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:29

Met haar bouw is een veulen fokken geen slim idee. Ze is overbouwd en heeft een weke rug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:33

Verder eet de merrie ook nog gewoon goed en gedraagt ze zich niet veel anders. Behalve dan dat ze deze x haar kont niet voor de neus van de fjord houdt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:33

Ik zou niet direct uitgaan van een hersentumor of eierstokproblemen, juist doordat te denken ga je ook "spoken" zien. Houdt het goed in de gaten en als je het niet vertrouwd kan je de DA nog een keer opbellen voor advies of voor een bezoekje bijvoorbeeld :j

Succes in ieder geval, nooit leuk als je geliefde dier ziek is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:38

Weer een probleem.

Hou je maar lekker bezig met je eigen pony en laat de andere dieren over aan de eigenaar.

Dan kan je gewoon lekker je tijd besteden en je op je eigen dingen richten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:41

Ragdollcat schreef:
Weer een probleem.

Hou je maar lekker bezig met je eigen pony en laat de andere dieren over aan de eigenaar.

Dan kan je gewoon lekker je tijd besteden en je op je eigen dingen richten.

Dat bedoelde ik dus met mijn openingszin.
Stomme reactie want aan de buitenkant is er niks te merken aan de merrie. Het is doordat ik haar lichaam warm vond dat ik haar koorts be gaan nemen.
Al zijn het niet mijn paarden, ik kan ze toch niet aan hun lot overlaten?

En nu ga je zeggen dat ik me bezig moet houden met die van mij terwijl bijna iedereen er tegen was dat die niet in opfok staat of al mee moet gaan wandelen/fietsen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:48

:x het is geeneens je >;) eigen paard!?! . hoezo open je dan een topic met " onze merrie"???
Neem contact op met eigenaar

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:50

knollentuin schreef:
:x het is geeneens je >;) eigen paard!?! . hoezo open je dan een topic met " onze merrie"???
Neem contact op met eigenaar

Dat is toch niet heel raar? Ik heb 10 jaar voor twee paarden gezorgd, die voelden ook als eigen en mocht ik ook zo beschouwen. Ik zei ook altijd "mijn paarden", dus zo vreemd vind ik dat niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:53

Je komt elke keer weer met dit gedoe, er is al een dierenarts gebeld en die zou het moeten weten en je kan het aan ze vragen, hier moeten we maar gaan raden van wat het kan zijn..........

Daardoor raak je alleen maar in de war en ga je van alles doen die niet nodig zijn.

Hou je maar lekker bezig met je eigen dier en daar bedoel ik eigenlijk mee, bemoei je niet teveel met andermans dieren.

Helpen verzorgen etc. is alleen maar leuk en aardig, maar ga niet allerlei dingen doen als je niet weet wat het heeft, dan maak je het alleen maar erger, dat kun je beter overlaten aan de eigenaren en de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-08-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:53

Vind ik wel, dan zeg je mn verzorgpaard , maar niet onze.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:00

"Onze" omdat de eigenaar van de andere paarden als familie voor mij is en ze ook altijd tegen de paarden zegt dat ik hun baas ben en ze dus naar mij moeten luisteren. (Ja klinkt gek haha)

We gaan de DA zo meteen laten komen.
Ik doe trouwens niks zonder medeweten van de eigenares.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:41

Kijk, jullie doen dus al juist wat er gebeuren moet.
Gewoon de dierenarts afwachten, die zien het dier en weten er meer van dan wij zo vanaf de bokt. Dan kunnen jullie aan de DA van alles vragen om advies etc.

Anders raak je ervan in de war, want dat kan van alles zijn. Als wij vanaf de bokt er proberen achter te komen wat het kan zijn.

Dat maakt het anders, de eigenaar is ervan op de hoogte en jullie doen alles samen, een hele leuke sfeer moet ik zeggen, houden zo! En geniet ervan.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:43

Succes TS, ik hoop dat het mee valt! Ik vind het juist goed dat je je ook bekommert om andermans paarden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:10

En, wat zei de dierenarts?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:10

DA heeft haar koorts ook gemeten, was gedaald naar 38,3. De uier staat niet gespannen en ze is opgevoeld om dracht uit te sluiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:21

Die ruin bij jullie in de wei, dekt die haar normaal wel dan? Zou ik dan ook maar eens mee uitkijken want dat kan ook ontstekingen veroorzaken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:47

bigone schreef:
Die ruin bij jullie in de wei, dekt die haar normaal wel dan? Zou ik dan ook maar eens mee uitkijken want dat kan ook ontstekingen veroorzaken.

Bij de vorige hengstigheid heeft hij het geprobeerd ja. Maar hij kwam er niet goed in. 1x is hij er wel in gegaan maar de andere keren is het hem niet gelukt. Die ruin is ook de oudste 35jaar. Maar dat is van mei geleden.

Verder zei de arts dat de merrie erg gespannen is. Ik heb gezegd dat ze altijd zo nerveus is, ook bij het rijden of uit de wei halen en op stal zetten.
Hij zei dat hij dat van in de stal wist doordat hij al 2x geweest is voor haar gebit.
Maar eigenlijk is er verder niks mis met de merrie.
Ik heb er wel mijn twijfels bij.
Ik ga haar deze week dan ook gewoon in de gaten houden op koorts en vocht aan de uier.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:55

Apart dat de DA niets verder nuttig kon zeggen van hoe of wat het eventueel kon zijn.. zou hier al lang een andere voor de deur gestaan hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:59

Ja vind het ook apart maar de broer van mijn kennis zit ook steeds irritant te praten/grapjes te maken met de arts. Doet hij ook bij de smid en ikzelf vind dat erg vervelend en afleidend.

Maar als ze donderdag weer koorts heeft bel ik de arts wel gewoon weer op. Kan helaas morgen niet gaan, woensdagnamiddag eventueel wel.

Maar de arts heeft wel ook even gratis naar Harley gekeken omdat hij toch bij ons kwam staan. Maar als hij brieste kwam er wat wit snot uit zijn neus en dat zag de arts ook. Uiteindelijk niks om me zorgen om te maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:22

Vandaag weer bij de paarden geweest. Merrie had geen koorts maar het vocht uit de uier was nu echt melkwit.
Heb de DA gebeld voor inlichtingen. Nu is het dus zeer goed mogelijk dat ze schijndrachtig is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:42

Heb wat opzoekwerk gedaan en kwam dit tegen :
"Een merrie wordt alleen schijndrachtig als zij daadwerkelijk drachtig is geweest, maar na een bepaalde tijd de vrucht heeft verworpen.""

Dante kan niet drachtig zijn geweest. Tenzij bij de vorige eigenaar waar wij niks van weten aangezien zij pas sinds maart/april bij ons is. Maar bij ons heeft ze zichzelf ook enkele keren serieus hengstig laten zien, zo erg dat de oudste ruib haar probeerde te dekken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:45

Is er iemand die me kan zeggen of een merrie werkelijk eerst drachtig geweest moet zijn voor een schijndracht?