schimmel? of toch iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

schimmel? of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds anderhalve week heeft mijn fries plekken op haar hals. Ik dacht eerst aan schimmel dus ven het al anderhalve week om de 3 dagen aan het wassen met imaverol. Helaas heb ik niet de indruk dat het verbeterd.

Heb wat huidschilfers verzameld en ga morgen naar de dierenarts voor advies. Maar wil ook hier vast vragen of jullie een idee hebben wat het is.

Het zit alleen op haar hals onder haar manen. Deze heb ik nu de andere kant op gevlochten zodat het goed kan luchten.

mrie

Re: schimmel? of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:55

Het doet me denken aan rainrot. Zou dat kunnen dat ze onder haar manen niet goed opdroogt en dat het daardoor te lang nat geweest is?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 20:57

Ze heeft inderdaad lange manen die daar normaal helemaal overheen hangen. Dus het zou kunnen. Maar heb ze nu al anderhalve week ingevlochten. En het verminderd nog niet. Het lijkt eerder erger te worden terwijl het nu toch goed kan drogen..

Ze heeft het overigens ook aan de voorkant op haar borst en linkerbeen een klein beetje aan de binnenzijde. Maar niet zo erg als op haar hals

Hoe behandel je rainrot het beste?
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 06-08-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:58

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:08

Dank je voor het artikel! Het lijkt er enigzins op alleen heeft ze niet echt wondjes of korstjes. Ze heeft meer huidschilfers die loslaten. De huid daaronder is gewoon heel en zacht alleen valt haar haar uit.

Ze staat overigens 24/7 buiten wel met schuilstal waar ze nu vanwege de zon veel in staan. Ze is de enige uit de kudde van 5 paarden die dit heeft.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 07:10

Toch vind ik het wel op schimmel lijken hoor. Ben wel benieuwd wat de DA erover zegt.
Rainrot is vochtiger en meer pussiger plekken.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 07:18

Dit is denk ik geen schimmel. Dat kan je zien aan de vorm van de plekjes. Schimmel geeft ronde kale plekken die vanuit het midden weer aangroeien (plekje met haar in de ronde schimmelplek). Goed dat je even naar de dierenarts gaat! Tot die tijd: was goed je handen als je bij je paard geweest bent. Sommige huidinfecties bij paarden kan jij ook krijgen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:19

Helaas behandel je rainrot niet door droog houden alleen. Dit recept gebruik ik:
Houd je paard zo droog mogelijk
Was je paard één keer in de week met een heel zachte shampoo, babyshampoo is goed maar neem niet die van zwitsal want veel paarden vinden die lucht niet te harden.
Droog de huid goed af. Wel voorzichtig de huid is week en beschadigd snel.
De plekken blijen nog wel even te zien tot er nieuw haar op staat.

Ik vind het wel slim om even de veearts te bellen of mailen met foto om te vragen wat zij denkt...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:38

Mareintje schreef:
Dit is denk ik geen schimmel. Dat kan je zien aan de vorm van de plekjes. Schimmel geeft ronde kale plekken die vanuit het midden weer aangroeien (plekje met haar in de ronde schimmelplek). Goed dat je even naar de dierenarts gaat! Tot die tijd: was goed je handen als je bij je paard geweest bent. Sommige huidinfecties bij paarden kan jij ook krijgen...

Dat is in elk geval ringworm, maar ander type schimmels ook zo? Ik dacht puur alleen ringworm dat zich op deze manier ontwikkeld.

Meeste schimmelinfecties zijn besmettelijk, voor zowel paard als mens. Meeste groeien er zelf ook vrij gemakkelijk overheen, zodat het lichaam het aan kan pakken is het met een twee weken onbehandeld vaak ook wel weg. Maar zeker met oog op besmettelijkheid is behandelen wel prettig.

Is rainrot niet een bacteriële aandoening? Dan zal je merken dat antischimmel middelen niet gaan helpen. Ben benieuwd wat de da zegt, vervelend probleem wel :(:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:46

Heb je het al een keer goed gewassen met betadine?
En heb je haar manen in een vlecht zitten, zodat er zuurstof bij kan?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:50

Je paardje heeft zomereczeem begrijp ik?

Ik herken dit heel erg van mijn paard.
Die heeft dit ook al meedere malen gehad. Dit jaar gelukkig niet!!
Komt van het schuren.

Mijne heb ook 1 keer heel de nek aan 1 kant kaal gehad. Heel sneu.. en dit is precies hetzelfde!

Met imaverol aan de slag. Daarna nog beetje insmeren met betadine shampoo en this zo weg.
Succes!

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:09

Mijn paardje heeft exact zo'n plek in de hals, onder zijn manen. Het is wel een stuk kleiner dan de plek van jouw paard. Wij hebben al Imaverol geprobeerd, maar dit leek niks te doen helaas... Binnenkort maar weer even de DA erbij voor een schraapseltje..

Ik blijf dit topic even volgen voor wat tips. :)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:22

Nivada schreef:
Je paardje heeft zomereczeem begrijp ik?

Ik herken dit heel erg van mijn paard.
Die heeft dit ook al meedere malen gehad. Dit jaar gelukkig niet!!
Komt van het schuren.

Mijne heb ook 1 keer heel de nek aan 1 kant kaal gehad. Heel sneu.. en dit is precies hetzelfde!

Met imaverol aan de slag. Daarna nog beetje insmeren met betadine shampoo en this zo weg.
Succes!

Imaverol voor zomerexceem?? Dat is een schimmeldodend middel... Zomerexceem is een allergische reactie op het steken van kleine mugjes? En met Betadine shampoo moet je wassen, niet smeren. Daarbij: Betadine helpt én niet tegen schimmel én niet tegen de oorzaak van zomerexceem.

Ik zou iets voorzichtiger zijn met je adviezen Nivada, als je dit soort dingen niet goed weet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:14

Toevallig heeft mijn pony ook zoiets,maar hij beeft het ook op rug, liezen en eigenlijk overal :j

Afbeelding

Overleg gehad met de veearts en kon rainrot zijn.
Wassen met betadinescrub was het advies.
Alleen was dat moeilijk te krijgen,dus heb ik bij de apotheek hibiscrub gehaald.
Heb daar nu 2x mee gewassen en het lijkt wel te verbeteren

Lobarat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:27

probeer het homeopathische middel Sulphur C30. geef het éénmalig droog op de tong en wacht af.
de verschijnselen kunnen eerst iets verergeren voordat het betert.
raak het middel niet aan als je het geeft.
Het kan even duren voordat je effect merkt en volledige verbetering is een proces.
Blijft effect uit of is het te kortstondig dan kun je herhalen. herhaal nooit tijdens verbetering!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:15

Ze heeft geen zomereczeem. De foto vertekend wat omdat ik haar lange manen van ongeveer een meter de niet natuurlijke kant op heb gevlochten daarom lijkt het op de foto wat piekerig.

Ik heb huidschraapsel/schilfers bij de dierenarts ingeleverd zodat ze het op kweek kunnen zetten. Dit duurt een aantal dagen en dan krijg ik de uitslag.

Betadine shampoo heb ik nog staan dus daar kan ik haar zowieso wel mee wassen dit weekend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:18

Op de tweede foto zie je ook wel hele erge plooivorming van de huis en het lijkt ook wel of we een oedeem achtige verdikking zit? Of vertekend dit door de foto?
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 07-08-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:18

Is betadine shampoo niet wat te agressief voor zo'n kwetsbare huid?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 08:18

Die plooivorming zit inderdaad bij de geïrriteerde plekken. Ze lijkt er verder niet echt last van te hebben gelukkig. Ik mag er goed aan zitten en ze reageert er niet echt op.

Betadine is toch juist gemaakt voor kwetsbare huid? Of vergis ik me? Al moet ik wel even kijken of de betadine shampoo die ik heb nog wel goed is. Zou zomaar kunnen dat de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Lobarat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:18

laat de natuur zijn werk doen dames en smeer het in met natte klei. als je de natuurlijke vetlaag verstoort met zepen en shampoos heb je kans op meer problemen.
Onze paarden rollen zich graag in de Hongaarse leem, beschermt tegen zon en vliegen.
Wij poetsen zo min mogelijk en voor het rijden alleen zadel en singel zone.
En nogmaals, als je het energetisch zelfgenezend vermogen wil stimuleren lijkt me Sulphur C30 geïndiceert.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:39

Betadine, houdbaarheidsdatum????? Gunst daar heb ik nou nog nooit opgelet. We gaan het toch niet eten...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:46

mrie schreef:
Betadine, houdbaarheidsdatum????? Gunst daar heb ik nou nog nooit opgelet. We gaan het toch niet eten...

Let ik ook nooit op, denk altijd dat het hooguit wat minder sterk wordt als het oud wordt (nooit wat van gemerkt trouwens)

Geen idee wat het is, maar een optie zou ook nog levertraanzalf kunnen zijn (heel makkelijk bij de drogist te koop, kost iets van 8euro voor een tube). Dun aanbrengen. Het voorkomt dat de huid nog verder uitdroog/schilfert en ook dat de plekjes vies worden. Gebruik het zelf voor allerlei wondjes en plekjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:52

Betadine is geen middeltje voor alles waar je geen naam voor hebt.

Het doodt bepaalde, maar niet alle microorganismen. Daarnaast is het op zulke grote huidvlakten niet geheel onschadelijk voor evt schildklier gevoeligheden en doordat het een etsende werking heeft en meerdere dagen werkzaam blijft vertraagt het het natuurlijk herstel.

Je wilt dus eerst weten wat het is.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:55

My god, vooral de foto van Ellepel kon mijn merrie zijn! Elk jaar dezelfde miserie, rond de tijd van de dazen en het vliegendeken verschijnen de eerste plekjes aan de oren en kaaklijn. Evolueert naar schouder en billen. Heb elk jaar behandeld met imaverol, met niet zo veel effect, met het ruien verdwenen de plekjes.
Dierenarts zij vorig jaar, toen ik er achter informeerde bij het enten, dat het geen schimmel was maar mss alergie aan dazen :?
Rainrot zou wel kunnen, vliegendeken droogt best snel, mr is toch anders dan zonder. Spijtig genoeg is zonder vliegendeken geen optie bij ons. Zijn er nog tips om dit te voorkomen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:58

Heeft ook wat met weerstand te maken, goed voeren zou misschien wel kunnen helpen.
Ik heb mijn pony op het moment wel aan homeopatische druppels zitten. Drainage compositum om zijn lichaam wat te helpen ontgiften :j
Merk wel dat vooral het eten van veel suikers uit gras het doen verergeren, huidproblemen zijn daar gek op volgens mij :+