Dierenarts heeft geen idee - Diaree, HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

northequest1

Dierenarts heeft geen idee - Diaree, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:54

Hallo iedereen,

2 weken geleden werden wij gebeld door de DA, hij had een ziek paard wat dichter bij de kliniek moest staan (er is hier in Northland, Nieuw Zeeland GEEN optie om je paard op de kliniek to zetten) wij hebben 2 quarantaine stallen dus dat was geen probleem.
Het paard had salmonellosis (salmonella) volgens de DA. Erg besmettelijk dus een vrachtwagen vinden was een strijd, maar uiteindelijk 1 gevonden die zijn vrachtewagen wel wilde ontsmetten na de tijd.

Het gaat hier om een 2.5 jarige Clydesdale kruising.
Hier komt het probeem. 2X hebben ze de test gedaan voor salmonella en 2X kwam deze terug als negatief. De andere paarden waar hij bij stond voordat hij hier kwam hebben geen van alle verschijnselen, dus salmonella is 90% uitgesloten.

Het paard krijgt antibotica (poeder) 2x daags. Ook 2x daags ontsteking remmers en 2x daags binder. Hij krijgst 5x daags beetjes voer en probiotics en electrolytes. Hij is in 2 weken niet verbeterd. Hij is alert, en wandeld goed, hij drinkt ongeveer 90 liter per dag en is ernstig aan de diaree. Het is minder watering geworden maar verder is er geen verbetering. Ook had hij een ontsteking aan zijn penis, deze was onder controle maar toen de DA stopte met antibiotica verergerde het weer, dus is hij terug op dezelfde medicatie.

Vanaf dag 1 hebben wij gezegd dat bloed moest worden gedaan en dat er de kans is dat het wormen konden zijn. Vandaag werd is gebeld door de DA. Het bloed van vrijdag is terug. Een verlaaging in zout en electrolytes door de diaree, ook wat inflamatie maar verder geen rare dingen. Hij is vrijdag ook ge wormed. Hij zat vol met bloedwormen (die hij nu nog aan het uitpoepen is). Ook hiervan is een sample weggestuurd maar deze is nog niet terug.

De DA vertelde mij vandaag dat hij het niet meer weet. Hij heeft geen idee hoe hij het moet stoppen. Hij wil plasma laten komen uit het zuiden maar de kosten lopen op, we zijn niks beter af en het paard is een wandelend lijk.

Wij hebben er over gedacht en denken niet dat het vergifteging is, hij heeft namenlijk verder geen symptomen.
Wormen zouden het goed kunnen hebben gedaan, maar de DA wil hier niks van horen. Ik weet niet of dit te maken heeft met de mega rekeningen die de eigenaar krijgt en het punt dat hij bloed en wormen niet heeft getest ondanks dat wij onze zorgen hadden verteld...

Nu is de vraag, wat nu?
De DA wil een second opinion,de andere locale DA is een **** dus hier heeft hij in mijn opinie niks aan. Hij is blijkbaar te trots om een ander te bellen.

De DA's hier kunnen zo frustrerend zijn, waarom hij niet iemand belt, weet ik niet. Dus beslooten wij het zelf maar te proberen, gezien bokt ons nu al meerdere keren heeft geholen met medische vragen gaat ook dit maar weer de group in.

Heeft iemand hier een idee? Wat kan dit zijn? en wat te proberen m het op te lossen? (of is het gewoon te laat?)

Bedankt voor het lezen, sorry als het warrig is of ondedenlijk. Nederlands schijfen is iets wat een strijd :o

Groetjes van Marijke aan de andere kant van de wereld

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 02:04

Van Bloedworm kunnen ze zeker zo ziek zijn. Helemaal als hij ze nu nog poept, vrees ik dat het daar van komt. wat mogelijk kan helpen is een transfusie. Dus bij een van jouw paarden bloed tappen en dat bij het andere paard inbrengen. Heeft geen gevolgen voor jouw paard zolang die gezond is.
Eet het paard eigenlijk wel? Goed hooi/ruwvoer

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 02:13

HoiMarijke, pfff diaree is lastig maar naast zand in de darmen (als het lukt wat mest opvangen in doorzichtige plastic zak ofzo enwat water toevoegen tijdje wachten mocht er zand in de darmen zitten dan zakt dit naar de bodem)
Ook wormen, zeker voor een 2,5 jarige klinkt aannemelijk. En bloedworm is wel heel lelik hoor!
Zit nog aan een mineralen of zoutblok te denken, veulens kunnen bij overmatig gebruik diaree krijgen. Maar nu zou hijhet juist nodig hebben.

Hier ooit een merrie gehad die na aankoop best lang last heeft gehad, dierenarts vertelde toen dat ze als niets hielp en er geen aanwijsbare oorzaak wisten ze mest van een ander gezond paard inbrachten om te zorgen dat de goede bacterien weer de overhand kregen in de darmen. Heel veel sterkte en hoop dat het snel beter gaat, geef em maar een knuf van deze kant vd wereld!

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 02:23

Een 2,5 jarig is niet echt een veulen meer, die krijgt geen diaree van een zout blok.

Het kan zeker van de bloedworm zijn. Deze kunnen heel de darmen beschadigen wat de heftige diarree veroorzaakt. Google eens even op ingekapselde bloedworm. Je moet dan met een speciaal ontwormings middel ontwormen.

Cemlys

Re: Dierenarts heeft geen idee - Diaree, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:13

De vraag is Hoe erg de darmen binnenin beschadigd zijn, zeker met de bloedworm. Gezonde mest opgieten is in elk geval een begin. Kijken of er geen zand inzit ook. Verder heb ik goede ervaringen met gisten in voer, als er eentje diarree heeft door bv voer (overgevoeligheid) voer ik dat bij.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:25

Je schrijft dat je paard 90 liter water op een dag drinkt: dat vind ik veel, maar uit ongemak kunnen paarden wel veel gaan drinken. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik kijken of je een beperktere hoeveelheid water kunt aanbieden verspreid over de dag. Minder overschot aan vocht in z'n systeem zorgt ook dat z'n lijf minder hard hoeft te werken om het eruit te krijgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:14

Hilli schreef:
Je schrijft dat je paard 90 liter water op een dag drinkt: dat vind ik veel, maar uit ongemak kunnen paarden wel veel gaan drinken. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik kijken of je een beperktere hoeveelheid water kunt aanbieden verspreid over de dag. Minder overschot aan vocht in z'n systeem zorgt ook dat z'n lijf minder hard hoeft te werken om het eruit te krijgen.

Hij verliest natuurlijk ook heel veelvocht met de diarree. Denk dat een groot deel waarschijnlijk niet eens opgenomen wordt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:20

Cemlys schreef:
Hij verliest natuurlijk ook heel veelvocht met de diarree. Denk dat een groot deel waarschijnlijk niet eens opgenomen wordt

Ook absoluut waar, maar met zoveel water wat gedronken wordt vraag ik me af of het niet een spiraal is waar het dier in terechtkomt van meer diarree - meer water - meer diarree - enzovoort.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:24

Dat kan ook. Geloof dat een max. (Bij gezelschapsdieren) 100ml per kg LG is, maar dat zal voor een paard niet veel anders zijn denk ik. Deze drinkt dus eigenlijk 3 x zoveel als een normaal paard (ervan uitgaande dat het om een jonge te magere clydesdale van rond de 600kg gaat)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:26

Is er gekeken hoe zijn darmflora is?
Als die ernstig verstoord is door iets is diaree ook aan de orde.
Dan kan je transfauneren dit om het verstoorde evenwicht tussen de goede en slechte bacteriën in het maagdarmkanaal weer te herstellen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:27

Denk je ook aan schoon water, schone drinkbakken en schone voederplek (geen hooi op smerige stalbodem)?

Wat denk je aan die bloedwormen eitjes te doen?

Zelf heb ik een goed gevoel bij bietenpulp (speedibeeet) als middel tegen lichte diarree, d.w.z. die was er maar daarna niet meer. Schijnt goed te zijn voor de darmflora. Wel goed de instructies lezen, d.w.z. nat voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:47

Bloedwormen kunnen best de oorzaak zijn van de neerwaartse spiraal waarin het paard nu is beland.
De darmflora is totaal verstoord en de antibiotica die hij nu nog krijgt helpt daar ook niet aan mee.
Maar hij kan ook niet zonder. Zijn weerstand is ook totaal weg zo te horen. Moeilijk hoor. Veel meer dan jullie nu doen weet ik ook niet te bedenken. Al zou ik nog wel even kijken naar zand in de darmen.
Je DA heeft ook al plasma geopperd en ook Kiwiwitje noemt het.
Een bloedtransfusie kan het paard er misschien net doorheen helpen.
Het transfauneren (had ik nog niet van gehoord) lijkt me ook een goede optie. Vrij simpele ingreep met - als ik zo de ervaringen hierover lees - goede resultaten.

Vaak is het evenwicht tussen al die goede bacteriën verstoord als een paard langere tijd diarree heeft. Om het herstel te bevorderen kan het paard getransfauneerd worden. Dat wil zeggen dat er goede bacteriën van een gezond paard in de darmen van het paard met diarree gebracht worden. Dit kan simpelweg door wat mest van een gezond paard op te lossen in water en met behulp van een maagsonde toe te dienen bij het zieke paard. Een maagsonde wordt door de dierenarts via de neus en slokdarm in de maag gebracht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-08-15 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:55

Als paard antibiotica nog steeds in de vorm van poeder krijgt (voor de infectie aan z'n penis) dan kan dat de diarree in stand houden.

Ik zou dus in ieder geval overgaan op antibiotica per injectie, als dat nog niet gebeurd is.
Ook controleren of de bloedwormen écht weg zijn, en zonodig eerst nog een keer behandelen (anders wek je daarna wéér diarree op)
Waterinname beperken kan tenslotte zeker ook werken om de vicieuze cirkel te doorbreken (als antibiotica geregeld is en wormen weg zijn), en daarna mesttransplantatie om de darmflora te herstellen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:59

Door de wormeninfectie zijn zijn darmen misschien wel behoorlijk beschadigd.

Ik heb dit meegemaakt met een paard...zijn endeldarm en een stuk dikkedarm was stuk..door de gaatjes..hij dikte zijn mest niet meer in..zij loste dit op door een max 15 gr pure lijnzaadjes te geven..die dikte de mest wat meer in...tip van de dierenarts.

Probeer zacht hooi te geven dat prikkeld de darm zo min mogelijk

Zolang hij dunne mest heeft is pro en prebiotica zinloos dat gaat meteen er weer uit...al het andere voer dus ook...

Antibiotica maakt alle nog aanwezige darmbacterien kapot en een groot deel van de nuttige darmbacterien zijn al weggegpoept en gestorven..deze onbalans is bijna onmogelijk weer te herstellen bij langdurige en flinke diarree...

Voor nu ga zelf een andere kliniek zoeken..

Zorg voor een goede mest onderzoek en goede ontworming net zo lang totdat de wormen er niet meer zijn...het zou gied voor jullie zijn zelf een mcmaster wormenonderzoekscursus te volgen..is echt niets moeilijk aan, dan kan je wekelijks zelf testen tot de wormen weg zijn..ontwormen en een paar dagen erna geen nieuw mestonderzoek is zinloos, je weet dan nog niet of je ontworming succesvol us geweest..

Sluit de parasieten besmetting uit....daar begin je mee...virusinfecties die bij jullie voorkomen, dus bekijk je hooi, pissen, eten er geen beestjes mee die ziektes kunnen overbrengen, ik denk aan muizen, ratten, alle dieren die planten eten, nesten maken..., insekten die iets bij xich kunnen dragen in jullie gebied..

Voer hem in de basis, zorg dat hij een mineralenzoutblok heeft om zijn vochtbslans op pijl te houden, geen extra granen, suikers of eiwitrijk voer...

Laat hem wat stro er bij eten, desnoods gehakseld door zijn voer...

Een tip die ik kreeg van een oud boertje is behangplaksel, dat is metylcellulose, kijk op verpakking of er tegenwoordig geen extra toevoegingen inzitten voor extra plakfunktie.

Ik heb vroeger appothekersass opleiding gedaan, de oude opleiding, dus alles maar dan ook alles zelf maken...wij gebruikten metylcellulose voor drankjes als basis voor stoffen die niet oplosbaar waren,dat waren schuddrankjes.. Vandaar dat ik zeg behangplaksel wat dus alszo gebruikt wordt...dat is poeder die water bindt...informeer bij apotheek.....

Kijk eens de slijmvliezen in de mond of di geel is, oogwit, of dit geel is, kijk eens heel erg goed in de oog of je kleine wormpjes ziet.....

Over antibiotica, ik heb een dierenarts die dat altijd spuit, omdat een groot deel in de darm vernietigd wordt..er zijn spuitbare antibiotica's..wel goed opletten welke, niet alle zijn voor paarden geschikt...

Wat voor ontsteking aan de koker? Is dit een vieze wond van bv een insektenbeet wat met wassen met betadine shampoo schoon is en kan genezen? Zorg dat er daar geen vliegen bij kunnen...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:08

Hoe warm is het nu bij jullie? Voor een groot paard is bij warmte 90 liter per dag normaal, doen onze paarden ook..dan verliest het lichaam vocht en. De hersenen krijgen een prikkel te drinken...

Week het hooi een half uur, hang het op om uit te lekken geef dat hem, dan zal hij minder willen gaan drinken...heeft paard koorts? Geen keelontsteking waardoor hij meer wil drinken?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:08

Heb de rest niet gelezen.
Ik had tijd terug een paard, helaas leeft ze niet meer.

Maar die was ook vreselijk aan de diarree van ene op andere dag.
En wat bleek ze had ernstig veel zand in haar darmen.
Heb haar kuur gedaan van 9 dagen psylium, en later bleek ze vreselijk gevoelig.
En in het hooi bleek zoveel zand te zitten. Dat ik aan de gang bleef....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:18

Tcm62 schreef:
Voor nu ga zelf een andere kliniek zoeken..

TS biedt alleen maar een quarantainestal aan, het is haar paard helemaal niet ;)
En het is diep winter in Nieuw Zeeland nu, zo heet zal het er niet zijn.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:50

Tcm62 schreef:
Door de wormeninfectie zijn zijn darmen misschien wel behoorlijk beschadigd.

Probeer zacht hooi te geven dat prikkeld de darm zo min mogelijk

Ik mis in het hele verhaal eigenlijk het stukje ruwvoer.. Mijn da adviseerde mij juist om hooi met meer structuur te gaan geven. Het beste was om Lucerne of Compact Gras te geven. Doordat de darmen door de diarree "glad" zijn. Schiet de mest er door heen als de darmen "ruw" zijn word de mest weer normaal en worden er weer ballen gemaakt.

Ik mis in het hele verhaal eigenlijk het stukje ruwvoer.. Ik heb een jaarling merrie gehad die toendertijd ook een aantal weken aan de diarree was. Ondanks dat ik dacht dat ik goed hooi had (qua structuur). Het advies van mijn da was om de jaarling minimaal 14 dagen alleen haver te voeren voor de energie en lucerne of compact gras om de darmen weer "ruw" te maken. En natuurlijk hooi met meer structuur. Mijn paarden krijgen sindsdien standaard bij hun voer lucerne of compact gras bijgevoerd.

Nu ging het in mijn geval niet om een worminfectie en waren de darmen van mijn jaarling niet beschadigd. Dus in hoeverre je dit kan voeren (lucerne of compact gras) zonder de darmen nog verder te beschadigen weet ik niet. Maar is het is misschien wel een optie om dit te bespreken met je da.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:05

Heel erg bedankt voor alle hulp en meed denkende reacties. Echt geweldig +:)+
Toen de DA hem eerst zag (voordat hij hier kwam) was zijn temperatuur net over de 40C. De eerste week was het 38.3C en nu 37.7C.
Momenteel is het hier 18 tot 20C (het word net lente).
Hij staat nu op een schoon stukje land dat uitgekouwd was voordat hij kwam. Zijn stal heeft krullenzaagsel, maar de diaree zorgt ervoor dat hij binnen uuren smerig is, dus als het zonng weer is is het beter en schooner voor hem om buiten te lopen. Zijn zaagsel word opgeslagen in dichte containers voor nu.

Gezien wij niet verzekered weren wat er mis was met hem hebben wij quarantine maatregelen genomen. Alles word ontsmet, dus ook voerbakken, dekens etc. Schoenen worden gewassen en ontsmet met spray. Handschoenen worden altijd gedragen en handen ontsmet. Als hij wordt gewassen (de diaree word dagenlijks van zijn benen en staart gewassen) dragen wij maanpakjes (weet het Nederlandse woord niet :') ).

Ik ben het zeker eens met geen antibiotic poeder en het feit dat de probiotics word uitgepoept. De grote hoeveelheden water is ook zeker een probleem. Zijn voer vermenteerd niet, dus gaat er letterlijk in en uit.

Ik heb alles opgescheven en zal morgen vroeg een meeting aanvragen met de DA en het hem allemaal voorleggen.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:07

@Flitzz, hij krijgt 5x daags voer wat bestaat uit een aantal kilo Lucern chaff met een aantal handen hardvoer (hij krijgt de grootste hoeveelheid medicatie door zijn voer). Hij heeft altijd hooi in zijn stal/ weidje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:12

Als het bloedworm is, ligt nu heeel je wei vol, en is hij zichzelf continu opnieuw aan t besmetten... Dan zou hij bijna beter op stal kunnen. Want diaree is lastig uit de wei te mesten.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:18

Ik mis zand in je verhaal , een psyllium kuur kan hij ook baat aan hebben. Plus een probiotica? Hij raakt nu ook veel goede bacterien kwijt.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:25

Ik heb eigenlijk geen idee wat je nog kunt doen, maar lees wel mee, want ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat.
Hoop dat het dier snel opknapt.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:28

Op zand is hij nog niet getest. Ik heb net gekeken en Psyllium is hier ook makkenlijk te koop duszeker waard om te proberen. Bedankt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:01

Flitzz helaas heb ik al jaren lang ervaring met een paard die last van dunne mest heeft en ik heb echt alles maar dan ook alles uitgeprobeerd en onderzocht.