Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pjodje schreef:Mijn vorige pony heeft ook heel langdurig mok gehad, is er nooit helemaal vanaf gekomen maar dingen waarmee het beter gegaan is: weken in biotex (niet te vaak, 1 keer per week ofzo), goed drogen en dan sudocreme erop. Zink-zwavel zalf van de groene os werkte ook prettig, maar het werd pas echt minder bij hem toen ik met kruiden begonnen ben.. Brandnetel, en de foenegriek, knofloof en zeewier mix van de paardendrogist. Dus van binnenuit bloedzuiverend aanpakken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ook goede verhalen gehoord over een schimmelinenting. Er zijn duizenden zalfjes en smeerseltjes en meningen (wel weken, niet weken, korstjes eraf halen of niet), mijn ervaring is dat je een paar dingen moet uitproberen tot je iets vindt wat voor jouw pony werkt! Succes!
Dorien66 schreef:Chloor(oplossing)... Klok-klepel-etc! Is tegen white-line disease en het bijt. Niet doen dus.
Zoals eerder geschreven komt mok bijna altijd van binnenuit. Daarbij duurt het altijd lang om te bestrijden. Vier weken vind ik nog keurig netjes, ervan uitgaande dat de mok meer dan een speldenpuntje besloeg.
Wil je 'zwaar' geschut inzetten, koop dan een pot zwavel en meng het met sudocreme (veel zwavel, het mengsel mag gerust bijna korrelig zijn). Dagelijks smeren.
Focussed schreef:Dorien66 schreef:Chloor(oplossing)... Klok-klepel-etc! Is tegen white-line disease en het bijt. Niet doen dus.
Zoals eerder geschreven komt mok bijna altijd van binnenuit. Daarbij duurt het altijd lang om te bestrijden. Vier weken vind ik nog keurig netjes, ervan uitgaande dat de mok meer dan een speldenpuntje besloeg.
Wil je 'zwaar' geschut inzetten, koop dan een pot zwavel en meng het met sudocreme (veel zwavel, het mengsel mag gerust bijna korrelig zijn). Dagelijks smeren.
En hier stond mijn paard na die boerenwijsheid over zwavelbloem met twee olifantpoten op stal....
Niet zelf gaan aanmodderen bij hardnekkige mok, laat eerst eens testen wat er nu daadwerkelijk speelt. Is het een bacterie, een schimmel, een mijt, een lichaamseigen reactie....
Shenavallie schreef:Sebacil werkt super tegen mok. Niet vrij verkrijgbaar in Nederland en ook niet makkelijk via de dierenarts, maar een enkeling heeft een "achterdeurtje". Of net over de grens in Duitsland aanschaffen, daar doen ze er namelijk niet moeilijk over.