mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:20

Wat gebruiken jullie bij mok??

ik heb een paard op stal welke ik laatst mok heb geconstateerd. mokcreme van grand national gehaald en gaan smeren. (eerst gewassen met betadine zoals in gebruiksaanwijzing stond).
later begon zijn andere achterbeen ook mok te krijgen. dus ook deze gaan smeren.

het eerste been is nu bijna weer schoon maar ben ook al minstens 4 weken aan het smeren als het niet langer is. het andere been wil nog niet echt en nu heeft hij ook een klein plekje voor.

paard staat altijd met schone benen op stal. na afspuiten worden de benen drooggemaakt en de stal word elke dag gemest en opgestrooid....

ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan veranderen om het te voorkomen en welk middel beter helpt?

8nnemiek

Re: mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:24

In een stal hangt altijd een ammoniaklucht en dat zal altijd irriteren. Zo veel mogelijk naar buiten doet wonderen.
Verder komt mok 9 van de 10 keer van binnenuit. Sommige paarden zijn overgevoelig voor kuil, anderen voor de suikers in het krachtvoer, anderen voor een bepaald soort onkruid.. In ieder geval helpt het altijd om suikerarm krachtvoer te geven en grof hooi ipv kuil.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:28

paard staat van 8u sochtends tot 18/21u (dit wisselt) op de weide. er word sportbrok van pavo en muesli zonder van subli gevoerd. verder word er lang grof hooi van eigen land gevoerd.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:53

chloor zal ook moeten helpen bij mok ( heb er ooit iets van gehoord)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:54

Paard heeft geen mijten?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:59

nope geen mijten.

chloor weet ik zo net nog niet. lijkt me erg agressief?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:08

wel verdunnen natuurlijk chloor in een bak met water niet te veel chloor

Pjodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:14

Mijn vorige pony heeft ook heel langdurig mok gehad, is er nooit helemaal vanaf gekomen maar dingen waarmee het beter gegaan is: weken in biotex (niet te vaak, 1 keer per week ofzo), goed drogen en dan sudocreme erop. Zink-zwavel zalf van de groene os werkte ook prettig, maar het werd pas echt minder bij hem toen ik met kruiden begonnen ben.. Brandnetel, en de foenegriek, knofloof en zeewier mix van de paardendrogist. Dus van binnenuit bloedzuiverend aanpakken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ook goede verhalen gehoord over een schimmelinenting. Er zijn duizenden zalfjes en smeerseltjes en meningen (wel weken, niet weken, korstjes eraf halen of niet), mijn ervaring is dat je een paar dingen moet uitproberen tot je iets vindt wat voor jouw pony werkt! Succes!

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:20

Pjodje schreef:
Mijn vorige pony heeft ook heel langdurig mok gehad, is er nooit helemaal vanaf gekomen maar dingen waarmee het beter gegaan is: weken in biotex (niet te vaak, 1 keer per week ofzo), goed drogen en dan sudocreme erop. Zink-zwavel zalf van de groene os werkte ook prettig, maar het werd pas echt minder bij hem toen ik met kruiden begonnen ben.. Brandnetel, en de foenegriek, knofloof en zeewier mix van de paardendrogist. Dus van binnenuit bloedzuiverend aanpakken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ook goede verhalen gehoord over een schimmelinenting. Er zijn duizenden zalfjes en smeerseltjes en meningen (wel weken, niet weken, korstjes eraf halen of niet), mijn ervaring is dat je een paar dingen moet uitproberen tot je iets vindt wat voor jouw pony werkt! Succes!

te veel zalfjes is ook niet goed toch? :oo

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:21

Mok crème van de dierenarts heeft ervoor gezorgd dat het bij mijn paard overging.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:22

Lijkt mij tijd om eens een dierenarts erbij te halen. Kweekje laten maken voor bacterieen en schimmels, en afhankelijk van die uitslag kun je gericht gaan behandelen met bijv. een antibiotica.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:25

Dit voor jaar heb ik ook lang met mok zitten hannesen, iedere keer als ik dacht dat het weg was stak het de kop weer op.

Tot ik van de DA Excelent mok crème kreeg, twee weken smeren en alles was weg en bleef weg.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:28

Chloor(oplossing)... Klok-klepel-etc! Is tegen white-line disease en het bijt. Niet doen dus.
Zoals eerder geschreven komt mok bijna altijd van binnenuit. Daarbij duurt het altijd lang om te bestrijden. Vier weken vind ik nog keurig netjes, ervan uitgaande dat de mok meer dan een speldenpuntje besloeg.
Wil je 'zwaar' geschut inzetten, koop dan een pot zwavel en meng het met sudocreme (veel zwavel, het mengsel mag gerust bijna korrelig zijn). Dagelijks smeren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:30

Dorien66 schreef:
Chloor(oplossing)... Klok-klepel-etc! Is tegen white-line disease en het bijt. Niet doen dus.
Zoals eerder geschreven komt mok bijna altijd van binnenuit. Daarbij duurt het altijd lang om te bestrijden. Vier weken vind ik nog keurig netjes, ervan uitgaande dat de mok meer dan een speldenpuntje besloeg.
Wil je 'zwaar' geschut inzetten, koop dan een pot zwavel en meng het met sudocreme (veel zwavel, het mengsel mag gerust bijna korrelig zijn). Dagelijks smeren.

En hier stond mijn paard na die boerenwijsheid over zwavelbloem met twee olifantpoten op stal....

Niet zelf gaan aanmodderen bij hardnekkige mok, laat eerst eens testen wat er nu daadwerkelijk speelt. Is het een bacterie, een schimmel, een mijt, een lichaamseigen reactie....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:32

Mok komt vaak van binnenuit en uit zich bij onvoldoende weerstand.

Mijn pony heeft het ook en wanneer zijn weerstand omlaag gaat, heeft hij explosief mok. Ik geef hem dan meer vitamines en smeer met een zalf en olie op natuurlijke basis (o.a. teatree en aloe vera) of mokzalf op basis van zwavel als het wat agressiever is.
Dit is in principe voldoende en met een paar weken is het weg.

Voer met veel suikers helpt ook niet mee bij de mijne. Daarom heb ik hem op een vitaminebrok staan, eventueel aangevuld met een muesli, die bij voorkeur weinig suikers en melasse bevat.
Je kunt ook nog weerstandverhogende kruiden door het voor gooien. De Kruidenstal heeft bijvoorbeeld een weerstandmix.

Voor ik het op deze manier aanpakte had ik van de dierenarts een zalf met antibiotica. Dat mocht ik max 2 weken smeren, want was niet best spul. Het hielp wel. Zij gaf ook het advies het van binnenuit te zoeken (getest op o.a. mijt en schimmel en was negatief).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:58

Focussed schreef:
Dorien66 schreef:

En hier stond mijn paard na die boerenwijsheid over zwavelbloem met twee olifantpoten op stal....

Niet zelf gaan aanmodderen bij hardnekkige mok, laat eerst eens testen wat er nu daadwerkelijk speelt. Is het een bacterie, een schimmel, een mijt, een lichaamseigen reactie....

Mijn merrie is nu 20 en heeft eenmaal in haar leven behoorlijk mok gehad. Het gekke was dat het juist in een extreem droge periode ontstond. De oorzaak is niet gevonden, zelf denk ik aan tijdelijk verminderde weerstand. Het zwavelbloem-/sudocreme-mengsel is inderdaad een ouderwetse 'boeren'methode, die normaal gesproken heel goed helpt tegen de gevolgen van mok. Zo ook bij Linde. Het neemt zeker niet de oorzaak weg. Maar het is ook niet de bedoeling dat je paard met olifantsbenen staat, vervelend hoor :-( En wat heb je er uiteindelijk tegen gedaan Focussed?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:03

Sebacil werkt super tegen mok. Niet vrij verkrijgbaar in Nederland en ook niet makkelijk via de dierenarts, maar een enkeling heeft een "achterdeurtje". Of net over de grens in Duitsland aanschaffen, daar doen ze er namelijk niet moeilijk over.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:13

VSW -> BEH

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:47

Sinds mijn paard op voer van voergezond.nl staat heeft zij geen mok meer, dit is melassevrij. Hooi naast de brok van voergezond is eigenlijk het meest ideaal maar nu ze op het land staat en ik veelvuldig rijd kunnen we het heel goed onder controle houden.
Vroeger kreeg ze steevast mok als ze op het land stond, maar dan ook in combi met sportbrok/muesli. Nu dus voor het eerst niet en heel blij mee.

Ik heb ook Sebacil gebruikt maar dit werkte dus niet afdoende evenals de zwavelcombi. Alles werkte even maar altijd kwam de mok terug. Nu doe ik er behalve het voer helemaal niks aan en het gaat super. Ik heb een Fries (zonder sok, dat dan wel)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:28

Shenavallie schreef:
Sebacil werkt super tegen mok. Niet vrij verkrijgbaar in Nederland en ook niet makkelijk via de dierenarts, maar een enkeling heeft een "achterdeurtje". Of net over de grens in Duitsland aanschaffen, daar doen ze er namelijk niet moeilijk over.

Sebacil is een zwaar vergif wat paracieten doodt, het helpt dus als je paard mijten/schurft heeft, maar het helpt zeker niet tegen mok. Het zorgt er juist voor dat de lever zwaarder belast wordt en tast het immuunsysteem aan waardoor de huid minder snel geneest.
Prima als je paard mijt of luis heeft, maar gebruik het niet bij mok die ontstaan is door slecht werkende lymfeklieren of lever. Dat lost niets op.

jillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:09

Bij mok wissel ik het af met Grandnational mokzalf en Sensipharm.. als de mok niet heel erg is en het weer niet te nat doe ik af en toe afwisselen met zinkzalf. Bij extreem slecht weer en dikke korsten doe ik soms een nachtje uierzalf zodat de korsten week worden.

Ook om de zoveel dagen schoon maken met betadine.

kimosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:13

Ik gebruik pillen van cure-mok. Werkt heel goed daarbij smeerde ik op de open plekjes honingzalf en als deze dicht zijn gebruik ik blauwselspray om het volledig uit te drogen. Dit duurt +/-2 weken en dan is ie er goed van af!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:17

Liefst hydrocortiderm van de veearts en anders heel simpel zwitsal zinkzalf
Droogt het mooi in en neemt de jeuk ook weg.
Heel fijne zalf :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:21

Als het enigszins mogelijk is zou ik beginnen met even geen pavo te voeren, het krachtvoer sowieso te beperken en (indien het paard nog niet onbeperkt hooi krijgt) op te vangen door 2x zoveel kg hooi extra te voeren als dat je aan brok verminderd (het wegen van de brok en muesli is daarbij zeer aan te raden. Een voerschep brok/muesli is geen kg brok/muesli, maar vaak 1.2kg brok of 0.8kg muesli, maar het verschilt per voersoort).

Ik noem nu specifiek even stoppen met Pavo in ieder geval omdat er paarden zijn die niet zo lekker reageren op pavo en daar jeukklachten of mok of rotstraal van krijgen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:27

die van mij heeft het heel erg gehad is nu bijna over. maar die had complete open benen zo ongeveer.
ik heb het eenmalig geschoren, echt maar een keer doen want scheren kan ook irritatie geven.
Dan een keer wassen, die van mij kan niet tegen Betadine dus ik was met Biotex of baby shampoo.
Daarna zalf smeren, ik had zalf van de DA twee soorten de ene hoefde ik maar een keer daags te smeren de nadere 1 tot 4 keer.
Schoonmaken deed ik met baby olie die masseerde ik dan in de haren en dan met een oude handoek veegde ik het af.
Ik gebruik nu voor de kleine plekjes naf zink zwavel creme en dat werkt goed.
Hydrocortiderm werk idd vaak ook goed maar wij waren dat stadium al voorbij