Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:28

Er is vast wel iemand die ervaring heeft met het voeren van ongelimiteerd hooi door gewoon een baal neer te zetten. Ik heb 1 paard van 1,62 en pony van 1,40 die samen staan met schuilstal. Wei helaas niet veel, maar daar mogen ze zo nu en dan op maar nu laat ik het weer groeien. Ik voer van 'kleine baaltjes' van 37,5 kilo. Ze krijgen er bijna 1 p dag samen. Nu krijgen ze maar 2 keer per dag hooi en dat zit mij toch niet goed, in de ochtend krijgen ze bijna een halve baal en in de avond ook een halve. Nu merk ik dat ze dit zo snel op hebben dat ze vaak dan weer een tijd zonder hooi staan. Meer hooibeurten is helaas niet mogelijk... Dus mijn oplossing: de buren hebben verpakte ronde balen van 250/300 kilo. Het is eigenlijk bijna hooi, niet vochtig. Nou hoop ik dat ze er een week mee doen als ik er 1 neer laat zetten en denk ook dat ze op het begin teveel zullen door eten. Wennen ze hier op gegeven moment aan en verdelen ze het dan beter of is dat niet?

Hoe lang heb jij met een baal op de wei gedaan van hoeveel kg en hoeveel paarden? Ik ben namelijk benieuwd!

Anoniem

Re: Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:33

Ik voer mijn paarden al jaren onbeperkt, en die stoppen keurig met eten als ze genoeg hebben. In de praktijk komt dat ergens rond de 30 kilo per dag uit, en ze zijn met 3. 1 kwpn en 2 fjorden.

Ik weet niet of ik het aan zou durven met 2 die samen al 37,5 kilo wegeten en dan zelfs nog zonder hooi komen te staan, om daar onbeperkt aan te gaan voeren.

Een paard hoeft geen 24 uur per dag te eten he...
Hoe is hun conditie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:37

Ik zou een slowfeeder maken en je bij de baaltjes van 2x 37,5 houden. Krijgen ze hetzelfde binnen, maar doen er langer over.

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:39

Ik zou niet zomaar een baal hooi neerzetten, want ik vind 37,5 kilo per dag al veel voor een pony en een paard. Mijn 5 jarige ruin van 1,63 krijgt +/- 14 kilo hooi/kuil op een dag in het winterseizoen. En aangezien een pony minder krijgt dan een paard is 37,5 kilo wel heel veel in mijn ogen.

Ik ben bang dat als je nog meer geeft ze ook nog meer gaan eten. Sommige paarden stoppen als ze vol zitten en andere eten zich dood.

Is het misschien een idee om een slowfeeder/hooinet op te hangen, dan kunnen ze de hele dag eten maar niet te veel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:46

Ik denk dat dat van paard tot paard zal verschillen. Mijn paarden zijn gewend om onbeperkt toegang te hebben tot ruwvoer, ze stoppen met eten als ze genoeg hebben merk ik op. Ik voerde van de midibalen van 130kg in de paddock en dat gaat prima.
Je hebt paarden die blijven eten en die stoppen als ze genoeg hebben. Soms is het een kwestie van gewenning, dat als ze weten dat er altijd ligt dat ze dan niet door blijven eten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:47

Ik zou idd ook kijken naar een slowfeeder om de innamesnelheid te verlagen.

Verder, wij hebben wel eens een pak neergezet waar ze direct uit konden eten. Beviel erg slecht. Ze trokken alles los, zoeken het lekkerste plukje onderin op en vertrappen de rest dus had heel veel verspil. Soms zie je ook balen met enkele gaten en de rest van het plastic er nog om heen. Dat is iets praktischer, maar hier onmogelijk omdat ze het plastic gewoon los trekken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:47

Wij hadden dit probleem ook, mijn verzorgpaarden staan op een doe het zelf stal en eigenaresse ging maar 1x per dag om te voeren. Paard werd hierdoor super mager, ze hebben ook geen al te grote wei dus hebben we besloten om gewoon een baal hooi in de wei neer te zetten. De eerste dag heeft hij veel te veel gegeten, toen had hij duidelijk buikpijn en was wat koliekerig. Dit was na een dag weer over en nu snappen ze dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten. Op het moment dat er veel gras staat doen ze veel langer met een baal dan op het moment dat er weinig gras staat en ze blijven mooi op gewicht. Wij hebben er goede ervaringen mee!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:51

Mijn paarden eten, slapen, spelen en gaan dan weer eten, enz. Dus staan niet non stop aan het hooi. Ze hebben altijd toegang tot schoon stro en min of meer onbeperkt hooi. Ik bied dat 5x per dag aan waardoor ze eigenlijk nooit zonder staan.

Ik kom op een kilo of 10 - 12 voor een paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:58

Sonja schreef:
Ik voer mijn paarden al jaren onbeperkt, en die stoppen keurig met eten als ze genoeg hebben. In de praktijk komt dat ergens rond de 30 kilo per dag uit, en ze zijn met 3. 1 kwpn en 2 fjorden.

Ik weet niet of ik het aan zou durven met 2 die samen al 37,5 kilo wegeten en dan zelfs nog zonder hooi komen te staan, om daar onbeperkt aan te gaan voeren.

Een paard hoeft geen 24 uur per dag te eten he...
Hoe is hun conditie?

Ze eten 'bijna' een hele baal, ik probeer minder te geven, dus 2/3 per dag, dus zo'n 25 kilo. Maar als ik voer doe ik af en toe toch een plakje extra erbij omdat ik weet dat ze het zo op hebben. Doordat er maar 2 voerbeurten zijn, staan ze lang zonder. Want ze krijgen natuurlijk een tijd geen hooi en dan ineens heel veel en dan eten ze gewoon door tot het op is..

Conditie is in principe goed. Paard is 4 jaar, dus die mag van mij wel wat meer gaan krijgen omdat we straks actiever gaan trainen. Pony is normaal, ribben licht zichtbaar, maar dat is van ouderdom (24)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:59

Jotoma schreef:
Ik zou een slowfeeder maken en je bij de baaltjes van 2x 37,5 houden. Krijgen ze hetzelfde binnen, maar doen er langer over.

Als ik 2 baaltjes per dag ga voeren dan wordt het wel een dure hobby... Ze zijn 7 euro p stuk wat 14 euro per dag maakt.....

Ik heb een palletbox staan nu, maar weet niet wat ik voor slowfeeder moet bedenken. Mijn paard maakt namelijk netten kapot, al eerder gedaan..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:01

Kimnl schreef:
Ik zou niet zomaar een baal hooi neerzetten, want ik vind 37,5 kilo per dag al veel voor een pony en een paard. Mijn 5 jarige ruin van 1,63 krijgt +/- 14 kilo hooi/kuil op een dag in het winterseizoen. En aangezien een pony minder krijgt dan een paard is 37,5 kilo wel heel veel in mijn ogen.

Ik ben bang dat als je nog meer geeft ze ook nog meer gaan eten. Sommige paarden stoppen als ze vol zitten en andere eten zich dood.

Is het misschien een idee om een slowfeeder/hooinet op te hangen, dan kunnen ze de hele dag eten maar niet te veel.

Hooinetten maakt het paard helaas kapot. Pony kreeg 's avonds/2e voerbeurt +- 7 kilo hooi in zijn net. Dit heeft hij zo opgegeten, omdat er nu ook gaten in zitten... Netten blijven hier dus niet heel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:04

amandananana schreef:
Wij hadden dit probleem ook, mijn verzorgpaarden staan op een doe het zelf stal en eigenaresse ging maar 1x per dag om te voeren. Paard werd hierdoor super mager, ze hebben ook geen al te grote wei dus hebben we besloten om gewoon een baal hooi in de wei neer te zetten. De eerste dag heeft hij veel te veel gegeten, toen had hij duidelijk buikpijn en was wat koliekerig. Dit was na een dag weer over en nu snappen ze dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten. Op het moment dat er veel gras staat doen ze veel langer met een baal dan op het moment dat er weinig gras staat en ze blijven mooi op gewicht. Wij hebben er goede ervaringen mee!

Dat denk ik dus ook, dat ze op het begin zichzelf helemaal vol vreten omdat het kan, maar dat ze daarna het beter zullen verdelen. Dan hoop ik dat ze er een week mee doen, wat neerkomt op ongeveer 40 kilo per dag. Pony heeft toen hij voor het eerst weer op het gras stond omdat het groeide er te lang op gestaan. Er kwam wat tussen waardoor ik ze er later pas af kon halen, pony was uit zichzelf al in schuilstal gaan staan, want hij had te veel gras op. Geen probleem, even uitbuiken en de volgende dag was hij weer helemaal prima!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:06

Jessix schreef:
Mijn paarden eten, slapen, spelen en gaan dan weer eten, enz. Dus staan niet non stop aan het hooi. Ze hebben altijd toegang tot schoon stro en min of meer onbeperkt hooi. Ik bied dat 5x per dag aan waardoor ze eigenlijk nooit zonder staan.

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om dat 5 keer per dag aan te bieden... Daarom wil ik het op deze manier proberen. Ik bedoel, ze moeten ook slapen dus ze zullen er niet 24/7 aan zitten. Ik weet dat mijn pony en paard beide liggend slapen dus dat moet ook nog tussen het eten door :Y)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:09

heb je de mogelijkheid om de weide op te delen? Je zou een 'track' kunnen maken met aan de ene kant het hooi, en aan de andere kant het water. Dan moeten ze heen en weer lopen, en van droog hooi krijg je best dorst ;) Je zou dan het stuk gras kunnen afschermen zodat daar het gras kan groeien en daar kunnen ze dan gedoseerd grazen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:14

In de winter staan ze hier op 1ha wei en krijgen een baal hooi in de ruif. Beetje afhankelijk van het weer (bij veel kou eten ze meer) doen ze hier gemiddeld een week mee met z'n 4e.

Nu staan ze op 2ha maar na 2 maanden droogte is er bijna geen gras meer over dus hebben 1,5 week geleden een baal hooi gekregen, maar daarvan ligt er nog ongeveer 1/3 in de ruif.
Scheelt wel dat ze veel in de schaduw staan onder de bomen, en de ruif staat gewoon voor mij het handigst en dat is vol in de zo'n (met de trekker kan ik er het handigst bij zo).

Toen we net begonnen met de ruif hebben ze wel wat meer gegeten omdat ze het niet gewent waren, maar na 2 balen wisten ze dat er wel weer nieuwe komt als het op is dus gingen ze rustiger eten.

Maar het hangt zoals al eerder gezegt best wel van het paard af. We hebben een Engels volbloed/kwpn kruising en die heeft wat meer de neiging om de hele dag met z'n neus in die baal te hangen, terwijl onze koudbloed soms maar een paar happen per dag neemt en de rest van de dag een beetje op de wei loopt te schooien"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:16

Batlow schreef:
Jessix schreef:

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om dat 5 keer per dag aan te bieden... Daarom wil ik het op deze manier proberen. Ik bedoel, ze moeten ook slapen dus ze zullen er niet 24/7 aan zitten. Ik weet dat mijn pony en paard beide liggend slapen dus dat moet ook nog tussen het eten door :Y)

Dan zou je gebruik kunnen maken van slowfeeders, die heb ik dus niet. Maar als jij denkt dat je paarden niet te dik zullen worden kun je natuurlijk ook gewoon zo'n grote baal in de wei zetten.

Bij mijn paarden zou dat wel werken omdat zij dus gewoon ophouden met eten en geen overconditie hebben. Het nadeel van zoveel tegelijk aanbieden vind ik dat er dan zoveel verknoeid wordt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:21

De wei opdelen wordt zonde, ik wil graag op een groot deel weer gras laten groeien zodat ze dat ook nog hebben en het niet ontnemen. Verder staan ze bijna elke dag is op een ander groot kaal stuk waar mijn jonge paard lekker kan rennen, sowieso als ik die dag niet rijd.

@palousa-boy, hoe groot zijn de balen die je voert?

Knoeien is inderdaad jammer. Voor nu zou dit dan een oplossing zijn om ze niet te veel uren zonder ruwvoer te zetten. Ik weet niet aan wat voor slowfeeders ik moet denken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:38

Dat is net wat ik kan krijgen maar meestal rond de 120 of 130 diameter.
Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:30

Sommige paarden kunnen goed overweg met onbeperkt voer en stoppen met eten als het genoeg is, maar andere stoppen nooit. Ik heb een arabier en een shet die beide van het gematigde type zijn, terwijl mijn A-welsh blijft vreten.

Uiteindelijk heb ik de groep uit elkaar moeten halen, mijn arabier staat met andere dieren 24/7 op het land en mijn welsh en shet staan op paddock met beperkt weidegang. Hooi voer ik aan hen niet onbeperkt, want na een halfjaar onbeperkt had ik een heel dikke pony die nog steeds niet minder at.
Ik voer nu ook 2x per dag, maar wel in een slowfeeder zodat ze niet alles in een keer opeten, en dat werkt echt fijn.

Persoonlijk zou ik ook niet onbeperkt durven voeren als ze 37,5 kg krijgen en dan nog het grootste deel van de dag zonder staan :o
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 23-07-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:33

Wij hebben ook een ronde baal in de wei voor een paard van 1.64 en pony van 1.40 en die doen er tussen de 1,5 en 2,5 week mee :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:45

Het nadeel van een hele baal buiten zetten vind ik wel dat het zoals gezegd snel versmeerd wordt, maar ook met regen wordt het een vieze zooi... als het de eerste dag flink nat regent dan is het eind van de week echt geen lekker spul meer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:50

Ik heb de baal er gisteren in laten zetten. Er is al wat gegeten, maar ik kwam net aan en ze stonden lekker te tukken in de schuilstal dus ze stoppen wel. Kan ook mooi de schuilstal in de gaten houden of die heel vies wordt, dan staan ze er dus wel in. Ik blijf wel kleine baaltjes houden ook, zoals je zegt pmarena, als er veel regen wordt verwacht dan voer ik ze dat, als het maar kort of weinig regent laat ik er een baal in zetten.

@zoe, wat wegen de balen van jou?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:20

VSW -> VS

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:17

Geen idee doorsnee is 1.10 dacht ik, maar hoeveel ze wegen zou ik niet weten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:29

Die van mij is ook 1,10 inderdaad, zal dan ongeveer zelfde gewicht hebben. Dan doen jouw paarden er lekker lang mee! Hoe doe jij dat met regen?