Van altijd beslagen hoeven, naar onbeslagen hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Van altijd beslagen hoeven, naar onbeslagen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:06

Hoi allemaal.
Ik hoop dat het topic hier goed staat, anders heel graag even verplaatsen!

Ik open dit topic, omdat ik denk dat er zeker mensen zijn die het intressant vinden om te volgen!

In 2012 ben ik de trotse eigenaar geworden van een merrie, genaamd Delphi.
Delphi staat al meer dan 10 jaar op hoefijzers.
Ze heeft zonder hoefijzers altijd al wat gevoelig gelopen, en is daarom waarschijnlijk ook altijd op beslag blijven staan.
Toen heb ik haar op speciaal beslag laten zetten, waar ze goed op liep, maar ik toch niet 100% van overtuigd was dat dit de oplossing zou zijn.

Ze staat nu zo'n 2 weken zonder beslag, ik denk als we door deze moeilijke periode heen zijn dat dit de goede keuze is.
Ze loopt op het harde voorzichtig, maar niet heel erg kreupel. Op het zand of in de wei loopt ze vrijwel goed.

Foto hoeven op speciaal beslag:
Afbeelding

Foto beslagen hoeven:
Afbeelding

Foto onbeslagen hoeven, 2 weken geleden: (Is toen niet bekapt alleen ijzers er af gehaald, bekapt paar weken daar voor)
Afbeelding

Ik zal binnenkort weer even een recente foto maken.

8nnemiek

Re: Van altijd beslagen hoeven, naar onbeslagen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:39

Interessant om te volgen inderdaad :)
De hoef zal wel gaan brokkelen binnenkort door al die nagelgaten, maar je krijgt er vast veel mooiere hoeven voor terug!
Verstandig om de hoeven niet direct kort te laten bekappen. Dat scheelt denk ik wel met die eerste gevoeligheid. Zodra ze een beetje gewend is goed laten bekappen.. En eventueel hoefschoenen aanschaffen voor die eerste tijd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:42

Wat is de reden dan om haar zonder ijzers te zetten als ze eerst blijkbaar speciaal beslag nodig had?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:50

Hier een lotgenoot. Beste beslissing ooit! :j
Dan wel geen speciaal beslag maar wel altijd ijzers omdat zijn hoeven snel brokkelden, niet sterk waren en hij snel gevoelig was.
Na veel twijfelen en aanmodderen ijzers eronder uit moeten halen want zijn hoeven groeien niet goed, dus nagels gingen er niet meer in.

Nu precies een jaar verder sinds ze eronderuit zijn en hij heeft nog nooit zo'n goede hoeven gehad! In het begin extréém gevoelig door erg dunne zool en omdat hij niet gewend was op de straal te lopen. Brókken die eraf vielen, dreef me echt tot waanzin haha

En nu hoeft hij alleen af en toe bijgevijld te worden, de straal word dan wat bijgesneden en that's it. Hij loopt beter dan ooit, zelf op kiezelpaden geen pijnlijke reacties meer. Voor buitenritten heb ik hoefschoenen, want het blijft een feit dat zijn hoeven niet goed groeien waardoor ze anders te hard slijten.

Ik volg je topic even, ben benieuwd hoe de hoeven van je paard zich ontwikkelen!

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:52

goede keuze!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:07

Ik volg mee hoe het bij jou gaat.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:09

@8nnemiek
Ja dat denk ik ook! Ik hoop dat het niet te ver in gaat scheuren.
Zijn er hoefschoenen die 24/7 om kunnen?

Ineke2 schreef:
Wat is de reden dan om haar zonder ijzers te zetten als ze eerst blijkbaar speciaal beslag nodig had?

Als een paard kreupel loopt, wordt er altijd maar speciaal beslag onder gedaan.
Ik denk ipv speciaal beslag dat een gezonde hoef zonder nagelgaten veel beter is, dan speciaal beslag.
Ze wordt niet meer gereden en staat lekker met pensioen, dus kunnen we nu gaan bekijken wat beter is!

@SuperAssie
Wat knap van je! Ik vind het inderdaad ook erg lastig, ook als mensen gaan zeggen dat ze er beter maar weer onder kunnen, omdat ze nu niet lekker loopt.
Heb je toevallig ook voor & na foto's? :)

Bedankt allemaal!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:20

Ah ze word niet meer belast, dan snap ik de keuze beter.

Groenharker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:39

Ik ga je verhaal zeker volgen, ben benieuwd naar de verschillende mogelijkheden en de (foto)uitkomsten. (Ik zelf ben persoonlijk voorstander van natuurlijk bekappen, herken de situatie en ben oprecht benieuwd! :) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:43

ik ben ook erg benieuwd hoe de hoeven zich gaan ontwikkelen en hoe het gaat bevallen!

Dominskii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:55

Ik ga dit ook volgen. Mijn pony staat ook al 1.5 jaar op speciaal beslag ivm gevoelige zolen. De eerst volgende keer dat de hoefsmid komt gaan haar ijzers er ook onderuit... Ben benieuwd!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:09

Voor en na foto's zijn wat lastig. Zal morgen even zoeken. Ben in de tussentijd van telefoon gewisseld door defect en wat foto's kwijt geraakt. Zal komende week als de smid weer is geweest nette foto's maken en kijken of ik wat voor foto's kan vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:19

foto's onderkant? :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 03:38

Arabesk schreef:
foto's onderkant? :-)

Daar hebben we onze kenner!
Superinteressant. Ben altijd benieuwd wat jij te vertellen hebt over hoefjes enzo.

Goede keus ts!!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:28

Haha :D

Hier de foto's van gister.
De ijzers zijn er dus echt alleen onder weg gehaald, verder niets aan gedaan.
Hoefsmid komt begin Augustus weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:29

Toch nog wel lange hielen en lange steunsels. De hoef is ook behoorlijk naar voren toe uitgerekt. Ondergeschoven hielen en een lange teen, versmalde straal en samengedrukte hielballen.

Ik ga even foto's voor je zoeken van een paard wat ik hier bekapt heb met vergelijkbare voeten. Die na drie vier maanden al heel erg opknapte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:37

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
maart - juli

Straal is veel beter geworden, hielballen zijn weer mooi groot geworden en hebben hun schokdempende functie terug gekregen. Rotstraal is weg door betere doorbloeding. Ondergeschoven hielen zijn al veel meer rechtop gekomen en de lange teen is ook al minder lang geworden.

Gezien de leeftijd (23) en geschiedenis van dit paard (ijzers van 2 t/m 20 jaar) had ik niet verwacht dat dit zo snel zou opknappen *\o/*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:47

Even klungelen met paint, daar kan ik niet heel precies mee tekenen, maar om grofweg aan te geven wat er aan de hand is.

De hielen zijn ondergeschoven en het hielcontactpunt ligt te ver naar voren en ook het afwikkelpunt ligt te ver naar voren. De groene lijnen zijn hoe het bij een gezonde hoef zou zijn.

Afbeelding

Wat NIET de bedoeling is, is om een hoef meteen in deze vorm te hakken. Dat kan niet. Gewoon goed bekappen, waarbij de zool wordt aangehouden en ook zelf leren bij houden. Anders wordt de hoef weer te lang tussentijds en ben je weer terug bij af.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:54

@Arabesk
Ja dat klopt inderdaad! Ze heeft natuurlijk ook eigenlijks altijd wel op ijzers gestaan.
Ik denk dat je deze soort hoef een beetje krijgt door ijzers?
De steunsels laten we voor nu eerst nog even zitten, dat heeft een reden, zo dat niet alle druk nu op haar straal gaat staan.
Heel duidelijk in paint!!!! Elke keer een klein stukje lijkt me het verstandigste? Ik heb zelf een vijl gekregen.
Alleen begin Augustus komt de hoefsmid al, denk niet dat er nu nog wat af moet?
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 20-07-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:55

Het komt door ijzers, maar ook door te lange steunsels die de hoef naar buiten toe drukken.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:56

Ah ja heel duidelijk :) Het leek ons voor nu nog niet verstandig om de steunsels er af te halen.
Ze heeft HKO, dan komt al het gewicht op de straal..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:02

HKO wordt veroorzaakt door te lange steunsels, de steunsels komen uit in het gebied van de diepe buigpees. Bij elke stap wordt de diepe buigpees dan geplet tussen de harde onflexibele steunsels en het HKO beentje. Maar doordat de hoef uitzet aan de achterkant krijg je ook nog eens te maken met een knijper effect, waarbij de diepe buigpees ook nog eens fijngeknepen wordt.

Afbeelding

Vrijwel alle gevallen van HKO hebben als oorzaak lange steunsels al dan niet in combinatie met toonlanden.

De straal en het straalkussen zijn juist gemaakt om op te lopen dat is de nike air van je paard. De hoef herstelt zich ook weer snel naar die structuur met een goede bekapping. Bij de foto's van Jasmin kun je zien dat de straal binnen de kortste keren weer een dragende functie heeft gekregen. Op de wei krijg je ook dat de druk op de straal weer toeneemt, wat de ontwikkeling van een gezonde straal ook weer stimuleert.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:07

Dat had ik inderdaad gelezen! Alleen als ik de steunsels er nu direct af laat halen, lijkt me niet verstandig?
Dat kan beter denk ik als ze wat gewend is en de goede hoef vorm weer wat aangenomen is?
De rontgenfoto's van mijn pony.

Afbeelding
Afbeelding

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:12

Ik denk dat vooral RV te stijl is? Dat klopt ook wel, dat is haar stijle voetje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:45

Steunsels eraf is het eerste dat moet gebeuren en een voorwaarde om de hoef weer richting een normalere vorm te krijgen. Als je ze nu laat staan blijft de hoef zo, loopt je paard gevoelig en blijven de HKO klachten. Mijn opmerkingen gelden eigenlijk voor beide voeten.

De röntgenfoto's zijn trouwens van matige kwaliteit. Beter is het als op de hoefwand voor een hoefnagel geplakt wordt en op de onderkant ook iets van ijzer, zodat je beter kunt zien dat de stand van het hoefbeen is tov de hoefcapsule.