Monnikspeper voor ruin/hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Monnikspeper voor ruin/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:52

Wie heeft hier(positieve/negatieve)ervaring met pure monnikspeper bij ruinen en/of hengsten???
Dus om het gedrag van te hete heren wat in te dammen??

hoogendroog

Re: Monnikspeper voor ruin/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:09

Vroeger gaf men in het leger kamfer aan de mannen, werden ze ook uh tam van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:16

Anoniem schreef:
Wie heeft hier(positieve/negatieve)ervaring met pure monnikspeper bij ruinen en/of hengsten???
Dus om het gedrag van te hete heren wat in te dammen??

Ervaring met een merrie: het haalt duidelijk de scherpe kantjes er vanaf.

Punt is wel dat dat gedrag wel hormoon-gestuurd moet zijn. Sommige ruinen dekken simpelweg omdat ze weten hoe het zit; daar heb je op zich geen hormonen voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:19

Ikke, snap wat je bedoelt. Maar bepaald gedrag wordt wel veroorzaakt/verergerd door hormonen lijkt me...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:20

Je kunt ook Regumate geven aan een hengst, wordt ie een heel stuk minder hengst van.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:30

Ben ik niet met je eens, monnikspeper deed hier bij een merrie niets, Regumate dan weer wel. Ben het met je eens dat regumate duur is, maar het zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Een merrie die telkens opbreekt gaat toch echt op de Regumate en niet op de monnikspeper...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:05

Doel je op mijn opmerking?

Regumate wil ik niet mee beginnen als eerste.

Het gaat om mijn ruin,die regelmatig denkt dat hij hengst is. Zou er iets de scherpe randjes af willen hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:07

Anoniem schreef:

Het gaat om mijn ruin,die regelmatig denkt dat hij hengst is. Zou er iets de scherpe randjes af willen hebben.

Weet je dan wel zeker dat hij ruin is. Kan ook zijn dat hij een klophengst is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:08

Anoniem schreef:

Mijn hyper ruin heeft er een tijd opgestaan vanwege Cushing, maar ik heb nooit iets in zijn gedrag gemerkt. Hij is er niet rustiger van geworden.

Mijn hengst heeft wel baat gehad bij magnesium (die van paardnatuurlijk) toen hij een tijdje erg druk werd vanwege veranderingen in zijn kudde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:13

Jessix schreef:
Mijn hengst heeft wel baat gehad bij magnesium (die van paardnatuurlijk) toen hij een tijdje erg druk werd vanwege veranderingen in zijn kudde.

Ook al eens bedacht wat je nu echt schrijft?

Als jouw paard daarop reageert, heb je je voerbeleid dus niet op orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:18

FriesWytske schreef:
Anoniem schreef:

Weet je dan wel zeker dat hij ruin is. Kan ook zijn dat hij een klophengst is.

ja. getest/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:21

ikke schreef:
Jessix schreef:

Zou kunnen, dan had ik dat moeten laten testen toen.

In elk geval had hij geen probleem in zijn gedrag voor de verandering in de kudde en na een paar weken ondersteund met magnesium was ook alles weer goed. En in zijn voer is nooit wat veranderd. Magnesium ben ik ook niet blijven voeren.

Mijn conclusie is dan dat de magnesium hem mogelijk wat heeft geholpen om net het scherpen eraf te halen en vooral dat hij gewend raakte aan de nieuwe situatie.

Maar bedankt voor de tip over mijn voerbeleid. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:22

TS, wat doet hij dan waarom je denkt dat het hormoon gerelateerd is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:27

Jessix schreef:
ikke schreef:

Zou kunnen, dan had ik dat moeten laten testen toen.

In elk geval had hij geen probleem in zijn gedrag voor de verandering in de kudde en na een paar weken ondersteund met magnesium was ook alles weer goed. En in zijn voer is nooit wat veranderd. Magnesium ben ik ook niet blijven voeren.

Mijn conclusie is dan dat de magnesium hem mogelijk wat heeft geholpen om net het scherpen eraf te halen en vooral dat hij gewend raakte aan de nieuwe situatie.

Maar bedankt voor de tip over mijn voerbeleid. :)

Het punt is dat magnesiumtekort vrijwel niet zichtbaar/merkbaar is. In die zin kan die verandering dus wel een trigger zijn geweest in zijn gedrag voor jou en heeft jouw actie ervoor gezorgd dat z'n magnesium-gehalte weer op peil is.

Vanuit die insteek de tip om eens kritisch naar je voer te kijken. Magnesium hoort in een goed voerprogramma geen punt te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:31

ikke schreef:
Het punt is dat magnesiumtekort vrijwel niet zichtbaar/merkbaar is. In die zin kan die verandering dus wel een trigger zijn geweest in zijn gedrag voor jou en heeft jouw actie ervoor gezorgd dat z'n magnesium-gehalte weer op peil is.

Vanuit die insteek de tip om eens kritisch naar je voer te kijken. Magnesium hoort in een goed voerprogramma geen punt te zijn.

Nogmaals bedankt, maar ik geloof echt dat het wel goed zit. Het is al 6 jaar geleden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:20

Over magnesium is al een compleet topic....ik denk niet dat magnesium aanvullen bij de mijne helpt.
Ben echt op zoek naar andere oplossingen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:26

Je kunt monnikspeper geven, maar wees je bewust van onderstaande punten:
1) het zal het gedrag uiteindelijk niet wegnemen, aangezien je het gedrag aan het onderdrukken bent
2) je moet het blijven geven, om 'gewenst gedrag' te zien
3) als het 'probleem' hormoon gerelateerd is en je onderdrukt met monnikspeper, is de kans groot dat jouw paard van binnen een specifieke onrust gaat ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:37

Ik heb het dus ook een ruim jaar gegeven aan beide merries; 1 ivm cushing, waar ik niets aan verbetering in zag en aan de ander ivm overdreven hengstigheid.
Ik moet zeggen die gedroeg zich keurig , terwijl er 50 meter verder een trekpaard hengst stond in een weitje, terwijl als ik het niet geef, ik in haar hengstige periodes nog niet eens met een merrie en/of ruin een buitenritje maken kan, zonder zwaar voor banketstaaf op die "er is er 1 jarig prutsmuts A, prutsmuts A" te zitten, Madam verandert van een hittepetit met karakter, in een masochistische snollebol, die midden op de weg stil gaat staan, om al bibberend te gaan staan piesen, om vervolgens ronduit te kreunen van genot als je haar vooruit probeert te krijgen, van spoor of zweepgebruik.... :9 :(:)

het enige dat ik wel weet voor de mannen, is dat het vroeger aan de monniken werd gegeven om de lusten in toom te houden, dus ik kan mij zo er wel iets bij voorstellen ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:13

Evt meer ervaring?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:20

Mijn hengstje kreeg het.wel een shet maar niet minder hengst.
Toen ik er het begin van het weiland seizoen mee begon merkte ik duidelijk verschil.
Het haalt indd de scherpe randjes eraf en dat was in zijn zin het heen en weer drentelen als hij de merrie van een paar weilanden verder zag.
Hij vind het alleen niet lekker dus geef het in een spuit met appelmoes.
Maar hij ging weg om doorgereden te worden en hij vertikte het daar om te eten dus toen was ik weer terug bij af.

Ik heb een aantal weken regumate gegeven (dubbele dosis als een merrie op recept vd veearts) en dit werkt wel iets beter maar ik vind de prijs kwaliteit gewoon niet voldoende om daar mee door te gaan.

Ik ga dus weer over op monnikspeper

Edit; hij loopt aangespannen. :+
Toen ik het terug las stond het zo stom,shet doorgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:22

Schud je dan wat van dat spul in een spuit en dan appelmoes erbij?
Ik zou t bij de mijne dan met appelsap doen..meestal werkt dat wel.

Jij ook gewoon de pure variant?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:25

Ik heb mijn hengst Puur hormoonbalans gegeven (dus pure monnikspeper) omdat hij door het dekken zo op merries gefocust was, dat rustig in de paddock staan er eigenlijk niet meer bij was. De hele dag aan het lopen, rennen en schreeuwen naar de dames.
Door dit middel is hij echt een heel stuk verbeterd!
Hij is aan de hand en in omgang echt een sul, zo braaf maar wel onrustig in zijn kop en dat is nu echt een stuk minder geworden!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:22

Anoniem schreef:
Schud je dan wat van dat spul in een spuit en dan appelmoes erbij?
Ik zou t bij de mijne dan met appelsap doen..meestal werkt dat wel.

Jij ook gewoon de pure variant?

Ja ik haal het vanuit duitsland is inderdaad ook puur monnikspeper alleen stuk goedkoper.
Appelsap heb ik gek genoeg niet een aan gedacht.
Tis echt een zooitje als ik t klaar maak haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:36

Nog goedkoper vanuit Duitsland dan wanneer je de pure monnikspeper bij Pit & Pit.com besteld?

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:02

Magnesium helpt bij onze ruin niet. We hebben nu iets anders, maar geen monnikspeper. Zal morgen alsnog even kijken wat t is.