Mijn Tinker/Fries merrie staat sinds vorige week rondom op ijzers. Ik heb haar anderhalve maand geleden gekocht met alleen ijzers aan haar voorbenen en heb die eraf laten halen gezien ik geen fan ben van ijzers. Echter liep ze de weken erna gewoon moeilijk en langzaam en rot. Je zag gewoon aan haar dat ze flink last had. Nu bleek ze helemaal op de straal te lopen en de hoefrand achter was nog korter dan de straal dus bood totaal geen steun. De hoefsmid heeft mij toen aangeraden om haar weer op ijzers te zetten, en achter nu ook. Dit heb ik gedaan en direct na het plaatsen liep ze weer op normaal tempo en (ogenschijnlijk) zonder pijn. De hoefsmid raadde de ijzers aan om de hoefrand even kans te geven om te groeien zodat die weer de grond zal gaan bereiken voordat de straal dat doet wanneer de ijzers eraf gaan. Dit zou hij willen proberen na ongeveer 16 of 22 weken.
Nou heb ik vroeger altijd mijn tinkers veelvuldig buitengereden (makkelijk 4 keer in de week en veel op asfalt) zonder ijzers en zij hadden nooit ergens last van. Nooit geen (te) korte hoeven gehad of moeilijk lopende paarden, dat ging gewoon perfect.
Wat denken jullie? Heb ik nu een paard wat gewoon niet zonder ijzers kan?? Denken jullie dat de methode van de hoefsmid gaat werken en zijn er alternatieven?
Mijn paard had zonder de ijzers ook in de wei, bak en stal last van haar hoeven dus het is zeker niet alleen voor het buitenrijden!
Ik heb gewoon geen ervaring met ijzers omdat mijn tinkers het gewoon altijd perfect deden zonder, waar ik heel blij mee was omdat ik niet van ijzers houd (ze zijn hard, verminderen hoefmechanisme/beweging in hoef, ze zijn glad (vooral dit vind ik heel vervelend en eng) en duurder, wat natuurlijk niet geeft, maar ook niet bepaald "leuk" te noemen is).
Ik hoor gewoon graag eens de meningen van jullie en of er iemand dit wel eens meegemaakt heeft en tips voor mij heeft. Krijg ik mijn paard ooit nog van ijzers af zonder pijn??
Alvast bedankt!

Groetjes Demi