de beruchte zwilwratten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silke237

de beruchte zwilwratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:35

Hallo allemaal
Ik liep dus laatst langs een wei vol met shetties, en het viel me op dat ze enorme zwilwratten hadden, misschien wel 20 centimeter lang. Licht dat nou aan het ras dat ze zo groot zijn, of is het misschien wel iets medisch? En is het nou echt waar dat het overblijfselen van de tenen zijn?

Alvast bedankt,

Anoniem

Re: de beruchte zwilwratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:37

Bij koudbloeden zie je vaak dat de benen verder uit elkaar staan.
Hierdoor schuren de zwilwratten niet langs elkaar, dus slijten ze niet af. :)
De hoefsmid knipt ze bij ons altijd af.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:45

Als zwilwratten langs elkaar opschuren is er toch iets niet goed met je paard. :o? :=

Maar het kan geen kwaad hoor, vallen er vanzelf een keer af

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:46

Die hele lange heeft onze oude tinker ook. Toevallig van de week een knoepert van ruim 10 cm eraf geknipt. Was nog even een werkje omdat het ook een dikke van een paar cm is. Hoort gewoon bij een paard.

En ja het zijn resten duim van lang lang geleden. Net als koudbloeden op hun kogel nog een extraatje hebben zitten. Ook een restje teen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:48

Flowq schreef:
Als zwilwratten langs elkaar opschuren is er toch iets niet goed met je paard. :o? :=

Zie je mij dat zeggen dan? :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:56

Ja zwilwratten zijn waarschijnlijk de overblijfselen van de grote tenen en duimen. Bij honden zijn dat de wolfsklauwen, wat dus nog wel een teentje is, maar ook al meer opgeschoven.
Paarden lopen op hun middelste teen/vinger. De wijs en ringvingers zijn de griffelbeentjes geworden en de duim en pink zijn helemaal verdwenen.

http://www.bokt.nl/wiki/Zwilwrat

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:36

KoudbloedKim schreef:
Flowq schreef:

Zie je mij dat zeggen dan? :)

Bij koudbloeden zie je vaak dat de benen verder uit elkaar staan: "hierdoor schuren de zwilwratten niet langs elkaar"

Ja dus :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:40

KoudbloedKim schreef:
Bij koudbloeden zie je vaak dat de benen verder uit elkaar staan.
Hierdoor schuren de zwilwratten niet langs elkaar, dus slijten ze niet af. :)
De hoefsmid knipt ze bij ons altijd af.

Hoop toch niet dat ze afschuren :')

Hier knipt de hoefsmid ze altijd af als hij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:42

Dat doen ze dus wel degelijk. :)
Natuurlijk niet helemaal plat, maar bij smalle paarden worden vaak de zwilwratten niet zo lang, omdat de benen dichter bij elkaar staan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:43

Ik pulk ze er altijd af. Mijn paard heefftdaardoor nauwelijks zwilwratten. En ze zijn daardoor ook zacht. Maar dit moet je wel met beleid doen en bijhouden. Als je aan die harde klonten gaat zitten roppen dan scheur je ze in het leven.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:43

Als je ze 20 cm lang laat worden ja.... Heb echt NOG NOOIT een paard gezien waarvan de zwilwratten elkaar raken... Wat een onzin :n

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:44

volgen mij is het niet medich maar klopt wel van dat de ene wrat groter is dan de andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:44

Bij mn Gelderse dame schuurden ze er ook niet vanaf en die was echt niet smal := en die is er ook niet wijdbeens van gaan lopen ofzo :') die liep uberhaupt niet wijdbeens, en die kleine draak pulkte k ze ook vanaf en die was ook niet smal :')

Ik pulkte ze er eigenlijk altijd zelf af :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:46

KoudbloedKim schreef:
Natuurlijk niet helemaal plat, maar bij smalle paarden worden vaak de zwilwratten niet zo lang, omdat de benen dichter bij elkaar staan.

Bij veel moderne warmbloeden worden ze niet eens 1 cm dik en dat heeft niets met slijtage te maken maar met steeds verder afstaan van de natuur oorsprong :D
Ponies hebben vaak nog wel mega wratten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:46

Dan zullen de hoefsmeden die ik heb gehad in de loop der jaren wel allemaal liegen. :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:47

Dat denk ik idd ook ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:48

KoudbloedKim schreef:
Dan zullen de hoefsmeden die ik heb gehad in de loop der jaren wel allemaal liegen. :D

Of ze nemen je in de maling :)* :D

Mijn paard heeft nog geen 3 mm wrat en ik heb er in 7 jaar nog nooit wat afgehaald, toch is het een brede ton die breder is dan menig koudbloed.
De sterkte van de groei is niets anders dan genetische aanleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:50

Sizzle schreef:
[naam] schreef:

Of ze nemen je in de maling :)* :D

Mijn paard heeft nog geen 3 mm wrat en ik heb er in 7 jaar nog nooit wat afgehaald, toch is het een brede ton die breder is dan menig koudbloed.
De sterkte van de groei is niets anders dan genetische aanleg.
Haha, dat kan ook nog. :)
Wel toevallig dan.
Ik laat die van mijn [ras] al jaren door de hoefsmid doen.
Ben het 1x vergeten te vragen en toen is ze waarschijnlijk blijven haken en lag er eentje open... geen fijn gezicht.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:52

Maar dat het bij jouw paard gebeurt maakt het nog geen algemeen gegeven... Blijft een bijzonder verhaal

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:53

Bij veel warmbloeden vallen ze er ook vanzelf weer af na 1 of 2 cm of zo, dan zit er ineens een losse schijf op die je zonder moeite eraf kunt halen met je vingers.

Die harde oneindige dingen zijn ook typische pony (en blijkbaar ook koudbloed) kenmerken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Hier een paard die ze zelf bijhoud op haar voorbenen, snapte al niet dat ze niet groeide tot ik haar snapte toen ze ze afbeet :+ .

Maar 20 cm is wel heel lang voor een shet dan komen ze denk ik wel tegen het andere been aan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Ik heb wel het idee dat ze langer worden naar mate het paard ouder wordt....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:00

Onze hoefsmid knipt ze (vrijwel) iedere keer dat hij komt. Mijn moeder heeft ze liever kort en hij vindt het geen probleem om het even te doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:04

koudbloed of warmbloed zegt ook niks!
Ik heb een Poolse Volbloed, heel smal dier en ENORME zwilwratten die de smid er echt elke keer af moet knippen.
Gewoon per paard verschillend denk ik....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:08

KoudbloedKim schreef:

Dit vind ik wel een beetje een vreemde opmerking. Mijn paard is smal gebouwd, maar zijn zwilwratten zijn niet zo klein 'omdat de benen dichter bij elkaar staan'. Mijn hoefsmid heeft er nog nooit wat aan hoeven doen...ze lijken gewoon helemaal niet te groeien. Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat ze er niet 'afschuren'.