dit x anders bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finally

dit x anders bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:36

normaal word bij mijn paard altijd de straal bijgesneden en steunsels recht aan de zool,dit keer was ik er niet bij en toen ik op stal kwam en de hoeven wou gaan uitkrabben zag ik dat er alleen wat van de buitenkant was weggehaald,straal en steunsels zitten er nog. normaal staat hij veel rechter op zijn voervoetjes. wat vinden jullie van deze kapbeurt?
de straal is alleen bij 1 hoef wat gesneden,verder niet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lastig

Re: dit x anders bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:40

Is er überhaupt wel iets gebeurt. Hier zou ik niet voor betalen

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:42

Ik vind het er zo op het eerste gezicht niet giga netjes uitzien, maar er is wel aan beide stralen gesneden zo te zien. De foto kan wat vertekenen, maar vind vooral het zwarte hoefje een beetje langer en platter dan ideaal, maar vind het ook niet schokkend.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:53

Dit ziet er toch niet zo slecht uit.
en enkel via een foto is dat ook heel slecht te beoordelen, iemand anders zijn werk afkeuren is makkelijk zat, maar hier is niet noodzakelijk iets echt mis mee toch.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:58

Uitstekend gedaan, De straal hoort helemaal niet weg gesneden te worden, en de steunsels hebben een andere functie dan weggesneden worden. Het lijkt mij dat er hier een bewuste poging gedaan is deze pony beter op haar hoeven te krijgen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:58

Ik vind het er prima uitzien! Mijn merrie haar voeten bleven het beste bij niet teveel aan de onderkant te rommelen.
Soms de stralen wat bijsnijden als nodig en voor de rest de buitenkant vijlen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:05

mrie schreef:
Uitstekend gedaan, De straal hoort helemaal niet weg gesneden te worden, en de steunsels hebben een andere functie dan weggesneden worden. Het lijkt mij dat er hier een bewuste poging gedaan is deze pony beter op haar hoeven te krijgen.

Hoezo de straal hoeft niet weggesneden te worden?
als dit bij mijn paard niet gebeurd loopt hij op zijn straal :+ en niet omdat zijn hoeven te kort zijn, deze groeien ook flink.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:16

Een mee dagende straal is helemaal niet verkeerd. Alleen even losse fliebers er af en eventueel een beetje in model maken is vaak genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:21

Ik vind dit er helemaal niet raar uitzien hoor. :)
Wel valt me op dat i.i.g zijn rechtervoorhoefje wat naar buiten lijkt te kantelen/naar binnen te draaien.
Dit kan natuurlijk ook vertekenen of iets zijn dat hij altijd al heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:21

EliseXJoelle schreef:
mrie schreef:

Hoezo de straal hoeft niet weggesneden te worden?
als dit bij mijn paard niet gebeurd loopt hij op zijn straal :+ en niet omdat zijn hoeven te kort zijn, deze groeien ook flink.

Ik dacht dat een paard ook op zijn straal hoort te lopen? Hij hoort iig de grond te raken toch?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:35

De hoeven zelf slijten sneller dan de straal. dit komt omdat de straal meer rubber achtig is zei mijn hoefsmid, waardoor de straal wat mee 'veert/indrukt' en dus minder snel zal slijten. Als we bij die van mij dus niet weg halen is zijn hoef niet gelijk en loopt hij op zijn straal ipv met heel de hoef (waardoor hij dus scheef gaat lopen).
Volgens mij hoort de straal wel contact te hebben met de grond, maar niet dat deze te ver groeit zegmaar :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:01

maar als de straal meer de grond gaat raken, dan gaat de hoef toch ook harder groeien? Als natuurlijke reactie. Komt de straal los van de grond, is de reactie van het lijf dat de hoef stopt met groeien.(dat is wat ik begrepen heb tenminste, ben geen expert).
Met die gedachte zou ik denken dat je door het bijsnijden van de straal voorkomt dat de hoeven op lengte groeien.

Ontopic: ik vind het er ook helemaal niet slecht uitzien hoor, al vraag ik me idd af hoeveel er gedaan is. Aan de andere kant: als het niet nodig is, dan liever geen gepruts aan de hoeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:23

De straal zorgt voor een deel van de doorbloeding in het been en de hoef. Draagt 'ie niet mee, heb je minder doorbloeding en meer kans op blessures e.d.

Ik zou zelf idd toch de steunsel nog weg laten halen, deze zijn namelijk pertinent niet bedoeld om op te staan, ze kunnen kneuzingen in de onderliggende zool veroorzaken.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:12

Vind zelf dat idd.wel de losse flapjes en steunsels wat weggehaald hadden kunnen worden,maar ik ben niet de hoefsmid,en is het normaal dat je wanneer er bijna niks gedaan is je de volle prijs betaald?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:16

mirriezz schreef:
maar als de straal meer de grond gaat raken, dan gaat de hoef toch ook harder groeien? Als natuurlijke reactie. Komt de straal los van de grond, is de reactie van het lijf dat de hoef stopt met groeien.(dat is wat ik begrepen heb tenminste, ben geen expert).
Met die gedachte zou ik denken dat je door het bijsnijden van de straal voorkomt dat de hoeven op lengte groeien.

Nou, da's een interessante redenering (had die vroeger al gehoord, maar was het vergeten). Volgende keer laat ik de straal grondig bijsnijden, want hier groeien de hoeven veel te hard, mss komt er zo ietwat een rem op.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:58

finally schreef:
Vind zelf dat idd.wel de losse flapjes en steunsels wat weggehaald hadden kunnen worden,maar ik ben niet de hoefsmid,en is het normaal dat je wanneer er bijna niks gedaan is je de volle prijs betaald?

Even contact opnemen met je hoefsmid en de punten wat je graag anders had gezien voorleggen lijkt mij de beste optie.

Mijn hoefsmid onderbouwt zijn antwoorden altijd heel goed en zie duidelijk verbetering in de hoeven van mijn paard :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:42

Idd even contact opnemen en hou in de gaten hoe hij nu loopt.
Want als zijn steun weg is, kan het zijn dat zijn venenpolsen overbelast gaan raken doirdat stand nu in ene lager is....

Heb dit jaar helaas andere smid gehad ( mijne lag in de kreukels) en ik ging ervan uit dat een smid kijkt hoe een volwassen paard normaal bekapt is ( als het niet een van zijn eigenste klanten is en ook niet ging worden) dus ik stond erbij en keek erna :o?

Gevolg: deze smid heeft niet gekeken naar mijn paard maar gewoon zijn kunstje gedaan -O-
-straal laten zitten en achter ong cm lager gekapt. Paard zn stand was dus zoverre veranderd dat ik na kliniek kon, foto's maken etc. Heeft dus bijna 3 mnd geduurd voordat er uberhaupt aanfepaste ijzers onderkonden om de pijn te minderen...

Ik zeg niets over wel/ niet straal laten zitten oid, maar hou hem wel even in de gaten met lopen en event overbelasting...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:47

De straal hoort de grond te raken, dit zorgt voor betere doorbloeding van de hoef en daardoor een betere hoefkwaliteit en voor meer demping in de hoef en daardoor minder slijtage bij de gewrichten. Ik zou dus zeker niet de straal weg laten snijden om de hoefgroei te remmen. Als de hoeven snel te lang worden, moeten ze gewoon vaker bekapt worden. Het is niet raar als je paard iedere 6 weken moet en ook iedere 4 weken bekappen komt voor.

Ik had inderdaad de flapjes en de steunsels wel verder teruggekapt willen zien worden, zeker als de hoefsmid dat normaal (als jij erbij bent) wel gewoon doet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:50

Het lijkt dat de straal hoger dan de wand is...als dst zo is, dan is het erg omaangenaam voor de pony om op te lopen..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:51

De straal raakt altijd de grond, pony loopt toch op zand? Op de wei?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:00

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:26

Tcm62 schreef:
Het lijkt dat de straal hoger dan de wand is...als dst zo is, dan is het erg omaangenaam voor de pony om op te lopen..

Nee da's niet oncomfortabel want de straal is elastisch. En als het wel lastig wordt dan slijt het vanzelf weg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:29

Tcm62 schreef:
De straal raakt altijd de grond, pony loopt toch op zand? Op de wei?

Dat zou je zeggen ja, Maar de beter de straal de grond raakt hoe beter het bloed rondgepompt wordt. Dit is goed voor de groei, de kwaliteit en hebt behoud van pezen en spieren. Verder is een goede pompwerking zeer belangrijk bij het voorkomen van rotstraal en straalkanker.

Een straal die gelijk is aan de zool doet het dan in elk geval veel beter dan een straat die vier centimeter daarboven moet hopen dat het beest veel op zand mag lopen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:38

Ik zou het anders doen. Meer langs de straalgroeves het te veel aan zool nog wegsnijden, zodat de steunsels een mooi streepje vormen. Maar ze kunnen er beter te weinig van afhalen, dan te veel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:43

Aanvullend nog even zie je dat de hoekjes steunsel/hoefwand niet op dezelfde hoogte liggen tov het begin van de straal. Dit paard landt dus niet recht op de hoef en elke saymmetrie betekent toch extra belasting van de pezen.

Aanvullend nog even zie je dat de hoekjes steunsel/hoefwand niet op dezelfde hoogte liggen tov het begin van de straal. Dit paard landt dus niet recht op de hoef en elke asymmetrie betekent toch extra belasting van de pezen.