dun door vroegere wormbesmetting....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

dun door vroegere wormbesmetting....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:09

Wij kennen een paardje dat waarschijnlijk (volgens DA) door vroegere wormbesmetting bloedarmoede heeft. Het paard is graat mager en alles wat er in gaat ( veel.....brok, gras hooi) lijkt niet te werken.

heeft iemand er ervaring mee? wat is prognose? lijkt mij dat er meer niet wordt opgenomen als er bloedarmoede ontstaat.... helaas wordt er nog steeds mee gereden....het gaat om paardje waar dochter van mijn vriend op rijdt....

Ze heeft allemaal (nabije) toekomst plannen maar wij vragen ons af of dat haalbaar is gezien zijn conditie....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:21

Hoe oud is hij nu? (Het paard dan hè, niet het vriendje)

ydnew

Re: dun door vroegere wormbesmetting....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:22

jaar of 11 / 12....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:28

Er moet wel iets in om die bloedarmoede op te heffen lijkt mij,en als de darmen beschadigd zijn dan moet je een compleet supplement gaan geven.
maar beste is als ze een en ander in overlegmet de veearts gaan doen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:28

Is er darmschade door de infectie? Paard is nu wel af van de worminfectie?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:30

Het lijkt me duidelijk dat er iets mis is. Soms als een paard heel erge wormbesmetting gehad heeft zijn de ingewanden beschadigd en heeft het beest dus moeite met het verteren en opnemen van voedsel. Dit is waar de veearts naar verwijst.

Maar ik weet nu dus niet wat hij per dag aan werk verricht en hoeveel en wat voor eten daar tegenover staat. Je zegt graatmager, wat wil dat zeggen, kun je de ribben zien, kun je er marimba op spelen omdat ze uitsteken of kun je ze niet zien maar wel voelen. Is de kont rond of is het een puntdakje geworden.

De dochter van je vriend rijdt hierop, maar zijn jullie dan ook de eigenaar of leaser?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:38

Wij zijn geen eigenaar ( mijn ex is eigenaar, aanschaf na scheiding) ribben kun je tellen, ruggengraat ligt hoog...kont is plat.... zit echt niks op. Wij hebben er op aangedrongen een da er bij te halen... meisje rijdt er ongeveer 2 keer per week mee... zowel in bak als buitenritten. Het is nog jong meisje die niks kwalijk is te nemen. Wij hebben al meerdere malen bij haar moeder aangegeven hem met rust te laten en te laten staan want wij zien een ziek paard.... Maar nu aangezien de dochter ons vroeg of hij, tijdens haar vakantie bij ons mee kan naar onze stal waar mijn paard staat om samen te rijden..... tja dat gaat mij toch veel te ver en willen wij een goed onderbouwde reactie hebben... ik heb zo mijn ideeen...maar zijn die reeel? ook contact met mijn ex hierover maar die ziet de ernst er niet van in....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:43

Maar is het zeker dat dit paard niet nog steeds een worminfectie heeft? Dat haal ik niet helemaal uit jouw bericht..

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:52

oh ja...sorry...nee heeft hij niet meer....Is 2 week geleden nog voor de zekerheid door DA ontwormd. En werd daarvoor ook met regelmaat gedaan. De wormbesmetting is in zijn vroegere jaren geweest voordat mijn ex hem heeft gekocht. Het was altijd wel al een slank paardje toen hij bij hem was maar nu is het heel ernstig. En dat gaat al een jaar zo... en wordt alleen maar erger in mijn ogen...Wij zien hem niet regelmatig alleen als wij eens gaan kijken bij haar voor les. Maar we zagen hem meer achteruit gaan dan vooruit. we roepen al een half jaar dat er een DA bij moet komen, dat het niet goed gaat....

Ik kreeg van mijn ex een berichtje dat er dus bloedarmoede uit bloedtest kwam (is ook mest onderzoek gedaan) en dat hij daar wat voor gaat krijgen door zijn eten... Ik denk dat er meer aan de hand is dan dat.....

Hij (haflinger) heeft 24/7 weide gang in een goede grasweide, krijgt er ruwvoer bij en brok (welk soort weet ik niet)
Laatst bijgewerkt door ydnew op 15-07-15 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:55

Als het al zo ernstig is zal er waarschijnlijk een speciaal dieet gevoerd moeten worden zodat er voldoende voedingsstoffen binnen blijven komen. Zou dat toch opstellen met de da. Sneu voor het beestje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:56

Even nog vraagje, heb ik het goed dat dit dier in Portugal staat... Is de eigenaar ook Portugees? Want het kan ook zo zijn dat wij met onze Nederlandse normen en waarde tegen een muur aan Portugese gebruiken aan lopen. Bijvoorbeeld over wanneer je een VA laat komen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:57

we hebben ook grvraagd of wij contact mogen opnemen met de da... niet dat wij alles wetend zijn... maar mijn ex heeft echt de...............van paarden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:58

nee hoor.....wij wonen weer sinds een half jaar in NL en dit paardje is altijd in NL geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:09

de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede zijn bloedwormen.Waar is hij mee ontwormd?Ik vermoed dat hij nog stikvol wormen zit en dat er misschien iets fout gaat bij de dosering of werkzame stof.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:11

Welke ontworming weet ik niet...maar als ik het goed heb begrepen is er ook mest onderzocht dus dan zou dat ook naar boven moeten zijn gekomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:22

ydnew schreef:
Welke ontworming weet ik niet...maar als ik het goed heb begrepen is er ook mest onderzocht dus dan zou dat ook naar boven moeten zijn gekomen.

mestonderzoek is niet betrouwbaar.Probeer eens of je er achter kunt komen met wat het paard ontwormd is.
Mager zijn en bloedarmoede hoef je meestal niet zo heel ver over na te denken.

Waar komt het paard oorspronkelijk vandaan?Kan hij equine infectious anemia hebben?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:28

ik heb geen idee waar hij vandaan komt...... Ik wil mijn ex ook niet teveel bestormen met vragen... ( aangevallen voelen e.d.)

heb even op google gekeken voor equine infectious anemia maar de andere symptomen behalve vermagering en bloedarmoede heeft hij niet. Lijkt mij niet dat dit het is....(hoop ik)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:24

ydnew schreef:
Ik kreeg van mijn ex een berichtje dat er dus bloedarmoede uit bloedtest kwam (is ook mest onderzoek gedaan) en dat hij daar wat voor gaat krijgen door zijn eten... Ik denk dat er meer aan de hand is dan dat.....

Hij (haflinger) heeft 24/7 weide gang in een goede grasweide, krijgt er ruwvoer bij en brok (welk soort weet ik niet)

Oke,maar dan word er dus wel degelijk wat aan gedaan.Van bloedarmoede kunnen ze wel afvallen,dus zou even afwachten dan of er ook inderdaad iets aan het paard gegeven word daar voor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:05

is er een uitgebreide bloedtest gedaan?Kijk een of er iets staat bij eosinofielen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:23

Ik heb geen inzicht in de resultaten van de bloedtest, ik ga er van uit dat er een uitgebreide is gedaan....
Gisteren toch maar een bericht gedaan naar mijn ex... kort gezegd dat ik het niet vind kunnen dat hij nog aan het werk moet....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:36

ydnew schreef:
Ik heb geen inzicht in de resultaten van de bloedtest, ik ga er van uit dat er een uitgebreide is gedaan....
Gisteren toch maar een bericht gedaan naar mijn ex... kort gezegd dat ik het niet vind kunnen dat hij nog aan het werk moet....

daar moet je nooit vanuit gaan.Heb je een foto van dit paard?Is hij echt zo dun?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:50

Nee ik heb geen foto...maar hij is echt heel dun...ik overdrijf niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:52

maar is het jou paard,staat hij bij jou?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:58

Nee is niet mijn paard maar Dat heb ik al uitgelegd....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 22:43

Inmiddels de vraag gesteld aan de stalling waar het paardje staat of er nog plek is voor die van mij (fjord) ik heb toch geen tijd voor rijden ivm werk en 2 jonge kinderen. Dan kan dochter lekker met hem lessen en buiten rijden en andere paardje rust gunnen....hopelijk hebben ze nog een stal vrij...