Graasmasker, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Graasmasker, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:25

Ik open dit topic even voor de eigenaar van mijn verzorgpaard.
Het is een Gelderse ruin van bijna 20 jaar.

Ze staan 24/7 op het land en het gras bevat bij ons redelijk veel suikers. Hij wordt alsmaar ronder en ronder (krijgt wel beweging maar weegt niet op tegen wat hij eet)

We zijn bang dat hij zich ziek eet met het hoge gras en dat willen we graag voorkomen.

Nu is mijn vraag of een graasmaker gaat helpen? En of iemand daar ervaringen mee heeft? Hij staat in een gemengde kudde van 9 paarden/pony's.

Er zijn gemengde meningen over graasmaskers, ze kunnen zich minder natuurlijk gedragen met zo'n masker maar liever dat dan dat hij zich ziek eet.

Wat raden jullie aan?

Dit is het paard waar het om gaat:
Afbeelding

evelien11

Re: Graasmasker, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:28

Zo! Flinke buik zeg! Tijd voor een dieet! En dat zou ik dan inderdaad proberen met een graasmasker zodat je paard wel lekker bij de groep blijft staan.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:29

evelien11 schreef:
Zo! Flinke buik zeg! Tijd voor een dieet! En dat zou ik dan inderdaad proberen met een graasmasker zodat je paard wel lekker bij de groep blijft staan.

Ja dat is eigg wel een must dat hij gewoon bij zijn vriendjes kan blijven staan

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:31

Hebben de andere paarden dan niet ook flink overgewicht?

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:31

Ik zou het wel proberen omdat je zelf al zegt dat je hem het liefste in de kudde houdt. Wie niet waagt wie niet wint.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:33

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:34

evelien11 schreef:
Hebben de andere paarden dan niet ook flink overgewicht?

1 andere pony is ong net zo rond als de mijne (die ontsnapt steeds naar het hoge gras) maar de rest valt op zich mee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:36

Sommige paarden kunnen het beter hebben dan andere.

Niet alle mensen worden dik als ze elke dag patat eten.
Maar er zijn ook mensen die al dik worden als ze 1x per week patat eten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:39

ponyparadijs schreef:
Sommige paarden kunnen het beter hebben dan andere.

Niet alle mensen worden dik als ze elke dag patat eten.
Maar er zijn ook mensen die al dik worden als ze 1x per week patat eten

Ja precies, nu is hij nooit echt heel slank geweest maar zijn buik is nu wel heel erg en is gwn zielig als hij zich ziek eet. Heb het linkje even naar de eigenaar toegestuurd.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:43

Ik vraag het meer zodat je anders met de andere eigenaren kan zoeken naar een oplossing. Als er nog meer dikke paarden op staan heb je bijv ook nog de optie om de wei te maaien bijvoorbeeld. Want je zegt dat het gras flink hoog staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:47

Hier ook een paard met graasmasker, greenguard.

Nu is de tandarts voor 2 paarden op stal geweest, die al enkele jaren een graasmasker ( greenguard) dragen en de voortanden zijn extreem afgesleten. Sterk aangeraden dat ding niet meer om te doen. Moet er wel bij zeggen dat het om oudere paarden gaat > 18 jaar.

Mijn paardentandarts komt eind juli, maak mij zorgen om bovenstaand. We staan nu met 3 paarden op een stuk land van 20 bij 40 meter, en zetten elke dag een stuk van ongeveer 30 cm bij. Het gras wat ze dan krijgen groeit al vanaf vorig jaar en staat erg hoog, het stuk is verder helemaal afgevreten. Hou elke dag bijna krampachtig de fructaanmeter in de gaten, en heb het graasmasker afgedaan.

' Van horen zeggen' schijnt de GG van te hard plastic te zijn, waardoor de tanden dus te snel slijten. het bloempotmodel vind ik te gesloten, er is nu een nieuw model met gaten voor de neus vind alleen dat gat zo groot..

Een ding vooropgesteld, ja, het werkt perfect voor te dikke paarden en onbeperkt gras, maar op de lange termijn maak ik mij wat zorgen..

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:25

Afbeelding

Dit is het stuk land wat ze erbij hebben gekregen. Nu staat hij met 3 andere sinds net op een ander stuk met korter gras.

Het graasmasker dat ik heb gezien was deze, vond die rubberen niet zo.

Afbeelding

Het is niet de bedoeling dat hij hem het hele jaar om krijgt, ze gaan in het najaar weer de paddocks op met alleen ruwvoer

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:28

Dat graasmasker heeft mijn vriendin ook voor haar pony.
Dat is wel een fijn ding hoor
Overigens is kort gras vaak veel gevaarlijker dan lang gras he

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:30

Ik twijfel er ook vaak over om een graasmasker bij mijn paard om te doen. Maar aangezien hij van alles wondjes krijg wil ik het liefst zo;n ding niet rond zijn hoofd doen. Daar komt bij dat hij zich niet echt kan verdedigen wat wel af en toe nodig is in de ruinen groep.
Ik geef hem veel beweging ( 5 a 6 dagen) in de week, en voer hem alleen klein beetje dieetmix bij.
en dan gaat het ook goed. Maar heb je hier de tijd voor?

Anne_480

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:34

Mijn haflinger staat sinds kort dag en nacht met een graasmasker op, om dezelfde reden als die jij noemt. als de wei wat kaler gegeten is gaat hij weer af, dus het is maar enkele weken per jaar nodig, en het bevalt echt super. nix zieligs aan, paarden die maar elke uren of korter per dag uit hun box mogen vind ik veel zieliger. mijn haf blijft veel slanker, dus gezonder, en het lijkt hem weinig uit te maken.
ik heb een tough 1, die lijkt mij voor de paarden het fijnst..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:55

Dat is inderdaad een lekkere vette weide en een lekker vet paard ;) Graasmasker ben ik zelf geen fan van; Naar mijn idee hadden de paarden die het moesten dragen een grote hekel aan het doen. En vaak wondjes en schaafjes op hun bolletjes.

Maar dikke paarden zijn gewoon lastig onder controle te houden. De beste oplossing is gewoon echt van het gras af, maar ik begrijp wel dat dat geen optie is!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:18

De eigenaar heeft met de stal eigenaar overlegd dat hij met wat andere paardjes op een ander stukje komt te staan met minder hoog gras en strookbegrazing wat hier al werd genoemd. Gaan eerst kijken of dat helpt zo niet dan kunnen we altijd nog een graasmasker aanschaffen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:27

BaileyMix schreef:
Graasmasker ben ik zelf geen fan van; Naar mijn idee hadden de paarden die het moesten dragen een grote hekel aan het doen. En vaak wondjes en schaafjes op hun bolletjes.

Op wat voor manier gaven ze aan dat ze er een hekel aan hadden dan?
Misschien een idee even het artikel te lezen wat ik al eerder heb geplaatst.
Misschien kom je tot andere inzichten.

Soms is het kiezen tussen 2 kwade

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:34

Kijk eens naar de Greenguard. Dat vind ik eigenlijk het enige goede graasmasker. Mijn fries was tonnetje rond, maar zag na de eerste week al duidelijk verschil! Ze kunnen nog normaal drinken en mijn paard kan zelfs nog gewoon met vriendjes kriebelen. Alleen het eten kost iets meer moeite. Het masker van de foto wat je net hebt geplaatst, hebben ze echt maar een hele kleine opening om door te kunnen eten, daarnaast lijkt mij het ademhalen ook niet erg prettig.

Kijk eens bij de paardendrogist op internet, daar mag je de Greenguard een week op proef nemen. Het is namelijk best een investering, maar geloof me dat is het waard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:53

Spelt schreef:
Kijk eens naar de Greenguard. Dat vind ik eigenlijk het enige goede graasmasker. Mijn fries was tonnetje rond, maar zag na de eerste week al duidelijk verschil! Ze kunnen nog normaal drinken en mijn paard kan zelfs nog gewoon met vriendjes kriebelen. Alleen het eten kost iets meer moeite. Het masker van de foto wat je net hebt geplaatst, hebben ze echt maar een hele kleine opening om door te kunnen eten, daarnaast lijkt mij het ademhalen ook niet erg prettig.

Kijk eens bij de paardendrogist op internet, daar mag je de Greenguard een week op proef nemen. Het is namelijk best een investering, maar geloof me dat is het waard.

Heb je het bericht van Nielojram gelezen?
Die is toch niet heel erg te spreken over de greenguard

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:54

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:58

ponyparadijs schreef:
Spelt schreef:

Heb je het bericht van Nielojram gelezen?
Die is toch niet heel erg te spreken over de greenguard

Klopt die heb ik gelezen, al kan ik mijzelf daar niet zo in vinden. Mijn tandarts heeft namelijk nog geen enkel verschil kunnen zien na een aantal jaar

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:08

Cayenne dat artikel was al aangehaald

Spelt gelukkig maar.
Kan mij overigens best voorstellen dat zo'n hard graasmasker makkelijker af gedaan zou kunnen worden
En misschien wondjes geeft?
Ik heb er geen ervaring mee hoor

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:13

Ook hier goede ervaring met de Greenguard. Ik heb het ding toevallig net 2 weken in huis, maar zie nu al verschil bij mijn shet. Ze heeft last van insulineresistentie en is onlangs hb geweest. Probeer hier altijd al heel goed op te passen; de shetlanders stonden altijd al op kleine aparte weitjes met heel weinig gras, en ondanks dat toch moddervet. Nu staan ze gewoon in de groep, op lang gras, met graasmasker 24/7 om en merk dat haar nek een stuk minder opgezet is (manenkam was voorheen hard en dik), en de hb is niets meer van te merken.

Hiervoor had ik zo'n graasmasker zoals de afbeelding hierboven, maar dat was geen succes. De pony accepteert de greenguard veel beter. Die wondjes vallen ook wel mee, gewoon de scherpe randjes bij de kin even afplakken met ducttape. Tandenslijtage lijkt me ook wel meevallen, als het gras maar lang genoeg is hoeven ze er ook niet veel druk op te zetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:17

Mijn paard had na 1,5 dag al een heel naar wondje van de green guard, dus ik ben er niet erg over te spreken. Heb hem dan ook snel weer door verkocht.