Mijn verhaal; het is redelijk lang.. excuus
Al een jaar ben ik aan het sukkelen met mn paard. Ze is 9 jaar, we rijden Z in de wedstrijd en ZZ in training. Haar normale rantsoen is;
O:kilo basisbrok plus 50 gr nastrop vitaminekorrel
M: Kilo slobber plus magnesium, vit e, fenegriek, 2 wortels en 200 ml maisolie.
A: kilo basisbrok plus 50 gr nastrop vit korrel.
verder zga onbeperkt voordroog.
In de zomer van 9 tot 5 in de wei, in de winter van 10 tot 5 paddock. Om de dag nog een uur in de stapmolen. We trainen 4/5x per week. Max 40 min per x maar vaker niet langer dan 30 min. 2x echt krachttraining, 1x conditie en en 1x longe. Verder regelmatig buitenritje of extra dag vrij.
Hier deed ze het super op. Heb lang moeten vogelen voor ik de goede combi van voer had gevonden.
Nu heeft ze vorig jaar wat staan sukkelen met hoesten.. ze werd wat mager en oogde niet fit. Dit was in de zomer. We konden niet direct een oorzaak vinden, ze hebben in haar keel en longen gekeken en zagen niets bijzonders. Ze heeft toen even op AB gestaan en tijdelijk op merriebrok gestaan om wat aan te komen (ze is amper op gewicht te houden nl) dit ging even goed, tot ze weer wat zwakjes oogde. Ditmaal zonder hoest. Bloed laten afnemen en door vit tekort stond ze bijna spierbevangen en waren haar leverwaardes niet goed. Weer onder behandeling van DA en hier is ze weer mooi uitgekomen. Geef nu extra geconcentreerde vit e en extra vit korrels.
Echter een maand later kreeg ze een bloedinfectie door mok en stonden we weer stil. Weer DA, weer medicatie en weer liep ze uiteindelijk als een trein. Tot ze weer een hoestje kreeg en wat onzuiver liep. Even rust gehad en ondertussen geënt. Echter heeft de DA (niet mijnes) haar een spuit corticosteroïden erbij gegeven omdat ze van een enting 3 weken ziek en stijf is. Ik wist niet dat ze corticosteroïden kreeg, normaal krijgt ze een homeopatisch middel. Gevolg--》 hoefbevangen. Dit was afgelopen februari.
Met maandenlang op medicatie en rantsoen vermindering en een supersmid, loopt ze nu weer goed.
Maar nu.. ze hoest weer vreselijk, heeft mok, loopt wat stijf, vermagert, slechte huid en duidelijk niet lekker in haar vel. We zijn er achter dat ze een stro allergie heeft en staat dus op vlas. Nu al 2 wkn 24 u buiten. Maar ze hoest steeds erger. Mok krijgt ze als de weerstand laag is, is een bekend probleem van haar.
Haar rantsoen is nu; sinds bevangen zijn;
O: handje brok, 50 gr vit korrel
M: halve kilo slobber, magnesium, fenegriek, vit e, 2 wortels, olie. Dit pas sinds ze weer goed loopt. Nu een maand/anderhalf
A: handje brok, handje luzerne, 50 gr vit. Korrel
hele dag hooi, onbeperkt. Geweekt als het wat stoffig is. Ze staat sinds 2 wkn dag en nacht buiten en heeft het echt naar haar zin buiten. Ze staat op een stukje zonder gras, 3 sprieten en ze ksn altijd wat knabbelen. Ze heeft contact met anderen en staat vrolijk buiten. Al een week of 3 weer volledig stil. Ik heb haar sinds haar bevangenheid miss 10x kunnen rijden. Elke x kwam er weer iets bij, terugval, ijzer af en nu het hoest en algemene maleise.
DA komt vanmiddag, haar temp is 38. Is voor haar iets hoog. Koud uit de regen getrokken zou ze rond de 37.6 moeten zitten ong.
Help bokkers.. wat mis ik? Wat zie ik over het hoofd? Wat is er mis met mn meisje? Ik ben wanhopig, weet het niet meer!!! Ik kom 2x per dag, zoek voer/wei/hooi uit.. alles onderzoek ik voor ik haar iets geef. Ik loop al een jaar vol van stress om mn maatje.. ik weet het gewoon niet meer.. ze is zo gevoelig. Wat doe ik fout?????
er staat in de OP dat het paard idd stro allergie heeft.