merkte ik dat er mensen zijn die graag weer eens de aandacht op Botulisme gevestigd willen zien.
Ook ons, sinds zes weken, ex-paard is slachtoffer geworden van deze vreselijke ziekte door dezelfde baal hooi als waar het paard van de gebande bokker door overleden is.

Dit was Just for you van het Bernardshof. Een fantastisch paard met heel veel capaciteit. We hadden de keus. Of we verkochten hem aan hele lieve mensen die hem voor de rest van het leven wilden houden, of hij ging naar een beroepsruiter.
Wij kozen voor de moeder en zoon en we hadden helemaal vrede met de verkoop. We hadden hem zelf naar zijn nieuwe stal gebracht en werden daar super onthaald met lunch aan toe. We zouden contact houden. Er ging eens een mail over en weer maar zes weken later ging de telefoon.
Just was besmet met Botulisme en vocht voor zijn leven. Acht paarden waren besmet, een paar waren al dood. Een paard wat net verhuisd was (paard waar topics hier boven over gaan), een Tinker die net vier weken van zijn nieuwe eigenaren was en de anderen vochten voor hun leven.
Toen wij woensdag kwamen waren er nog maar drie. Twee van de stalhouder, met één was de zoon nog regiokampioen geworden die zondag. Die woensdag hebben ze de laatste drie laten inslapen.
Wij waren er bij toen "onze" Just uit zijn lijden werd verlost. Het was vreselijk.
Dat een paard besmet raakt met Botulisme is eigenlijk zelden de schuld van de stalhouder.
Het kan in schimmelhooi voorkomen dus wanneer de stalhouder het oké vindt om dat te voeren dan zou ik daar zeker niet gerust in zijn en het zou beslist een overweging zijn om te vertrekken.
Maar...... Helaas, Botulisme kan in, voor het oog, perfect voorverpakt hooi voorkomen. Degene die hooit hoeft maar een dood dier over het hoofd te zien (en dat kan zelfs een muisje zijn) en een pak kan besmet raken.
Verwijten maken is heel gemakkelijk alleen kan degene die voert er vrijwel niets aan doen, niet altijd.
Wij zijn bevriend met een boer die ook hooit en hij is zich bewust van het risico, reden waarom hij ruim om een hoop veren of een karkas heen maait. Doet iedereen dat? Je weet het niet.
Ik heb het er nog even met de dierenarts over gehad. Wij waren zelf net weer overgestapt op voorverpakt hooi maar hij haalde het voorval van het hooi van de Eiffel aan. Zekerheid heb je nooit.
Botulisme is een sluipmoordenaar. Het begint vaak met moeilijk slikken, dus wees daar alert op. Een tong die niet meer doet wat het paard wil is ook een hele belangrijke waarschuwing, evenals het wat slingerende lopen.
Als je er heel snel bij bent heb je nog kans op overleven maar helaas is de kans wel erg klein.
Merk je deze symptomen op, vlieg dan naar de kliniek.
Wat ik wel vreemd vond is dat er in Amerika blijkbaar wel een middel is wat kan genezen. Tevens bestaat er een inenting voor die bij ons in de Benelux eigenlijk nooit gegeven wordt. Niet gek omdat de ziekte maar zo weinig voorkomt maar wel het overwegen waard.
De kans van één op een miljoen heb ik ook gehoord maar in Someren zeiden ze ook dat ze zo'n tien gevallen per jaar tegen kwamen. Of dat echt zo is weet ik niet. Hou in elk geval in je achterhoofd dat het kan gebeuren en hoe sneller je bent, hoe groter de overlevingskans.
Ik wil iedereen die hier een paard aan verloren heeft heel veel sterkte wensen. Just was niet meer van ons maar het voelde toch echt nog wel als ons paard. Toen ik onze sterke, fitte Just zo zag vechten brak mijn hart.
Botulisme is best wel onbekend omdat het zo weinig voorkomt maar alert zijn kan geen kwaad.