Spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:05

Hallo,

ik vraag me af of jullie nog tips of ervaringen hebben voor mij mbt spierbevangenheid voor mijn paard.
Mijn verhaal:
Gaat over een nu 10-jarige merrie die eventing loopt en volgende week haar 1e internationale wedstrijd 1* loopt.
Ze heeft een 1e keer heel zwaar spierbevangen gestaan toen ze 5 was. Ik was aan het rijden (dressuurtraining) en plots verkrampte ze. Wat proberen stappen wat niet goed ging, in de paddock gezet, stond ze met gestrekte benen, duidelijk spierbevangen. De dag nadien niets meer aan te zien, weliswaar wat rust gegeven, maar voor de rest niets meer aan de hand. In overleg met de veearts toen geen aanpassingen gedaan aan voeding, wel enkele weken op rust gezet op de weide zonder krachtvoer en nadien terug opbouwen met rijden + KV (onderhoudsmengeling).

Rond oktober vorig jaar (dus 4 jaar later) merkte ik plots op jumping dat ze enorm aan het zweten was tijdens het losrijden, niet navenant de temperaturen en het werk dat ze aan het doen was. Dag nadien bloed laten trekken waarop een zeer hoge CK waarde te zien was (1385). Ook ureum was te hoog (52). In overleg met de veearts toen enkele weken weiderust zonder krachtvoer, nadien terug beginnen opbouwen met rijden en overgeschakeld van een gewone onderhoudsmengeling naar een voeder van Aveve, de sport mix zero. Volgende info vind je hierover op internet:

Allroundsportmengeling zonder granen

Sport mix zero is door het extreem lage gehalte aan suikers en zetmeel o.a. geschikt voor insulineresistente paarden of paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. De vele luzernevezels zorgen voor een tragere opname. Door de hoge dosis aan trage energiebronnen blijft het energiegehalte van uw paard lange tijd constant op een hoog niveau.
Zonder haver en zonder granen
Zeer laag gehalte aan suikers en zetmeel
Zeer hoog vezelgehalte

Ze krijgt sindsdien dagelijks vitamine E + elektrolyten bij.

Dit ging enkele maanden goed, alleen vermagerde ze stilaan tot ze rond nieuwjaar echt mager was en weinig energie had. Ze werd toen overigens maar 3x per week dressuurmatig gereden.
Opnieuw bloed getrokken waarbij haar waardes goed waren, maar ze haalde wellicht te weinig voedingsstoffen/energie uit dat krachtvoer. Ze kreeg 4 scheppen per dag verdeeld over 2 voederbeurten + hooi.
Toen besloten om dit krachtvoer te halveren en aan te vullen met een andere Aveve mengeling, nl de Energy mix, wat ze tot op vandaag krijgt, dus 2 scheppen sport mix zero en 2 scheppen energy mix per dag. Ze staat sinds april dag en nacht op de wei, dus ruwvoer (gras) zoveel ze wil. Ze staat perfect op gewicht, ze loopt heel soepel en toch voelde ik dat ze na een half uurtje zwaarder werk er niet helemaal meer aantrok.
Veearts laten komen, hij heeft ons een half uur tijdens het rijden gadegeslagen, verschillende keren pols en hartslag beluisterd, alles goed, toch nog maar eens bloed getrokken.
CK opnieuw iets verhoogd (737), ureum wel goed (35). Mijn gevoel klopt dus, ze zit weer in de grijze zone richting spierbevangen.

Ik heb van de veearts nu een nieuw supplement bijgekregen (moet thuis even de naam opzoeken) dus we gaan even afwachten wat dit geeft.

Ik vermoed dat als ik terug enkel die sport mix zero ga voederen, het spierprobleem opnieuw zal verminderen/verdwijnen maar dan is ze absoluut niet in staat om te werken, laat staan op dit niveau te presteren, dus dat is nu geen optie (eventueel komende winter wel eens te proberen en haar laten rusten).

Mijn hoop is nu op dit nieuwe supplement gesteld, maar als er nog eventuele mensen met tips zijn?

Ik heb de 3 bloeduitslagen op 1 formulier staan, dus mochten er mensen dit graag lezen, kan ik dit zeker via pb mailen, ik denk niet dat ik die hier kan zetten?

Voor de duidelijkheid, ze krijgt nu dus dagelijks 2 scheppen energy mix + 2 scheppen sport mix zero + onbeperkte weidegang (gras) + vitamine E + elektrolyten + scheut olie. Ze wordt 6x per week gewerkt, maar uiteraard niet altijd 'zwaar' werk, vaak ook half uurtje ontspannen losrijden of een wandeling.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:15

Hier denk ik aan echt minder is meer. Je voert veel verschillende dingen en zo kan je de verhoudingen onderling flink scheef trekken. Dus dat ze van het ene teveel krijgt wat het andere afbreekt. Zou naast onbeperkt gras, onbeperkt hooi van goede kwaliteit bij voeren. Laat dit anders eens testen wat er in zit. Dan overstappen naar een vitaminen/mineralenkorrel welke de verhoudingen juist heeft zitten tegen over je hooi waardes.

Je stopt er energie in die niet altijd gebruikt zal worden en daar worden ze juist mager van inplaats van dik.

Zijn haar tanden goed? Misschien een kuur pro/pre biotica erin doen om verhouding van verteringsmogelijkheid in darm beter te maken? Hoe is haar mest? Geen last van wormen?

KOrtom fysiek alles goed na lopen. Als dat goed is dan met voeding zeker terug stappen naar minder verschillende producten door elkaar het ene heft het andere op in mijn ogen. En brengt onbalans.

BIj verandering van voer geleidelijk veranderen en zoeken naar balans. Paard kan door de verandering even iets veranderen in gedrag, energie level.

Ondanks dat het bloed uitslag. BLoed laat het pas als laatste zien daarbij moeten ze heel specifiek prikken op iets om te zien of het met elkaar in balans is. EN de manier van prikken en waar bloed gepakt wordt en hoe lang het onderweg was naar het labo kan ook nog verschil brengen:) Dus zou ook op het oog af gaan.

Ben geen expert op gebied voeding. Maar denk dat je hier teveel doet aan extra en juist daardoor je paard mager zet.

Ibbel

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:00

Beste voer is olie. Gewoon zonnebloemolie van de supermarkt. Je hebt calorietjes nodig, en die zitten daar in. Paarden verteren olie uitstekend, beter dan koolhydraten. Beginnen met 50 ml, op te bouwen tot max 300 ml per dag. Verder geen supplementen, en de olie gewoon over je sportmix zero doen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:40

Ze heeft een tandprobleem waarvoor ze 2x per jaar behandeld wordt in de dierenkliniek, laatste behandeling was 3 weken terug. Hooi bijgeven heeft dan ook geen zin, ze kan net moeilijker hooi eten dan gras, omdat hooi stugger is.
Wormen zou ze normaal gesproken niet mogen hebben, wordt strikt ontwormd, laatste keer was maand geleden, er is ook niets in haar mest te vinden.
Voor de duidelijkheid, nu staat ze niet mager, integendeel nu staat ze perfect in conditie. Overigens lijkt het mij ook niet zoveel kV dat ik geef? 2x 2 scheppen voor een paard dat 6/7 werkt, lijkt mij vrij normaal? Veearts ziet hier althans ook geen probleem in.

Kuur probiotica ga ik even uitspitten.

Ze krijgt nu al scheut olie, als ik er meer dan een scheut indoe, wordt haar mest heel plat en eet ze haar eten ook niet op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:46

Krijgt je paard onbeperkt ruwvoer? Zo niet begin daar eens mee en stop met al het krachtvoer. Grasbrok en bietenpulpbrok (weken!!) zijn goede vervangers van biks. Bietenpulp wel mengen met zemelen en lucerne ivm calcium magnesium fosfor verhouding.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:56

Ze loopt 24 op 24 op de wei, dus ja continue gras. Stoppen met KV als je op dit niveau eventing rijdt, kan gewoon niet... Je kan geen internationale cross rijden op gras en bietenpulp. Ik geef in de winter wel bietenpulp bij, naast hooi uiteraard, maar in de zomer eet mijn paard dat niet op, dan eet ze veel liever gras.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:14

Tja als je niet kunt stoppen met krachtvoer blijft de spierbevangenheid terug komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:02

Heb je het al eens geprobeerd om zonder kv de wedstrijden te rijden? Misschien valt het mee en gaat het gewoon prima en ben je van de ellende af.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:12

Waarom zou je dat niet kunnen? Dat is een aanname waar mensen mee opgevoed zijn dat een paard niet zonder krachtvoer sport kan lopen:) Het kan wel. Paarden moeten dan wel de kans krijgen op aanpassing op anders voer verteren en vaak vallen ze dan kort terug in energie en prestatie. Maar daarna merk je er niets van:) Als je maar zorgt dat de vitaminen/mineralen in orde zijn en er genoeg ruwvoer is of ruwvoer vervanging.

Je zegt dat ze hooi niet goed kan kauwen door tandproblemen. Dan zou gras ook niet goed gaan? Kijk dan eens naar een goede hooivervanger? Die hoeft ze niet te kauwen en krijgt ze toch gewoon dat binnen. Bijvoorbeeld een goed voer voor ouder paard waar tandproblemen ook voorkomen? Dan kan je toch minder krachtvoer geven. Want alles valt en staat bij een paard toch vaak met genoeg ruwvoer en goedkoper kan je niet doen:)

En wat is je trainingsschema als je zegt 6/7 dagen per week met het paard aan het werk? Want dan is het erg belangrijk welke volgorde je dingen doet en je schema per week moet bekend zijn zodat je niet ineens grote verschillen krijgt. Ook dient er ontspanning tussen te zitten voor het paard zijn spieren. Zodat deze kans krijgen te herstellen na werken.

Tijdens het rijden ook belangrijk goed warm draaien met stapwerk en los maken voor je serieus werk gaat doen. Aan het eind goed uitrijden en op adem zetten. Maar neem aan als je eventing rijdt je dit laatste al prima zou moeten doen. Dat is het eerste wat ik leerde bij paarden die die tak van sport lopen:)

En als dit niet goed blijft gaan en het paard steeds spierbevangen wordt. Moet je dan nog wel doorgaan met Eventing rijden met dit paard/ Als het paard dit krijgt op een wedstrijd neem ik aan dat de dierenarts toch afkeurd? Daar heb je dan ook niets aan.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-06-15 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:15

Arabesk, lucerne en bietenpulp hebben dezelfde scheve Ca:P-verhouding, dus lucerne aan je bietenpulp toevoegen heeft geen zin. Zemelen wel.
PSSM (is dat gecheckt?) geeft ook makkelijk spierbevangenheid. Er loopt een topic over dat onderwerp hier op Bokt en ik denk dat je daar zeker ook nuttige voedingstips vandaan kunt halen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:47

Kostolany: zoals in mijn OP te lezen is, heeft mijn veearts heeft een half uur gekeken naar een zware dressuurtraining en verschillende keren tijdens de arbeid zowel hartslag als ademhaling beluisterd. Zonder bloed zie je niets verkeerd aan het paard: ze staat perfect op gewicht, zit mooi in de spieren, doet haar werk goed en met gemak. Alleen ken ik haar intussen zodanig goed dat ik een licht verschil voel in de manier waarop ze haar werk aanpakt, waardoor ik vermoedde dat ze opnieuw licht verzuurd was, wat dus ook gebleken is uit de bloeduitslag. Een veearts op wedstrijd zal dit paard dus nooit afkeuren want met blote oog is ze tip top.

Nadat ze in oktober zo een hoge CK waarde had, hebben we enkele weken geen KV gegeven en nadien gedurende 2 maand enkel die sport mix zero slechts 2 scheppen per dag, waardoor ze op 3 maand tijd +/- 80 kilo vermagerd was terwijl ze maar 3x/week licht gewerkt werd. Dit paard kan niet op hooi alleen, ongeacht de kwaliteit ervan, dit is ook bevestigd door de prof die haar tanden behandeld in de veeartsenijschool in Merelbeke (dus niet de eerste de beste veearts...). Hooi is stengeliger terwijl gras zachter is van structuur waardoor ze meer voedingsstoffen haalt uit gras dan uit hooi. Ze maakt van hooi nog steeds kleine proppen waardoor ze absoluut bijvoeding moet krijgen. Zelfs als we haar op pensioen zouden zetten, moet ze nog steeds KV krijgen.

Mijn trainingsschema ziet eruit als volgt:
maandag 30' dressuurmatig losrijden lang en laag
dinsdag intensieve dressuurtraining van 45' in 'wedstrijdhouding'
woensdag 45' wandeling aan lang teugeltje
donderdag 30' galoptraining dmv interval (losrijden, 2 min galop, 2 min stap en zo 4 blokjes)
vrijdag 60' lichte dressuur training in 'wedstrijdhouding'
zaterdag rust
zondag springen (slechts 1 keer om de 2,3 weken) of galoptraining, nu we volgende week wedstrijd hebben, doe ik geen galoptraining meer dus op zondag rij ik nu enkele keren mijn dressuurproef door.
UIteraard word ze correct in- en uitgestapt ('mijn' piste ligt op 1,5 km van mijn weides en dit doen we steeds te voet al stappend).

Het heeft inderdaad ook al door mijn hoofd gespookt dat als we dit probleem niet onder controle krijgen, het misschien moeilijk wordt om op dit niveau te kunnen blijven rijden. Net daarom wordt ze zo vaak gecheckt om veel vroeger te kunnen ingrijpen bij ernstige problemen.
Voor mijn veearts is er momenteel nog geen probleem: de CK waarde is verhoogd, maar niet in die mate dat ze niet kan presteren. Ik heb dit topic geopend om te kijken of er misschien nog mensen kleine tips/trics hebben om die CK waarde toch wat onder controle te houden. Ik ga echter niet resoluut een andere weg inslaan waarvan zowel mijn eigen veearts als de prof op de veeartsenijschool zeggen dat dit niet de goede weg is voor haar. Daarvoor heb ik ook teveel vertrouwen in die mensen ;)

Maar ik heb per pb bv al een tip omtrent traumeel gekregen, dit is dan iets wat ik wel wat wil onderzoeken en eventueel proberen, dat zijn geen 'grote' ingrepen.

Hilli: bedankt voor tip over topic PSSM, ik ga het even doorlezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:55

Hilli schreef:
Arabesk, lucerne en bietenpulp hebben dezelfde scheve Ca:P-verhouding, dus lucerne aan je bietenpulp toevoegen heeft geen zin. Zemelen wel.
PSSM (is dat gecheckt?) geeft ook makkelijk spierbevangenheid. Er loopt een topic over dat onderwerp hier op Bokt en ik denk dat je daar zeker ook nuttige voedingstips vandaan kunt halen.

Het gaat om de Ca Mg en P verhouding

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:18

Op het eerste zicht zou ik toch proberen bietenpulp te mengen in een kleinere dosis krachtvoer. Meer olie toevoegen zou ik ook doen. YeaSacc ook opnemen zodat de darmen maximaal uit de voeding halen.

Train je soms met een hartslagmeter?

Als ik jou trainingschema zie vind ik dat je te frequent traint en vrij kort in tijd. Lichaam krijgt eigenlijk nooit de kans te herstellen/sterker te worden. Het is beter intensiever te trainen en dat laten volgen door rust (weidegang). Eén voorbeeld uw galoptraining van 30' is in mijn ogen voor een paard dat internationaal loopt zinloos als training. Maak daar eens 2u van en laat dit volgen door de rest van de week niets doen. Je paard zal daar meer deugd van hebben.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:52

YeaSacc ken ik niet, ga ik eens opzoeken.

Ja, ik train geregeld met een hartslagmeter.

2u galoptraining??? Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord binnen eventing. Ik doe geen endurance hé. Wat ik doe aan intervaltraining is binnen eventing heel normaal denk ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:53

Iedereen hamert op het voer ( en terecht ook hoor).... ik mis echt nog een belangrijk item: de beweging!!
mijn paard heeft een verleden met spierbevangenheid en het is belend, eenmaal spierbvangen geweest is altijd een gevoeliger dier ervoor nadien.

Alles valt en staat ook met constante beweging.... niet meer na stilzetten direct vol in werk zetten...
Mijn paard zet ik niet meer zomaar stil om hem daarna weer vol op te pakken...ik rij na stilstand de eersta dag heel licht stap en drafwerk, de dag erna pak ik hem weer meer op.
Bij meerdere dagen stilstand bouw ik zelfs uitgebreider op.
Hierdoor voorkom je de verzuring.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:51

misschien eens bovenstaande lezen, dan zie je hoe ik mijn paard werk, ze staat dus maar 1 dag effectief stil qua werk, maar ze staat sowieso altijd op de wei, nooit op stal!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:42

Iedereen komt hier met ongeveer dezelfde adviezen, maar het lijkt erop dat je op zoek bent naar een quick-fix in de zin van een middeltje wat je paard omtovert tot biks-verteer machine.

Je zult echt ergens concessies moeten gaan doen, je hebt zelf al aan den lijve ondervonden dat het huidige trainingsschema + huidig voerbeleid, leidt tot spierbevangenheid, alleen dát wil je niet horen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 19:59

Ik zoek inderdaad eerder een extra ondersteuning en ik ben inderdaad niet van plan om heel mijn training of voer om te gooien. Zoals ik al enkele keren gemeld heb, ben ik niet zomaar op eigen houtje aan het aanmodderen, maar krijg ik wel degelijk ondersteuning van mijn veearts.
Ik wou alleen graag eens ervaringen of eventueel kleine hulpmiddeltjes horen van anderen.

En no offence naar niemand persoonlijk toe, maar sommige adviezen slaan nergens op, dus dan voel ik mij niet geroepen om dat maar blindelings te volgen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:16

Hier ervaring met zo'n paard.

Blijf ver weg van spieropbouwende middelen (aminozuren etc), dan kon ik de klok er op gelijk zetten.

Bij stress kun je eventueel neutradex bijgeven. Denk om genoeg water daarbij.

Een paard kan niet op gras alleen het jaar rond presteren, dat is kansloos. Er zijn echter goede ruwvoer vervangende korrels te krijgen voor (oude) paarden die geen hooi meer kunnen eten of friezen met slokdarm problemen.
Vraag hiernaar bij grote voer verdelers of DA.

Het merk is heel belangrijk. Mijn paard verzuurde op alles van pavo bijvoorbeeld.
Helaas is het testen vrij tijdrovend.

Mijn paard moest daarnaast noodgedwongen iedere dag genoeg tijd hebben zonder soortgenoten en een zachte bodem (stal). Ongeacht de groepssamenstelling sliep dit dier niet voldoende op de wei of een grote open ruimte. Maar dat hoeft hier natuurlijk niet het geval te zijn.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:47

Bedankt voor je berichtje, hier kan ik wat mee :)

Waarin zitten bv veel aminozuren?

Neutradex heb ik een tijdje gegeven, ik ben nu iets soortgelijk aan het geven van de veearts, maar kan niet op de naam komen... Moet morgen eens nakijken.

Die ruwvoervervangende korrels snap ik wat je bedoel, geef je dit dan ook bij aan een paard dat voortdurend op de wei loopt? Dus bv halveren in KV met dit aangevuld?

Dat stukje over slapen is wel interessant, hier had ik nog niet aan gedacht. Ze heeft een schuilstal met rubberen matten, maar ik zie haar wel geregeld liggen rusten op de wei. Ze staat ook met maar 1 ander paard samen, haar dochter van 2, dus geen drukke kudde... Dit ga ik toch nog even in de gaten houden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:07

Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat paarden niet willen liggen op rubber matten trouwens.
Als ze geen keuze hebben (heb jij wel in de wei) doen ze het wel maar tot zeker 4x korter dan gewenst.

Eiwitten= aminozuren.
Gewoon alles waar reclame mee wordt gemaakt voor power en spierkracht etc uit de weg gaan :P
Zeewier ook mee oppassen, pure aminozuren bom.

Hoeveel grasbrok of vergelijkbaar je moet geven kan niemand je zeggen behalve je paard. Ik zou eens beginnen met het voeradvies op de zak.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:24

Ah ok, eiwitten ken ik ;) daar let ik inderdaad heel erg mee op!

Vrijdag die grasbrok eens gaan bekijken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:27

Ik zou persoonlijk meer rust in je training inbouwen, als je paard een cross gelopen heeft wel afbouwen de dagen erna. Maar zoveel "werken" voor een paard is in mijn ogen zinloos als ze niet de kans krijgen om te herstellen! En als je teveel melkzuren in het lichaam hebt ( spierpijn) en die stapelen zich op doordat ze veels teveel doen krijg je ook sneller kans op sb )! En wat arun zegt is effectiever trainen dan altijd maar het standaard rondje, als je het lichaam niet prikkelt dan wordt het ook niet sterker en beter! Misschien geen slecht idee om niet vast te houden aan de standaards binnen een discipline! Om dat A het nooit doet doet B het dus ook maar niet -O-

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:35

Niet omdat ik wil tegenspreken, maar uit interesse ;) : op het hoogste niveau worden paarden zelfs 2x per dag gereden, 1x los rijden en dan nog 1x effectief trainen. Ik spreek hier dan over de top die onder zeer strikte begeleiding staan van een veearts, dus zij zouden dit toch niet doen mocht het net negatief zijn om zo frequent te trainen?
De week na een cross rij ik uiteraard enkel lang en laag, dan bouw ik dus zeker wel rust in. Mijn schema van hierboven spreekt over standaard trainingsweken als er verschillende weken tussen de crossen zitten.
Ik rij overigens maar een wedstrijd op 7 per jaar.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:45

Antonis: Duidelijk verhaal:) En snap je heel goed hoor, begrijp me niet verkeerd:) Dat je niet alles omgooit en aanpast. En hartslag meter in die tak eventing is heel gebruikelijk al jaren om mee te trainen voor jezelf en paard;) Heb er wat jaartjes achter de schermen gewerkt bij een eventer die international was. Dus weet wel hoe het er aan toe gaat.

Het is niet makkelijk om voor elk paard de juiste weg te vinden. Voor dit paard denk ik dat op zn niveau de begeleiding wel is maar jij kent je paard het beste! Dus zou ik zeggen ga ook op je gevoel af. Je paard verteld het je al! En je luistert er al naar! Volg dit op wat goed voelt voor jou!

Maar een snelle oplossing voor spier-bevangen zijn vaak maar korte duur. Als ze dan ooit weer bevangen worden na dit soort middelen gebruikt te hebben (pas ook op met doping, zit je sneller in dan je denkt)..is het klaar voor het paard en heb je maandagziekte zoals het noemen en dan is hij zeker niet meer sportwaardig! Dus pas daar ook mee op.

Rottige is als ze al zo gevoelig zijn er op het nooit helemaal weg is en je training daarop aangepast moet worden. Het is niet makkelijk om zn paard erop te houden! Hoop dat je daar je weg vind voor het paard zijn belang! Want het paard hoeft voor mij niet te lijden in zn situatie want spierbevangen doet echt pijn voor het paard! Dus blijf eerlijk naar het paard!

Weet niet of je ooit zelf de verzuring weleens gehad hebt? En hoe dat voelt? Dat is ook niet in 1 dag weg:)Dat duurt wel ene paar weken:) Heb ik geleerd na een keiharde training in de renpaarden waar mijn benen verzuurt waren:) Dat doet pijn..en loopt rot nog dagen er na zn klap krijgen je spieren dan:0 Controle over spier gebruik is dan ook lastig te doen:0

En hee..wil niet tegen het hoofd stoten denk graag met je mee voor oplossingen. Een paard verdiend dat! En weet niet alles gelukkig! Maar belang paard staat voorop in mijn ogen of het dier nu nog wel sport kan lopen of niet maakt me dan niet uit.