Probleem met pony, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Probleem met pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:09

Hoi bokkers,

Wil proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden...

Nu 9 jaar geleden kocht ik mijn eerste pony.
We hebben haar niet laten keuren, de dochter van de verkoopster vond ponyrijden niet meer zo leuk, vandaar de verkoop. De pony was toen 14 jaar volgens de eigenaresse.
Later zijn we, door haar fokker, achter de afstamming gekomen en dat de pony een tijdlang op een manege heeft gelopen.
Mijn 'doel' was om lekker met haar te gaan rijden en wedstrijden te gaan rijden op den duur.

Ik heb een half jaar leuk op haar kunnen rijden. 1x een wedstrijdje kunnen rijden op de manege. Toen raakte ze kreupel. Linksvoor. Foto's gemaakt, bleek peesontsteking te zijn. 3x per dag stappen op het harde en verder rust. Een jaar later stapte ik er weer op.

Een paar maanden weer kunnen rijden, of nou ja, rijden, eerst een hele tijd met opbouwen bezig geweest. Alleen maar stappen dus. Toen we weer wat verder waren en we weer naar de manege gingen, ging het weer mis.
Rechtsvoor kreupel. Weer foto's, weer peesontsteking.
Dus weer hetzelfde. En zo waren we weer een jaar verder.
Na een jaar weer oppakken, rustig stappen. Weer een tijdje lekker kunnen rijden, maar regelmatig toch weer kreupel, dan voor, dan achter... Ik gaf haar dan een paar weken rust, ik deed er verder ook niks aan, en na een tijdje liep ze weer goed.
En zo ging het weer een hele tijd goed.

Tot ze achter opeens stokkreupel was. Dus toch weer dierenarts, weer foto's, maar niks kunnen vinden. Weer een hele tijd op rust. En na 3/4 jaar liep ze weer goed en begonnen we weer.
Maar het onregelmatig zijn bleef. Soms liep ze weken goed, dan was ze weer weken kreupel.

2 jaar geleden adviseerde de hoefsmid mij om eens te laten testen op cushing. Dus gedaan, ze bleek dat te hebben dus daar krijgt ze nu medicijnen voor. Ik zie/zag overigens niet veel verandering.

Toch ging het vorig jaar een tijd goed, we hebben toen ook besloten om haar eens voor de kar te zetten. Zo gezegd zo gedaan, ik kocht een oud karretje en bijbehorend tuig, en zo begonnen we.
Het ging super! Ze kende het (wist ik ook wel, was toen ook gezegd bij verkoop). Dus ik besloot om nieuw tuig te kopen, omdat dit tuig net wel/niet paste, dus hop nieuw tuig gekocht.
Afgelopen winter niet veel gemend. En eigenlijk liep ze de hele winter wel goed.
Dus van het voorjaar weer opgepakt, ging super.
Tot ze hoefbevangen werd, dus ze staat nu op een heel kaal stukje land. Maar hier is ze weer 'klaar' van volgens de hoefsmid en veearts, dus we gingen weer mennen.
Maar haar hoeven sleten hard dus vorige maand op ijzers laten zetten. De eerste weken liep ze prima. En nu is ze sinds 2 weken weer onregelmatig.

Ik baal. Het is al de zoveelste keer. Ik ben er zo zat van, zet ik er ijzers onder wat ook niet goedkoop is en dan is ze weer kreupel. Ik twijfel zo, doe ik teveel of niet... Half jaar geleden ook een fotolezing door een paragnost laten doen van haar, zij vertelde toen dat er bij de pony iets tussen de oren zit en dat het het beste was om om de dag wat met haar te doen, niet elke dag want dat werd te veel. Ze is snel afgeleid en struikelt daarom ook veel. Dat deed ik dus ook braaf, om de dag. Maar toch gaat het weer mis.

Wat vinden jullie er van? Ik weet op dit moment echt niet verder hoe of wat. Heb de veearts laatst ook nog laten kijken en die vond dat ze perfect liep.
Wat zouden jullie doen? Pony is dus nu 23.

Dit is ze trouwens;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:14

Pees blessures blijven gevoelig, een flinke tik en ze staan weer kreupel. Misschien dat ze nu niet lekker op ijzers staat. Gewoon even een DA naar laten kijken opnieuw.

Paragnosten geloof ik absoluut niet in op die manier, zou eerder afgaan op een dierenarts.

Edit Vind het trouwens wel mooi dat je haar al zo lang toch alle kansen geeft. Menig mens had hem al weggebracht.

ZoZenn

Re: Probleem met pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:20

Wat dit betreft zou ik haar, hoe vervelend ook, gewoon lekker op de wei zetten. De pony is niet meer geschikt voor werk, dat is wel duidelijk. Wat me ook opvalt is dat ze behoorlijk overbouwd is en een erg ingezakte rug heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:50

Jeetje die rug! :oo
Daar durf je toch niet meer op te gaan zitten zeker??

Gezien de geschiedenis zou ik haar met pensioen sturen en laten grasmaaieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:57

ZoZenn schreef:
Wat dit betreft zou ik haar, hoe vervelend ook, gewoon lekker op de wei zetten. De pony is niet meer geschikt voor werk, dat is wel duidelijk. Wat me ook opvalt is dat ze behoorlijk overbouwd is en een erg ingezakte rug heeft.

Kan wel meevallen hoor,mijn 24 jarige heeft het ook en gaat nog lekker op buitenrit :j
fotos kunnen vaak een erg vertekend beeld geven

Amoj.:
kijk goed naar je pony.
wat wil ze nog, en misschien moet je een stap terug doen met haar en het allemaal wat rustiger aan doen.
misschien is 2x per week even ook prima.en gaat het dan beter?
23 is natuurlijk wel al een leeftijd en kan best zij dat je toch teveel doet.

Mag ik vragen hoe vaak en hoe lang en hoe zwaar je met haar werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:11

Ik rijd niet meer op haar. Sinds 3/4 jaar men ik, zo'n 1 of 2x per week, meestal een half uur tot maximaal een uurtje.
Ik merk dat ze er veel plezier aan heeft, dus waarom zou ik het dan niet doen. Rust roest... (Komt misschien ego over, dat is helemaal niet zo, maar ik probeer een balans te vinden).

En de rug, de veearts heeft zelf gezegd dat het nog wel kon en vond haar er verder nog goed uitzien voor haar leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:42

Nog even een toevoeging;
Dit is 9 jaar geleden, geen geweldige foto maar de enige die ik zo kan vinden van toen:
Afbeelding

8 jaar geleden;
Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:49

Ik vrees dat er idd wel meer aan de hand is dan de benen alleen, die rug ziet er idd niet goed uit. Ben je wel zeker dat ze "maar" 23 is? Ik heb er hier een paar lopen in die leeftijdcategorie, en die hebben toch een heel andere rug hoor. Mss was ze al ouder dan 14 toen je haar kocht, en is ze nu al een tijd op pensioengerechtigde leeftijd.

Rijden zou ik in haar geval niet meer doen, mennen mss wel voorzichtjes als ze zuiver loopt. Geen idee of ijzers er wel goed aan doen mocht ze rugproblemen hebben. Ik heb zelf een zwakke rug, en veiligheidsschoenen met stalen tippen zijn voor mij ook een no-go. :). Mss had je beter met hoefschoenen geprobeerd? Maar die kosten natuurlijk ook wat, en het paardje zal natuurlijk nooit meer zwaar in het werk kunnen komen, dat lijkt me wel duidelijk uit je verhaal.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:53

Ik zou doen wat het paardje aankan. Lekker op de wei laten staan en zo nu en dan een rondje mennen. Ik zou wel kijken of die ijzers echt nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:02

Denk dat ik die ijzers er inderdaad maar afhaal. Maar probleem is dat ze sleept met haar achterbenen in draf, en als je dan veel over de weg gaat slijt het hard. Het leek zo goed te gaan, vandaar dat ik ze er maar onder heb laten zetten.
Hoefschoenen ook aan lopen denken, maar vind ze best duur. Bedoeling was om de ijzers alleen in de zomer er onder te doen, omdat we dan veel zouden gaan mennen.

Ze zou inderdaad best ouder kunnen zijn dan 23. Ik moest haar zelf laten chippen toen ik haar kocht en er zaten verder ook geen papieren bij.

Ik las toenstraks een topic over een 5 jarig paard met een swayback rug. Ik kan niet goed engels en kan er verder weinig info over vinden, maar zou mijn pony dit ook kunnen hebben? Toen ik haar kocht had ze al een aardig doorgezakte rug, op de foto misschien niet duidelijk te zien maar heb nog wel een duidelijkere foto, moet ik morgen even inscannen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:04

Na alles wat ze heeft en ze is 23 volgens jou en mogelijk is ie nog ouder............, zou ik gewoon ermee gaan stoppen met het zoeken naar wat je ermee kan gaan doen en lekker laten genieten van pensioen en lekker tutten en aan de hand wandelingen maken.

Geen verwachtingen meer van maken qua het rijden en het mennen.

Ze heeft niet zo'n beste bouw, overbouwd en een zwakke rug en vrij armbespierd, vermoedelijk was het altijd al niet zo'n sterke dier, maar wat heeft ie een ontzettende leuke lieve koppie.

En wat goed zeg van je dat je het dier nog steeds hebt, een ander had het allang opgegeven en weggedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:07

Dankjewel, vind ik heel lief van je :o
Denk dat ik er ook gewoon vrede mee moet hebben en stoppen, maar vind het zo lastig want ze wil zelf nog zo graag, das moeilijk om te zien.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:08

Lekker wandelen in de berm nog een optie?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:11

Als ze er nog lol in heeft dan doe je dus goed, want ze heeft plezier in het leven bij jou.

Alleen echt werken zal het denk ik niet meer worden hoe graag ie ook wilt.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:13

Misschien een keertje een chiropractor/osteopaat een behandeling laten doen? Misschien zit er iets in de rug waardoor ze ook stijf/kreupel gaat lopen.. Valt altijd te proberen en een check, zeker als ze al op leeftijd zijn, is nooit verkeerd.

Verder inderdaad lekker rustig aan doen, kijken wat ze wil en aan kan, maar niet helemaal niks meer doen. Gewoon een beetje afwisselen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:21

Misschien een idee om enkel 1/2 keer per week een half uurtje wat met haar te doen? Weet niet hoe vaak je traint wanneer je het weer helemaal opgebouwd hebt, maar misschien is dat dan toch iets te veel.

Dan kan je toch nog samen met haar genieten, hoef je haar niet helemaal stil te zetten maar zonder dat ze iedere keer weer kreupel wordt. En hoefijzers etc. hoeven er dan ook niet onder.

Wat goed van je dat je zoveel voor haar doet! :D

Eventueel kan je met haar andere leuke dingen gaan doen als VD, maar ook extra basis (stilstaan vanuit afstand, commando 'hier/kom' etc.)

Als laatste (dure) oplossing zou je nog met haar kunnen gaan zwemmen in een paardenzwembad. Versterkt alle spieren/pezen/het hele lichaam. Wellicht als je het zo opbouwt dat ze daar dan meer baat bij heeft! Het is daarbij ook nog eens onbelast op het hele lichaam, maar je maakt wel alles sterker. In het hele lichaam, en dat heeft voordelen. (dat het hele lichaam sterker wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:06

Denk dat ik inderdaad nog maar eens een osteopaat laat kijken. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb er wel ondertussen voor gekozen (maar dat heb ik eigenlijk al een paar jaar) dat ik geen dure echo's of foto's meer laat maken. Ik heb best veel voor haar over hoor, begrijp me niet verkeerd, maar laatste keren was er niets te vinden.
Zal eens kijken naar zo'n paardenzwembad, maar denk dat dat ook vrij prijzig is en denk niet dat ik dat ga doen, maar toch bedankt voor de tip! :)

Meestal mende ik 2x in de week een half uur tot uurtje. Meer tijd had ik er eigenlijk ook niet voor, maar zelfs dat is blijkbaar te veel geweest, tenminste als dat de reden is...
Wandelen ga ik zeker doen, doen we nu soms ook! :D Vrijheidsdressuur is ook nog wel leuk ja! :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:15

Ik lees bijna een soort frustratie jegens je pony in de OP, zeker rond het hoefijzerverhaal. Je pony is nota bene al 23 en al ettelijke jaren aan het kwakkelen. Soms moet je ook kunnen toegeven dat het dier misschien niet (meer) gemotiveerd is voor hetgeen waar ze voor aangekocht is, of dat de gezondheid niet meewerkt. Daar kan je dier niets aan doen, dat is zure pech. Ik zou haar gewoon lekker met pensioen laten gaan, het gaat immers steeds weer mis als je haar actief wil oppakken. En dat is imo een teken wat gewoon niet genegeerd hoort te worden. Samen kilometers maken te voet is iets wat ik nu al regelmatig doe en waar ik zelf veel plezier aan beleef en mijn pony ook durf ik te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:23

Lara_Silver schreef:
Ik lees bijna een soort frustratie jegens je pony in de OP, zeker rond het hoefijzerverhaal. Je pony is nota bene al 23 en al ettelijke jaren aan het kwakkelen. Soms moet je ook kunnen toegeven dat het dier misschien niet (meer) gemotiveerd is voor hetgeen waar ze voor aangekocht is, of dat de gezondheid niet meewerkt. Daar kan je dier niets aan doen, dat is zure pech. Ik zou haar gewoon lekker met pensioen laten gaan, het gaat immers steeds weer mis als je haar actief wil oppakken. En dat is imo een teken wat gewoon niet genegeerd hoort te worden. Samen kilometers maken te voet is iets wat ik nu al regelmatig doe en waar ik zelf veel plezier aan beleef en mijn pony ook durf ik te geloven.

Ja, inderdaad, niet helemaal gek misschien... Zoals al eerder gezegd, bij velen was ze allang richting slacht gegaan. Mag ik dan niet even balen?
Het punt is, is dat ze zelf nog wil. Als ik haar voor de kar heb wil ze alleen maar harder, ze is ontzettend levenslustig, als ik haar in het land zet doet ze het eerste kwartier alleen maar gek door te gallopperen en te bokken. Dus stil zetten vind ik nogal wat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:26

En is met haar fietsen een optie? Dat ze onbelast naast je draaft? (Zou ik wel met ijzers doen, tenzij zij vooral in de berm kan lopen.) Of dat je met haar gaat hardlopen (als jij dat zelf kan)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:30

Maflinger_S schreef:
En is met haar fietsen een optie? Dat ze onbelast naast je draaft? (Zou ik wel met ijzers doen, tenzij zij vooral in de berm kan lopen.) Of dat je met haar gaat hardlopen (als jij dat zelf kan)?

Fietsen heb ik wel eens gedaan, maar dan kan ik haar niet bijhouden omdat ze gewoon wil racen :+
Hardlopen kan ik door knieproblemen zelf helaas niet, maar toch bedankt voor de tips! :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:50

Knap van je dat je al zo lang geduld met haar hebt. Ik vermoed dat vele anderen haar al weg zouden gedaan hebben.
Maar misschien is het inderdaad wel tijd om haar haar pensioen te gunnen?

Wel wil ik je een tip geven ivm je tuig. Immers, het borsttuig (op de foto) hangt echt veeeel te laag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:58

amoj schreef:
Ik las toenstraks een topic over een 5 jarig paard met een swayback rug. Ik kan niet goed engels en kan er verder weinig info over vinden, maar zou mijn pony dit ook kunnen hebben? Toen ik haar kocht had ze al een aardig doorgezakte rug, op de foto misschien niet duidelijk te zien maar heb nog wel een duidelijkere foto, moet ik morgen even inscannen.

Heb dat ander topic ook gelezen, maar de jouwe is er toch veel beter aan toe hoor. Ik vermoed eerder dat er een "foutje" gebeurd is met de leeftijd zoals ik al zei. Gebeurt wel vaker hoor: wou aantal jaren geleden een paard verkopen aan een handelaar (heb ik toen toch niet gedaan, ze loopt hier nog) en die zei: "Jammer dat ze gechipt is, anders had je haar kunnen laten chippen en opgeven dat ze 13 of 14 is of zo". Paard in kwestie was bijna 19.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:03

Ik zou zowieso iets van peeskappen omdoen als je met haar ment

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:06

Ze is welsh he, ? Ik vind haar op welsh lijken.
en bij de welsh is een wat weke rug haast normaal, dat fokken ze er zo in :j
en week is niet zwak!

Ik bedenk me net dat het isschien nog een optie is om ander beslag er onder te zetten, je hebt met zooltjes er in waardoor ze misschien beter loopt.
maar dat moet je dan overleggen met je smid.

Op zich zou 1-2x per week een half uur tot uur best nog wel kunnen,mits je veel stapt.
en druk gedrag. Tja dat is inderdaad wat moeiljjk soms!
Wel fijn hoor dat je je zo in zet voor je pony :j