Ziek of toch in de rouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poetserJarig

Ziek of toch in de rouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:39

Sorry voor de onduidelijke titel, maar ik kon niks beters bedenken.

Een vriendin van mij heeft een merrie (shetXwelsh van 1.17m). Deze merrie heeft helaas op 312 dagen een prachtig bruin hengstje verworpen. Vanaf dat het veulen gevonden is, is direct de da erbij gehaald. Merrie stelde het goed, het heeft gewoon niet zo mogen zijn. Bloed is wel gelijk gecontroleerd en alle waarde waren in orde. Dit om een medische oorzaak uit te sluiten.

We zijn inmiddels 3 weken verder en de merrie eet slecht, drinkt alleen het noodzakelijk, is futloos en staat wat doods voor zich uit te staren. Dit is op de dag van de verwerping begonnen.

Mijn vriendin is er van overtuigd dat het een rouwproces is en wilt het nog even aankijken. Echter begint de merrie steeds magerder te worden en lijkt haar gedrag eerder erger te worden dat te verbeteren.

Da komt er dus nog niet bij helaas, tenzij ik haar daar toe kan overtuigen. Of zie ik het zelf te zwart en is dit toch een rouwproces waar de merrie door moet? Zoja, hoe kunnen we haar hier het beste door helpen? Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat er meer achter zit, ofwel een toevallig medische oorzaak van haar gedrag, ofwel is er toch een medische reden voor de verwerping.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:40

Ik denk inderdaad dat er een DA bij moet komen. Paarden hongeren zichzelf niet dood door rouw.

Ik denk eerder dat de merrie iets mankeert en dat dat ook de rede is waarom ze het veulen verworpen heeft.

poetserJarig

Re: Ziek of toch in de rouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:42

Dat denk ik zelf dus ook. Ik krijg alleen mijn vriendin hier niet van overtuigd.
Zij is zelf trouwens een leek op paardengebied. De merrie, Polly, heeft ze enkel gekocht voor de kinderen en vermenselijkt haar ontzettend hard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:44

Staat de merrie niet nog aan de na geboorte? Geen uitvloeing? Koorts? Als de nageboorte er nog in zit dan kan die binnen de korste keren dood in het land liggen door bloedvergiftiging

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:44

Amiigo schreef:
Staat de merrie niet nog aan de na geboorte? Geen uitvloeing? Koorts? Als de nageboorte er nog in zit dan kan die binnen de korste keren dood in het land liggen door bloedvergiftiging

Exact.

Ik denk dat die merrie vandaag nog gespoeld moet worden.

Edit 1:Ze kan er ook hoefbevangen van raken.

Edit 2: het aan de nageboorte blijven staan zie je niet altijd. Er kan ook een heel klein stukje in de baarmoeder achtergebleven zijn waardoor ze erg ziek kan worden.
Is de nageboorte goed geïnspecteerd na het verwerpen?

poetserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:52

Nageboorte is dezelfde dag nog na gekeken en was in zijn geheel naar buiten gekomen. Ze heeft ook geen uitvloeiing en woensdag was haar temperatuur 37.9. Toen heb ik haar zelf gezien.

Maar het is inderdaad wel een argument dat ik kan proberen om er toch een dierenarts bij te laten komen.
Zou dit (en mogelijk de verwerping) eventueel een reactie kunnen zijn op bepaald soort worm? Of had dit mee uit het bloedonderzoek moeten komen? Ze staat namelijk op een gemengde wei, nog een shetlander, een paar koeien en wat schapen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:55

Zou kunnen maar dan moet het wel een hele ernstige besmetting zijn. Is ze regelmatig ontwormd? Hoe zien de slijmvliezen eruit?

poetserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 14:08

Via telefoon heb ik momenteel contact met mijn vriendin, zij is nu bij Polly.

De slijmvliezen zijn licht roze en haar slobber heeft ze nu voor het eerst geweigerd. Eerder at ze hier met mate nog van.

Edit, ze wil maandag de dierenarts laten komen als het dan niet beter is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:10

Ik snap nooit dat mensen zo lang wachten, zeker als het dier niet eet.
Te lang wachten om te bellen en nu nog langer wachten omdat het weekendtarief is. Wel goed dat jij er een beetje achterzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:23

Mijn merrie heeft ook een veulen verloren, die was daar wel wat 'down' van, maar at en dronk wel normaal. Dus dit lijkt me niet goed nee.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:27

licht gekleurd slijmvlies? Dan liever NU nog de DA laten komen! Als ze al zo lang niet haarzelf is en nu deze symptomen krijgt zou ik me toch enigszins zorgen gaan maken....

poetserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 14:39

De reden dat ze de dierenarts niet eerder wilt laten komen is omdat ze volgens mijn vriendin vrolijker oogt, ondanks dat het eten verslechtert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:57

Ik zou haar eens lauwwarm water aanbieden, dat krijgen we hier altijd als tip van een holistische behandelaar als onze paarden slecht drinken. Ook een beetje zout erin kan helpen maar lijkt me in dit geval niet heel verstandig.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:00

Smoesjes. Hoop dat het alsnog mee valt en ze dan ook idd maandag de DA laat komen. Het liefst zou ik vandaag, écht vandaag nog een DA zien...

poetserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:51

Mede dankzij jullie heeft Polly nu de hulp die ze nodig heeft. Vriendin was toch wel ongerust geworden, mede doordat ik jullie berichten heb voorgelezen en de da is geweest.
Het eerste wat hij zei toen hij Polly zag staan, was dat ze vandaag nog naar de kliniek moest en aan het infuus. Hij noemde het een wonder dat ze nog op haar benen stond. Na een vluchtig onderzoek bleek dat ze flink uitgedroogt is, darmen liggen stil (wat niet zo verwonderlijk is natuurlijk) en een zeer hoge hartslag.
Vriendin is nu vervoer aan het regelen. Zodra ik meer weet, zal ik het hier laten weten.

Willen jullie meeduimen voor de kleine dame? Zal zien of ik een foto kan vinden zodat jullie weten voor jullie eventueel aan het duimen zijn.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:53

Wat sneu :(:) Hopelijk knapt ze snel op, duimen draaien hier +:)+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:55

Ik duim! Respect voor jou en ik ben blij dat je vriendin de juiste stappen heeft genomen.

+:)+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:56

Wat sneu zeg, maar wat super dat ze nu toch de zorg krijgt die ze nodig heeft. Fijn dat je vriendin dat nu inziet :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:05

Wat goed dat jij je over dit beestje hebt ontfermt en je vriendin hebt geholpen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:34

Pfff fijn dat er hulp is nu.
Hoop dat Polly het nog red :(

poetserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:43

Zojuist bericht gehad dat ze onderweg zijn naar de kliniek.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:46

Pfff schrikken zeg! Ik duim mee!! Goed dat je erachteraan gezeten hebt! +:)+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:47

Ah wat sneu dat er zo lang gewacht is door je vriendin maar fijn dat ze nu medische hulp krijgt.
Ik hoop dat ze het redt maar vind het wel erg dat ze zo 3 weken heeft moeten staan.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:50

Goed dat je haar hebt overtuigd! Nu hopen dat de merrie opknapt..

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:59

Toppie. En fijn dat je vriendin toch luisterd en haar verantwoordelijkheid neemt.

Ben benieuwd wat er precies loos is/was.