Calvaro
20 jaar
Ruin
Koos RasloosOp een week na heb ik Calvaro 3 jaar terug gekocht, klinisch gekeurd, gezond verklaard op een gescheurd checkligament na (oude blessure, toen al genezen).
Verder nooit wat aan de hand gehad.
Tot ik 27 dec rond de middag werd gebeld dat een stalgenootje Calvaro bewusteloos op de wei had gevonden. Ze kreeg hem niet alleen recht (hij hielp ook niet mee), en tegen de tijd dat ze terugkwam stond hij alweer recht. We gingen ervanuit dat het om een eenmalig iets ging dus verder weinig aandacht aan besteed.
(Er is die dag of de dag ervoor niet met hem gereden.)
Zondag 15 maart word ik iets voor 13.00 gebeld dat Calvaro wéér flauwgevallen was gevonden. Dit keer gelukkig wat meer details:
* hij lag op zijn rug
* geen spierspanning, benen lagen in rare positie
* bewusteloos, ogen weggedraaid
* met hulp van stalgenootje rechtgeraakt, hij liep nogal te briesen en te rennen, achterbenen stonden schuin achter voorbenen, hij liep niet stabiel
20min later waren we zelf ter plaatse, hij stond weer rustig te eten.
Getemperatuurd, normaal.
Er was 2u daarvoor met hem gereden door mijn bijrijdster.
Bloed laten afnemen de woensdag erna, niks op aan te merken.
Hart is beluisterd, geen hartruis te horen.
De dierenartsen houden het op epileptie of een Syncope (plotselinge bloeddrukval, gaat vaak gepaard met een hartkwaal)
Homeopathie erbij gehaald, deze heeft Calvaro behandeld maar blijft een zwarte "vlek" rondom zijn hart zien waar ze niks meer aan kan doen. Dit is permanent. Op de frequentie van epileptie heeft ze niks kunnen constateren dus dat sluit zij eigenlijk al uit.
Een andere natuurgeneeskundige geeft aan dat er aluminium in het drinkwater zit, wat zich afgezet heeft in de hersenen en cystes gevormd heeft. Deze cystes zijn nu dermate gegroeid dat ze tegen de hersensen drukken en het flauwvallen veroorzaken. De paarden krijgen regenwater voorgeschoteld, indien nodig aangevuld met leidingwater. Het aluminium komt uit het regenwater, dus in het belang van alle paarden op stal moet er overgeschakeld worden op leidingwater.
Nuchter als ik ben wilde ik dus wel eerst bewijs van dat aluminium voordat we conclusies gingen trekken. De uitslag is inmiddels binnen, en wel de volgende:

Witte bakken bevatten regenwater opgevangen van het dak aangevuld met leidingwater
Groene drinkbak wordt alleen met leidingwater gevuld
Citaat:What are the health risks associated with aluminum?
Aluminum has historically been considered to be relatively non-toxic in healthy individuals, who can tolerate oral daily doses of as much as 7.2 grams of aluminum without any apparent harmful effects. However, there is now abundant evidence that aluminum may cause adverse effects on the nervous system.
* Een hart filmpje zou gemaakt kunnen worden, echter kost dit behoorlijk wat en geeft mijn DA aan dat er waarschijnlijk toch niks op te zien zal zijn gezien hij verder gezond lijkt op het flauwvallen na.
* De cystes kunnen aangetoond worden met een MRI, kosten beginnen rond de € 800.
Dat is me iets te duur om zomaar even op de gok te doen.
Hij lijkt er verder weinig last van te hebben maar ik wil graag weten wat hij mankeerd

En hier houdt mijn kennis even op, iemand ideeën? Vergeten we iets te laten onderzoeken?
Heb verders geen idee wat hij zou kunnen mankeren...misschien een test op cushing laten doen ? Kost weinig, en aangezien zijn leeftijd...vergroting van de hypofyse kan ook op bepaalde plaatsen in de hersenen gaan drukken.
... heb je die natuurgeneeskundige hierover gebriefd?
Ik begrijp niet dat er DA's zijn die je zo af schepen