Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 07:29

Na vele topic's te hebben gelezen over verschillende trainingsschema's en dagen, ben ik benieuwd hoeveel uur jouw paard getraind word per week.

Ik ben benieuwd, om te lezen hoeveel verschil er per combinatie is per week.
Wellicht kunnen we dingen van elkaar leren, vergelijken en evt. ons eigen schema iets aanpassen? :)

Twee jaar probeer ik mijn pony mooi "strak" in het land te houden. Helaas lukte mij dat de eerdere zomerperioden niet, omdat ik hem te weinig beweging gaf.
Dit jaar lijkt het tot nu toe goed te gaan!

Ik trap af met Athos:
hij wordt per week +/- 6/ 7 uur getraind.
4x per week 60 min. dressuurmatig (wat vaker uitloopt, soms ben ik langer bezig)
1x per week 60 min. springgericht (loopt ook weleens uit)
1x per week 20 min. buiten stappen (naar de springles toe ;) )
1x per week 30 min. 'longeren'
1x per week 45 min. grondwerk

Afbeelding
Dit was Athos in April, vanmiddag maak ik een "up to date" foto ;)

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's! :D

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:32

1x in de week 60 min springen(natuurlijk niet volle 60 min springen, veel theorie en aan het eind een parcours)
1x 60 min dressuur (les)
3x +/- 30 min dressuur (alleen)
1x buitenrit, ligt eraan welk rondje
en vaak nog een dag vrij

boven: toen hij hier kwam, 2 maanden geleden
onder: 2 weken geleden
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:37

Ik ken het probleem van strak houden, wij gaan er dus ook weer tegenaan.
3x per week baktraining 30-60 minuten (western). Tijd hangt er even vanaf wat we er dag ervoor hebben gedaan. Doe ik de dag er voor een intensieve training, zal de dag erna alleen maar loswerken zijn, en andersom.
2x per week buitenrit. 1x van minimaal 60 minuten. Deze ronde is 8km en leg ik afwisselend in hoog staptempo of juist afwisselende gangen af. Daardoor verschilt de tijd. En 1x een buitenrit van een langere afstand die wisselt. Meestal tussen de 10 en 15km, maar dit gaan we opbouwen. Vorig jaar zaten we tussen de 25 en 30km.
1x per week gaat mijn bijrijdster, die heeft geen vaste activiteit met hem :D. Rijden, wandelen, spelen, enz.
1x per week vrij. Deze vrije dag heeft hij echt nodig. Soms doe ik dan echt niets, soms wat VD of wandelen.

Dit is Jim nu. Vooral spek op de ribben en lovehandles.
Afbeelding

En ik wil weer terug naar dit:
Afbeelding

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:51

Jim is stoer zeg, op de 2e foto! :)
Hij lijkt nu idd wel een buikje te hebben. Maar hij oogt (nog) niet "te" dik voor een haflinger.

JuliaKamm, wat een verandering zeg. Wat een glans en mooie volume! :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:55

Mijn pony krijgt het volgende aan beweging
- 2x dressuur (30-45 min)
- 1x buitenrit (rond 60 min)
- 1x longeren (20-30 min) of een beetje spelen/wandelen/zonder zadel
- 1xvrij
- 2x wordt hij door zijn verzorgers gedaan, die doen van alles met hem (buiten rijden, parelli, gewoon rijden)

Hij is 22 en na een heftige blessure vorig jaar alleen nog rustig aan het werk. Heeft hij geen zin, dan hoeft hij ook niet. Moet wel eerlijk bekennen dat hij op hem moment wat te dik is (24u op het land), maar nog niet overdreven. Wil hem ook niet meer aan het werk, hij is een soort met pre-pensioen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:58

EngeltjeS: Dank je!
Daar was hij ook echt in topconditie :j
Dit was eind september 2014. Vlak voor een trailparcours (speeltuin :):) ), vandaar zijn blije hoofd :D

Hij is nog niet enorm te dik, maar hij moet wel echt wat afvallen. Ik weet nu in ieder geval wel waar we heen kunnen/moeten en hoe we dat kunnen bereiken. Dus dat komt goed met een paar maanden.

Julia: hij is mooi opgeknapt zeg!

Lieke: voor een wat oudere pony toch nog een mooi trainingsschema! Rust roest, dus super :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:03

Bij mij verschilt het heel erg. Het licht er aan hoe hij het doet.

Op zondag meestal les ik rij hem een half uur in en soms kan mijn les uur uitlopen dus word ie 90 min gereden.

Op dinsdag word ie 45-60 min gereden.

En de andere 2 dagen doet iemand anders hem
Dus op vrijdag is het altijd een buitenrit. Voor de afwisseling.

Toen:

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:04

Interessant topic! Hier ook het probleem van tonnetjerond

Wat wij proberen ongeveer aan te houden :

1x per week dressuurles tweespan, z niveau dus vrij intensief 1u, excl in en uitstappen
2x per week dressuur ohz, meestal ongeveer 45min. Excl in en uitstappen Soms les.
2x per week buiten ohz. Dan trainen we ook wel echt op conditie, meestal 1,5 a 2u
Soms twee dagen vrij, soms nog een dagje longeren, komt er een kindje rondhobbelen, etc.

Trainingen kunnen iets variëren, bv afhankelijk van t weer, of voor de menwedstrijden loopt hij iets vaker in het span.

Dit is vesje, vorige maand ergens
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Renee_S op 17-06-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:06

Afbeelding
Dit is Athos 3 weken geleden :) Hij glimt er over!

Afbeelding
Vrijspringen hoort ook bij ons :) Dit doe ik om de week i.p.v. longeren.

Wanneer ik dagelijks met hem bezig ben, en hij een vrije dag heeft gehad, dan oogt ie al weer veel voller.
Dat is ook een van de redenen dat ik Athos weinig vrij geef.
Een vrije dag geeft hem meer kilo's, die hij mee moet dragen. Ook kan hij dan niet zijn energie kwijt.

Lieke, wat een mooi schema voor een 22 jarige! :) Leuk om te lezen hoe ook een ouder paardje, in de gaten wordt gehouden in de training.

Trysteffy, kan je een schatting maken per week? :)
Wel een verschil zeg! Van wanneer is de eerste foto?

Renee_S, bedankt voor je reactie :D Ik vind het ook erg interessant. Leuk dat je reageert!
Ook te gek om te lezen dat je je paard voor de wagen hebt. Zeer afwisselend en intensief volgens mij.

Renee_S

Re: Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:11

Hij wordt inderdaad vrij intensief voor de wagen gebruikt, momenteel alleen tweespan dressuur op Z niveau maar hij is ook Z enkelspan

Heeft voorheen ook marathons gelopen maar die loopt zn broer nu :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:17

Leuk om te zien zo! Hier is ons schema:

9-jarige KWPN, ruin
Loopt momenteel in de SGW en dressuur

1x pw dressuurles van 45 min, zelf nog in- en uitstappen dus ongeveer 60 min bezig
1x pw springles van 60 min, daarbij nog 40 min heen en terug stappen naar les
1x pw galoptraining met 4 of 5 blokjes van 3 min rengalop en 3 min stappen, met losdraven en uitstappen
1x longeren
1x vrij of training op het harde (stappen en draven op een verhard pad, voor de pezen)
2x zelf dressuurmatig trainen, meestal 45 min.

De springles wordt 1x per maand vervangen door een crosstraining. Afhankelijk van de wedstrijden heb ik een week geen galoptraining of springles.

Ik heb hem nu twee jaar en we zijn van dit:

Afbeelding

naar dit gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:18

Pfoe, ik weet t eigenlijk niet :+.

Ik heb geen vast schema voor trainen, ik kan soms 2 keer per week het bos in gaan, of hem 2 dagen laten staan.
Heb 1x in de week dressuurles op de RV, en 1á2 keer in de maand rechtrichtles.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:25

Ik ga jullie schema's is goed bekijken zijn opzoek naar ons eerste paard dus weet nog niet hoe we de week in gaan vullen maar wil 1 keer in de week springen en 1 keer longeren en aan de hand van het weer buitenrijden of in de bak

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:29

Springen zie ik overigens gewoon als baktraining. Net als loswerken onder het zadel, trailparcours, galoptraining in de bak. Alles in de bak onder het zadel eigenlijk.
Buiten doe ik inderdaad ook wel eens galoptraining. Wij hebben een berm naast een fietspad van 2,5 km waar je goed kan galopperen. Dat rijden we wel eens een paar keer op en neer. Uiteraard met stappen tussendoor. Soms is het heen rengalop, terug stap, klein stukje verzamelde galop, stap, verzamelde galop, enz. En dan de andere kant op weer rengalop. Zo train je echt spierkracht :j

Oh en wij hebben ook 1 of 2x per maand les op een locatie waar we onder de man heen gaan (20min draven enkele reis).

Wat een verschil trysteffy en saarie!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:34

Vroeger reed ik 4 a 5 dagen per week redelijk intensief, kreeg ze 1 dag vrij en vulde ik de rest met grondwerk.

Nu lang niet zo'n zwaar schema meer. Ze heeft tot januari op blessurerust gestaan en sta sindsdien op andere stalling waar rijden ook minder makkelijk is voor mij en de afstand op sommige dagen parten speelt.
Nu rijd ik haar eigenlijk wisselend. Ik probeer echt 3 keer per week te rijden maar dat gaat lang niet altijd. Ik houd daarom wel heel erg rekening met intensiteit.

kimmetje26

Leuk topic!
Ik heb een beetje een vast schema, maar ligt er ook aan hoe druk ik ben en welke dienst ik heb.
Maandag rijden of longeren ligt eraan of ik ervoor op wedstrijd ben geweest.
Dinsdag vrij molen en weiland
Woensdag clubles 45 min excl in en uitstappen
Donderdag longeren of bos in
Vrijdag zelf rijden en soms extra privéles (30 min excl in en uitstappen)
Zaterdag vaak lekker wandelen aan de hand in het bos variërend qua tijd
Zondag rijden of wedstrijd.
Dit kan nog wel eens variëren duur training is vaak 30 tot 60 minuten.

Afbeelding
1e keer proefrijden

Afbeelding
Nu 9 maanden later
Laatst bijgewerkt door kimmetje26 op 17-06-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Veel te weinig :')
Maargoed dat heeft gewoon te maken met mijn thuissituatie en mijn fantastische(kuch not..) werkrooster. Die combinatie zorgt ervoor dat hij soms 1 uur per week in de les loopt, maar zoals afgelopen week loopt hij dan op 7 dagen tijd 4 keer intensief haha.

Deze week had ik: Dinsdag buitenrit 1,5 uur, donderdag buitenrit 1,5 uur, zaterdag buitenrit bijna 2 uur, zondag westernles 1 uur en maandag dressuurles 1 uur.
En mijn buitenritjes zijn niet lekker rustig aan maar vol gas erop zodat we beiden doorweekt van het zweet terugkomen haha.

Ik zou graag wat regelmaat in zijn training houden maar dat is simpelweg niet mogelijk omdat mijn werk en prive situatie dit niet toelaat. Dus ik pak 't zoals t komt :)
Kan geen foto laten zien want mijn telefoon is overleden en heb niks op de laptop staan, maar hij is iig een stuk slanker dan een aantal weken geleden!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:49

Mijn vz-paard wordt ongeveer 4-5x per week gereden.
1x intensief dressuurles van 30min, in totaal zit ik er dan zeker 50min op
1x dressuur trainen 45min
1x blakjes/losrijden/buitenrit kan varieren van 30min tot 120min buitenrit

De eigenaresse rijdt dan nog
1x minder intensieve dressuurles van 30min
1x 30min in de bak of klein rondje buiten

Dus paard wordt zo'n 3,5uur per week gereden in totaal. Hij is van zichzelf geen snelle en kort maar intensief trainen werkt beter dan lang en rustig.

Vorig jaar oktober toen ik begon met bijrijden, grasbuikje, weinig bespiering met name op de rug.
Afbeelding

En in mei. Strak buikje, geen doorgezakte rug meer, mooi op gewicht.
Afbeelding

Inmiddels is hij iets te dik want hij staat al een paar weken stil en wel 24/7 op het land.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:57

EngeltjeS schreef:
Jim is stoer zeg, op de 2e foto! :)
Hij lijkt nu idd wel een buikje te hebben. Maar hij oogt (nog) niet "te" dik voor een haflinger.

JuliaKamm, wat een verandering zeg. Wat een glans en mooie volume! :)

Bedankt! Ben er zelf ook wel trots op! Gaat steeds beter

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:51

Ik heb geen vast schema van zoveel keer per week dressuur, zoveel keer per week springen... Ik doe voornamelijk waar ik die dag zin in heb en probeer wat afwisseling te geven. Enige dat vaststaat is dat ik om de 2 weken dressuurles heb en om de 2 weken springles (met een groot deel dressuur)

Doorgaans probeer ik 5/6x per week te trainen, 45 à 60 minuten (hangt ervanaf hoe goed het gaat. Doet ze alles zeer goed, dan hou ik een korte sessie)

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:00

Mijn haf loopt 6x per week, drie kwartier en hij was niet echt dik toen we hem kochten maar ik vindt hem er nu gewoon goed uit zien.

Afbeelding

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:49

ik heb er 2 te rijden...

1. Ella v. Vaillant.
L1 dressuur/B springen.

Maandag; recreatie les(andere ruiter) 60 minuten
Dinsdag; springles(60 min)
Woensdag; meestal rust
Donderdag; dressuur/recreatie les( andere ruiter) 60 minuten
Vrijdag; dressuur training ( balkjes galoperen, proefoefeningen etc) (60 minuten)
Zaterdag; of concours of dressuurtraining (60 minuten)
Zondag 2 x per maand buitenrit van (100 minuten)

2. Femme Valve v. Trenton Z
B dressuur/B springen
79.5 op de IBOP

Maandag; springtraining ( 45 minuten)
Dinsdag rust
Woensdag; dressuur training (45 minuten)
Donderdag; om de week een training dress/spr(60 minuten)
Vrijdag; rust
Zaterdag rijdt de dochter haar, 60 minuten
Zondag rust of rijdt de dochter weer.

Beide zijn ze in top-sport-conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:01

Afbeelding

Beide zo 5 uur per week.
2x 1¾ uur train ik buiten in bos waarbij haflinger mee gaat als hand paard.
En 1 uur lessen in bak waarbij we 15min buiten in en uit stappen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:06

gemiddeld 3 x per week 45 tot 60 minuten, alleen dressuurmatig (hooguit paar x per jaar bosritje).
Geen vaste dagen/schema, maar altijd 1 of 2 rustdagen ertussen ivm herstel/spieropbouw

Als ik wedstrijd heb of voor een wedstrijd, dan rijd ik 4 x per week, maar dat is hooguit 13 x per jaar

Ik start mijn paard ZZL, maar in training neem ik LT/Inter I oefeningen mee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:16

mijn 3 jarige wordt niet getraind met een doel ofzo en is ook wat vettig maar dat is prima.
Die loopt nu zo'n 2,5 uur per week, waarvan 2 uur naast de fiets, en half uurtje mennen per week

Spook (82 cm grote amha) is ook vet maar dat wil ik er wel af hebben.
Helaas met mijn werk is het best lastig een vast schema aan te houden.

Ik zou hem het liefst 1 maal in de week in de bak werken (aangespannen dressuur) voor een half uur tot een uur, hangt af hoe mul de bak is, en 2 maal per week een flinke buitenrit (aangespannen) voor anderhalf uur en +/- 10 km.
De bij'rijdster' (menster) doet hem dan ook nog zo'n 2-3 maal per week mennen, in de bak nog vooralsnog, half uurtje oid. 7de dag zou hij dan vrij zijn.

Helaas kom ik daar aan tijd nog echt niet aan, en als ik hem 2x per week inspan, 1x dressuren en 1x buitenrit ben ik daar blij mee. Dus dat komt dan op zo'n 3 uur per week, wat nog wel echt te weinig is om echt zoden aan de dijk te zetten.