Voer/zand/verveling/wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiltje86

Voer/zand/verveling/wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:02

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor het lezen en mijn excuus als het niet op de goede plek staat.
Mijn in april 5 geworden paard is in april verhuisd van een fijne plek naar een andere fijne plek.
De reden waarom ik heb gekozen voor deze plek is omdat ze hier het hele jaar 24/7 buiten staat en op de andere plek alleen in de zomermaanden en ik merkte dat ze in de winter af en toe wat down was. En daarbij ook niet vervelend is het dichter bij mijn eigen huis.

Rond mei merkte ik dat ze wat dunner werd, dus wat doe je dan? bijvoeren. 1 juni is de tandarts geweest en het bleek dat het ook nodig was. Ze kon het eten niet goed vermalen waardoor het niet goed verteerd werd en het hooi er weinig verteerd weer uit kwam via de mest. 1 juni gelijk haar mest laten onderzoeken (maart was ze ontwormd) en ze bleek eitjes te hebben van spoelwormen. Dus gelijk ontwormd.
Vandaag is de DA langs geweest omdat ik het fijn vond als ze haar nog even zag en keek hoe het met haar ging. Mest in water gehouden en er zat zand in. Dus ik heb sand oil voor haar gekregen en gelijk vandaag mee gestart. 1 juli laat ik haar mest weer onderzoeken op wormen.

Nu komt het, ze staat het grootste gedeelte van de dag in de bak op zand. Haar hooi krijgt ze op de stenen 3 keer per dag. Van mij krijgt ze om aan te komen 1 maal daags slobber en 's avonds krijgt ze een schep biks. 's Avonds staat ze twee uur op het gras. Wat vanaf morgen uitgebreid wordt naar ook overdag van ongeveer 11:00/16:00. Langer kan niet, want het is niet een heel groot stuk en anders blijft er niks van over en heeft ze over een poos alleen maar een kaal stuk. Volgens de DA was het verveling dat ze zand in haar darmen had zitten. Ik heb haar nu sinds 1 juni juist vakantie gegeven zodat ze aan kan komen. Ik heb haar vanmorgen even aan het halstertouw gelongeerd en ze was erg energiek :+ . Maar ik wil haar nog wel even lekker vrij geven totdat ze zich weer goed voelt.

Dus nu twee vragen.
Hoe kan ik voorkomen dat ze zich niet weer gaat 'vervelen' en weer zand in haar darmen krijgt (ze staat met een paard en shetlander samen)
Wat vinden jullie van het voerbeleid?

Alvast bedankt!

Hiltje86

Re: Voer/zand/verveling/wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:11

Niemand?:(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:16

Tja verveling, als het hooi op de grond op het harde gegeven word kan het ook op die manier komen dat ze zand binnen krijgt. Word het in kisten gegeven, of in netten, of op de grond?

Misschien besteed ze veel van haar tijd aan het zoeken naar grassprietjes aan de randen van de paddock?

Zelf heb ik altijd een slowfeeder gevuld met stro en een beetje hooi staan. Hier kunnen ze lekker onbeperkt van knabbelen, zo vervelen ze zich nooit.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:23

meer ruwvoer in een net. dan heeft ze altijd wat te doen. En anders idd wat stro gemengd met hooi

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:25

Inderdaad, hooi op de grond kan de oorzaak zijn.
Wat ook kan is dat je paard zand likt op de paddock. Het schijnt dat ze het weleens doen omdat ze bepaalde vitaminen te kort krijgen. Mijn paard deed het ook dus heb er wat research naar gedaan en kwam op een oplossing: zeewier, daar schijnt een oliebol aan vitaminen en mineralen in te zitten. Sindsdien heb ik dus een bak gedroogd zeewier wat ze 2 tot 3 keer per week over haar eten krijgt en heb haar sindsdien ook niet meer zien likken. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet meer doet, maar is wel een goed teken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:26

Zoiets als dit is simpel te maken:

Afbeelding

Het is een plastic kuubskist met daarin dit:

Afbeelding

Het is heel simpel te vullen, en er word minder gemorst/verspilt door de paarden. Ook doen ze er zo langer mee.
Misschien kun je met de staleigenaar iets overleggen?

Voor vitaminegebrek kun je bij jepaardgezondenfit.nl een goede korrel kopen, hoef je maar een handje per dag van te geven.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:29

Gypsy schreef:
Voor vitaminegebrek kun je bij jepaardgezondenfit.nl een goede korrel kopen, hoef je maar een handje per dag van te geven.

Dat kan inderdaad maar werkt dus lang niet altijd tegen zandlikken. Zelfs metazoa bevat niet de mineralen die zeewier wel heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:37

Dat zal best, maar dan nog is het de vraag of je paard die mineralen precies nodig heeft?

Die van mij likken iig niet, ondanks dat ze in de winter hele dagen op een zandpaddock staan. Voor een kuur psyllium zaad geen zand in de mest, tijdens niet, erna niet.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:45

Mijne likt ook zand. Staat de hele dag buiten met een vriendje en meer dan genoeg te eten en likstenen. Volgens de dierenarts is het gewoon een tik, vindt hij het lekker. Doen er wel meer. Zij raadde me aan elke 3 maanden een psyllium kuurtje te geven.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:48

Geldt dat niet exact hetzelfde voor de vitaminenkorrel?
Toen der tijd voerde ik een muesli waar veel kruiden, vitaminen en mineralen in zaten en genoeg verschillende likstenen in de buurt. Alsnog ging ze zand liken en kreeg ze dus een terkort ergens in. Sinds de zeewier hebben ik en mijn 10 stalgenootjes het nooit meer gezien. Ik moet nog wel een zandtest doen maar die staat op de planning :)

TS, Probeer in ieder geval eerst om het hooi niet meer vanaf de grond te voeren maar in hooinetten of nog liever hooibakken zoals die van Gypsy.
Mocht het probleem dan nog blijven kun je verder gaan kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:53

De ene vitaminekorrel is de ander niet.

Mijn haflinger krijgt ook hooi van de grond, waar zelfs zand ligt. Ik geef hem 2x per maand gekookte lijnzaad door slobber. Dit zou je zelfs 1x per week kunnen doen. Hij heeft nog nooit zand in zijn darmen gehad.
Verder is een net of slowfeeder een goed idee. Bij ons is het niet mogelijk, maar als het kan is het absoluut een goede optie.

Tegen de verveling zou je speeltjes in de bak/paddock kunnen leggen waar ze staat. Zo hebben wij een paar flexibele pionnen en autobanden. Ze liggen elke dag op verschillende plekken, dus ze lopen er zeker mee te sjouwen.
In de winter krijgen ze wilgentakken tegen de verveling om te knabbelen als het hooi op is. Ook die slepen ze de hele bak rond en lopen ze mee te spelen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:56

Amanda schreef:
Tegen de verveling zou je speeltjes in de bak/paddock kunnen leggen waar ze staat. Zo hebben wij een paar flexibele pionnen en autobanden. Ze liggen elke dag op verschillende plekken, dus ze lopen er zeker mee te sjouwen.
In de winter krijgen ze wilgentakken tegen de verveling om te knabbelen als het hooi op is. Ook die slepen ze de hele bak rond en lopen ze mee te spelen.

Gewoon normale autobanden?
Moet ik eigenlijk ook eens doen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:59

Ja, gewoon normale autobanden :D
Echt hilarisch wat ze er mee kunnen doen :j
Trekpaard bij ons trekt ze heel de bak door.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:14

PowerReiner, het is verschil is dat zo'n korrel er speciaal voor is gemaakt. Daar is over nagedacht.

In het bijvoeren van allerlei andere dingen geloof ik gewoon niet zo.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:27

Gypsy schreef:
PowerReiner, het is verschil is dat zo'n korrel er speciaal voor is gemaakt. Daar is over nagedacht.

In het bijvoeren van allerlei andere dingen geloof ik gewoon niet zo.

Nee dat begrijp ik inderdaad. Ik ben ook totaal niet van de supplementen ed (tenzij het echt nodig is) dus wat dat betreft zijn we redelijk gelijk gestemd.
Maar als speciale vitaminebrokken niet werken moet je toch wat.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:15

Jeetje wat een reacties in 1 keer :). Ik probeer alles te antwoorden. Ze krijgt als ik kom altijd hooi in een hooinet. Haar hooi krijgt ze van de staleigenaren in een bak alleen ze gooit er zelf altijd veel uit. Dit is in de stal maar ze kan gewoon op de stenen lopen dan en niet op het zand. Er is een liksteen. Die bak die op de foto staat zijn mijn staleigenaren toevallig op dit moment al aan het maken.. Pionnen e.d. is ook wel een goed idee! Ga ik ook eens proberen...
Zand likken heb ik haar eigenlijk nog nooit zien doen... Allerlei dingen bijvoeren ben ik eigenlijk ook niet zo n voorstander van...
Takken was ik ook al van plan om eens op te zoeken om neer te leggen voor haar.
Nog even, de DA zegt dat het verveling is omdat ze mijn paard 15 minuten heeft gezien, ikzelf betwijfel het een beetje of ze zich echt verveelt als ik eerlijk ben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:28

Als de eigenaren idd zoiets aan het maken zijn dan zal 't binnenkort wel goed komen. Te veel aan zand zal dan wsl zijn omdat ze het hooi van de grond op eet.

Mijn paarden deden dat ook altijd, hup een veeg met die neus door de bak en alles ernaast.

Ik denk dat als je in de bodem van de bak met net erover wat stro legt zodat er altijd iets te knabbelen is, en dan 3 keer per dag hooi, 't een heel eind opgelost is. :j

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:33

Gypsy schreef:
Als de eigenaren idd zoiets aan het maken zijn dan zal 't binnenkort wel goed komen. Te veel aan zand zal dan wsl zijn omdat ze het hooi van de grond op eet.

Mijn paarden deden dat ook altijd, hup een veeg met die neus door de bak en alles ernaast.

Ik denk dat als je in de bodem van de bak met net erover wat stro legt zodat er altijd iets te knabbelen is, en dan 3 keer per dag hooi, 't een heel eind opgelost is. :j

Ik hoop het :). Ze staat nu lekker op het gras tot einde van de middag dus dat scheelt ook een hoop, hoop ik!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:46

Maar hier staan ze toch 24 uur buiten? Daarom was je toch naar deze stal gegaan? Als dat wil zeggen dat ze een groot deel van de dag in een zandbak staat vraag ik me af of dat wel een vooruitgang is. Is dit bij alle paarden daar zo? Wist je dit van te voren, want als ze tegen mij 24 uur buiten zeggen dan denk ik niet aan een zandpaddock.
Tuurlijk verveelt je paard zich voor hem is het een rot plek.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:58

mrie schreef:
Maar hier staan ze toch 24 uur buiten? Daarom was je toch naar deze stal gegaan? Als dat wil zeggen dat ze een groot deel van de dag in een zandbak staat vraag ik me af of dat wel een vooruitgang is. Is dit bij alle paarden daar zo? Wist je dit van te voren, want als ze tegen mij 24 uur buiten zeggen dan denk ik niet aan een zandpaddock.

Zo dat mag ook wel iets genuanceerder zeg!

Waarom zou het een rot plek zijn? Jij kiest liever een 24/7 stal in plaats van buiten? Paard kan nu bewegen wat hij wil, wordt niet opgesloten en hij staat met vriendjes.
Mijn paard staat ook 24/7 buiten met in de zomermaanden overdag weide. Oo wat erg :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:07

Nee, een hok van 3 bij 3 is veel leuker mrie. :')

Ik denk dat de DA er niet echt bij stilgestaan heeft dat als een paard ruimte en vriendjes heeft, en over het erf of misschien een weg kan kijken, hij zich niet zo heel gauw verveeld.
Wel heb ik zelf het idee dat als ze soms lang zonder ruwvoer staan, ze zich daar wel vervelend van kunnen gaan gedragen. Maar goed, dat probleem daar word al aangewerkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:10

met welk middel heb je hem ontwormd?Aangezien spoelwormen voor veel werkzame stoffen resistent zijn.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:14

PowerReiner schreef:
mrie schreef:

Zo dat mag ook wel iets genuanceerder zeg!

Waarom zou het een rot plek zijn? Jij kiest liever een 24/7 stal in plaats van buiten? Paard kan nu bewegen wat hij wil, wordt niet opgesloten en hij staat met vriendjes.
Mijn paard staat ook 24/7 buiten met in de zomermaanden overdag weide. Oo wat erg :+

Een rotplek is het sowieso niet :+ . Ze kan in de bak wanneer ze wil, ze kan in de stal wanneer ze wil en een gedeelte per dag op het gras. En natuurlijk wist ik dit van tevoren, ga niet mijn paard verhuizen zonder dat ik weet waarheen. Ze is er happy, meer happy dan toen ze 's nachts op stal stond, dus dat zit wel goed.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:16

Gypsy schreef:
Nee, een hok van 3 bij 3 is veel leuker mrie. :')

Ik denk dat de DA er niet echt bij stilgestaan heeft dat als een paard ruimte en vriendjes heeft, en over het erf of misschien een weg kan kijken, hij zich niet zo heel gauw verveeld.
Wel heb ik zelf het idee dat als ze soms lang zonder ruwvoer staan, ze zich daar wel vervelend van kunnen gaan gedragen. Maar goed, dat probleem daar word al aangewerkt.

Ze heeft inderdaad genoeg te zien, het erf, een weg, koeien, shetlanders uit een andere wei. Ik die elke dag kom. De staleigenaren die er meerdere keren per dag te zien zijn etc. Ruwvoer wordt zeker aan gewerkt.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:17

geerke schreef:
met welk middel heb je hem ontwormd?Aangezien spoelwormen voor veel werkzame stoffen resistent zijn.

Op aanraden van de DA heb ik haar ontwormd met equimectin. 3-07 laat ik sowieso haar mest nog een keer onderzoeken. Ze is wel al wat aangekomen vanaf die tijd. Maar tandarts en ontwormen zijn bijna gelijk geweest, dus lastig te zien wat nou het meest heeft geholpen.