Open wonde aan de onderkant van het hoofd, Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Open wonde aan de onderkant van het hoofd, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:34

Dag bokkers!

Vanochtend trof ik mijn pony aan met een relatief grote open wonde aan de onderkant van zijn hoofd... Hij heeft geen last met eten, dus het zal er wel viezer uit zien als dat het is, maar het is volgens mij wel een heel vervelende plek door de continue beweging.

Van wat het is, daar heb ik geen idee van.. Het lijkt wel een beet afdruk oid, dus misschien heeft hij ruzie gehad met de kuddegenootjes. Ofwel heeft hij zichzelf open gekrabt? Ik heb er absoluut geen idee van..

foto in linkje:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10665963_488943141257168_6701768342108705628_n.jpg?oh=b5c8c106a82e0a7a45637f695edbdfb0&oe=5632CCAC

Nadat ik dit zag, uiteraard meteen ontsmet. Maar wat kan ik nog doen?
Zilverspray ga ik ook nog bestellen (er is hier geen paardenwinkel in de buurt), of is er evt iets anders wat ik er op kan smeren/spuiten?

Happy16

Re: Open wonde aan de onderkant van het hoofd, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:35

Kan het droes zijn?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:37

Dierenarts laten komen!! Niet meteen zilverspray erop doen dan sluit je het af en als het droes is of iets anders mag je het niet zomaar dicht spuiten!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:37

Dat zou me verbazen, geen enkel paard in de nabije omtrek gaat op wedstrijd of wandelen oid. Ik zelf start momenteel ook niet en er zijn geen nieuwe paarden bij gekomen. Andere paarden passeren hier ook niet, aangezien de straat zelfs niet via de GPS te vinden is en ik hier ook nog nóóit iemand te paard heb zien passeren..

Edit: Dierenarts bel ik zo dadelijk, heb m'n ouders gebeld voor het telefoonnummer door te sms'en want ik ben al mijn nummers kwijt geraakt, toen ik een nieuwe gsm had.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:38

Maar het wel echt een flinke wond en echt vies ziet het er niet uit maar wel diep?... ik zou toch echt even de dierenarts om advies vragen!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:40

Het is niet diep, of toch niet voor zover ik kon zien.. Het vel is er af en het staat ietwat gezwollen, het bloed is ook gestold wat er kwam niks af toen ik er aan kwam, eveneens ook het wondvocht..

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:41

Ik vind t niet zo dramatisch, hoor. Voor droes zit t te ver naar voren, dat zit meer tussen de kaken. Elke dag smeren met honingzalf (vetramil, dermiel), en even geen hoofdstel /halster om...

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:44

Volgens mij is het geen droes. Die abcessen zitten meestal hoger / bij de kaak.
Ik zou het goed schoonhouden en afspoelen, als het vies is met een beetje betadine shampoo, en het even in de gaten houden. Niet te veel opsmeren en mee prutsen. Als het rood, dik, warm en/of pijnlijk wordt (ontsteking) dan even de dierenarts bellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:45

hier eentje gehad met dergelijke wonden en die had toch echt droes. hij had het ook meer onderaan de kaak. Met zo'n wonde zou ik niet zomaar zelf gaan kl*ten maar toch voor de zekerheid de DA er bij halen.
Die was ook niet in de buurt van andere paarden geweest dus geen idé hoe hij het opgelopen had maar hij had het.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:50

is de DA al gebeld.
Ziet er niet echt lekker uit.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:52

vrouwke schreef:
is de DA al gebeld.

Staat in mijn vorige posts, heb m'n ouders gebeld en ze gingen het nummer door sms'en als ze tijd hadden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:54

Lijkt wel opengesprongen zo aan de zijkanten. Zou zeker droes kunnen zijn.
Hier moet idd zsm een DA bij komen, ook ivm vliegen die eitjes erin kunnen leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:55

Het is net alsof het een wond is van een schurend halster, ben je nog door de weide gelopen want hij kan door de jeuk wel hebben staan schuren aan draad, paal of hek.

Babootje

Ayasha schreef:
hier eentje gehad met dergelijke wonden en die had toch echt droes. hij had het ook meer onderaan de kaak. Met zo'n wonde zou ik niet zomaar zelf gaan kl*ten maar toch voor de zekerheid de DA er bij halen.
Die was ook niet in de buurt van andere paarden geweest dus geen idé hoe hij het opgelopen had maar hij had het.

Droes kan ook door mensen worden overgebracht, doordat ze bij een besmet paard zijn geweest en daarna die van jou zij gaan aaien.
Ik zou ook droes denken. Het heerst op dit moment flink.

Shirley

LOLLYYwood schreef:
vrouwke schreef:
is de DA al gebeld.

Staat in mijn vorige posts, heb m'n ouders gebeld en ze gingen het nummer door sms'en als ze tijd hadden.

Als ze tijd hadden??

Zou er niet te lang mee wachten...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:56

Ik zie niks geschuurd zijn, maar lijkt echt op wonden die opengebarsten zijn of gescheurd...

Ik zou zeker een dierenarts laten komen, droes kan ook door mensen overgedragen worden, ook al merk je er als mens niks van...

Zou hier zeker niet een week mee wachten maar gewoon zo snel als mogelijk laten nakijken...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:58

Bigone: Ik heb plukken haar gevonden aan het hek en de draad van de paddock was stuk, maar of dat daar iets mee te maken heeft kan ik niet zo snel zeggen. :=

Babootje: niemand komt bij de paarden, of toch niet voor zo ver ik weet... :=

Shirley: mijn ouders zijn zelfstandig en hebben 3 grote bedrijven op poten staan. Ze sturen het nummer vanaf ze even ademruimte hebben. Momenteel zitten ze in vergadering, heb al veel moeite moeten doen om ze aan te lijn te krijgen, dus ik heb er begrip voor dat ze het niet binnen de minuut kunnen sturen.

--
Dierenarts bel ik van zodra ik het nummer heb doorgekregen! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:00

TS, je bent nu op internet. Dan kun je zelf toch ook het nummer van de dierenarts googlen? :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:00

Wat voor draad heb je daar? Is het prikkeldraad? Dan zou het nog best daarvan kunnen komen...

Een hek kan ook veel vormen hebben, is het een ijzer hek? Dan denk ik het niet, of er moeten scherpen randen en of punten lijkt de wond meer op aan zitten...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:01

Als je die plukken haar hebt gevonden kan het zomaar stuk schuren zijn geweest.

Vind dit er echt als een schuurplek uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:01

LOLLYYwood schreef:
vrouwke schreef:
is de DA al gebeld.

Je hebt internet, je hebt google......?!

Succes in ieder geval met de wond van je paardje.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:02

Dierenarts hun nummer staat toch op internet wel..
zou idd wel bellen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:03

Als de maden er straks uitkruipen, kost het meer moeite...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:03

Dan is het wel duidelijk maar hier moet je toch de da naar laten kijken, in deze tijd met vliegen enz moet je voorzichtig zijn. En zorg voor voldoende stroom op de draad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:04

Ik vind het meer als een scheur/geknapt iets lijken als schuur...

Je ziet wel in het rondje van de wondjes zeg maar korte haartjes, daar kan wel geschuurd zijn... zou zowiezo even na laten kijken voor alle zekerheid. En ook even t hek controleren, als ze zich zo open kan halen dan zit er ook iets scherps...