Wat raden osteopaten voor supplementen aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Wat raden osteopaten voor supplementen aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:52

Hoi,

Ik vroeg me eigenlijk af wat jullie osteopaten aan supplementen aanraden voor je paard ? Qua vit en min, maar ook ander supplementen misschien ? Ik ben benieuwd !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:55

Vriend van mij is osteopaat voor mens en paard, hij raadt geen supplementen aan, enkel correcte training :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:57

Dat is ook heel belangrijk !
Maar soms kunnen osteopaten ook wel goed advies geven mbt bijvoorbeeld vit en min supplementen, daar was ik benieuwd naar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:01

Oeps, kan je niet helpen dan :)

geerke

Re: Wat raden osteopaten voor supplementen aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:04

vitamine en mineralen supplement kan geen kwaad,je moet alleen daarnaast geen krachtvoer voeren

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:26

Wat is daar je redenering van Geerke? Doordat er in krachtvoer ook vitamine en supplementen zitten?
(Gewoon benieuwd!)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:33

de mijne raadde audevard arthro aan (zijn ook foto's gemaakt waaruit artrose bleek)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:31

Cotedor schreef:
Wat is daar je redenering van Geerke? Doordat er in krachtvoer ook vitamine en supplementen zitten?
(Gewoon benieuwd!)

inderdaad,teveel is in dit geval zelfs ook niet goed. :D
Ik geef ook een supplement,gewoon vitamines en mineralen,omdat ik dus geen krachtvoer geef.Op de verpakking staat dat je de dosering moet halveren als het paard muslie of biks krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:19

Mijn osteopaat heeft ook nog nooit supplementen aangeraden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:44

vitalzym balance en amino pure.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:08

geerke schreef:
vitamine en mineralen supplement kan geen kwaad,je moet alleen daarnaast geen krachtvoer voeren

Is een mooie theorie. Tot er een paard met tekorten voor je neus staat. Daarnaast heeft een paard wat hoofdzakelijk hooi krijgt heel ander aanvullend voer nodig dan paarden die hoofdzakelijk gras krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:30

Koper schreef:
geerke schreef:

Is een mooie theorie. Tot er een paard met tekorten voor je neus staat. Daarnaast heeft een paard wat hoofdzakelijk hooi krijgt heel ander aanvullend voer nodig dan paarden die hoofdzakelijk gras krijgen.

hoe kan een paard tekorten hebben als je een goed supplement voert?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:35

Hij heeft misschien jarenlang geen goed supplement gehad? :)*

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:38

Of je geeft de verkeerde of te veel supplementen.
Je kunt een vitamine shot geven of eerst bloedonderzoek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:41

Een goede osteopaat zonder DA opleiding speelt geen doktertje en stuurt je bij twijfel naar de DA met een gerichte vraag.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:54

Een osteopaat kan een supplement aanraden, maar dat is dan meestal op basis van bepaalde klachten. Is dus individueel, en dat mijn paard er baat bij heeft betekent niet dat jouw paard dat ook heeft
Ik kreeg zelf de tip magnesium te voeren, hielp ontzettend goed

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:09

Citaat:

Als het spijsverteringskanaal niet in staat is de toegvoegde mineralen op te nemen kun je toch een tekort krijgen.

Een goede osteopaat zal het lichaam zo optimaal behandelen dat opname weer mogelijk is, maar het is niet zijn/haar taak een supplement voor te schrijven.

Advies geven is door ervaring misschien mogelijk maar daar worden ze niet voor opgeleid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:29

Tjinta schreef:
Citaat:

Als het spijsverteringskanaal niet in staat is de toegvoegde mineralen op te nemen kun je toch een tekort krijgen.

Een goede osteopaat zal het lichaam zo optimaal behandelen dat opname weer mogelijk is, maar het is niet zijn/haar taak een supplement voor te schrijven.

Advies geven is door ervaring misschien mogelijk maar daar worden ze niet voor opgeleid.

Of door een overdosis mineralen..... bv door juist een supplement te geven

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:46

Ja MadamX, door het voeren van teveel mineralen kan je sporenelementen weg drukken toch ?

Mijn paard heeft een tekort aan zink, dus ik zit me af te vragen hoe ik dit het beste kan aanvullen.
Osteopaat raadde me Vitaal mix van healthy herbs aan ( voordat we wisten dat hij een zinktekort heeft. Osteopaat kon aan zijn vachtconditie zien dat hij tekorten had ). Maar mijn paard reageert steeds met bultjes op de vitaal mix ( en jeuk of pijn ). Dus misschien toch wat anders zoeken nu.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:55

Maris schreef:
Ja MadamX, door het voeren van teveel mineralen kan je sporenelementen weg drukken toch ?

Mijn paard heeft een tekort aan zink, dus ik zit me af te vragen hoe ik dit het beste kan aanvullen.
Osteopaat raadde me Vitaal mix van healthy herbs aan ( voordat we wisten dat hij een zinktekort heeft. Osteopaat kon aan zijn vachtconditie zien dat hij tekorten had ). Maar mijn paard reageert steeds met bultjes op de vitaal mix ( en jeuk of pijn ). Dus misschien toch wat anders zoeken nu.

Niet alleen sporenelementen, ook macro mineralen; en als gevolg daarvan ook vitaminen tekorten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:19

Citaat:

Advies geven is door ervaring misschien mogelijk maar daar worden ze niet voor opgeleid.[/quote]
Of door een overdosis mineralen..... bv door juist een supplement te geven[/quote]

Bij een vitamine en mineralen supplement is alles op elkaar afgestemd....het gaat fout als je daarbij op eigen houtje scheppen magnesium of iets anders gaat geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:24

madamX schreef:
Maris schreef:

Niet alleen sporenelementen, ook macro mineralen; en als gevolg daarvan ook vitaminen tekorten...

Wacht even, macro mineralen is toch hetzelfde als mineralen ? dus door teveel macro mineralen zoals calcium en magnesium bijvoorbeeld te voeren verminder je de micro mineralen= sporenelementen. Of zit het toch anders ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:27

geerke schreef:
Bij een vitamine en mineralen supplement is alles op elkaar afgestemd....het gaat fout als je daarbij op eigen houtje scheppen magnesium of iets anders gaat geven.

Tenzij er een tekort is wat eerst aangevuld moet worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:28

Koper schreef:
geerke schreef:

Tenzij er een tekort is wat eerst aangevuld moet worden.

Ja, en daar zit ik nu dus een beetje mee. Zinktekort is vastgesteld met bloedonderzoek. Maar als ik alleen zink ga toevoegen, dan krijg je weer onbalans tussen zink- koper- mangaan etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:31

Maris@kreeg je paard een goed supplement?