paard ziek? afwisselende ontlasting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gioia1997

paard ziek? afwisselende ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 15:41

Hallo,

ik heb me suf gezocht op google en op bokt, maar eigenlijk kan ik de symptomen van mijn paard niet terug vinden, ze maakt geen zieke indruk, maar normaal is anders.

Een paar weken geleden viel mij al op dat mijn paard regelmatig lag, dit doet ze normaal ook, wanneer het lekker warm is vind madame het heerlijk om breeduit midden in de paddock te zonnen (paddock is ook voorzien van schaduwplekken, maar ze verkiest de zonneplekken), maar nu begon ze ook in het weiland te liggen, iets wat ik haar in de afgelopen 7 jaar nog nooit heb zien doen. Ook merkte ik op dat ze soms wat 'duffer' was, maar nadat ik haar dan van het weiland naar de paddock liep omdat ik haar beter in de gaten kon houden, maakte ze na +/- 5 minuten lopen alweer een volledig heldere indruk.

Maar nu, een paar weken later, heeft ze ontzettende dunne ontlasting, zou het bijna geen poep meer durven te noemen, het is gewoon eerder bruine plas die uit haar anus komt. Haar hele achterwerk zit onder, wanneer ik het was ziet het er na 1 dag alweer precies hetzelfde uit. Ook haar urine is geeler/groener dan normaal gesproken. Maar hier komt het punt waarbij ik de draad kwijt raak: ze heeft die hele dunne ontlasting niet doorlopend, want in haar stal liggen meer dan genoeg goede drollen.
Maar nog steeds ligt ze veel vaker dan normaal gesproken en vind ik haar af en toe een duffe indruk hebben, ze komt eigenlijk totaal niet ziek over en het enige wat ik kan opmerken is dat haar energieke karakter een beetje ingekakt is, maar ze wordt ook al wat ouder, ondanks dat ik het niet vermoed dat dit de oorzaak van haar plotseling wat rustigere karakter is, kan het wel meespelen.

Zou iemand misschien kunnen weten wat dit nou is? Ze heeft geen wisseling van voer gehad de afgelopen weken.
Kortom: ze heeft wat felgekleurdere urine dan normaal gesproken, ze ligt veel meer dan voorheen, heeft afwisselend hele dunne ontlasting en dan weer normale ontlasting en haar energieke karakter is omgeslagen naar een lief rustig karakter.

xSari

Re: paard ziek? afwisselende ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:53

Dit klinkt niet goed. Hoe oud is ze? En ontworm je haar regelmatig? Als ik jou was zou ik de dierenarts erbij halen, want dit klopt echt niet. Sterkte en succes!

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 15:57

ze is 17, volgens mij heeft ze al een hele tijd geen wormenkuur meer gehad, of griepspuitjes in het algemeen. Moet eerlijk toegeven dat we het niet altijd ze netjes bijhouden. Maar het andere paard heeft nergens last van, als het wormen zijn moet ons 2e paard er niet ook last van hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:59

Gioia1997 schreef:
ze is 17, volgens mij heeft ze al een hele tijd geen wormenkuur meer gehad, of griepspuitjes in het algemeen. Moet eerlijk toegeven dat we het niet altijd ze netjes bijhouden. Maar het andere paard heeft nergens last van, als het wormen zijn moet ons 2e paard er niet ook last van hebben?

hoelang is een hele tijd?
Ik vermoed hier ook wormen(mijn nieuwe paard had ook afwisselende ontlasting,zacht/harder)
eerst ontwormen met Ivermectine dan na twee weken pramox.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:04

pfft zal het echt niet meer weten, denk dat ze voor het laatst ontwormt is toen ik nog met dr op ponykamp ging, toen was ik 16 denk ik? Dus dat zal 3 jaar geleden moeten zijn. Dit soort zaken laat ik meestal aan mijn vader over dus ik zelf zit er niet zo achteraan (smoesjes, ik weet het)

Dierenarts erbij halen zal behoorlijk wat moeite gaan kosten, mijn vader heeft een instelling dat de natuur zichzelf wel oplost en tenzij het echt zichtbaar levensbedreigend is zal hij dit niet zo 1,2,3 goed vinden. En met 18 jaar zonder werk zijn dierenarts rekeningen een beetje te hoog om te kunnen betalen, anders had ik hem op mijn kosten al lang gebeld.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:08

Dus als ik het goed begrijp onthouden jullie het paard nodige medische verzorging.? Tenzij het levensbedreigend is.. :? Omdat hij niet meer aan het werk is, een beetje vreemde instelling
Laatst bijgewerkt door Elco op 14-06-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:09

Mestonderzoek lijkt me na 3 jaar!!! geen overbodige luxe. Ik schrik echt van dit soort topics.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:13

Gioia1997 schreef:
pfft zal het echt niet meer weten, denk dat ze voor het laatst ontwormt is toen ik nog met dr op ponykamp ging, toen was ik 16 denk ik? Dus dat zal 3 jaar geleden moeten zijn. Dit soort zaken laat ik meestal aan mijn vader over dus ik zelf zit er niet zo achteraan (smoesjes, ik weet het)

Dierenarts erbij halen zal behoorlijk wat moeite gaan kosten, mijn vader heeft een instelling dat de natuur zichzelf wel oplost en tenzij het echt zichtbaar levensbedreigend is zal hij dit niet zo 1,2,3 goed vinden. En met 18 jaar zonder werk zijn dierenarts rekeningen een beetje te hoog om te kunnen betalen, anders had ik hem op mijn kosten al lang gebeld.

mijn god....uiteraard lost de ''natuur'' dit een keer zelf op.Maar dat is niet de manier die jij graag ziet denk ik.

In dit geval zou ik een halve dosering Ivermectine geven,na twee weken een hele dosering en dan na drie weken een pramox.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:14

Gioia1997 schreef:

als je gewoon ontwormd zoals het hoort scheelt het al erg veel dierenarts kosten.Mestonderzoek is niet betrouwbaar dus begin daar maar niet aan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:21

Volgens mij krijg je tegenwoordig alleen nog een kuur na een mestonderzoek. Tenminste hier wel. Hoewel ze je er waarschijnlijk ook wel een paar meegeven als je zegt dat hij al 3 jaar niet gedaan is.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:24

geerke schreef:
Gioia1997 schreef:

mijn god....uiteraard lost de ''natuur'' dit een keer zelf op.Maar dat is niet de manier die jij graag ziet denk ik.

In dit geval zou ik een halve dosering Ivermectine geven,na twee weken een hele dosering en dan na drie weken een pramox.

mag ik vragen wat ivermectine en pramox zijn en wat voor effect ze geven? En of ze schadelijk zijn voor het paard mocht ze geen wormen hebben?

En tuurlijk zie ik liever niet dat de natuur zich op zo'n manier oplost, maar soms is het beter om een paard zelf erboven op te laten komen dan bij elke natte scheet de dierenarts te bellen. Zo bedoelde ik het meer, maar wat mij betreft zijn 3 weken genoeg tijd om de natuur het te laten proberen en is het nu tijd dat ik maar ingrijp.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:27

ingedebruijn schreef:
Volgens mij krijg je tegenwoordig alleen nog een kuur na een mestonderzoek. Tenminste hier wel. Hoewel ze je er waarschijnlijk ook wel een paar meegeven als je zegt dat hij al 3 jaar niet gedaan is.

ze kan gewoon wormkuren bestellen in engeland...ik zou wel heel voorzichtig te werk gaan.Vermoedelijk zit het paard vol met bloedwormen.Als je na drie jaar niet ontwormen er een volledige kuur indondert heb je kans dat alles in 1x afsterft,dan heb je een paard met koliek of erger nog hoefbevangenheid.

Ivermectine en pramox zijn wormkuren...het effect wat ze geven is dat ze wormen doodmaken.
Ik vermoed dat ze wel degelijk wormen heeft na drie jaar niet ontwormen?Gezien de klachten durf ik er bijna mijn hand voor in het vuur te steken

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:28

Oh ja in Engeland wellicht maar na 3 jaar zou ik toch maar een dierenarts om advies vragen en er niet zomaar wat in stoppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:30

maar wat ik niet begrijp...je bent 18 jaar,je hebt al jaren dit paard en je weet niet wat wormen/wormkuren/werkzame stoffen/gevolgen van niet ontwormen zijn?

En ook durf ik met zekerheid te stellen dat een DA er gewoon een hele kuur indondert...wedden?En dat is dus vrij risicovol.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:31

Ts, is dit toevallig begonnen nadat ze weer hele dagen op de wei ging, je kunt haar anders ook eens een week in de paddock zetten met alleen hooi.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:33

geerke schreef:
maar wat ik niet begrijp...je bent 18 jaar,je hebt al jaren dit paard en je weet niet wat wormen/wormkuren/werkzame stoffen/gevolgen van niet ontwormen zijn?

En ook durf ik met zekerheid te stellen dat een DA er gewoon een hele kuur indondert...wedden?En dat is dus vrij risicovol.

Dat zou inderdaad echt dom zijn.. vragen om koliek.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:38

geerke schreef:

Mijn vader en oudere zus hebben dit altijd geregeld en dat vond ik altijd eigenlijk wel prima. Ook als ik me ermee wou bemoeien, wanneer mijn paard bijvoorbeeld koliek had, werd ik standaard weg gestuurd want ik liep in de weg. Maar nu ben ik me ongelofelijk aan het ergeren aan de afwachtende houding en gewoonweg slome houding van mijn vader en zus omtrent deze situatie alleen omdat het andere paard nergens last van heeft. Daarom dat ik me nu pas ben begonnen te verdiepen in dit alles en eigenlijk geen idee heb wat alles is en hoe alles werkt.
Als ik het goed begrijp bedoel je ook dat ik er haast beter aan zou doen de dierenarts er niet bijhalen? en dat ik de keuren via Engeland kan bestellen en dat ik ze vooral niet in 1x moet toedienen maar een halve kuur ivermectine en dan na 2 weken een hele kuur ivermectine en dan na 3 weken een hele kuur pramox en dan is het klaar? (misschien niet qua symptomen maar wel qua toedienen anti-worm middel bedoel ik)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:44

Ts, had je mijn vraag over het weiland gezien??

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:49

bigone schreef:
Ts, had je mijn vraag over het weiland gezien??

oh ja sorry, ze heeft een tijd lang op het weiland gestaan, maar nu staat ze alweer minstens 2 weken op de paddock met kuil als eten. Toen ze op het weiland heb ik haar wat minder in de gaten kunnen houden, maar wat ik zag was dat ze een stuk minder dunne ontlasting had dan nu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:50

Darmflora compleet overstuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:52

Kan van alles zijn, kan ook zand in de darmen zijn
slecht gebit, dus laat er dan beter een dierenarts even naar kijken en temperatuur haar ook,kan zijn dat ze een maagzweer heeft .
kan echt van alles zijn hoor.
beter even dierenarts vragen en die moet je toch hebben voor het ontwormen :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:55

In ieder geval een zandtest doen. Als ze op de paddock staat kan het heel goed ook zijn dat ze teveel zand heeft binnen gekregen. Juist omdat je zegt; wel goede mest en dan weer niet.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:57

En onmiddellijk stoppen met kuil.

Gewoon droog hooi voeren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:58

Van de kuil afhalen en op hooi zetten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:59

As je ontwormt, is het wel wis om alle paarden tegelijk me hetzelfde schema te ontwormen. Paarden hoeven niet ziek te lijken en kunnen toch aardig wat wormen hebben. Die zie je ook niet altijd na het ontwormen in de mest terug, dus denk niet na het ontwormen: ik zie geen wormen in de mest dus ze hebben ze niet..

Een andere mogelijke optie is zandkoliek, dat geeft ook vaak een beeld van wisselend goede mest en wisselend slappe mest. Ze voelen zich dan niet happy en kunnen ook vaker gaan liggen. Dit kan je goed zelf testen. Drie dagen achter elkaar drie mestballen in een emmer met water oplossen, afgieten en zien of er me dan een theelepel zand achterblijft. Dan is een DA echt een vereiste, als dat zo is, ander sterft zo'n paard en gruwelijke dood!
Hoe vaak heeft ze al koliek gehad en hoe lang is dat geleden?