Pony hoest, wordt elk jaar erger. Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Pony hoest, wordt elk jaar erger. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 22:51

Sinds 5 jaar ben ik de trotse eigenaresse van een knappe shet ruin.
Vanaf het begin hoeste hij zomers al wat. Vooral tijdens droog weer, voornamelijk tijdens het werk wat in het begin. Enkele keer op het land.
Was allemaal niet heel bijzonder.

Jaar er op werd het toch iets vaker dus de DA er bij gehaald. Alles nagekeken, klonk verder allemaal goed. Dus wat medicijnen gehad tegen het hoesten, stond al op zaagsel in een buiten stal dus dat was verder prima. Hij zal wel wat gevoelig zijn voor stof en pollen.

Jaar er op, werd het weer erger.. Weer DA erbij, zelfde verhaal. Andere medicijnen en zo tobte we maar door.
Elke keer hielp t wel en werd het weer minder of ging het weg.

S winters begon hij ook wat te hoesten, maar dat was eigenlijk alleen de eerste paar meter dat ie ging draven aan de longeerlijn, of iets. Even een paar kuchjes en klaar.

En dan dit jaar..

Hoorde hem al eerder, en meer dan andere keren. Maar omdat ik weet dat hij gevoelig is voor stof, en het toch periodes behoorlijk droog is geweest zocht ik verder niet veel achter.
Hij was tenslotte verder juist super actief, vrolijk, at goed, voelde zich goed en glom als een spiegeltje.

Maar nu sinds 3 dagen is het wel heel erg!
Ik hoor hem 's ochtends en 's avonds. (andere op stal horen hem ook 's middag)
Maakt niet uit of hij op stal staat, op het land of in de bak. Of ie nou rent of stil staat. Hij hoest!

Vanmorgen leek het mee te vallen, 2 keer hoorde ik hem even maar verder niks bijzonders. Hoopte daar stiekem ook op, omdat ze vandaar kouder weer op gaven en wat regen.
Ook was het hooien klaar (we waren een aantal dagen bezig met de hooibouw, en ik weet dat hij daar sowieso wat last van heeft) dus had goeie hoop dat alles beter zou gaan vandaag.

Hij ging ook al dravend de bak in en was lekker vrolijk. Gaat ie vervolgens als een gek rennen, bokken, springen en gek doen. Maar terwijl hij rende hoestte hij ook!
En omdat ie maar bleef rennen en hoesten, wou ik hem uit de bak halen, en meneer besloot tikkertje te gaan spelen.. Mooi niet dat ik hem kon pakken dus! Het leek wel een jonge pony, gek ding..

Eigenlijk vrij snel na t rennen stopte t hoesten ook, hij was ook zo weer op adem en het leek of er niets meer aan de hand was.

Tot vanavond.. Staat ie het land, en toen ik aan kwam hoorde ik hem alweer hoesten. En ook vrij regelmatig.. Rond half 11 op stal gezet, nog even er bij gebleven maar gelukkig niks meer gehoord.

Maar ik zit nu dus even m'n handen in m'n haar en weet niet wat ik er mee aan moet..

Sowieso komt de dierenarts maandag als het zo erg blijft. Dat ie hoest wist ik, maar zo erg als de laatste dagen heb ik hem nog niet mee gemaakt..

Verder heeft ie geen koorts (temperatuur hem 2x per dag, elke ochtend 37,5 - 's avonds 37,8) is het zelfde als dat ie altijd heeft dus dat is helemaal prima.
Er komt geen slijm uit met hoesten, z'n neus en ogen zijn schoon. Hij glanst als een spiegeltje en voelt zich kip lekker. Is ook lekker aan het spelen en dollen in de bak en het land met m'n andere pony. Eet en drinkt ook goed, mest is helemaal prima.
Na het rennen is hij snel weer op adem, hoorde hem wel iets zwaarder ademen vanmorgen, maar dat kan ook wezen omdat ie zich nog al aan het uitsloven was vanwege de hengstige merries op stal (hij vergeet soms dat ie al 5 jaar geen hengst meer is.. :P )
In rust ademt hij ook gewoon rustig, staat niet te pompen, geen grote neus gaten.

Lijkt dus verder kern gezond, op t erge hoesten na.

Dus hoop dat iemand hier op bokt hier wel eens eerder van heeft gehoord, of misschien een tip heeft? Of z'n eigen paard hier in herkend oid.. Weet namelijk niet wat ik er mee aan moet. Vind het zo tegenstrijdig allemaal! Z'n hoest klinkt vreselijk, maar verder is ie kern gezond.

Ik hoop dat bokt me kan helpen!

De man in kwestie vanmorge en gister, zoals jullie zien maakt hij niet echt een zieke indruk.. :P
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Pony hoest, wordt elk jaar erger. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:43

Ik heb niet alkes gelezen maar is het geen dampigheid?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 23:54

Nee dan zou die o.a. grote neusgaten moeten hebben, snotterige neus, sneller ademen etc en dat doet ie allemaal niet..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:01

Krijgt hij ook hooi?
Hooi altijd helemaal nat maken in een teil.
Hij kan ook allergisch zijn voor het zaagsel.
Paard op stal krijgt stro korrels.
En dat paard kreeg ook eenn speciaal kruiden mengsel soort van muesli met voeren. Rook heel lekker.
Omdat dit al zolang speelt kan het zo zijn dat het al chronisch is geworden.
Sterkte hoop dat maandag een hoop duidelijk wordt.

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:12

Hoi, heb je ooit wel eens de luchtwegdruppel van puur natuur geprobeerd.

mijn paard is erg gevoelig op zijn luchtwegen, heeft ook bijna altijd last van nat naar droog weer en andersom. Deze druppels helpen gelukkig bij hem.

als je het probeert 2 x daags 30 druppels en een kwartier voor een voerbeurt geven. na een week zou je naar twee x 20 kunnen gaan. Het is op homeopatische basis dus heeft een aantal dagen nodig om in te werken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:20

Ik denk dat het idd chronish is geworden omdat het zo lang speelt. Best kans dat er longblaasjes zijn geknapt. Dat is onherstelbare schade. Al eens een echoscopie laten maken?
Mijn paard is toen heel goed opgeknapt door astma medicatie twee keer per dag te vernevelen mbv een aeromask.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:50

Beste is toch om je pony 24/7 buiten te laten.
de schimmel en stof die er in een stal is heb je buiten niet.
Want daar reageerd je pony op.

Zaagsel zou ik persoonlijk als stalbedekking bij een hoestende pony afraden.
zou dan liever kijken voor vlas.
maar beter is toch echt naar buiten, lekker de frisse lucht in.

Mijn pony is ook hoesterig geweest,die was allergisc h voor schimmelsporen en xie zitten echt altijd in een stal.
pas toen hij 24/7 buiten is komen wonen knapte hij op

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:58

Ik heb een shet gehad met hetzelfde probleem. Zij had COPD, waardoor veel longblaasjes stuk waren gegaan. Ik hield haar 24/7 buiten, want ze reageerde heftig op stro, stof en stoffig hooi. Hooi nat maken scheelt idd.
Vrag de dierenarts of dit het probleem kan zijn. Duurde namelijk bij mijn pony ook lang voor ze dit door hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:50

_Kimo_ schreef:
Nee dan zou die o.a. grote neusgaten moeten hebben, snotterige neus, sneller ademen etc en dat doet ie allemaal niet..

Hoeft niet, paard bij ons op stal had het ook dn die had als enige klacht dat ie veel hoestte.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:59

Mijn paardje had dit ook. Het is over gegaan nadat we hem op advies van de dierenarts 24/7 huisvesten. Duurde overigens nog wel een paar maanden nadat hij buiten stond voordat het 100% over was.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:05

Heb je al eens een pollennetje geprobeerd? zou dat morgen eens met de dierenarts overleggen. Eerst nu maar verder onderzoek laten doen wat de oorzaak is. En is het echt een allergie kan je zo pollennetje proberen krijgt hij tenminste iets minder makkelijk de veroorzakers binnen

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:06

@linnie50 - Ja hij krijgt ook hooi als ie op stal is 's avonds. Laten weken al geprobeerd, maar dan eet ie het dus niet meer... Dus trek het nu uit elkaar en gaat 's ochtends al in stal zodat als ie 's avonds op stal komt (hoop ik) t wat minder stoffig is. Zaagsel staat hij inmiddels niet meer. 2,5 jaar geleden verhuisd naar een andere stal, waar ik hem op stro heb gezet en dat ging eigenlijk altijd prima.
Ja het is sowieso al chronisch, dat kan helaas niet anders.. Maar zou het hem graag wat dragelijker maken

@Djengo - had het idd voorbij zien komen! Is altijd het proberen waard!

@Sim - ja dat kan helaas niet anders.. Nee er is nog niet van binnen gekeken verder, wil dat maandag laten doen.

@Ellepel - 24/7 buiten heb ik geprobeerd, maar doe ik hem geen plezier mee. Zodra het donker wordt gaat hij bij het hek staan en daar blijft ie ook staan. Sowieso is 24/7 t land op met hem geen doen omdat ik bang ben dat ie dan hoefbevangen raakt. Is een stoffige paddock/bak maak ik het alleen maar erger..
Zaagsel staat hij niet meer op sinds de verhuizing, maar op stro. Had verwacht dat dat t erger zou maken, maar dat ging juist heel goed. Hij staat nu van 8:00-22:00/23:00 buiten, en gaat daarna in een ruime stal met verharde uitloop. Mesten doe ik als hij buiten staat, laat de stal de hele dag drogen en strooi 's avonds op als het droog is. Zet hem dan een paar uur later op stal zodat het stof weg kan trekken. En sinds hij daar staat ging het eigenlijk ook stukken beter. Tot een aantal dagen terug dus..

@Femia - bedankt voor de tip! Zal ik zeker doen!

@joolien - oow oke dat dacht ik altijd :P

@ Genja - nou zat daar vandaag toevallig naar te kijken. Wil dat sowieso gaan proberen. Al scheelt het maar een beetje, alle beetjes helpen!

Zit nu zelf te denken dat het misschien wel eens hooikoorts zou kunnen wezen.. Het is natuurlijk erger geworden toen we gingen hooien, en hij staat maar een stukje verder van dat land. Z'n stal staat er ook dichtbij.
En omdat hij al gevoelig is voor stof/droogte etc was t hooi en stof ervan misschien net teveel van t goeie. Heb heb daardoor vandaar ook op t land gezet dat er t verste vandaan is, en het lijkt te schelen! (er is zaterdag weer een stuk gemaaid, wat grenst hij zijn land..)
Vanmorgen leek het ook al wat minder te zijn. Wel een aantal keer gehoord. Stal genootje had hem 2x gehoord en verder niet. Vanavond heb ik hem ook niet meer gehoord. Dus daar was ik erg blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:09

Dit heb ik met mijn vorige pony ook gehad, ze hoestte wat en was wat benauwd. Naar de kliniek geweest en ze had een vernauwde/ovale luchtpijp bij inspanning. Mischien toch eens even in de luchtpijp laten kijken.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:12

Ja wil sowieso dat ze even van binnen gaan kijken. Krijgen elk jaar hoestdrankjes en andere dure rotzooi.. Maar is enkel symptoom bestrijding. Wil nu wel eens weten wat er precies mis is zodat ik hem ook gerichter kan helpen. Gelukkig voelt ie zich verder helemaal prima, maar het hoort gewoon niet... Het is nu ook niet meer af en toe hoesten, dus er moet gewoon verder gekeken gaan worden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:13

Mocht hij hooi/kuil uit pak krijgen kan er misschien schimmel in zitten als je te weinig verbruikt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:16

Is je hooi erg stoffig? Wateren helpt soms niet genoeg, omdat dat voor uren zou moeten Om echt volledig Te helpen. Wij hebben een hay steamer, je stopt een hele baal in deze steamer, een zwarte box die je met clips afsluit, zet de machine aan, en 10 minuutjes later heb je een stofvrije, gestoomde baal hooi :j
hier heeft het ontzettend goed uitgepakt, en we voeren er nu alle paarden mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:17

_Kimo_ schreef:
Ja wil sowieso dat ze even van binnen gaan kijken. Krijgen elk jaar hoestdrankjes en andere dure rotzooi.. Maar is enkel symptoom bestrijding. Wil nu wel eens weten wat er precies mis is zodat ik hem ook gerichter kan helpen. Gelukkig voelt ie zich verder helemaal prima, maar het hoort gewoon niet... Het is nu ook niet meer af en toe hoesten, dus er moet gewoon verder gekeken gaan worden

Ah goedzo, ben benieuwd wat eruit gaat komen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:29

Ik raad je toch aan zijn hooi te weken. Als hij honger krijgt eet ie het wel, dat moet ie leren. Als hij droog hooi krijgt dan krijgt ie constant de schimmelsporen die er altijd in zitten in zijn luchtwegen. Dit Triggerfinger de longen zodanig dat hij zal blijven hoesten.

Onze pony met stofallergie heeft nooit problemen, simpelweg omdat ik haar nooit in aanraking laat komen met droog hooi of stro. Als zij daar een half uur aan blootgesteld wordt, dan hoest ze haar longen uit haar lijf.

Echt zorgen dat ie nooit aan droog hooi of stro blootgesteld kan worden. Aangezien daar dus echt de oorzaak van zijn probleem ligt. Stofallergie wil zeggen dat hij niet tegen de schimmelsporen kan uit het ruwvoer. Door het te weken kunnen die schimmelsporen niet gaan dwarrelen. Ik heb hier 4 paarden rond lopen en ze eten het allemaal. Alleen omdat de pony allergisch is en zij bij de andere 3 staat, moet ik dus voor 4 hooi weken. Het is iedere dag een heel werk maar ik heb haar al 3 jaar niet meer horen hoesten. Echt doen. Als je niks anders geeft gaat hij het echt wel eten op den duur. Kwestie van wennen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:30

@Knert - Doe idd best lang met m'n hooi. Hij krijgt onbeperkt (staat samen met m'n andere shet in stal) en gebruik op t moment 1/1,5 baal per maand. Zijn gewoon normale balen. Hou het goed in de gaten (trek het ook uit elkaar) maar schimmel zit er gelukkig nooit in. Het is erg goed hooi gelukkig :)

@saddledancer - Nee gelukkig valt het mee. Hooi stomen heb ik idd ook naar gekeken, maar wat zijn die dingen duur :-0

@Lianne - Ja ik ook! Heb al zo vaak bergen boeken door gelezen en het internet afgespeurd, maar er is zo veel.. Hoop in ieder geval dat het niet iets heel ernstigs is, en ik hem door middel van een medicijn of sublement wat kan helpen en het iets kan verlichten allemaal. Het werken staat nu ook al een aantal dagen stil omdat het hoesten zo erg is, en zie hem ook met de dag dikker worden :( Schiet allemaal niet op zo!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:33

@Maikeltje - ik denk niet dat het stofallergie is.. Wel dat ie er gevoelig voor is (omdat het zomers erger is met droog weer) Maar 's winters heeft ie nauwelijks ergens last van, en ook dan krijgt hij hooi.
Weken heb ik 2 dagen geprobeerd, maar hij eet het echt niet.
En niet eten is nog veel slechter, dus toen heb ik hem maar weer gewoon hooi gegeven.
Van de winter had hij trouwens kuil, en ook toen hoestte hij af en toe.
Maar in de winter hoor ik hem hooguit 1 of 2x per week in drogere periodes. Dus het is vooral de zomer periode waar bij hij veel last krijgt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:35

Als hij in de winter kuil krijgt dan heb je daar je antwoord al waarom hij in de winter minder last heeft ;)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:38

Hoi wat noem jij weken? Ik dompel het hooi gewoon even onder en dat is bij ons al genoeg om ze niet meer te laten hoesten, en elk paard eet het nog graag! Te lang vinden ze inderdaad niet meer lekker. Beterschap er mee hoor, groetjes deess

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:40

Ja ze zijn niet goedkoop inderdaad, wel jammer... Mijn baas heeft er een aangeschaft, dus voor mij was dat verder geen probleem, maar misschien is een tweedehandsje een optie? Het scheelt je veel tijd, en de kwaliteit en smaak van het hooi blijft volgens mij beter Dan met weken, en het is effectiever Dan weken (vooral als je maar kort weekt, want je moet eigenlijk uren weken Om het echt volledig effectief Te hebben) :j
al zou het ook littekenweefsel in de luchtpijp kunnen zijn, wij hebben ook een shet gehad die daar last van had, kon je alles voor doen van medicatie tot stomen tot in beweging houden tot stilstand, maar die kreeg (vooral in de zomer ook) toch altijd een heel vies hoestje, omdat dat Dan begon Te irriteren. Kon verder geen kwaad maar was wel naar Om Te horen en Te zien

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:58

@Maikeltje - ja maar hij heeft dat maar een maand of 2 gehad. De tijd ervoor en erna gewoon hooi, en dat ging ook prima. Zat geen verschil in helaas!
@Dees - heb van alles geprobeerd. Van uren weken tot enkel wat nat maken. Maar het is ook als ie in de paddock staat 's winters. Als het hooi maar iets vochtig is dan wil die t al niet meer. Het is echt een ontzettende miep met eten. Als er een baal tussen zit van wat mindere kwaliteit (die verder prima ruikt en er uit ziet overigens) dan eet ie t al niet.. En dat voor een shet :')

@ Saddledancer - Ja heb ze gezien van 600-1200 euro... Schrok erg van de prijzen :') Helaas nog geen tweede hands tegen gekomen.. Maar mocht blijken dat hij iets heeft, en stomen het duidelijk zal gaan verbeteren ga ik iig hard sparen om voor zo iets te kijken. Lees er ook hele positieve verhalen over!
Ja dat zou het ook nog wel eens kunnen wezen inderdaad.. Hoop ook echt dat de DA snel duidelijkheid kan geven zodat ik wat gerichter aan het werk kan. Heb in die jaren al ontelbaar veel dingen geprobeerd, maar het had alleen geen of nauwelijks effect. Al heeft ie het grootste deel van t jaar gelukkig bijna nergens last van, en (gelukkig voor hem) zijn lange droge zomers in nederland zeldzaam :P Dus langer dan een paar weken duurt het nooit gelukkig. Maar het klinkt inderdaad erg naar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:15

Mocht het dampigheid zijn, is het verstandig om het hooi nat te maken en je pony zoveel mogelijk buiten te houden. Verder zal de da wel medicatie geven. Paard bij ons op stal kreeg 10 dagen lang een cocktail van allerlei medicatie. Hoesten is nu wl over. Maar hij hoestte pas sinds begin dit jaar, die van jou een stuk lagner.