Koliek stappen of rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Koliek stappen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:25

Hoihoi,
Een maand geleden haalden ik mijn paard uit stal met een opgeblazen buik en hij wou amper lopen. Ook lagen er in zijn stal erg veel natte poep, geen ronde keutels. Nadat hij gepoept had luchtte het hem duidelijk op en heb daarna nog prima kunnen rijden. Het gras dit jaar is niet gemaaid en staat erg hoog. Daarom hebben we hem een graskorf om gegaan en geen krachtvoer meer gegeven. Dit ging eigenlijk top tot gisteren.

Ik haalde hem uit de wei om te rijden. Stap ging prima maar in draf kreunde hij elke pas dat die zetten. Galop deed hij op zn plek, hij kwam niet vooruit. Ik vertrouwde het niet, dus deed hem aan de longeerlijn. Ook hieraan wilde hij niet in draf. Hij was wel alert maar je zag wel dat die pijn had. We gooide hem los in de bak om even te kijken wat die ging doen. Na paar poging om te rollen (door z'n knieën en dan weer snel staan) hebben we de DA maar gebeld. Die is langs gekomen en constateerde een hoge pols en rommelige darmen. Geen koorts, hij heeft hem toen op gevoeld en mest eruit gehaald maar voelde geen verdraaing. Hij heeft een pijnstiller gehad en een darmonspanner en zo zijn we de nacht in gegaan.

Nu haal ik hem weer uit de wei (in overleg met de DA mocht hij een halfuurtje me korf om) maar hij is nog steeds sloom en zet het liefst geen stap. Aan de longeerlijn hem even laten draven met veel moeite, hierdoor ging die poepen (erg donker en harde keutels) Hij staat nu even los in de bak. Hij heeft nog geen stap verzet en staat in rust stand. Edit: hij is erbij gaan liggen en hij lijkt of die in slaap gaat vallen..

Iemand tips wat ik nog kan doen, hem laten bewegen of toch zn rust gunnen?

Sorry voor de laptekst en de typfouten. Het is vanaf mn telefoon getypt.

nowylover

Re: Koliek stappen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:29

Heel kort door de bocht: DA bellen!!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:32

Voer je hem uberhaupt wel krachtvoer of hooi bij?
Ik zou zodra het mag van de DA weer terug op krachtvoer bijvoeren.
Complete omslag voor het paard om van krachtvoer ineens naar enkel gras te gaan.
Stel je eens voor dat jij van elke dag een vezelrijke boterham met kaas overgaat op enkel magere joghurt. Dat houd je een poosje vol maar daarna gaat je gezondheid opspelen.
Laatst bijgewerkt door nontie op 04-06-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:33

Bovenstaande inderdaad. Als ie in beweging te krijgen is, laten lopen. Beweging is goed voor de darmwerking.
Wil ie niet, dan met rust laten.

edit: bovenstaande van da bellen, was al iemand sneller
Laatst bijgewerkt door truselientje op 04-06-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

tot de dierenarts komt zou ik hem even laten liggen, mits hij verder niet onrustig is. Hij heeft tenslotte daarnet al gedraafd. Duurt het langer dan een uur dat de dierenarts komt, zou je na een uur nog even tien minuten kunnen stappen. Maar idd zsm dierenarts erbij.

youngster

Idd dierenarts bellen en geen voer meer erin stoppen totdat hij heeft gezegd dat dit weer kan!

Kleine stukjes stappen is overigens wel aan te raden. Maar per keer niet meer dan 10min. Als hij dan weer gaat liggen is dat geen ramp zolang ze maar niet gaan rollen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:34

VSW > MD

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:35

Ze mogen best rollen, dat ze niet mogen rollen komt uit de tijd dat ze vast komden komen te liggen in een stand. Gewoon in de bak zetten en als de wiedeweerga de veearts bellen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:39

DA is gebeld en loop nu met hem. Ik ga nu even jullie berichten lezen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:41

Utixo schreef:
Ze mogen best rollen, dat ze niet mogen rollen komt uit de tijd dat ze vast komden komen te liggen in een stand. Gewoon in de bak zetten en als de wiedeweerga de veearts bellen.

Nou de darmen kunnen dan over dat fijne ophangbandje komen. Dat was meer mijn punt met het voorzichtig zijn met dat rollen. :j
Maar eerst maar eens DA erbij en laten opvoelen wat er nu aan de hand is.
Hopelijk is het snel over. Koliek is overigens ALTIJD spoed bij een dierenarts!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:42

Niet teveel mee lopen, je paardje is ziek en put dus sneller uit.
Wij hebben die fout ook gemaakt met koliek alleen maar gelopen, mijn pony was er bijna niet geweest door uitputting

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:48

Youngster, wanneer de darm over het nierbandje komt heet het een entrapment.
Mijn paard had juist hierdoor koliek, en heeft zichzelf gered door het woeste heen en weer rollen !!!

Rollen kan en mag gewoon..... soms redden ze zich ermee.
En wanneer ze niet tegen de wand komen of zich vastrollen kun je er vrij weinig mee.
Wanneer er een slag in de darm zit helpt wandelen in elk geval niet...

Wandelen hlpt tegen gaskoliek en een krampkoliek
Bij afnelling oid helpt niks behalve eenm operatie of eventrueel laten rollen onder narcose in de kliniek.
Dan mogen ze at mij betreft ook in de bak rollen als ze pijn hebben...je houdt ze dan toch niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:49

Alleen wandelen als een paard echt wil rollen, anders is het prima om hem te laten liggen. Dat is mij verteld. Ik hoop dat t goed komt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 16:20

DA is weer geweest, weer opgevoeld, alles lag nog oke. Weer een darmontspanner en een pijnstiller gehad. Hij staat nu met korf om in de stal zodat die zo min mogelijk stro uit zijn stal kan eten. Vanavond ga ik terug en dan weer even met hem lopen..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:24

Mijn dierenarts zegt altijd, 5 minuten lopen, langer niet.
zolang hij/zij niet rolt, laten liggen en anders in de benen houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:30

Kan het gras (fructaan) geen oorzaak zijn? Mijn merrie heeft in een week tijd al 2x tegen koliek aangezeten nadat ze van de (vrij volle) wei af kwam. Misschien beter ook even van het gras af houden of heel gematigd gras laten eten als ze zich weer beter voelt.

Ik ga wel wandelen wanneer een paard koliek heeft (meestal gas), steeds een paar rondjes en dan even weer stoppen om te kijken wat hij/zij doet en daarna weer verder wandelen. Beterschap met haar voor nu!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:46

voelt de DA geen gas ? dan zou ik je paard zsm op een kliniek zetten, een paard heeft +30m darmen, DA kan niet overal voelen, dat er slappe mest uitkwam kan erop wijzen dat er een verstopping zit waar die natte slurrie nog net door kon.
Heeft hij geen paraffine opgegoten ? heeft hij bloedwaardes genomen om te zien of de waardes nog goed zijn ?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:53

Maken de darmen nog geluid? Mag je nog aan zijn buik komen? Als je paard gaat poepen van draven zou ik dat af en toe laten doen. Half uurtje rust, daarna paar minuten draven.
Geen voer. Totdat hij weer normaal doet.
Volgende keer goed in de gaten blijven houden snachts, heb niet echt gelezen of hij gister zich weer beter voelde?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 16:59

Mutosch:
Morgen blijft hij binnen zodat hij echt even niets binnen krijgt

Mist:
Er komt juist nu hele donkere harde poep uit. Bloedwaardes ging ze afnemen als het slechter gaat. Ze voelde een soort kralenketting liggen die er goed uit moest kunnen komen volgens de da.

Jimbo:
De darmen maakte nog geluid en dat was volgens haar nog een goed teken. Hi ziet er nou nu echt happy uit, beetje duf en loom.

Ga zo weer naar hem toe om te lopen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:12

Hoe is t met eventueel zand ind de darmen gesteld?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:40

Heb daar niets over gehoord bij de DA dus neem aan dat dat oke zit :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:16

Ik zou het toch even testen.
Mijn maflinger heeft goede vrijdag koliek gehad. Mede door zand. Ze meste toen ook donkere harde ballen. Vandaar mijn vraag

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:23

Goed in de gaten blijven houden in ieder geval. Beterschap.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 06:05

Ik kijk het nog even aan, mocht de dierenarts weer moeten komen dan zal ik het over het zand vragen en zal er ook bloedworden afgenomen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:25

Dinsdag gaat hij naar de kliniek. Ze twijfelen of het wel koliek is. Iemand tips om dit weekend door te komen?
Of ideen wat het kan zijn?