Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:40

Hai,

Vandaag hebben we de uitslag gekregen van het mestonderzoek van onze paarden.
Natuurlijk krijgen we van de DA aangepaste wormenkuren, maar ik ben toch wel benieuwd of deze uitslag extreem hoog is in het geval van 1 van de paarden.

Wat informatie over de paarden.
- Kim, 11 jaar, 8 jaar in mijn bezit, altijd netjes ontwormd door algemeen gezamelijk mestonderzoek. (dus 1 sampje van 1 mestbult)
- [naam], 6 jaar, 1 jaar in ons bezit, ontwormingsverleden weten we niet.
- [naam], 4 jaar, sinds Januari in ons bezit, ontwormingsverleden ook onbekend, maar volgens mij wel netjes gedaan.

Nu schrok ik van de hoeveel bloedworm in [naam]'s mest.
Is dit echt extreem hoog en komt dit door een verkeerd/geen wormbeleid bij haar vorige eigenaar?

Dit is de uitslag:
Afbeelding

Alvast bedankt voor de opheldering!
Advies is welkom. :j

Riddershow

Re: Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:49

Wat ik altijd heb begrepen is dat je dit als een soort van richtlijn kunt hanteren:
•Lichte besmetting EPG < 1300
•Matige besmetting EPG < 2550
•Zware besmetting EPG > 2500

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:50

Ooh, dan valt het dus nog redelijk mee!
Ik schrok met name van het verschil tussen [naam] en de andere paarden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:53

Mijn ontwormbedrijf geeft dit ook altijd netjes aan (hoe erg het is zeg maar) Vind ik erg fijn, want bij zulke getallen schrik je inderdaad al erg snel en dan blijkt het dus niet zo erg te zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:57

Dit is door de DA zelf gedaan.
Maar ik kan ook nergens op Google iets over de waardes van bloedworm vinden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:00

Er kan prima netjes ontwormd zijn, maar met een middel wat niets doet tegen bloedworm vind je dan alsnog zulke waardes.

Ik laat ALTIJD mest onderzoek doen voor paarden zomaar bij de rest op het land komen. Ze gaan er alleen 'schoon' op.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:04

Mijn verzorgpaard had een zware wormbesmetting van de bloedworm. Staat me iets bij van een waarde van 400 ofzo. (Kan ook 4000 zijn, eigenaar is dyslectisch dus verdraait wel vaker feiten :') )

@Riddershow klopt je lijstje wel?
Matig is < 2550
Zwaar is > 2500
(Zoals je het nu hebt staan zou matig meer eitjes betekenen maar geen zware besmetting :Y) )
Bedoel je zwaar dan niet 3500?

Elske heeft wel meer als Kim&Lana, misschien dat je Elske alleen zou kunnen ontwormen (weet niet of dit is aangeraden door DA of krijgen ze sowieso wormenkuur)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:07

Er is de laatste jaren ook veel veranderd.
Eerst kon je wormenkuren gewoon bij de welkoop halen.
Daarna alleen nog via mestonderzoek, maar werd van één paddock met 30 paarden maar 1 mestbult onderzocht en daar werden alle paarden op ontwormt.
Nu hebben we onze 3 paarden apart staan en laten we van alledrie ook apart mest onderzoeken.
Zo gaan we het voorlopig ook doen, is ook verplicht trouwens op onze stal.

Ja, als het goed is krijgen ze sowieso allemaal een wormenkuur.
Ik had begrepen dat als ze boven de 200EPG zitten, ze sowieso een wormenkuur moeten hebben.
Maar ik denk wel dat [naam] een zwaardere nodig heeft dan.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:12

1100EPG is een behoorlijke besmetting en hoeft niks met het verleden te maken te hebben qua ontwormen. Ik heb die van mij in januari opgehaald uit de opfok. Toen had hij geen worm, ontwormen in de opfok werd altijd gedaan o.b.v. een mestonderzoek.

Inmiddels stond ik 3 mnd op me nieuwe stal en heb netjes ontwormt en ineens zag ik in de mest behoorlijk wat bloedworm zitten. Van de DA een nieuwe kuur gekregen en omdat het zo hoog was en een week na ontwormen er nog steeds bloedworm in zat 3 weken na ontwormen nog een kuur erin gedaan.

a.s. vrijdag ga ik de mest wegbrengen voor onderzoek.

Overigens blijft de bloedworm een 1/2 jaar besmettelijk als het in je land ligt. Dit even ter info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:14

Maar is het dan niet raar dat we in [naam]'s mest helemaal niks vreemds zien?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:15

Wij zagen ook niks aan de mest, maar toch had paardlief een fikse besmetting. DA vond het een wonder dat hij nog levendig stond etc.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:16

Mestonderzoek is verre van betrouwbaar en als hier uit al een matige wormbesmetting komt dan kan je van een fikse besmetting uit gaan. Er zijn zelfs paarden die vol zitten en een negatief mestonderzoek hebben. Dus daar niet zo op vertrouwen is mijn advies. Dat is al met vele paarden helaas mis gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:17

[naam] is ook echt onwijs levendig, heeft onwijs veel energie en is kerngezond verder.

Wat zou jullie advies zijn als vervolgstap?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:18

Mijn paard had laatst 700 EPG bloedworm. Dat was wel een serieuze besmetting dacht ik, maar niet een waar je wakker van moet liggen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:19

KoudbloedKim schreef:
Er is de laatste jaren ook veel veranderd.
Eerst kon je wormenkuren gewoon bij de welkoop halen.
Daarna alleen nog via mestonderzoek, maar werd van één paddock met 30 paarden maar 1 mestbult onderzocht en daar werden alle paarden op ontwormt.
Nu hebben we onze 3 paarden apart staan en laten we van alledrie ook apart mest onderzoeken.
Zo gaan we het voorlopig ook doen, is ook verplicht trouwens op onze stal.

Ik had begrepen dat als ze boven de 200EPG zitten, ze sowieso een wormenkuur moeten hebben.
Maar ik denk wel dat Elske een zwaardere nodig heeft dan.

Ik hoorde hetzelfde ja, over de 200 is ontwormen. Ik zou juist nu een keer goed ontwormen, en dan over een maand de kuur herhalen. Schrik niet, bij een van onze paarden kwamen er allemaal wormen uit!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:19

KoudbloedKim schreef:
Maar ik denk wel dat Elske een zwaardere nodig heeft dan.

Kennelijk is Elske gevoeliger voor wormen en heeft er dus minder weerstand tegen. Reden kan van alles zijn. Ze hoeft niet meteen zwaarder ontwormt te worden, maar wel met genoeg (over)dosering en extra in de gaten houden, zeker nu het wormenseizoen is. Wat vaker mestonderzoek doen dus. Wel rekening houdend met hoe lang het gebruikte middel zou moeten werken. Je kan ook aan een zgn. WER test denken, die meet nl hoe resistent de wormen zijn tegen het gebruikte middel.
Ik zou wel een aanvullend bloedonderzoek doen als dit zo doorzet, want je ziet idd niet/niet altijd alles in de mest.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:20

Toevallig heb ik ook vandaag de uitslag gekregen..

Alle 4 tussen de 300-450 epg

Ik krijg pramox mee, omdst ze de vorige keer ivermectine hebben gehad.. :j

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:23

de score zegt niet dat je bloedworm moet zien, maar iets over de wormen eitjes.

Bloedworm krijgen ze doorgaans op het land.

larfje in het land eet het paard op, wordt een worm, wormpje legt eitjes. Dit wordt weer een larf, paard poept en dan ligt het weer in je wei.

Zal zo ff kijken of ik een foto geupload krijg. Heb de laatste keer een foto gemaakt van de mest incl. bloedworm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:24

Ik ga sowieso aan de dierenarts vragen hoor, maar ik denk dat we dan inderdaad maar eens bloedonderzoek laten doen.

Ja, het is best ingewikkeld allemaal!

Maar de mest van alledrie de paarden ziet er hetzelfde uit.
Er zijn geen wormen in te zien.
Dus dan zijn het denk ik eerder eitjes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:34

Ik zou ze alle drie ontwormen. De 2 met een lichte besmetting met ivermectine, Elske met moxidectine (equest). Moxidectine doodt ook de ingekapselde bloedwormen, dat gebeurt over het algemeen als de wormbesmetting hoog is (en dat is niet het geval bij de andere 2). Ook bij Elske is het niet echt hoog, maar ik zou daar toch eerder voor een wat zwaardere kuur gaan.

En over 8 weken opnieuw testen.

Ik heb hier wat uitgelegd over de verschillende ontwormingsmiddelen, wormbestrijding en resistentie: Mizora @ [VSW] Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Het is letterlijk EPG, eieren per gram. Het is dus een wormeitelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:35

Bedankt voor de reacties. :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:37

Ik het dat rijtje 1:1 Overgenomen van het wormonderzoekbedrijf… dus ga er verder geen uitspraken over doen.

Wat ik wel weet is dat paarden er verschillend gevoelig voor zijn. Het kan goed zijn dat je 1 paard hebt wat elk jaar wormen/eitjes heeft en de rest niet. Daarnaast is het altijd verstandig 1x in het jaar een volledige kuur te doen (in oktober dacht ik) En is mijn persoonlijke ervaring (en ben volgens mijn DA niet de enige in) dat equimax niet meer voldoende werkt. Want bij mijn DA hadden meerdere klanten ondanks juiste ontwormen met equimax toch spoelwormen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:37

Een mestonderzoek is zo onbetrouwbaar als wat. Laatst nog met een veearts over gehad, sinds de invoering van het mestonderzoek zijn het aantal paarden met extreme wormbesmettingen enorm toegenomen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:39

R12312 schreef:
Een mestonderzoek is zo onbetrouwbaar als wat. Laatst nog met een veearts over gehad, sinds de invoering van het mestonderzoek zijn het aantal paarden met extreme wormbesmettingen enorm toegenomen.

Bron? *D

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:40

KoudbloedKim schreef:
Ik ga sowieso aan de dierenarts vragen hoor, maar ik denk dat we dan inderdaad maar eens bloedonderzoek laten doen.

Ja, het is best ingewikkeld allemaal!

Maar de mest van alledrie de paarden ziet er hetzelfde uit.
Er zijn geen wormen in te zien.
Dus dan zijn het denk ik eerder eitjes.

waarom zou je een bloedonderzoek laten doen?