Is een graasmasker dé oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Is een graasmasker dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:34

Dag bokkers,

ik zit met een gigantisch probleem. := Mijn fjord staat 24/7 buiten, waardoor hij nu klaar is om van een berg te rollen.

In het totaal heb ik hier 33hectare verspreid liggen wat is opgedeeld in kleinere delen.
momenteel staan ze al een maand of 2 met 7 op een halve hectare en dat is dan ook leeg gegeten.

Het idee was om Djarne vooraan te houden en een paar uur per dag op het gras te laten, maar meneer is een echte houdini en weet zich overal tussendoor te wurmen waardoor ik hem telkens op het gras aantref wanneer hij daar niet mag staan.

het stukje paddock is 100m lang en een meter of 15 breed, en 3/4e omringt met een beek (1m diep, 1,5/2m breed). Het stuk waar de paarden naar elkaar kunnen is met een hek en draden afgesloten.

Even een slechte foto, maar zo kunnen jullie zich toch een beeld werpen.
Afbeelding

Nu, omdat dit gewoon echt niet meer gaat op deze manier was ik verschillende opties aan het overlopen. Vele riepen al naar mij dat ik hem maar binnen moest houden en een paar uur per dag op het gras moest laten, maar als dat de allerlaatste oplossing zou zijn, zou ik het nog niet doen. Djarne wordt gewoon depressief als hij hele dagen in een stal moet staan en maar een uur of 3 buiten mag lopen én hij breekt nog eens het hele kot af om toch maar buiten te kunnen. (zijn stal staat in de garage, en de auto's hebben helaas ook al afgezien).

Daarna dacht ik aan een graasmasker, maar kan hij hier nog mee eten? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij vb. een hele dag niet eet en dan 's nachts wel. Lijkt me niet goed voor de darmflora als deze een dag lang stil liggen?
En hoe zit dit in kudde? Kan hij zich nog "verdedigen" tov de anderen? Hij staat niet hoog in de rangorde.

ik hoop dat jullie mij goede raad kunnen geven! :D
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 01-06-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ilangok

Re: Is een graasmasker dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:37

Ik zou zeggen, veel beweging geven! Gewoon opbouwen. Mijn pony is ook enorm afgevallen zo :).

Graasmasker kan helpen, de meeste paarden kunnen er alles mee.. Vooral niet naar binnen, al dat stil staan is ook niet goed (en al helemaal niet goed voor het mentale deel).

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:38

Die beweging krijgt hij sinds gisteren terug! :D Had het even enorm druk met school waardoor hij een maand stil heeft moeten staan, helaas..

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:41

Bij ons op stal staan er veel paarden met een grasmasker, gewoon doen!
Eerste dagen eten ze misschien wat weinig, maar ze hebben het truukje zo door en dan zijn ze er heel handig mee. Ik raad je af om hem dan 's nachts af te doen, als je het doet kan je hem het beste gewoon altijd op hebben als hij op het gras staat. Op het moment dat ze hem namelijk niet om hebben, maar wel op het gras staan, gaan ze ontzettend schranzen.
Ik liet mijn pony de eerste dagen twee keer per dag hooi eten, om te zorgen dat ze in ieder geval iets in de darmen had en omdat ze ook echt wel honger had. Maar je merkt na een paar dagen al dat de buik weer wat meer gevuld is en dat ze ook niet meer zo'n honger hebben.
Veel paarden bij ons op stal vinden het masker helemaal niet erg, omdat ze weten dat ze dan op de wei mogen.
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 01-06-15 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:42

Een graasmasker is bedoeld om minder hoeveelheden te kunnen eten. Niet om helemaal niet meer te kunnen eten. Ik heb ook maskers voor mijn hafjes en shet. Ik ben er heel erg tevreden over. Ik heb die van greenguard gekocht. Zijn wel prijzig maar ik vind ze erg vriendelijk. Mijn paardjes staan er overigens nier 24/7 mee op. 's avonds en 's nachts gaan ze hier van de wei af en staan ze met onbeperkt hooi. Dit dus zonder de maskers. Kunnen ze makkelijker erlkaar kriebelen. Doen ze met masker overigens ook wel hoor!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:43

De meeste paarden zijn nog behoorlijk behendig met zo'n masker en kunnen makkelijk eten! Ze moeten er vaak wel een wennen en zijn er ook meestal niet zo blij mee :+ Drinken is ook geen probleem, mits de waterbak groot genoeg is en vaak zie je de paarden ook gewoon kroelen met andere paarden. Ik denk dat een masker zeker een uitkomst kan bieden :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:44

Grasmasker een aantal uurtjes om gaat misschien wel helpen. Hier doe ik de maskers van ongeveer half 8 tot half 7 om, en 's nachts gaan ze op een kaler stuk. Maar alleen daar red je het niet mee! Die van mij zijn (door tijdgebrek) toch weer te vet. Wat belangrijk is zijn duurtrainingen! Dus lange, langzame afstanden zijn effectiever dan een half uur longeren.

Ik moet ook weer stevig aan de bak. Ik fiets dan met mijn pony's. De kilometers bouw ik langzaam steeds verder uit, en het als ze het goed vol kunnen houden, wordt 1 training in de week een 'snellere'.. meer draf dus, hoger tempo.

Succes ermee!

Edit: graasmasker 24/7 om doen raad ik er af! Zo'n masker is best een aanslag op de tanden. Ik heb ze 1 zomer dag en nacht omgehad en schrok me wild van de slijtage aan de tanden. Goed in de gaten houden dus!
Laatst bijgewerkt door LinSa op 01-06-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:44

Met alleen beweging ga je dat niet redden met zoveel gras en een sobere pony.

Grasmasker is een goede optie voor een houdini. Niet ideaal, hij kan niet gaan kriebelen met vriendjes en je moet even kijken of je pony kan drinken (automatische waterbakken kunnen problemen veroorzaken). Maar beter dan een obese pony krijgen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:48

Lauraennala: Gaf je dan veel hooi bij? Want ik kan niet wachten tot het op is, hij eet ontzettend traag. :+

Sure_lee: ja, die werden mij ook al aangeraden! Maar een goedkoper masker doet ook z'n werk neem ik aan?

Letizia: Ze drinken hier vanuit de beek die door het weiland loopt, dus daar zie ik gelukkig geen problemen! :D

LinSa: Het is sowieso in combinatie met trainingen (2x/rust 3x/week longeren en 2x/week rijden) Dit tot dat hij meer in conditie is, want mijn zadel ligt nu uiteraard niet meer goed en ik wil hem geen kwaad doen..
Wat zou je dan aanraden? een (halve) dag om, (halve) dag niet om?

Mooney: Hij is al obese hoor, haha :P Maar dat dacht ik dus ook dat het op deze manier niet ging lukken en een graasmasker wel moest..

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:53

Ik gooide hooi in haar stal en ging haar dan vervolgens poetsen. Meestal vond ze het na een half uurtje zelf wel weer genoeg geweest. Je ziet het ook wel aan de buik van je paard. Die van mij had de eerste dagen een opgetrokken buik, na een half uurtje/uurtje hooi eten was het weer weg.
Nu heeft ze helemaal geen opgetrokken buik meer.
Drinken gaat overigens prima, zolang de bak maar groot genoeg is inderdaad. Maar zo te lezen hebben ze bij jou een hele beek :P

Edit: Het is wel even een kwestie van doorzetten. Ik vind het een rot gezicht dat ze een masker op heeft, maar met haar cushing is ze extra gevoelig voor hoefbevangenheid en dan is het dus kiezen tussen twee kwade.
De paarden vinden de eerste keren echt niet grappig en willen hem hoe dan ook af. Zorg dus dat hij goed past.
En ja, ze gaan misschien wat schaaf plekjes ervan krijgen. Niet het masker aflaten, herstelt vanzelf.
Maak het masker zo leuk mogelijk voor je paard. Leg er bijvoorbeeld bij het omdoen een klein stukje wortel in.
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 01-06-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:53

Heb je de beschikking tot een paddock? Je zou hem dan ook evt. geweekt (halve dag) hooi kunnen voeren, ik heb bij mijn obese-bijrijdpaard (oke, het viel nog mee :P) ondervonden dat dat goed werkte, omdat hij gewoon kon scharrelen en eten, maar niet zoveel suikers meer binnenkreeg.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:56

Laraennala: Aha oke, zo kan ik het idd ook doen ja!

Lollieloes: Ja, maar dat is net het probleem, hij breekt uit op de 1 of andere manier.. := alles is al 300 keer gecontroleerd en toch lukt het hem.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:17

Ik denk dat andere maskers ook hun werk doen. Maar ik vind het belangrijk dat de neusgaten mooi vrij zijn en ze ook gewoon kunnen gapen enzo. Ik heb volgens mij nog geen goedkope modellen gezien waar dat allemaal makkelijk mee kan.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:32

Sure_lee: dat klopt idd, heb 'm eens opgezocht en ik dacht dat ie dubbel zo duur was hahaha :') heb een mail gestuurd naar de paardendrogist, zou 'm graag een weekje willen testen :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:26

Bij mij drafen ze'm dus van 's morgens 8 tot 's avonds 7u en daarna zet ik ze op een kaal stuk. Mijn pony's braken ook altijd uit ,dus nu is al mijn hekwerk van hout. Tijdje terug nog geprobeerd met palen en gaas, maar dat lag binnen no-time plat.

Ik zou eerst de focus leggen op de kilo's eraf, dus lange ritten waarbij je stevig doorstapt ,tegen het draven aan. En af en toe een drafje meepakken en dit langzaam uitbouwen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:22

Mijn shetjes hebben ook een graasmasker, ben er opzich wel blij mee, het enige nadeel vind ik dat ze niet echt stevig blijven zitten, moet minimaal 1 keer per week zoeken in het land omdat ze ze kwijt zijn geraakt. Heb ze nu overdag in een zandbak staan en s'nachts op het land, helpt ook erg!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:03

Daar ben ik dus bang voor, dat ik dat graasmasker kwijt ga zijn. := Heb nu de testweek aangevraagd en die is net goedgekeurd, dus op hoop van zege dat ik dat Greenguard masker niet in de beek mag gaan zoeken oid. :')

Hoe lang hij 'm gaat dragen, daar ben ik nog niet over uit. De hele kudde versteken kan ik niet alleen, en thuis hebben ze geen tijd om me 2x/dag te helpen met versteken. :=

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:07

Mijn shet is een echte houdini met een graasmasker.
Hoe ik dat ding ook vastmaakte, ze kreeg het altijd voor elkaar dat hij naast haar neus kwam te zitten :')

Ik was van mening dat mijn shet kaal moest staan 24/7. Op eigen risico bij haar komen ivm ontploffingsgevaar.
Nu staat ze sinds een kleine week op een weiland 24/7, waar ze net niet boven het gras kan uitkijken en mevrouw slankt iets af. Ze vindt het op die wei niet echt super, gras is zo hoog gegroeid dat het helemaal uitgegroeid is en er geen grassuikers inzitten.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:11

Ik ben benieuwd hoe het bevalt!

Ik gebruik sinds twee weken ook een graasmasker bij de mijne. Ik had er eerst veel weerstand tegen, maar ik ben daar 180 graden in omgekeerd.

Het gehele afvallen is echter (hier) een mix van graasmasker, 2-3x per dag in beweging zetten en de nachten op stal doorbrengen (zonder masker). Ook als hij het masker overdag op heeft, doe ik het iedere zoveel uur af zodat hij toch even zonder is. Dit kan echter alleen wanneer je de tijd hebt om 4-5 keer per dag naar hem toe te gaan.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:12

Hahaha dat zie ik Djarne ook nog doen. :') nu ja, ik zie wel hoe die testweek vlot.
Voor diegene met het Greenguard graasmasker: Hebben jullie die hangen aan het Greenguard halster, of aan een gewoon halster?

Basilicum: momenteel heb ik daar niet te tijd voor nee, zit midden in mijn examens. :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:18

Ik heb de maskers aan gewone halsters hangen. Ik wil je wel als tip meegeven hem niet gelijk heel lang om te doen. De neus en kin moet wel wennen aan dat materiaal wat erover schuift. Ik bouw het altijd rustig op zodat de huid eraan kan wennen. Het zou zonde zijn als de huid van je paard al na 1 dag open ligt bijvoorbeeld.
Een testweek is wel fijn. Ik weet alleen niet of je dan een goed beeld kunt krijgen. Bij mij waren de paardjes de eerste 2 maanden echt wel chagrijnig op dat ding.
Nu komen ze al aan rennen als ik met de maskers aan kom want dan weten ze dat ze op een volle wei mogen!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:34

Sure_lee: heb je de halsters dan een gaatje vaster gezet of gewoon normaal? En ja, dat is ook waar, maar in die week zal ik vast al wat verschil zien, niet?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:40

Hmm volgens mij normaal. Of misschien inmiddels iets strakker? Ik weet het eigenlijk niet echt. Ik heb vorig jaar aparte halsters gekocht voor de maskers. De riempjes van de maskers zijn ook te verstellen. Dat was nog wel een gepuzzel soms. Maar volgens mij zitten alle riempjes van alle pony's nu op het achtste gaatje en dat gaat perfect.
Wat voor verschil verwacht je te zien?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:43

Sure_lee: Oke dankje! :) Ik hoop toch een klein verschil te zien in buikomtrek, die meet ik nu wekelijks.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:45

Als je het meet ga je het denk ik wel merken. Op het oog namelijk misschien niet direct.