Paarden met lange platte hoeven, niet van mij!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Paarden met lange platte hoeven, niet van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:29

Hoi!
Ik had even een vraag en wist niet waar ik deze anders moest neerzetten.
Bij mij in de buurt is een lekker weiland. 2 Jaar geleden stonden daar 4 paarden. (2 paarden + een merrie met veulen.) Vorig jaar was dit 1 paard + de merrie en inmiddels jaarling. Helaas heeft de gemeente besloten dat er een tunnel word gebouwd waardoor wij en het weiland waar ik het over heb, grond in moeten leveren. Inmiddels staan hier nog maar 2 paarden. De merrie en haar inmiddels twee jarige zoon. (geruind)

De paarden staan 24/7 buiten, en dienen enkel als grasmaaier. Er gaat zo nu en dan een borstel overheen en verder niets. De merrie is het half zusje van mijn verzorgpaard, dus zo nu en dan gaan we richting het weiland om lekker te grazen en de twee paardjes te bekijken. De paarden zien er altijd onwijs goed uit. Ondanks dat ze alleen maar buiten staan zijn ze niet mager, en niet dik, ze zien er écht onwijs goed uit.

Vandaag was het weer tijd om lekker te gaan wandelen en we zijn langs het weiland gelopen. Wat me opviel waren de hoeven. De paarden zagen er super uit, maar die hoeven... Daar schrok ik een beetje van. Ze waren onwijs lang en plat. Zo lang en plat dat ik me afvroeg of ze niet op hun stralen liepen. Er zaten enorme scheuren in en brokken afgebroken.

Ik vind het moeilijk om er niks mee te doen, zou er graag wat mee doen, maar ik weet niet WAT. Ik weet namelijk dat de boer daar al meer dan 25 jaar paarden houd. Ik weet dat hij er normaal altijd goed voor zorgt, en ik weet ook dat het een ONWIJS vriendelijke man is. Er is echter iets dat me nog meer dwars zit. Ik zou hem graag eerst zelf wat laten weten voor ik verder actie onderneem, als ik al weet hoe. Het punt is, ik heb geen telefoon nummer van deze meneer, ik heb geen adres van deze meneer (het gaat namelijk enkel om een weiland en er staat verder helemaal niets. Er stond wel een schuilstal maar dit is afgebroken ivm de bouw van de tunnel.

Daarnaast, als ik al weet WAT voor actie ik kan ondernemen; ik heb geen adresgegevens van het weiland, want ik neem aan dat het weiland geen adres heeft.

Dus mijn vraag is; Wie heeft er tips? Wat kan ik doen? Wat voor actie kan ik ondernemen? Zou ik desnoods volgende week pas weer langs gaan om te checken of er inmiddels wat veranderd is, en verder nog niks doen? Wat zou Bokt doen in dit geval? Kreeg al de tip een briefje achter te laten maar er ligt een sloot langs het weiland, en verder staan er alleen stukken hek op de plekken waar ze het land inkunnen. Deze hekken zijn van hout, en hier knagen ze ook aan. Daarbij ligt het land langs een soort grindpad, waar veel fietsers langs komen. Ik ben bang dat het briefje voor de boer binnen notime door een stel pubers word versnipperd, of dat het de nacht niet overleefd..

De paarden zijn verder niet veel in handen van mensen, zijn lieve beesten, en ik kan ze prima voorzichtig een aai geven, maar ik weet niet wat ze doen als ze langer in contact zijn met mensen. Ze zijn verder erg nieuwsgierig. Ik gun het die beestjes zo om normaal uit de voeten te kunnen, en ik gun het de boer zijn paarden daar lekker te houden, maar ik vind zelf dat ze zo niet mogen blijven staan..

Foto's (Sorry ze zijn gedraaid!)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag van jullie!

Yenni

Re: Paarden met lange platte hoeven, niet van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:32

Wow hier schrik ik van! Eerlijk, ik zou de eigenaar aan spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:33

Jeeetje die hoeven zien er echt slecht uit..
Om heel eerlijk te zijn zou ik de dierenbescherming bellen, die kan vast wel aan het adres van de boer komen en die kan hem een waarschuwing geven.
Dit kan echt niet.. :n

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:34

Believe schreef:
Jeeetje die hoeven zien er echt slecht uit..
Om heel eerlijk te zijn zou ik de dierenbescherming bellen, die kan vast wel aan het adres van de boer komen en die kan hem een waarschuwing geven.
Dit kan echt niet.. :n

+1! Hier schrik ik en beetje van... :oo

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:34

Cas123 schreef:
Wow hier schrik ik van! Eerlijk, ik zou de eigenaar aan spreken.

Dat is dus mijn probleem.. Ik weet niet hoe..

Dierenbescherming heb ik ook aan gedacht, maar ik weet dat hij normaal ALTIJD heel goed voor de beestjes zorgt, en wil hem daar dus niet de problemen mee geven. De man heeft regelmatig een praatje met mij gemaakt als ik met die ouwe langs kwam, het is een onwijs vriendelijke man, dus weet niet waarom ze er nu dan zo bij staan.. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:35

Die hoeven zijn gewoon veel te lang en hard toe aan een bekapbeurt. Hebben de paarden een halster om? Dan zou je daar een briefje aan vast kunnen maken.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:35

WOW! dit is echt heel erg, arm paard.... hier moet echt wat aan gedaan worden, bel de dierenbescherming

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:36

Die brokkelige randjes zijn niet zo erg spannend, vijltje en klaar. Maar de tenen zijn kalmaan wel aan een bekapbeurt toe ja. Even de eigenaars tippen dus.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:36

In dit geval zou ik direct 144 bellen en de eigenaar niet eens meer een kans geven.... :n

Doggielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:37

ik zou het proberen te melden bij de eigenaar door middel van bijvoorbeeld een briefje neer te hangen bij de ingang van de wei waardoor hij het misschien de volgende keer ziet als hij langs gaat. voor mij is het namelijk wel duidelijk, deze hoeven moeten drastisch onder handen worden genomen door een smid! moeilijke situatie, succes er mee!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:39

Paarden hebben geen halster om.
Ik wil best 144 bellen, maar heb geen adres gegevens van het weiland, en uitleggen waar ze heen moeten via de telefoon is erg lastig. Dit moet dan een dag zijn dat ik ze op kan vangen om er heen te gaan maar dat word lastig met hele dagen school. Kan wel even op de site kijken! :)*

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:39

weet je wanneer de eigenaar voert etc? Want dan kon je een x langskomen en hem er vriendelijk op aanspreken dat de hoeven een x gedaan moeten worden. Die man heeft vast geen benul hiervan en kan je hem aan het denken zetten, ik denk ook niet dat hij boos reageerd aangezien hij zo vriendelijk is! :)

Volgens mij is de eigenaar van geen kwaad bewust omdat de paarden er altijd goed er uit zien

Zelf vind ik de hoeven zwaar verwaarloosd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:39

Het zit er inderdaad niet zo lekker uit, maar even bijknippen en ze staan weer prima zoals Cowboy55 al zegt. Mischien in de buurt van het weiland navragen waar de man woont? Ik snap dat je niet gelijk de dierenbescherming erbij wilt roepen, maar ga eens opzoek naar de man. mischien zijn er mensen die in de burt van het weiland wonen die wel weten waar hij woont?

Dat er weer mensen zijn die gelijk de eigenaar weer geen kans willen geven heb k zo mijn buik van vol. Wie weet ligt die man in het ziekenhuis of is er wat met hem weten jullie veel? en 144 is voor schrijnende gevallen die niet meer kunnen wachten 144 gaat hier niks aan doen hoor.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:42

Ik zou niet gelijk 144 bellen, ik zou wel de man proberen te vriend te houden. Misschien weer eens proberen een praatje te maken, gewoon over de paardjes, en dan gewoon even over de hoeven beginnen? Gewoon vragen of ze wel eens naar de hoefsmid gaan, of hoe vaak? Misschien denkt hij dan, hé verrek, ik moet de hoefsmid weer eens bellen. Misschien zegt hij dat ze niet naar de hoefsmid gaan, dan kan je vragen waarom niet of zeggen dat jouw ervaring is dat het paarden wel altijd goed doet als de hoefsmid komt. Misschien brengt het hem op een idee. Zo nee kan je later altijd nog verder kijken.

Edit: Zoals joshi_lotus ook al zegt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:44

Idd precies wat jullie zeggen Joshi_lotus en Lianne. Helaas weet ik niet wanneer hij voert ofzo.
Ik zit nu op de site van de dierenbescherming hier in Den Haag. Ik denk dat ik gewoon even een mailtje stuur om te vragen wat ik het beste kan doen. De meneer schijnt een eindje verder te wonen, dit weet ik wel (eigenaresse van mijn verzorgpaard had vroeger goed contact met hem, nu helaas totaal niet meer, dus het spoor loopt een beetje dood).

Misschien dat ze van de dierenbescherming morgen eens een kijkje kunnen nemen en ik ze via de mail kan uitleggen waar ze moeten zijn. Dit is makkelijker dan via de telefoon, en dan kunnen hun contact op nemen met de eigenaar, want ik zou verder echt niet weten waar ik moet beginnen. :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:46

Heb je nog contact met die mevrouw van je verzorgpaardje? Dan kun je het haar vragen om het adres. En als hij niet al te ver weg woont van het weiland gewoon even bij huizen dicht bij het weiland aanbellen en vragen of ze de eigenaar van de paardjes kent ;) Jebent goed bezig!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:48

Staat er een huis naast het weiland? Of vlakbij? Misschien dat je daar kan aanbellen en vragen of zij weten wanneer de man bij zijn paarden komt. Mijn ervaring met oudere mensen/boeren (ken er meerdere uit de buurt hier) is dat ze rond een uur of 10, 11 's ochtends er meestal zijn maar dat kan natuurlijk heel erg verschillen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:49

Ja zeker, natuurlijk heb ik contact met haar. Het is nog altijd mijn verzorgpaardje dus ik moet wel haha.
Zij heeft helaas verder geen gegevens meer van hem. Weet alleen dat dat land en de paarden van hem zijn.. Als ik weet hoe ik bij die huizen kan komen had ik dat zeker gedaan! Zijn behoorlijke huizen, maar als ik aan de andere kant van de weg rijd zie ik iets heel anders haha.

Ik stuur nu maar een berichtje naar de DB waarin ik eigenlijk precies hetzelfde zeg zoals ik hier gezegd heb. Ik hoop dat ze me in elk geval kunnen vertellen hoe of wat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:55

Goed bezig! Hou het drama vrij als je 144 mailt en het komt wel goed.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:58

Goedzo! Ben benieuwd :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:59

Ja heb nu contact op genomen met de DB hier in den haag. Dus hoop dat ze wat advies hebben ofzo!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:04

Heel dramatisch is dit niet hoor. Als het een oudere man is kan het heel goed dat hij problemen met zijn gezondheid heeft waardoor de dieren niet de goede verzorging hebben gehad. Dan kan het wel eens heel fijn zijn voor hem als je hem vraagt of hij wat hulp kan gebruiken. Heb je overwogen de gemeente of kadaster te bellen? Zij weten wie de eigenaar is van welk stuk land. Ik weet niet of ze adresgegevens mogen geven trouwens maar het is het proberen waard,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:05

jeetje, je kan het toch eerst gewoon aan die man vragen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:06

Ze hebben een bekapbeurtje nodig maar het is niet zo schokkend dat er 144 gebeld moet worden hoor. :')
Leg het eerst eens gewoon aan die man voor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:11

Eigenaar benaderen, misschien vaker er langs gaan en proberen die man tegen te komen? Of anders in de omgeving vragen, iemand kent de beste man vast wel.

Hele erge overdreven reacties om gelijk de dierenbescherming te waarschuwen of 144 te bellen. Als de beesten er verder goed uit zien is dit verre van mishandeling of verwaarlozing te noemen. Penny reacties.