Ik had even een vraag en wist niet waar ik deze anders moest neerzetten.
Bij mij in de buurt is een lekker weiland. 2 Jaar geleden stonden daar 4 paarden. (2 paarden + een merrie met veulen.) Vorig jaar was dit 1 paard + de merrie en inmiddels jaarling. Helaas heeft de gemeente besloten dat er een tunnel word gebouwd waardoor wij en het weiland waar ik het over heb, grond in moeten leveren. Inmiddels staan hier nog maar 2 paarden. De merrie en haar inmiddels twee jarige zoon. (geruind)
De paarden staan 24/7 buiten, en dienen enkel als grasmaaier. Er gaat zo nu en dan een borstel overheen en verder niets. De merrie is het half zusje van mijn verzorgpaard, dus zo nu en dan gaan we richting het weiland om lekker te grazen en de twee paardjes te bekijken. De paarden zien er altijd onwijs goed uit. Ondanks dat ze alleen maar buiten staan zijn ze niet mager, en niet dik, ze zien er écht onwijs goed uit.
Vandaag was het weer tijd om lekker te gaan wandelen en we zijn langs het weiland gelopen. Wat me opviel waren de hoeven. De paarden zagen er super uit, maar die hoeven... Daar schrok ik een beetje van. Ze waren onwijs lang en plat. Zo lang en plat dat ik me afvroeg of ze niet op hun stralen liepen. Er zaten enorme scheuren in en brokken afgebroken.
Ik vind het moeilijk om er niks mee te doen, zou er graag wat mee doen, maar ik weet niet WAT. Ik weet namelijk dat de boer daar al meer dan 25 jaar paarden houd. Ik weet dat hij er normaal altijd goed voor zorgt, en ik weet ook dat het een ONWIJS vriendelijke man is. Er is echter iets dat me nog meer dwars zit. Ik zou hem graag eerst zelf wat laten weten voor ik verder actie onderneem, als ik al weet hoe. Het punt is, ik heb geen telefoon nummer van deze meneer, ik heb geen adres van deze meneer (het gaat namelijk enkel om een weiland en er staat verder helemaal niets. Er stond wel een schuilstal maar dit is afgebroken ivm de bouw van de tunnel.
Daarnaast, als ik al weet WAT voor actie ik kan ondernemen; ik heb geen adresgegevens van het weiland, want ik neem aan dat het weiland geen adres heeft.
Dus mijn vraag is; Wie heeft er tips? Wat kan ik doen? Wat voor actie kan ik ondernemen? Zou ik desnoods volgende week pas weer langs gaan om te checken of er inmiddels wat veranderd is, en verder nog niks doen? Wat zou Bokt doen in dit geval? Kreeg al de tip een briefje achter te laten maar er ligt een sloot langs het weiland, en verder staan er alleen stukken hek op de plekken waar ze het land inkunnen. Deze hekken zijn van hout, en hier knagen ze ook aan. Daarbij ligt het land langs een soort grindpad, waar veel fietsers langs komen. Ik ben bang dat het briefje voor de boer binnen notime door een stel pubers word versnipperd, of dat het de nacht niet overleefd..
De paarden zijn verder niet veel in handen van mensen, zijn lieve beesten, en ik kan ze prima voorzichtig een aai geven, maar ik weet niet wat ze doen als ze langer in contact zijn met mensen. Ze zijn verder erg nieuwsgierig. Ik gun het die beestjes zo om normaal uit de voeten te kunnen, en ik gun het de boer zijn paarden daar lekker te houden, maar ik vind zelf dat ze zo niet mogen blijven staan..
Foto's (Sorry ze zijn gedraaid!)

Ik hoor graag van jullie!

Jebent goed bezig!