Heeft mijn shetlander de ziekte van cushing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdaphii

Heeft mijn shetlander de ziekte van cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:16

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn shetlander is 6 jaar, een ruin en komt niet goed door zijn vacht. Eigenlijk heeft hij dit altijd al gehad (ken hem meer dan 4 jaar). Het valt mij op dat als de lange haren weg zijn en er nog net geen zomervacht door heen komt hij wat krullerig apart haar krijgt wat ik moeilijk er uit krijg. Ik kan blijven borstelen maar het helpt voor mijn gevoel niet echt veel. Iemand zei tegen mij dat het misschien het begin stadium zou kunnen zijn en hij dus de ziekte van cushing aan het ontwikkelen is. (Ik weet dat het in het meest geval bij paarden is die ouder dan 15 jaar is)Ik zou natuurlijk bloed af kunnen nemen, maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen wat ik het beste kan doen en of het er erg op lijkt.

Ook zou ik hem natuurlijk kunnen scheren, maar ik wil eerst weten of het dit zou kunnen zijn of dat hij gewoon vitamines etc. te kort komt. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat hij net een paardje is die gewoon van nature niet goed uit zijn vacht kotm.

Hier is een foto van hoe het er deze week uit ziet/zag
Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Heeft mijn shetlander de ziekte van cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:53

VSW -> MD

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:07

Mocht je echt erover twijfelen: bloedonderzoek door een DA. Testen op Cushing en andere tekortkomingen. Alleen dan krijg je je antwoord :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:11

Dat lijkt een restant van de wintervacht te zijn, hebben wel meer shetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:12

Volgend maand even voor de zekerheid laten testen bij de dierenarts, in juni en juli zijn de testen gratis geloof ik.

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:13

Oké heel erg bedankt voor de antwoorden!! Bij alle dierenartsen gratis? @amoj

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:49

Testen voor Cushing zijn van juni t/m oktober gratis. Let wel: dit geldt enkel voor de labotest, dus de dierenarts zul je wel moeten betalen voor zijn/haar diensten.

Als het enkel om de vachtkwaliteit gaat en verder geen andere klachten, denk ik niet dat het hier om Cushing gaat, ook gezien de leeftijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:53

wanneer is hij voor het laatst ontwormd?Wormen kunnen ook de oorzaak zijn van zo een vacht.

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:53

geerke schreef:
wanneer is hij voor het laatst ontwormd?Wormen kunnen ook de oorzaak zijn van zo een vacht.

Hij heeft een mestonderzoek gehad waar uitkwam dat hij geen zand en geen wormen had dus dat zou het niet kunnen zijn.. en dan zou hij al een aantal jaren wormen hebben en dat lijkt mij niet haha.

Auky schreef:
Testen voor Cushing zijn van juni t/m oktober gratis. Let wel: dit geldt enkel voor de labotest, dus de dierenarts zul je wel moeten betalen voor zijn/haar diensten.

Als het enkel om de vachtkwaliteit gaat en verder geen andere klachten, denk ik niet dat het hier om Cushing gaat, ook gezien de leeftijd.

Dat denk ik ook niet, maar ik dacht kan het proberen en als iemand hier ervaring mee heeft kan die mij misschien meer vertellen of vertellen hoe het zou kunnen komen dat hij niet goed uit zijn vacht komt.

Zou het kunnen dat hij vitamines etc. te kort komt? Ik heb gelezen over een speciaal mineraal blok zonder ijzer op paardnatuurlijk.nl

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:57

Vitamine of mineralentekort kan natuurlijk altijd. Onder andere zink- en kopertekort komen regelmatig voor en kunnen weerslag hebben op de vacht.

Dit kun je via bloedonderzoek achterhalen.
Als er echte mineralentekorten zijn zou ik dat persoonlijk oplossen met een goed supplement, daarvan kun je de dosis beter controleren dan met zo'n liksteen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:41

het zal niet het eerste paard zijn wat stikt van de wormen terwijl het mestonderzoek negatief was ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:51

Hier negatieve ervaring over het mestonderzoek, pony had bloedwormen en die waren niet teruggevonden in de mest...

Vitamoinespuit helpt bij mijn pony's altijd, zelfs bij mijn cushingpony.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:56

Een mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar, omdat wormen niet op ieder moment eitjes loslaten. Wil je zekerheid hebben dan kun je beter bloed laten controleren. Dan weet je ook meteen of de organen goed werken en of je pony tekorten heeft.

Verder is je pony erg jong om cushing te hebben. Het kan natuurlijk wel, maar meestal zijn het toch wat oudere dieren die het hebben. Ik denk dat je al een eind komt als je een goed vitamine supplement bijvoert. Mijn pony's lieten vroeger ook lastig hun haar los, nu ze netjes op gewicht zijn en een goed dieet krijgen zitten ze ook veel beter in hun vacht en vel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:58

capopjekop schreef:
Een mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar, omdat wormen niet op ieder moment eitjes loslaten. Wil je zekerheid hebben dan kun je beter bloed laten controleren. Dan weet je ook meteen of de organen goed werken en of je pony tekorten heeft.

Verder is je pony erg jong om cushing te hebben. Het kan natuurlijk wel, maar meestal zijn het toch wat oudere dieren die het hebben. Ik denk dat je al een eind komt als je een goed vitamine supplement bijvoert. Mijn pony's lieten vroeger ook lastig hun haar los, nu ze netjes op gewicht zijn en een goed dieet krijgen zitten ze ook veel beter in hun vacht en vel.

Dat is dus een fabeltje en niet geheel correct.

Tegenwoordig is Cushing niet altijd bij oudere dieren, het komt ook veelvuldig voor bij jonge dieren. En bij jonge dieren is de ziekte veel progressiever dan bij oudere paarden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:06

Ik lees overal dat het jongste paard dat bekend is met cushing 7 was en dat het vooral bij oudere dieren voorkomt. Dan zijn dierenartsen blijkbaar ook niet goed op de hoogte.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:08

Da's zijn over het algemeen niet heel erg op de hoogte van Cushing. Laatst ook weer een DA van een vriendin die de waardes compleet verkeer las

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:15

Mijn shetten zijn ook laat met verharen dit jaar. Het is ook best lang koud en bewolkt, nachten zijn ook nog dik onder de 10 graden.
Ik denk dat dit ook de oorzaak is of mijn 2 shetten moeten ook in ene tegelijk cushing hebben...

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:01

rapido schreef:
Mijn shetten zijn ook laat met verharen dit jaar. Het is ook best lang koud en bewolkt, nachten zijn ook nog dik onder de 10 graden.
Ik denk dat dit ook de oorzaak is of mijn 2 shetten moeten ook in ene tegelijk cushing hebben...

Het ligt meerendeels aan hoe lang het licht blijft op een dag. Daardoor gaan ze verharen. Als je mijn boven staand bericht goed had gelezen had je dit niet hoeven antwoorden haha... Hij komt altijd al slecht uit zijn vacht en blijft dan heel lang met het laatste deel hangen.

xSanneE_98 schreef:
Hier negatieve ervaring over het mestonderzoek, pony had bloedwormen en die waren niet teruggevonden in de mest...

Vitamoinespuit helpt bij mijn pony's altijd, zelfs bij mijn cushingpony.

geerke schreef:
het zal niet het eerste paard zijn wat stikt van de wormen terwijl het mestonderzoek negatief was ;)

Ik neem aan dat dierenartsen dit aanbevelen omdat ze hier meer verstand van hebben dan ons. Maar goed, hij heeft dus wel een wormenkuur gehad omdat hij heel lang aan de diarree was. Toen zijn we erachter gekomen dat het lag aan het ruwvoer.

Douraque schreef:
capopjekop schreef:

Dat is dus een fabeltje en niet geheel correct.

Tegenwoordig is Cushing niet altijd bij oudere dieren, het komt ook veelvuldig voor bij jonge dieren. En bij jonge dieren is de ziekte veel progressiever dan bij oudere paarden

Daarom zei ik ook in mijn verhaal dat het het begin stadium zou kunnen zijn. Oh dat is wel apart, nergens zien staan, alleen maar over 15jr en ouder inderdaad.

Vitaminespuit is wel een goeie, wat zouden jullie nog meer aanraden?

Bedankt voor alle reactie's tot nu toe, krijg zo wel meer duidelijkheid. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:05

Maar wanneer was hij voor het laatst ontwormd?(wat is dat toch raar dat ik daar nooit antwoord op krijg in wat voor topic dan ook?)

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:27

geerke schreef:
Maar wanneer was hij voor het laatst ontwormd?(wat is dat toch raar dat ik daar nooit antwoord op krijg in wat voor topic dan ook?)

De laatste keer was denk ik een maand geleden. Je vraagt er ook niet naar toch? Haha
Daarvoor weet ik zo gauw niet meer ik denk eind van het jaar in 2013, want toen kwamen de mestonderzoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:36

Ik zou liever kiezen voor een vitamine korrel ipv een spuit. Dan krijgen ze in een keer veel binnen en daarna niks meer. Zelf voer ik marstall force bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:39

geerke schreef:

volgens mij vroeg ik het al eerder maar goed....een maand geleden,en heb je toen wormen gezien in de mest?

Hij ziet eruit alsof hij opgevroten word door de bloedwormen,ik hoop dat ik ongelijk heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:56

Oef. Dus je hebt uiteindelijk bijna 2 jaar niet ontwormd? Dan zou die laatste van een maand geleden, zomaar niet afdoende kunnen zijn geweest hoor.

Wat het cushing verhaal betreft; Ik vind het moeilijk inschatten, maar als je twijfelt zou ik er gewoon een gratis test aan wagen, heb je voor jezelf zekerheid.
Want leeftijd zegt helemaal niets helaas; Douraque heeft zo ontzettend gelijk dat er dus ook jonkies zijn met cushing, waarbij de ziekte ook nog sneller verlopen kan als bij de oudjes.
Mijn shet was tenslotte ook 7 jaar toen ze positief werd getest, dus hoe lang het er toen al zat...

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:13

ohjajoh6 schreef:
Oef. Dus je hebt uiteindelijk bijna 2 jaar niet ontwormd? Dan zou die laatste van een maand geleden, zomaar niet afdoende kunnen zijn geweest hoor.

Wat het cushing verhaal betreft; Ik vind het moeilijk inschatten, maar als je twijfelt zou ik er gewoon een gratis test aan wagen, heb je voor jezelf zekerheid.
Want leeftijd zegt helemaal niets helaas; Douraque heeft zo ontzettend gelijk dat er dus ook jonkies zijn met cushing, waarbij de ziekte ook nog sneller verlopen kan als bij de oudjes.
Mijn shet was tenslotte ook 7 jaar toen ze positief werd getest, dus hoe lang het er toen al zat...

Maar die test is dus gratis maar de reiskosten etc. voor de dierenarts niet?
Nee nouja wij doen met de stal 1 keer per jaar een mestonderzoek met onze dierenarts. En aangezien er iemand op stal was die wel door het onderzoek erachter kwam dat hij wormen had neem ik aan dat dat het niet kan zijn. Want voor de rest is hij niet slomer of anders geworden dan normaal.

Ah dat is echt vervelend.. Hoe ben jij op het idee gekomen om haar te laten testen? Kwam ze niet goed uit dr vacht?

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:18

geerke schreef:
geerke schreef:

volgens mij vroeg ik het al eerder maar goed....een maand geleden,en heb je toen wormen gezien in de mest?

Hij ziet eruit alsof hij opgevroten word door de bloedwormen,ik hoop dat ik ongelijk heb.

Sorry overheen gekeken :o
Dat hoop ik ook. Hij heeft een mestonderzoek gehad (zelfs 2 keer, vorige maand nog) en ik neem aan dat als hij bloedwormen ik wel zou merken dat hij zich niet lekker voelt, maar het zou natuurlijk kunnen.