Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe lang wacht jij voordat je gaat rijden?

De volgende dag stap ik weer op
1 (1%)
1 dag
1 (1%)
2 dagen
6 (8%)
3/4 dagen
21 (31%)
5/6 dagen
11 (16%)
7 dagen of meer
24 (35%)
Een osteo? wat is dat?
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 67

leonie87

Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 18:11

Ik vind het zo opvallend dat iedere osteopaat een andere tijd zegt na de behandeling dat je het beste niet kan rijden. De ene zegt 1 dag en dan weer aan de gang en de ander zegt bv 6 dagen. Weer een ander zegt eerst een tijdje rechtuit werken en weer een ander zegt even niet draven, alleen galloperen en stappen.

Ikzelf heb heel lang een osteo in nederland gehad die zei 2 dagen, dan wat rechttoe rechtaan voor 2 dagen en dan weer in de bak.
Hier in frankrijk zeggen ze al snel een week niet rijden is mijn ervaring tot nu toe.

Nu ja genoeg verschillende adviezen. Ik vroeg mij af wat bokt zoal als advies krijgt. En ook, wat er dan behandeld is want dat maakt natuurlijk wel uit.
En wat doe jij met dat advies? Volg jij het op of ga je eerder al rijden?

Brand maar los!

Anoniem

Re: Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:13

Dat ligt aan de behandeling natuurlijk. Elke behandeling vraagt om een andere benadering, paard wat enorm scheef is zal inderdaad eerst een tijd recht moeten werken en een paard wat alleen ietsjes los gemaakt is kan na een dag al weer gereden worden.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:18

Mijn haflinger is vorig jaar behandeld en had een blokkade achter bij zijn lendenen. Dit is weer losgemaakt, verder is hij gewoon helemaal lekker losgemaakt in zijn lichaam.
Er werd mij aangeraden om hem 2 a 3 dagen helemaal rust te geven en daarna langzaam en rustig beginnen met longeren of grondwerk en pas na een week mocht ik weer rijden.

Ik volg het advies wel op, ik ga er vanuit dat mijn osteo er verstand van heeft en weet wat ze doet dus dat ze dit advies niet zomaar geeft. En daarnaast wacht ik liever iets te lang dan dat ik te vroeg weer begin.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:23

Het hangt er inderdaad vanaf hoe ingrijpend de behandeling is geweest, gewoon aanhouden wat de betreffende osteopaat aangeeft, bij twijfel kun je altijd nog 2 of 3 daagjes extra rustig aan doen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:26

Mijn vader is Osteo. Hij adviseerd meestal om een dag of 3 te longeren zonder bijzet of iets. Dit is wel afhankelijk van de behandeling. Soms langer soms korter

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:11

WiancaR en Marchak, mijn vraag is dan ook hoe lang mensen zelf wachten EN waar hun paard voor is behandeld. Gewoon uit intresse omdat er zoveel verschil tussen is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:19

Ik wacht zolang als dat de osteo heeft aangegeven. Tenzij. Mijn paard aangeeft meer tijd nodig te hebben. Na een simpele behandeling is het 2 dagen rustig aan. Een paar jaar geleden zat er een rib scheef en was ze na de behandeling twee weken van slag. De osteo/ Da had al aangegeven dat ze wel eens heftig kon reageren op de behandeling. De osteo gaf toen een week rust op.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:25

Mijn paard is maandag behandeld geweest en mocht vandaag weer stappen onder zadel en vanaf maandag terug rijden :). Ik denk dat het idd afhangt van wat het probleem was en de behandeling ;).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:38

Ik kreeg het advies drie dagen rust, daarna rustig aan een halster tralalie tralala.
Vervolgens lang en laag aan de longe.
Rijden is hier voorlopig toch niet aan de orde i.v.m. te weinig bespiering naar mijn zin.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:49

Mijn osteo zeg altijd een week rust te geven en daarna rustig weer op te pakken. Ze krijgen wel altijd een uitgebreide behandeling. Na een sportmassage is het juist weer gelijk aan de longe en lekker bewegen. Beetje afhankelijk van de behandeling dus :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:01

Grappig dat ik dit topic tegen kom. Ik zat er vanmiddag nog aan te denken. Ik heb dinsdag een ostheopaat bij mijn paard gehad, één die hetzelfde is opgeleid als degene die ik voor haar had. Vanwege een verhuizing ben ik ''overgestapt'' naar iemand meer in de buurt. Maar voor stalgenootjes komt volgende week een andere ostheopaat. Degene die ik altijd gehad hebt, en die ik nu heb zegt over het algemeen één week rust. Degene die volgende week bij stalgenootjes komt zegt 2 dagen rust.
Het is wel afhankelijk van de klachten die het paard heeft en de behandeling. Nu kan ik 2 dagen longeren daarna weer rustig het rijden opbouwen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:45

De mijne krijgt standaard een week rust, waarbij ze wel de gelegenheid krijgt om uit 'r dak te gaan, mocht ze daar behoefte aan hebben. Ik heb geen druk wedstrijdschema, dus heb geen haast om weer aan het werk te gaan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:55

Ja nann toch opvallend he dat je dan 2 verschillende adviezen krijgt terwijl ze het op dezelfde plek geleerd hebben!
En ben je alweer opgestapt?

MarChak, komt die van jou niet in de wei anders? Omdat je aangeeft geef hem wel de kans om uit zijn plaat te gaan. Of interpreteer ik het nu verkeerd :o

Ik vond het zo opvallend dat ik in Nl er altijd na 2 dagen weer op mocht voor 2 dagen buitentjes en dan weer oppakken en hier zeggen ze een week 20 min stappen aan de hand (paard staat nu 24/7 in de wei, in de winter snachts op stal) en dan mag je gewoon weer normaal gaan trainen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:51

Die van mij zegt altijd de dag zelf en de dag erna stappen aan de hand, de dag daarna aan de longe om te kijken hoe je paard loopt en als dat normaal is de dag daarna weer rijden.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:03

In de winter staan ze op een bestrate paddock overdag, maar kan ik ze in een grote zandpaddock losgooien. Nu staat ze 24/7 op de wei, dus bepaalt ze zelf of ze lui of hyper wil doen :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:06

Gister kwam de zadelmaker dus toen heb ik haar wel even moeten rijden. Heb dit in overleg met de ostheopaat gedaan en heb ook niks aan haar gevraagd alleen stap, draf en galop even. Vooral in de galop voelde het behoorlijk onwennig. Maar zoals ik al zei, ik heb niks aan haar gevraagd ook niet om haar meer om mijn binnenbeen heen te rijden dus kan er nog niks over zeggen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:03

Daar omstandigheden moest ik onverwacht 9 dagen wachten met de eerste keer longeren na de behandeling, maar aangezien die best heftig was, geeft dat niks. Over 6 weken nog eens maar het zag er nu al veel beter uit! Weer lekker los door het lijf :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:29

Direct weer rijden. Ik heb 1 keer een osteo bij m'n paard gehad, niets gemerkt dat het geholpen heeft. Die adviseerde 5 dagen niet te rijden. Pardon? 5 dagen? ik heb wedstrijd hoor en dat weet je, dus morgen zit ik er weer op. Dus ben ook gewoon gegaan. Ok, mijn paard had ook geen klachten, maar ja, het was mode om er eens een osteo bij te halen. Osteo die adviseert om aantal dagen te wachten met rijden als paard niet kreupel is, pardon? nee, die hoef ik niet bij m'n paard.
Ik heb 1 keer een fysio erbij gehad wegens een blokkade en dat werkte tenminste wel en ook toen mocht ik weer rijden direct na de behandeling (ik moest zelfs m'n paard in flinke galop aan de longe laten lopen tijdens de behandeling.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:32

Dat ligt toch volslagen aan wat er gedaan is lijkt mij.
Voor een routine kontrole hoef ik geen rust te houden. Voor een behandeling na een heftig ongeluk ging er daarna een dag of 3-4 lang-laag longe achteraan waarbij het paard duidelijk spierpijn had.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:36

Het hangt er inderdaad vanaf hoe zwaar de behandeling is geweest. Mijn osteo zegt zelf ook 7-10 dagen niet erop (na een behandeling in het kruisbeen en bekken). Wel longeren na 3 dagen en aan de hand stappen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:44

germie schreef:
Direct weer rijden. Ik heb 1 keer een osteo bij m'n paard gehad, niets gemerkt dat het geholpen heeft. Die adviseerde 5 dagen niet te rijden. Pardon? 5 dagen? ik heb wedstrijd hoor en dat weet je, dus morgen zit ik er weer op. Dus ben ook gewoon gegaan. Ok, mijn paard had ook geen klachten, maar ja, het was mode om er eens een osteo bij te halen. Osteo die adviseert om aantal dagen te wachten met rijden als paard niet kreupel is, pardon? nee, die hoef ik niet bij m'n paard.
Ik heb 1 keer een fysio erbij gehad wegens een blokkade en dat werkte tenminste wel en ook toen mocht ik weer rijden direct na de behandeling (ik moest zelfs m'n paard in flinke galop aan de longe laten lopen tijdens de behandeling.)

Jammer zo'n instelling. Een wedstrijd is mij de gezondheid van mijn paard niet waard hoor. Als mensen onder handen genomen worden door een osteo mogen ze gewoonlijk ook een week niet gaan sporten of zwaar werk verrichten, voor dieren is dat niet anders. Na zo'n behandeling hebben de spieren/botten tijd nodig om zich te herstellen.

Mijn moeder's paard is laatst ook onder handen genomen door een osteo, die mocht ook niet rijden gedurende een week. Hij mocht wel vrije beweging, zolang hij niet te gek zou doen. De dag erna laat m'n moeder hem op de weide, meneer zo gek als een deur uitgegleden. Kon de osteo na twee weken terugkomen omdat ie terug vast zat. Een osteo raadt je niet voor niets aan je paard op rust te zetten.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:44

germie schreef:

Eh, ja, maar jij bent toch de eigenaar die het schema in het hoofd heeft? Dan had je misschien eerst moeten informeren bij de behandelaar wat bij hem/haar de gebruikelijke procedure was. Misschien heeft het feit dat je er niks van gemerkt hebt juist te maken met het meteen weer opstappen daarna? Hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het een beetje raar om er een behandelaar bij te roepen omdat het 'mode is, je dan niet aan de voorschriften van diezelfde behandelaar te houden en dan te zeggen dat de behandeling schijnbaar geen nut heeft? :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:54

Nee, ik had de afspraak gemaakt voor 2 paarden. Mijn 2 jarige ruin die in de sloot gelegen had en er uitgetakeld is aan de voorbenen door de brandweer en dus ook maar voor mijn merrie. Beide paarden hadden geen klachten, maar iedereen liet zo nu en dan een osteo komen, want dan bleek toch dat het dier blokkades had. Mijn twenter is uiteraard niets over gezegd over rijden want dat was niet aan de orde, die ging gewoon 24 uur het land in. Is nooit kreupel geweest na z'n slootavontuur, wel de veearts erbij gehad voor de zekerheid en na week dus die osteo. Mijn merrie heb ik dus ook maar laten doen. Beide paarden heb ik nooit wat aan gemerkt en van te voren had ik aangegeven dat ik een zeer druk wedstrijdschema had dus een dier geen dagen stil kon zetten voor niets. Hooguit en uiteraard wel voor een kreupelheid. En toen ineens tijdens de behandeling werd gezegd 5 dagen stilzetten. Nou, ik kookte. Dat was niet de afspraak en een wedstrijd afzeggen kost me ook flink wat centen, en wie zei dat het wel kon zo? Eh mag ik helemaal niet rijden? we hebben het niet over springen, maar gewoon een M dressuurproef. Ze doelde op helemaal niet rijden. Ik heb gezegd dat ik dat wel ging doen, want dier is niet kreupel en zij zou die afgezegde wedstrijd niet vergoeden, terwijl ik dus had aangegeven een wedstrijd te hebben. Ik heb echt 0,0 gemerkt van de behandeling. Dus het heeft echt totaal geen nut gehad. Maar goed, mijn paard had ook geen blokkades en klachten en was ook niet kreupel. En nee, het lag niet aan het feit dat ik gewoon doorgegaan ben met rijden. Ik weet wel dat ik 60 euro weggegooid heb.
De ruin die in de sloot gelegen had, daar kan ik weinig over zeggen, want die ging pas een half jaar later onder het zadel. En toen was ie gewoon goed.

Vorig jaar december was m'n paard acuut kreupel in de croupe. Toen heb ik dus een osteo gebeld, maar die kon pas na 5 dagen komen en een fysio direct een dag later. Ik wist dat er niets kapot was, maar zocht iemand die goed op een triggerpoint in kon werken. Drukpunt massages op triggerpoints bieden in mijn ogen meer dan een osteo. Ik heb nu beide behandelingen gezien en heb meer vertrouwen in een goede fysio die met triggerpoints werkt. Hier wel een blokkade dus, en nadat ik zelf gewoon het kunstje van de fysio herhaald heb was het paar dagen later weer over. Fysio was ook veel opener als de osteo die ik er toen bijgehad heb. Die was zelfs verbaasd dat ik exact de pijn aan kon wijzen, want meestal gaan mensen bij zulke ernstige kreupelheden toch naar een veearts zei hij. Terwijl een veearts alleen maar rust kan adviseren en dat was in dit geval uit den boze. Lichte beweging moest totdat kreupelheid over was. Ik heb ook laten zien wat ik zelf al gedaan had in de dag voordat de fysio langskwam en dat was eigenlijk hetzelfde als wat de fysio ook ging doen, maar hij deed het net wat harder. Dus ik moest het ook een dag later herhalen door net wat harder te masseren. Lag misschien ook aan de persoon. Maar goed, ik heb dus geen goede ervaringen met een osteo, wel met een fysio.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:59

Misschien had je gewoon niet zo'n beste uitgezocht?
Ik heb een vreselijk goede. Twee keer een paard met een ongeluk gehad met zware gevolgen (eenzijdig heftig zweten, hoofdslaan en niet de wendig door kunnen), in beide gevallen liepen ze erna weer als een zonnetje.
Echter kwam hij op mijn verzoek 2 of 3 keer ipv in 1x alles behandelen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:05

Jammer dat je dan een nare ervaring hebt gehad met die osteo, ook niet netjes dat ie zijn afspraak niet nakomt.

Ik heb wel 't (on)geluk een goede osteo te hebben. Mijn paard sloeg voor de behandeling continu met ziuj hoofd tijdens het rijden. Na de behandeling herkende ik mijn paard niet meer, dat hoofdslaan was volledig verleden tijd.
Het jammere van zulke goed osteo's is dat je wel 3-6 weken moet wachten voor een afspraak omdat ze zo drukbezet zijn.